Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Kan bero på att förbrukningsel är konkurrensutsatt medans fasta avgifter är monopol. Dvs du kan välja vem som skall leverera elen men inte vem som skall sköta kablarna till din fastighet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ionitys laddnätverk
Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Ionitys laddnätverk
Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?TechNerd skrev:Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hon trivdes i Kian, att den var lite högre att sätta sig i.mati skrev:Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?TechNerd skrev:Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Men tror hon mest beklagade sig för sakens skull, hon såg rätt nöjd ut när hon fick plocka ut den hos Tesla och köra hem den.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Ionitys laddnätverk
Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.TechNerd skrev:Hon trivdes i Kian, att den var lite högre att sätta sig i.mati skrev:Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?TechNerd skrev:Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Men tror hon mest beklagade sig för sakens skull, hon såg rätt nöjd ut när hon fick plocka ut den hos Tesla och köra hem den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Förutom det som redan är känt om e-Niro (den första generationen) med ingen app, enfas-laddning, inget drag, inget laddningsnät, märkliga serviceintervaller och lika tråkig som vanliga ice-bilar så är den väldigt bra.mati skrev:Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.
Imponerande räckvidd sommar som vinter.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Ionitys laddnätverk
Jag fick svar via Messenger nu precis från Maingau att påslaget mellan länderna reflekterar kostnaden i de olika länderna. Jag följde upp med påståendet att strömpriset är ungefär samma i Sverige och Norge. Väntar fortfarande på svar! Men har väl kanske med fasta kostnader att göra då och att de är betydligt högre i Sverige.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Fick nu ett utförligare svar där de egentligen skriver att varje land sätter sina priser och de får rätta sig efter det. Så ligger nog i linje med det Mati skriver att de lägger sig på högsta nivå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag påpekade också att strömpriserna i Norge och Sverige är jämförbara. Det är ju nånting här som inte stämmer. Sverige har tillsammans med Norge de lägsta elpriserna i Europa. Snabbladdningspriserna ligger väl också ungefär på samma nivå som i Norge. Jag kan inte tänka mig att snabbladdning är mycket billigare i alla andra länder, och det är det enligt min erfarenhet inte heller.HelectriC skrev:Jag fick svar via Messenger nu precis från Maingau att påslaget mellan länderna reflekterar kostnaden i de olika länderna. Jag följde upp med påståendet att strömpriset är ungefär samma i Sverige och Norge. Väntar fortfarande på svar! Men har väl kanske med fasta kostnader att göra då och att de är betydligt högre i Sverige.
I så fall är det väl så att de har fått bättre roamingavtal i resten av Europa, men i Sverige måste de betala samma pris som vi konsumenter. I Sverige finns ju inte samma roaming-tänk som i andra länder. Här måste man skaffa en bricka för varje leverantör. De roaming-brickorna som funkar här är ju från utländska företag och då är det egentligen bara PlugSurfing (som ju ägs av Fortum) som inte tar hutlöst betalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, appstöd och trefas finns ju numera, om jag är rätt informerad. Men drag var ju inget man kan hoppas på, och således blir bilen ointressant för mig. Laddnätverket är ju samma som för e-tron, dvs ingen skillnad för mig i den punkten. Och angående tråkigheten så är det väl samma sak där också antar jag. Men det är ju en smaksak som inte stör mig. Det som är bra är som du säger räckvidden (pga låg förbrukning) och allt lull-lull man får på köpet. Sen är ju priset väldigt bra också.TechNerd skrev:Förutom det som redan är känt om e-Niro (den första generationen) med ingen app, enfas-laddning, inget drag, inget laddningsnät, märkliga serviceintervaller och lika tråkig som vanliga ice-bilar så är den väldigt bra.mati skrev:Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.
Imponerande räckvidd sommar som vinter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Inte haft behov, begränsat med längre resor nuförtiden. Antar att om de tar död på sig själva med kass prispolitik så kommer ngn annan ta över infrastrukturen så fler byggda är bra. Jag kommer använda dem när jag aktiverat mitt gratisår, efter det får vi se. Tror/verkar som att kommande bilmodeller som lanseras inom nätverket bilmärken kommer ha ”gratis” abonnemang i 3 år. Då är det väl fine och ett ok pris.
Re: Ionitys laddnätverk
Precis som jag bojkottar SuC.HelectriC skrev:Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Re: Ionitys laddnätverk
Med den lilla skillnaden att vi inte VILL lada för ockerpriser, medan du inte KAN ladda SuC.macky skrev:Precis som jag bojkottar SuC.HelectriC skrev:Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ionitys laddnätverk
Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Re: Ionitys laddnätverk
Ska formulera om min fråga till det jag egentligen menade: Är det nån som ser nån som laddar på Ionity nuförtiden?Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Häromkring finns det inte ens några sådanaJerker skrev:Ska formulera om min fråga till det jag egentligen menade: Är det nån som ser nån som laddar på Ionity nuförtiden?Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Har ionity någon statistik? Skulle vara intressant att sticka antal påbörjade sessioner under de senaste månaderna under näsan på en ansvarig och be om en kommentar. tur för dem att de har c19 att skylla på.
Re: Ionitys laddnätverk
Gratisåret går att aktivera fram till 31 dec 2020 för alla som har en e-tron. Men sen måste man ju säga upp det omedelbart igen för att inte åka på en tvångsårsavgift på 2400kr för en bil som man kanske inte ens äger längre.Jerker skrev:Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Jag får se om jag aktiverar det alls. Jag tänker ändå boykotta Ionity antingen tills de har kursat eller ändrat sin prispolicy.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är rätt, helt obegripligt dyrt att ladda på Ionity, tror de att de har monopol på marknaden? Nu kostar bensinen 12 kronor också vilket gör priset på 8 kr/kwh ännu absurdare i jämförelse. Näe, det blir ingen ny VW ID3. En kwh får kosta Max 5 kr nu annars är det billigare att tanka bensin.mati skrev:Gratisåret går att aktivera fram till 31 dec 2020 för alla som har en e-tron. Men sen måste man ju säga upp det omedelbart igen för att inte åka på en tvångsårsavgift på 2400kr för en bil som man kanske inte ens äger längre.Jerker skrev:Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Jag får se om jag aktiverar det alls. Jag tänker ändå boykotta Ionity antingen tills de har kursat eller ändrat sin prispolicy.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Gratisåret går att aktivera fram till 31 dec 2020 för alla som har en e-tron. Men sen måste man ju säga upp det omedelbart igen för att inte åka på en tvångsårsavgift på 2400kr för en bil som man kanske inte ens äger längre.Jerker skrev:Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Jag får se om jag aktiverar det alls. Jag tänker ändå boykotta Ionity antingen tills de har kursat eller ändrat sin prispolicy.
Är det 12 månaders uppsägningstid?
Re: Ionitys laddnätverk
De oinvigda tycker som ionity
Det kan kosta på långresa
Pratade senast idag med en som tar polestar framför M3
Det kan kosta på långresa
Pratade senast idag med en som tar polestar framför M3
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se