Från början fick man betala extra för det om du beställde Model S med lilla batteriet, för det stora batteriet(85 kWh) så ingick supercharger från början.Mickep skrev:Fast det var ju en som lyckades få ett gratis 12 månader, (hur det nu gick till) och kunde ladda för runt 3kr. (Vilket är ok) Är det något man kan förhandla sig till?
Suc ingick ju inte från början utan var något man fick betala extra för. (Då var suc mycket mindre) Jag tänker mig att ionity nätverket inte är där ännu att det är så det är bra att det finns ett val. Eg behövs det enormt mycket fler laddare.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Gillar inte Ionitys prissättning men jag betalar hellre (utifrån mina behov) någon tusenlappextra per år för att veta att det är snabba och fungerande laddare än att stå i kö eller anlända till en trasig 50 kW. Det jag däremot önskat och förväntat mig är en bättre deal genom bilköpet. Audi borde ha sponsrat mer än ett år tycker jag och för mig är ett abonnemang helt onödigt. Just nu funkar ju juicepass perfekt och kommer bli ca 8-10 laddningar för 30 eur. Kontantkortsmodellen känns helt ok, hoppas på mer sånt.
Re: Ionitys laddnätverk
Vart hittar jag mer info om detta?macky skrev:Gillar inte Ionitys prissättning men jag betalar hellre (utifrån mina behov) någon tusenlappextra per år för att veta att det är snabba och fungerande laddare än att stå i kö eller anlända till en trasig 50 kW. Det jag däremot önskat och förväntat mig är en bättre deal genom bilköpet. Audi borde ha sponsrat mer än ett år tycker jag och för mig är ett abonnemang helt onödigt. Just nu funkar ju juicepass perfekt och kommer bli ca 8-10 laddningar för 30 eur. Kontantkortsmodellen känns helt ok, hoppas på mer sånt.
https://www.enelx.com/it/en/electric-mo ... cepass-app
Ser bara detta, men verkar inte så..billigt?
Kontantkort vore perfekt
Re: Ionitys laddnätverk
De hade erbjudande att i juli köpa obegränsad laddning för 30 eur. Gick att teckna första veckan i juli. Enda laddarna som omfattas i Sverige är Ionity men det har jag klarat mig bra på nu i juli på turne i södra Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Har kört ca 500 mil runt om i Europa och mestadels laddat på Ionity genom Juicepass, har sett max 5 stycken stå och ladda när jag har laddat. Inga köer om man säger så...
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, har varit lugnt i Sverige med so far. Utom i Stenungsund där det stod tre norrmän (2 e-tron och en taycan). Men när jag åkte var det tomt igen. Annars mest folk som parkerar på laddplatserna (ej elbilar) där det är trångt, tex Södertälje. Premiumtjänst eller inte, alla platser är inte direkt rymliga på ett sätt de borde vara. Ett litet tak hade ju varit trevligt också.MatsH skrev:Har kört ca 500 mil runt om i Europa och mestadels laddat på Ionity genom Juicepass, har sett max 5 stycken stå och ladda när jag har laddat. Inga köer om man säger så...
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket positivt där vad gäller bilen. Men, nu ska vi prata om Ionity, 1 av 4 laddare på en station fungerade när han testar den biten, 10:05 in. Det är nästan imponerande uselt. Polar laddarna som står bredvid fungerade allihop.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.
Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.
Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Han går väl mest på känslan. Är bilen trevlig att köra, har bra infotainment så gillar han den. Seat Mii är nog en bra elbil också, sett till vad den kostar. En bra elbil är bra för elbilar i allmänhet är nog iden.
Men visst, ska man få reda på snabbladdning, kurvor, verklig räckvidd osv så är det Björn och dylika som gäller.
Men visst, ska man få reda på snabbladdning, kurvor, verklig räckvidd osv så är det Björn och dylika som gäller.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Ionitys laddnätverk
Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.
Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.
Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.
Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.
Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Re: Ionitys laddnätverk
När det kommer till de mjuka subjektiva värdena så är det ju så att smaken är som baken, dvs delad. Fakta om bilen är något jag vill ha innan jag själv testar eller köper en bil. Ger inte särskilt mycket vad en utomstående har sagt vad hen subjektivt tycker om bilen. Vi är dock som sagt var alla olika.Verdi skrev:
Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Ionitys laddnätverk
Har åkt runt på semester från Stockholm, samt runt Västkusten de senaste fyra dagarna, och så här långt har Ionityladdarna fungerat perfekt. Laddhastigheten på Turbon är fantastisk. Om man jämför S, 3 och Turbo, så placerar dom sig när det gäller laddhastigheten enligt följande: Turbon är snabbast, därefter trean och sist kommer S.Laban skrev:
Mycket positivt där vad gäller bilen. Men, nu ska vi prata om Ionity, 1 av 4 laddare på en station fungerade när han testar den biten, 10:05 in. Det är nästan imponerande uselt. Polar laddarna som står bredvid fungerade allihop.
Senast redigerad av Segelflygaren, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Shit det är helt ok asså!Segelflygaren skrev:Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten.
Du råkar inte ha vägarna förbi Bollnäs eller nåt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, du missar poängen. Bobby är ingen bra biltestare, det har han själv sagt många ggr och han har också anlitat flera andra biljournalister pga det.Verdi skrev:taliz skrev:Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.
Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.
Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.
Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.
Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Fully charged är intressant främst för deras reportage om olika projekt inom förnyelsebar energi IMO(samt underhållande nyhetsrapportering ibland... ).
Ps. Vad är det första folk frågar om elbilar? Räckvidd & laddning. Det är det absolut viktigaste och Tesla hade varit bankrutt om de inte "bet the business" på att vara marknadsledande på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, är på väg hem till Tullinge nu.Bjelke skrev:Shit det är helt ok asså!Segelflygaren skrev:Även om den inte når utlovade 270 kW, så känns detta premium jämfört med nuvarande superchargerhastigheten.
Du råkar inte ha vägarna förbi Bollnäs eller nåt?
Det närmaste Bollnäs jag ska i närtid, är upp till SILJANSNÄS /Mora nästa vecka.
Re: Ionitys laddnätverk
Under hur länge nåddes "nästan 270". vilken bil är det som klarar det? är det vid en 350kW laddare? (vad säger ionity (är de som lovar?), har inte läst något om "270")
Re: Ionitys laddnätverk
Det är en Porsche Taycan, tror max för den ligger på runt 260-270 kW men framöver ska den klara 350 kW eller om det endast gäller senare årsmodeller?Mickep skrev:Under hur länge nåddes "nästan 270". vilken bil är det som klarar det? är det vid en 350kW laddare? (vad säger ionity (är de som lovar?), har inte läst något om "270")
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med till fullo. Det enda jag saknar efter klivet upp till en e-tron är laddnätverket. Inget annat.Verdi skrev:taliz skrev:Har Bobby varit kritisk till någon elbil han testat överhuvudtaget?
Tycker han flamsar mest. Senaste var det Seat Mii som också var helt fantastik.
Nä, vi får nog vänta på Björns test innan vi vet hur det verkligen ligger till med det viktiga.
Du missar verkligen poängen. Det viktigaste är ju hur bilen är. Hur den är att köra. Hur den upplevs. Inte hur snabbt den laddar. Hade det varit det viktigaste så hade elbilar inte haft en chans.
Polestar 2 verkar riktigt bra. Är det så jäkla svårt att föreställa sig? Du verkar mest av allt vilja att han säger att allt som det inte står Tesla på är skit.
Det Tesla har som är helt avgörande är Superchargers. I övrigt är det inte så märkvärdigt.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Ionitys laddnätverk
Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Re: Ionitys laddnätverk
Är det samma stjärna?macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Dagens skratt. Bra att du hjälpte till att reda upp det hela!macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Detta gjorde min kväll!macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
Re: Ionitys laddnätverk
Samma här.Jerker skrev:Detta gjorde min kväll!macky skrev:Dagens Ionity-story. Kör upp vid laddaren i Varberg och ser att det står en rätt gammal VW Tiguan vid en av laddarna. Finns massor av parkeringsplatser så lite udda. Sen ser jag en kvinna med laddkabeln i högsta hugg som försöker pumpa framdäcket med CCS-handsken. Går ut och upplyser om att det är för elbilsladdnig och pekar mot luft/vattenskåpet 10 m bort. Hon blir jätteglad och tackar så mycket. Ingen fara....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14