Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Tror det kommer längre kablar till Superchargers så att detta inte är ett problem.
Hoppas inte på det, då hade det tagit ännu längre tid att gå break even med pengarna laddnätet får av en såld Tesla.

Frågan är om man ens kommer vilja köpa en Tesla när man får betala mer för bilen för att subventionera laddstationer för andra biltillverkare som det blir om de öppnar upp. Skulle nog vilja se en sänkning av priset för att kompensera för det.
Kommer ju snarare bli så att deet kommer in mer kronor/timme/SuC om fler bilar kan ladda och SuC inte står oanvänd större delen av tiden.

Tex. om jag kan i Ulricehamn nyttja en av de 20 st SuC med min EQC, så skulle det ju trilla in låt oss säga 4kr/kWh, på den SuC jag står vid, hade jag inte kunnat ladda där, så kommer det ju in 0kr/h (aldrig sett fler än 4-6 teslor samtidigt på SuC i ulricehamn t.ex.)
Då kommer ju tesla få in 4kr extra i timman på den laddaren om jag laddar där istället för på ionity som är granne med hela 4 laddare, som jag flertalet gånger sett full..
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:

Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.

Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.
Håller du hundkurs i bilen så borde det ju skramla kan man tycka. ;)
Varför är autokorrelation så fruktansvärt korkat? Inte ens autokorrekt kan den stava till!
:lol: :lol: :lol: Det här var nog det roligaste i den här vägen jag har läst!

Det jag inte begriper är varför folk envisas med att försöka använda autokorrektion och autokomplettering. Jag kopplar ur det bland det första jag gör när jag har skaffat en ny mobil el.dyl. Det ställer alltid till med mer bekymmer än det är till hjälp.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:
Kommer ju snarare bli så att deet kommer in mer kronor/timme/SuC om fler bilar kan ladda och SuC inte står oanvänd större delen av tiden.

Tex. om jag kan i Ulricehamn nyttja en av de 20 st SuC med min EQC, så skulle det ju trilla in låt oss säga 4kr/kWh, på den SuC jag står vid, hade jag inte kunnat ladda där, så kommer det ju in 0kr/h (aldrig sett fler än 4-6 teslor samtidigt på SuC i ulricehamn t.ex.)
Då kommer ju tesla få in 4kr extra i timman på den laddaren om jag laddar där istället för på ionity som är granne med hela 4 laddare, som jag flertalet gånger sett full..
Ja men om Tesla sätter av 10k per såld bil till SuC som det ryktas om så betalar jag 10k per 18 månader för att ha tillgång till SuC (eftersom jag byter bil efter 15-18 månader), så då får de ta jävligt bra betalt för att andra skall komma upp i samma nivå av betalning för SuC. Behöver de dessutom byta kablar för att tillgodose dessa bilar så skall ju den investeringen kompenseras för också vilket kommer kräva ännu högre pris. Skulle gissa att även vid 8,7 kr/kWh som Ionity tar skulle Teslaägare subventionera icke Teslaägare, det tycker iaf inte jag är rimligt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Det har sett väldigt klart ut i Gävle ett tag men fortfarande inte öppet:
2021-07-27 20.37.38.jpg
2021-07-27 20.37.44.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

joel80 skrev:
Det har sett väldigt klart ut i Gävle ett tag men fortfarande inte öppet:
2021-07-27 20.37.38.jpg
2021-07-27 20.37.44.jpg
De får se till att få igång den till helgen så vi har någonstans att ladda under SECC!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?

På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.
Om Elon öppnar upp SuC för precis alls å kommer detta under av funktion, ledig kapacitet och ordning, snabbt försunka till kaos och helvete.

Bensin/diesel; here I come back...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av renes »

OfarligTesla skrev:
Ja men om Tesla sätter av 10k per såld bil till SuC som det ryktas om så betalar jag 10k per 18 månader för att ha tillgång till SuC (eftersom jag byter bil efter 15-18 månader), så då får de ta jävligt bra betalt för att andra skall komma upp i samma nivå av betalning för SuC.
Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.

Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

renes skrev:
Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.

Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.

Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
renes skrev:
Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.

Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.

Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.
Tycker de är fullt rimligt man ser kostnaden på 10-20 år för de är antagligen så länge bilen lever och laddar på SuC, om du sen byter bil en gång i månaden eller något annat påverkar ju inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
renes skrev:
Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.

Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.

Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.
Tycker de är fullt rimligt man ser kostnaden på 10-20 år för de är antagligen så länge bilen lever och laddar på SuC, om du sen byter bil en gång i månaden eller något annat påverkar ju inte.
Under förutsättning att det överhuvudtaget finns en sådan kostnad fortfarande. :D
Är det någon som säkert vet om det gör det?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
renes skrev:
Nja, inte riktigt. Om du under 18 månader tappar säg 30% av värdet av bilen, så har du i proportion betalat 3000 för tillgången till SuC. När du säljer den får du ju tillbaka 7000.

Rimligare är nog att på en höft skatta vår kostnad till 1000 per år med grovt talat 10 års livstid på bilen. Eller 500 per år med 20 års livstid.
Du räknar inte med att jag sedan köper en ny bil som genererar 10k till åt Tesla. Visst har jag bara tappat 30% av det jag betalat på den tiden men Tesla har fått in 10k ”till nätverket” fortfarande. Ditt scenario att jämföra med livstiden på bilen fungerar bara om folk köper bilar och har kvar dem hela livstiden eller köper en Tesla och säljer den efter 36 månader och köper en annan bil. Om man byter bil efter säg 3 år till en ny likadan måste man räkna som i mitt exempel då Teslas intäkt som är tänkt att betala utbyggnationen för den bilen hela tiden blir 10k per 36 månader för Teslabilarna. Och kollar man statistiken så behåller ju folk bilarna runt 3 år som genomsnitt så då är bara frågan om vi tror att de flesta som köper en Tesla byter till ett annat märke efter 3 år eller inte.

Sen är det ju ändå så att vill du jämföra på 10-20 års tid men i Teslafallet kommer pengarna in dag 1 så kommer det ändå bli jävligt dyrt när pengarna som icke-Teslorna betalar in skall diskonteras tillbaka i 15 år osv. De pengarna är helt enkelt inte mycket värda idag när vi räknar in en vettig ROI.
Helt riktigt. Skulle man kräva in en liknande intäkt från icke-Teslor så borde abonnemanget kosta en 1000-3000 per år. Dvs. kanske runt 150-250 kr/månaden. Då hade det nog lättare gått att expandera SuC utan att försäljningen av Teslor huvudsakligen skall finansiera utbyggnaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Tycker de är fullt rimligt man ser kostnaden på 10-20 år för de är antagligen så länge bilen lever och laddar på SuC, om du sen byter bil en gång i månaden eller något annat påverkar ju inte.
Det påverkar ju i högsta grad, stolpen måste byggas nu för att bilen skall kunna laddas nu och det är nu Tesla får in 10k som skall gå till just det. Det är ju så de har lyckats bygga nätverket till vad det är idag i jämförelse med andra nätverk, de tar pengar up front och bygger så de inte behöver vänta 10 år på att få in pengar nog att expandera. Stolparna de byggt idag lär inte ens hålla i 20 år så att sprida ut kostnaden på den tiden vore helt galet om man kollar på det som investering. Säg att det bara skulle vara icke-Teslor som skulle ladda så de inte får in några up front pengar, då hade de aldrig kunnat bygga det nätverket de gjort på den tiden med lågra priser per kWh.

Hade det inte varit kapitalintensivt att bygga ett stort nätverk hade varenda biltillverkare gjort det vid det här laget. Och för ett växande bolag som Tesla är kapital kritiskt för att kunna växa.
Maw skrev:
Under förutsättning att det överhuvudtaget finns en sådan kostnad fortfarande. :D
Är det någon som säkert vet om det gör det?
Vet inte om det finns något öronmärkt, men de använder ju uppenbarligen kapital till det. Kapital som härrör sig från deras bilförsäljning på något vis, det är knappast så att det blivit självförsörjande där marginalen de har kan täcka både drift, uppgradering av befintliga stolpar och utbyggnation av nya stolpar och stationer.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Under förutsättning att det överhuvudtaget finns en sådan kostnad fortfarande. :D
Är det någon som säkert vet om det gör det?
Vet inte om det finns något öronmärkt, men de använder ju uppenbarligen kapital till det. Kapital som härrör sig från deras bilförsäljning på något vis, det är knappast så att det blivit självförsörjande där marginalen de har kan täcka både drift, uppgradering av befintliga stolpar och utbyggnation av nya stolpar och stationer.
Det är knappast direktavskrivning på en laddstation och Tesla hade inte kunnat expandera all sin verksamhet om allt skulle betalas med intäkter från redan avklarad bilförsäljning. Kapitalet för att bygga framtida laddstationer kommer t ex från aktieägarna eller långivare som sen får tillbaka avkastning efterhand som laddstationen generar intäkter. Precis som med alla andra investeringar Tesla och andra företag gör.

