Nej precis. Det stämmer inte riktigt ändå. Och varför blir det drygt 100 kronor i Danmark då? Och i Tyskland betalade jag ju faktiskt 80 kronor.Jerker skrev:Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.mati skrev:Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att Ionity skulle lyckas bygga 400 stationer, och nu verkar jag tyvärr få rätt.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Alla Tesla-ägare kan ju intyga vilken skillnad ett fungerande snabbladdarnätverk gör, och det finns ju fortfarande inget alternativ till Superchargers som är ens i närheten, och nu ser det ut som att det kommer att dröja ännu några år innan det finns.
Jag tror detta är en av de faktorer som som bromsar övergången till elbilar. Så länge det behövs planering, krångel, trix och fix, brickor, kort, abonemang etc för att ge sig ut på långresa med sin elbil så kommer det i första hand vara entusiaster som köper dom.
Detta är dåliga nyheter.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 3 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
I så fall är det ju goda nyhetermati skrev:Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Jag har inte uppdaterat min statistik på länge, det kanske är dags för lite nya grafer!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.mati skrev:Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att TV har missuppfattat nånting där. Det vd:n pratar om är troligtvis framtida utbyggnaden, alltså det som sker efter de första 400. För det har de alltid varit ganska otydliga med. De fortsätter väl bygga ut, men inte i samma takt, och det blir kanske i första hand en utökning av befintliga stationer. De är ju till stor del förberedde för det.Jerker skrev:Eller så tycker de att det kostar för mycket och vill strypa utbyggnaden. Fast nu ska ju VW översvämma marknaden med sina elbilar och då borde de ju tvärtom skynda på med den här satsningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag skall uppdatera min statistik när jag får tid senare, men tyvärr ser ju inte ut som att 400 kommer att hålla från din kurva.mati skrev:
Okulärt ser det ut som att utbyggnadstakten skulle behöva nästan dubbleras för att nå målet på utsatt tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har kanske upptäckt att deras laddare används väldigt lite ännu och väntar på fler elbilar?
Re: Ionitys laddnätverk
Från artikeln:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Huh?Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Känns nästan som en översättningsrelaterad feltolkning.renes skrev:Huh?Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.
Ionitys laddnätverk
macky skrev:M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.
Kod: Markera allt
Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next?
We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities.
When will you decide?
The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.
Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.
Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Så tolkar jag också det, dvs 400-målet är inte längre "heligt" utan uppe för omprövning.taliz skrev:macky skrev:M.a.o, målet om 400 2020 ligger kvar. Efter det kan det bli 200 till eller kanske laddare i städerna. Beslut om det fattas längre fram. Knappast att de bromsar ngt.Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.Kod: Markera allt
Your goal was to have 400 charging stations by the end of 2020. Where are you now and what's next? We have 140 live, and 50 under construction. The next step is a strategic question that we are working to answer. We could build another 200 along main highways, or go into cities, or form some technical partnerships. There are many business opportunities. When will you decide? The plan is to at least get clarification by year-end or the first or second quarter of 2020.
Dvs det är inte 400+200 han pratar om.
Tittar man på kartan idag är det ju tydligt att de redan är mkt fokus på storstäder, inte lika mkt där emellan(förutom i norden).
Risken är väl att det blir ännu mer fokus på det, så man tjänar mest förstås.
Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
Olyckligt om det är så.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.taliz skrev:Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ionitys laddnätverk
200 är väl inte färdiga än?mati skrev:Ja, det låter lite så. Jag håller med. Fast å andra sidan har ju platserna för alla 400 stationer bestämts tidigare. I så fall måste de ta ett beslut att ändra dessa. Det känns ju konstigt eftersom yttäckningen fortfarande är ganska bristfällig. Och med tanke på siffrorna som nämns, dvs 140/50, måste intervjun ha gjorts någon gång i augusti eller så. Sedan dess har dock utbyggnaden fortsatt i samma takt som tidigare, och numera har vi passerat 200 med råge. Samtidigt finns det inget tecken på att de plötsligt ska sluta bygga.taliz skrev:Jag tolkar det som att han säger att de snart når 200, och nästa 200 skall de ta beslut om innan året är slut, eller första halvan av 2020.
Tvärstopp får vi hoppas det inte blir. Men man vet aldrig, konjunkturen viker och bolagen bakom ionity kanske drar åt svångremmen. De pratar nog inte om att slå sig samman med andra laddnätverk för att det är roligt. De vill minska kostnaderna.
Vi ser ju också hur det går för Daimler nu tex. De kanske sätter press på ionity att leverera bättre resultat omgående, och därmed blir det mer fokus på ställen med hög omsättning = i/runt storstäder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ionitys laddnätverk
Well, om konjunkturen viker så kommer dom sälja färre avgasbilar också. Därmed behöver dom inte sälja lika många elbilar för att slippa böter...EnTraktor skrev:Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i benen. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Kanske blir ett problem för branschen. Ingen vill ta dom minst lönsamma platserna ute i buschen.
Absolut. Det är ett grundläggande problem eftersom Ionity vill gå med vinst på varje laddstation. Det finns inget värde för dem att skapa ett heltäckande nät eftersom det inte finns en koppling till bilförsäljningen som det gör hos Tesla.
Supercharger-nätverket är ett argument för att köpa Teslas bilar. Ionity vill istället plocka russinen ur kakan verkar det som.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Inte för oss vana elbilister som har kuskat runt med en klase adaptrar, rfid-taggar, skaffat obskyra abbonemang hos lokala leverantörer, och som kan uppladdning och PlugShare et al utantill etc, men för de som skall ta steget in tror jag splittringen med olika nätverk, betalningslösningar, priser, effekter, brickor, kort etc kan vara en tröskel.Gustafsson skrev:Det finns ju allt fler leverantörer av 150 kW + laddstationer, så för oss elbilister har nog inte detta någon stor betydelse
Det jag tror skulle behövas är att leverantörerna kommer överens om en gemensam betalningslösning med auto-identifiering av fordonet, dvs en "plug and charge"-lösning precis som på Supercharger. Hur svårt kan det vara?
Det borde också vara standard att pris/kWh visas tydligt på en skylt som på fossilmackar, då skulle ockrarna med priser på 15:-/kWh rensas bort tämligen snabbt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Med långa leveranstider och problem att få fram batterier så tänker jag att de inte bryr sig om det. De behöver inte skapa mer efterfrågan på elbilar just nu. Dessutom tänker jag mig att Ionity hoppar över olönsamma platser och hoppas att någon annan tar ansvar.EnTraktor skrev:Om man drar åt remmerna för Ionity nu så skjuter dom sig själva i fötterna. Det kommer inte säljas några tyska elbilar utan ett ordentligt laddnätverk. Det som Ionity kostar dom tyska biltillverkarna är en fis i rymden om man jämför med andra kostnader (böter) som dom har betalat nyligen.