Du förutsätter kanske att SuC inte klarar att bära sina kostnader och det kan vi kanske inte veta säkert att de gör. Vi kan däremot veta att det lättare bär sina kostnader med stordriftsfördelar efterhand som SuC växer så ju fler laddkunder Tesla har desto lönsammare bör SuC kunna bli.

Om det känns bättre för dig kan vi ju säga att framtida investeringar i SuC görs med pengarna Tesla tjänat på handel med Bitcoin.. på så vis slipper du känna att du blivit lurad när du köpte dina bilar. :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Det är knappast direktavskrivning på en laddstation och Tesla hade inte kunnat expandera all sin verksamhet om allt skulle betalas med intäkter från redan avklarad bilförsäljning. Kapitalet för att bygga framtida laddstationer kommer t ex från aktieägarna eller långivare som sen får tillbaka avkastning efterhand som laddstationen generar intäkter. Precis som med alla andra investeringar Tesla och andra företag gör.

Du förutsätter kanske att SuC inte klarar att bära sina kostnader och det kan vi kanske inte veta säkert att de gör. Vi kan däremot veta att det lättare bär sina kostnader med stordriftsfördelar efterhand som SuC växer så ju fler laddkunder Tesla har desto lönsammare bör SuC kunna bli.

Om det känns bättre för dig kan vi ju säga att framtida investeringar i SuC görs med pengarna Tesla tjänat på handel med Bitcoin.. på så vis slipper du känna att du blivit lurad när du köpte dina bilar. :)
Kan lova dig att man inte skriver av en snabbladdare på 20 års tid. Sen är det inte direkt intressant hur man bokföringstekniskt gör det utan huruvida det är en bra investering eller inte.

Jag ser det högst tvivelaktigt att om vi frös inflödet till SuC helt just nu så hade dagens prisnivåer räckt till att drifta nätet i 15-20 år, laga/byta ut trasiga stolpar/laddare, betala tillbaka 1/20 av ursprungsinvesteringen per år plus ge en vettig avkastning på säg 4% av ursprungskapitalet per år. Har ju gjorts en del beräkningar på forumet och att drifta snabbladdare är dyrare än man tror när det gäller effektavgifter osv.

Skall man då se hur det skall se ut framåt när vi skall bygga nya stolpar utan att vi får in något initialt kapital från de som nyttjar nätverket (varken nya Teslaägare eller andra) så blir det ju ett lån med samma kalkyl som ovan. Man har exakt samma kostnader och måste fortfarande betala tillbaka pengarna, ge en avkastning (eller ränta) och drifta

Jag brukar tänka såhär, hade jag investerat en miljon av mina pengar eller ej? Jag hade inte trott på idén ovan tillräckligt för att investera en miljon iaf, och hade velat ha bra mycket mer avkastning än 4% för att ta den risken.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Jag hade kunnat tänka mig som icke-tesla-ägare att betala 100-200 kr /månad för att få tillgång till SuC om kW-priset var rimligt i storleken med vad jag får betala idag på ionity med mitt mercedes me-kort.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Det är knappast direktavskrivning på en laddstation och Tesla hade inte kunnat expandera all sin verksamhet om allt skulle betalas med intäkter från redan avklarad bilförsäljning. Kapitalet för att bygga framtida laddstationer kommer t ex från aktieägarna eller långivare som sen får tillbaka avkastning efterhand som laddstationen generar intäkter. Precis som med alla andra investeringar Tesla och andra företag gör.

Du förutsätter kanske att SuC inte klarar att bära sina kostnader och det kan vi kanske inte veta säkert att de gör. Vi kan däremot veta att det lättare bär sina kostnader med stordriftsfördelar efterhand som SuC växer så ju fler laddkunder Tesla har desto lönsammare bör SuC kunna bli.

Om det känns bättre för dig kan vi ju säga att framtida investeringar i SuC görs med pengarna Tesla tjänat på handel med Bitcoin.. på så vis slipper du känna att du blivit lurad när du köpte dina bilar. :)
Kan lova dig att man inte skriver av en snabbladdare på 20 års tid. Sen är det inte direkt intressant hur man bokföringstekniskt gör det utan huruvida det är en bra investering eller inte.

Jag ser det högst tvivelaktigt att om vi frös inflödet till SuC helt just nu så hade dagens prisnivåer räckt till att drifta nätet i 15-20 år, laga/byta ut trasiga stolpar/laddare, betala tillbaka 1/20 av ursprungsinvesteringen per år plus ge en vettig avkastning på säg 4% av ursprungskapitalet per år. Har ju gjorts en del beräkningar på forumet och att drifta snabbladdare är dyrare än man tror när det gäller effektavgifter osv. I fallet med snabbladdare så har det ju skett en hel del beräkningar på forumet om vad en station kan kosta att bygga, vad man betalar för elen inklusive effektavgifter osv.

Skall man då se hur det skall se ut framåt när vi skall bygga nya stolpar utan att vi får in något initialt kapital från de som nyttjar nätverket (varken nya Teslaägare eller andra) så blir det ju ett lån med samma kalkyl som ovan. Man har exakt samma kostnader och måste fortfarande betala tillbaka pengarna, ge en avkastning (eller ränta) och drifta

Jag brukar tänka såhär, hade jag investerat en miljon av mina pengar eller ej? Jag hade inte trott på idén ovan tillräckligt för att investera en miljon iaf, och hade velat ha bra mycket mer avkastning än 4% för att ta den risken.
Man får väl förmoda att Tesla har motsatt uppfattning och anser att det på ett eller annat sätt är lönsamt att låta andr bilmärken ladda på SuC, annars hade de väl inte öppnat?

Det är ju också lite konstigt att det sker en utbyggnad av olika laddnätverk av aktörer som inte är finansierade av biltillverkarna om det inte finns någon lönsamhet nu eller i framtiden.. det är ovanligt att kapital investeras utan att det förväntas ge avkastning. :)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Det är knappast direktavskrivning på en laddstation och Tesla hade inte kunnat expandera all sin verksamhet om allt skulle betalas med intäkter från redan avklarad bilförsäljning. Kapitalet för att bygga framtida laddstationer kommer t ex från aktieägarna eller långivare som sen får tillbaka avkastning efterhand som laddstationen generar intäkter. Precis som med alla andra investeringar Tesla och andra företag gör.

Du förutsätter kanske att SuC inte klarar att bära sina kostnader och det kan vi kanske inte veta säkert att de gör. Vi kan däremot veta att det lättare bär sina kostnader med stordriftsfördelar efterhand som SuC växer så ju fler laddkunder Tesla har desto lönsammare bör SuC kunna bli.

Om det känns bättre för dig kan vi ju säga att framtida investeringar i SuC görs med pengarna Tesla tjänat på handel med Bitcoin.. på så vis slipper du känna att du blivit lurad när du köpte dina bilar. :)
Kan lova dig att man inte skriver av en snabbladdare på 20 års tid. Sen är det inte direkt intressant hur man bokföringstekniskt gör det utan huruvida det är en bra investering eller inte.

Jag ser det högst tvivelaktigt att om vi frös inflödet till SuC helt just nu så hade dagens prisnivåer räckt till att drifta nätet i 15-20 år, laga/byta ut trasiga stolpar/laddare, betala tillbaka 1/20 av ursprungsinvesteringen per år plus ge en vettig avkastning på säg 4% av ursprungskapitalet per år. Har ju gjorts en del beräkningar på forumet och att drifta snabbladdare är dyrare än man tror när det gäller effektavgifter osv. I fallet med snabbladdare så har det ju skett en hel del beräkningar på forumet om vad en station kan kosta att bygga, vad man betalar för elen inklusive effektavgifter osv.

Skall man då se hur det skall se ut framåt när vi skall bygga nya stolpar utan att vi får in något initialt kapital från de som nyttjar nätverket (varken nya Teslaägare eller andra) så blir det ju ett lån med samma kalkyl som ovan. Man har exakt samma kostnader och måste fortfarande betala tillbaka pengarna, ge en avkastning (eller ränta) och drifta

Jag brukar tänka såhär, hade jag investerat en miljon av mina pengar eller ej? Jag hade inte trott på idén ovan tillräckligt för att investera en miljon iaf, och hade velat ha bra mycket mer avkastning än 4% för att ta den risken.
Man får väl förmoda att Tesla har motsatt uppfattning och anser att det på ett eller annat sätt är lönsamt att låta andr bilmärken ladda på SuC, annars hade de väl inte öppnat?

Det är ju också lite konstigt att det sker en utbyggnad av olika laddnätverk av aktörer som inte är finansierade av biltillverkarna om det inte finns någon lönsamhet nu eller i framtiden.. det är ovanligt att kapital investeras utan att det förväntas ge avkastning. :)
För Tesla är marginalkostnaden med att utöka sina SuC mycket mindre än andra producenter av snabbladdningssystem, jag gissar på ungefär hälften.

Om Tesla i tillägg får EU medel på 50%, så kan de bygga ett gäng stolpar ”gratis” på varje SuC-station, och då är varje icke-Tesla som laddar, pengar ”rakt i fickan”.

Tesla kan då fortsätta i samma spår som nu med några stolpar som är öronmärkta Tesla, samtidig som andra är EU-finansierade och öppna för alla. Tesla tjänar då pengar båda på att sälja el, och sina famösa ”Elon-burgers” när den tid kommer.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Det är knappast direktavskrivning på en laddstation och Tesla hade inte kunnat expandera all sin verksamhet om allt skulle betalas med intäkter från redan avklarad bilförsäljning. Kapitalet för att bygga framtida laddstationer kommer t ex från aktieägarna eller långivare som sen får tillbaka avkastning efterhand som laddstationen generar intäkter. Precis som med alla andra investeringar Tesla och andra företag gör.

Du förutsätter kanske att SuC inte klarar att bära sina kostnader och det kan vi kanske inte veta säkert att de gör. Vi kan däremot veta att det lättare bär sina kostnader med stordriftsfördelar efterhand som SuC växer så ju fler laddkunder Tesla har desto lönsammare bör SuC kunna bli.

Om det känns bättre för dig kan vi ju säga att framtida investeringar i SuC görs med pengarna Tesla tjänat på handel med Bitcoin.. på så vis slipper du känna att du blivit lurad när du köpte dina bilar. :)
Kan lova dig att man inte skriver av en snabbladdare på 20 års tid. Sen är det inte direkt intressant hur man bokföringstekniskt gör det utan huruvida det är en bra investering eller inte.

Jag ser det högst tvivelaktigt att om vi frös inflödet till SuC helt just nu så hade dagens prisnivåer räckt till att drifta nätet i 15-20 år, laga/byta ut trasiga stolpar/laddare, betala tillbaka 1/20 av ursprungsinvesteringen per år plus ge en vettig avkastning på säg 4% av ursprungskapitalet per år. Har ju gjorts en del beräkningar på forumet och att drifta snabbladdare är dyrare än man tror när det gäller effektavgifter osv.

Skall man då se hur det skall se ut framåt när vi skall bygga nya stolpar utan att vi får in något initialt kapital från de som nyttjar nätverket (varken nya Teslaägare eller andra) så blir det ju ett lån med samma kalkyl som ovan. Man har exakt samma kostnader och måste fortfarande betala tillbaka pengarna, ge en avkastning (eller ränta) och drifta

Jag brukar tänka såhär, hade jag investerat en miljon av mina pengar eller ej? Jag hade inte trott på idén ovan tillräckligt för att investera en miljon iaf, och hade velat ha bra mycket mer avkastning än 4% för att ta den risken.
Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns.
Elon själv har sagt att öppnandet inte kommer påverka situationen då de ska bygga ut SuC i snabbfart. Så vi får bara hoppas att det blir en verklighet. Annars blir det som du säger pannkaka för Tesla...

Edit; Ingen med twitterkonto som kan fråga Elon om det är påslaget en summa per såld bil för utbyggnaden av SuC?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:
Jag hade kunnat tänka mig som icke-tesla-ägare att betala 100-200 kr /månad för att få tillgång till SuC om kW-priset var rimligt i storleken med vad jag får betala idag på ionity med mitt mercedes me-kort.
Ja om det blir någon större öppning (dvs inte bara 1-2 stolpar för syns skull) tror jag mer på en sådan lösning, abonnemang och något dyrare per kWh som en Tesla (men prissatt annorlunda så att bilar som inte är Tesla och har långsam laddning kommer bli dyrare).
Maw skrev:

Man får väl förmoda att Tesla har motsatt uppfattning och anser att det på ett eller annat sätt är lönsamt att låta andr bilmärken ladda på SuC, annars hade de väl inte öppnat?

Det är ju också lite konstigt att det sker en utbyggnad av olika laddnätverk av aktörer som inte är finansierade av biltillverkarna om det inte finns någon lönsamhet nu eller i framtiden.. det är ovanligt att kapital investeras utan att det förväntas ge avkastning. :)
Vi vet ju inte ännu hur de kommer öppna heller, det kan ju sluta med att det blir 2-4 stolpar bredvid varje supercharger avsedd för andra, och så gör de det för att få bidrag som täcker att elen dras fram dit och en del av driften. De kan ju också öppna hela stationerna med alla laddare och sedan ta hutlöst betalt så ingen vill ladda, då får de dock bidrag för hela stationerna för de är ju tekniskt sett öppna. Båda alternativen ovan kan ju också innebära 200 kr/mån i abonnemang utöver den övriga kostnaden vilket ger en helt annan kalkyl än de vi pratat om. Vi har idag ingen indikation på att vem som helst kommer kunna ladda på alla stolpar till låga priser utan abonnemang, min poäng har varit att det vore lite av ett drömscenario som inte passerar en kontrollräkning, det hade varit en dålig investering. Så hoppas man på det tror jag man kommer bli besviken, ställer man däremot in sig på att det kanske blir ett mindre antal laddare eller krävs ett abonnemang (gissningsvis med någon inlåsning) så är man nog nära sanningen.

De flesta som bygger ut mycket med snabbladdningsstationer och inte är finansierade av biltillverkarna är ju av eller i samarbete med bensinstationer, dvs de räknar nog som med bensinpumpar med att tjäna igen pengarna på försäljning av varmkorv och liknande.
Nect skrev:

Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns.
Elon själv har sagt att öppnandet inte kommer påverka situationen då de ska bygga ut SuC i snabbfart. Så vi får bara hoppas att det blir en verklighet. Annars blir det som du säger pannkaka för Tesla...
Du tror att Tesla skulle investera pengar i SuC och räkna med att gå med förlust? Det tror jag knappast, Elon vill tjäna pengar för att bygga en koloni på Mars. Har de kapitalet klart vill de såklart ha tillbaka det på sikt och få avkastning, annars hade de kunnat göra något annan investering med det. När man byggde nätverket endast för Teslor kunde de säga att de får igen det på bilförsäljningen men om det skall vara andra som laddar måste det vara en bra affär. Vilket ju är precis det jag spånar om, vad krävs för att det faktiskt skall vara en bra affär. Att alla bara får tillgång till nätverket och betalar 5 kr/kWh kan jag inte få att gå ihop till att vara en vettig investering om man skall behålla samma nivå som idag.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:
Jag hade kunnat tänka mig som icke-tesla-ägare att betala 100-200 kr /månad för att få tillgång till SuC om kW-priset var rimligt i storleken med vad jag får betala idag på ionity med mitt mercedes me-kort.
Ja om det blir någon större öppning (dvs inte bara 1-2 stolpar för syns skull) tror jag mer på en sådan lösning, abonnemang och något dyrare per kWh som en Tesla (men prissatt annorlunda så att bilar som inte är Tesla och har långsam laddning kommer bli dyrare).
Maw skrev:

Man får väl förmoda att Tesla har motsatt uppfattning och anser att det på ett eller annat sätt är lönsamt att låta andr bilmärken ladda på SuC, annars hade de väl inte öppnat?

Det är ju också lite konstigt att det sker en utbyggnad av olika laddnätverk av aktörer som inte är finansierade av biltillverkarna om det inte finns någon lönsamhet nu eller i framtiden.. det är ovanligt att kapital investeras utan att det förväntas ge avkastning. :)
Vi vet ju inte ännu hur de kommer öppna heller, det kan ju sluta med att det blir 2-4 stolpar bredvid varje supercharger avsedd för andra, och så gör de det för att få bidrag som täcker att elen dras fram dit och en del av driften. De kan ju också öppna hela stationerna med alla laddare och sedan ta hutlöst betalt så ingen vill ladda, då får de dock bidrag för hela stationerna för de är ju tekniskt sett öppna. Båda alternativen ovan kan ju också innebära 200 kr/mån i abonnemang utöver den övriga kostnaden vilket ger en helt annan kalkyl än de vi pratat om. Vi har idag ingen indikation på att vem som helst kommer kunna ladda på alla stolpar till låga priser utan abonnemang, min poäng har varit att det vore lite av ett drömscenario som inte passerar en kontrollräkning, det hade varit en dålig investering. Så hoppas man på det tror jag man kommer bli besviken, ställer man däremot in sig på att det kanske blir ett mindre antal laddare eller krävs ett abonnemang (gissningsvis med någon inlåsning) så är man nog nära sanningen.

De flesta som bygger ut mycket med snabbladdningsstationer och inte är finansierade av biltillverkarna är ju av eller i samarbete med bensinstationer, dvs de räknar nog som med bensinpumpar med att tjäna igen pengarna på försäljning av varmkorv och liknande.
Nect skrev:

Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns.
Elon själv har sagt att öppnandet inte kommer påverka situationen då de ska bygga ut SuC i snabbfart. Så vi får bara hoppas att det blir en verklighet. Annars blir det som du säger pannkaka för Tesla...
Du tror att Tesla skulle investera pengar i SuC och räkna med att gå med förlust? Det tror jag knappast, Elon vill tjäna pengar för att bygga en koloni på Mars. Har de kapitalet klart vill de såklart ha tillbaka det på sikt och få avkastning, annars hade de kunnat göra något annan investering med det. När man byggde nätverket endast för Teslor kunde de säga att de får igen det på bilförsäljningen men om det skall vara andra som laddar måste det vara en bra affär. Vilket ju är precis det jag spånar om, vad krävs för att det faktiskt skall vara en bra affär. Att alla bara får tillgång till nätverket och betalar 5 kr/kWh kan jag inte få att gå ihop till att vara en vettig investering om man skall behålla samma nivå som idag.
Det har jag inte sagt?
Tesla släpper inte in alla andra för att förlora pengar... och väljer de att bygga ut med eget kapital så görs det återigen för att de räknar med att få avkastning = vinst på sitt använda kapital.

Skillnaden nu mot tidigare är att Tesla inte längre går med förlust och har eget kapital att kunna använda för att expandera/bygga ut för att på sikt tjäna ännu mera pengar.

Edit;
Ändrat första meningen som blev fel först...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Det har jag inte sagt?
Tesla släpper inte in alla andra för att förlora pengar... och väljer de att bygga ut med eget kapital så görs det återigen för att de räknar med att få avkastning = vinst på sitt använda kapital.

Skillnaden nu mot tidigare är att Tesla inte längre går med förlust och har eget kapital att kunna använda för att expandera/bygga ut för att på sikt tjäna ännu mera pengar.

Edit;
Ändrat första meningen som blev fel först...
Ja, och frågan är hur de kommer släppa in alla vilket är vad hela diskussionen handlat om. Jag hävdar att det kommer bli dyrt att ladda per kWh om man bara skall betala för elen (dvs inga abonnemang), få tillgång till alla stolpar och att Tesla skall behålla samma nivå som idag och visat på olika sätt att räkna som säger samma sak egentligen. Det verkar folk ha haft problem med för att de inte trott på det, och då har jag efterfrågat hur man räknar för jag kan inte få det att gå ihop med de premisserna. Börjar vi blanda in abonnemang, riktigt höga taxor för laddning, eller ingen fullständig öppning av nätverket (antingen för syns skull eller 2-4 faktiska stolpar som är öppna) så blir det ju en helt annat femma.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:

Det har jag inte sagt?
Tesla släpper inte in alla andra för att förlora pengar... och väljer de att bygga ut med eget kapital så görs det återigen för att de räknar med att få avkastning = vinst på sitt använda kapital.

Skillnaden nu mot tidigare är att Tesla inte längre går med förlust och har eget kapital att kunna använda för att expandera/bygga ut för att på sikt tjäna ännu mera pengar.

Edit;
Ändrat första meningen som blev fel först...
Ja, och frågan är hur de kommer släppa in alla vilket är vad hela diskussionen handlat om. Jag hävdar att det kommer bli dyrt att ladda per kWh om man bara skall betala för elen (dvs inga abonnemang), få tillgång till alla stolpar och att Tesla skall behålla samma nivå som idag och visat på olika sätt att räkna som säger samma sak egentligen. Det verkar folk ha haft problem med för att de inte trott på det, och då har jag efterfrågat hur man räknar för jag kan inte få det att gå ihop med de premisserna. Börjar vi blanda in abonnemang, riktigt höga taxor för laddning, eller ingen fullständig öppning av nätverket (antingen för syns skull eller 2-4 faktiska stolpar som är öppna) så blir det ju en helt annat femma.
Fast mitt svar som du svarade på berörde inte prisnivån (denna gång) utan mer att Elon sagt att öppnandet inte ska innebära mer kö på SuC än vad det är idag. Då de skulle bygga ut SuC för att hantera den ökande mängden bilar. Sen var det ett separat spår om pengarna för att bygga fler SuC som Tesla tidigare hade öronmärka pengar till från varje såld bil. Vilket jag inte tror man har idag. På samma sätt som Tesla inte har öronmärka pengar per såld bil för att bygga nya fabriker. Investeringar görs efterbehov med det kapital som man har. Och Teslas eget kapital har nu ökat för varje kvartal som gått trots massiva investeringar i fabriker mm.

Gällande prisnivån så får vi se hur Tesla hanterar det. Tesla nämnde även samtidigt att ju fler som laddar ju billigare laddning kan Tesla erbjuda.

Tesla kommer inte bygga fler SuC för att förlora pengar, det kan vi vara säkra på i alla fall :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Fast mitt svar som du svarade på berörde inte prisnivån (denna gång) utan mer att Elon sagt att öppnandet inte ska innebära mer kö på SuC än vad det är idag. Då de skulle bygga ut SuC för att hantera den ökande mängden bilar. Sen var det ett separat spår om pengarna för att bygga fler SuC som Tesla tidigare hade öronmärka pengar till från varje såld bil. Vilket jag inte tror man har idag. På samma sätt som Tesla inte har öronmärka pengar per såld bil för att bygga nya fabriker. Investeringar görs efterbehov med det kapital som man har. Och Teslas eget kapital har nu ökat för varje kvartal som gått trots massiva investeringar i fabriker mm.

Gällande prisnivån så får vi se hur Tesla hanterar det. Tesla nämnde även samtidigt att ju fler som laddar ju billigare laddning kan Tesla erbjuda.

Tesla kommer inte bygga fler SuC för att förlora pengar, det kan vi vara säkra på i alla fall :)
Nej men du skrev "Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns." till mitt inlägg som handlade om en uppskattning av prisnivån, om du inte hade något att invända mot det jag skrev ber jag om ursäkt men det verkade som du trodde det du skrev var ett argument mot vad jag skrev :). För att de har kapitalet löst påverkar ju inte vad de behöver ta ut för pris för att gå med vinst nämnvärt.

Tesla lovar oftast ganska mycket men levererar inte så deras sätt att inte förlora pengar kan utan problem vara att det blir långa köer som i Kalifornien, det finns ett skäl till att det finns folk som är oroliga.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:
Fast mitt svar som du svarade på berörde inte prisnivån (denna gång) utan mer att Elon sagt att öppnandet inte ska innebära mer kö på SuC än vad det är idag. Då de skulle bygga ut SuC för att hantera den ökande mängden bilar. Sen var det ett separat spår om pengarna för att bygga fler SuC som Tesla tidigare hade öronmärka pengar till från varje såld bil. Vilket jag inte tror man har idag. På samma sätt som Tesla inte har öronmärka pengar per såld bil för att bygga nya fabriker. Investeringar görs efterbehov med det kapital som man har. Och Teslas eget kapital har nu ökat för varje kvartal som gått trots massiva investeringar i fabriker mm.

Gällande prisnivån så får vi se hur Tesla hanterar det. Tesla nämnde även samtidigt att ju fler som laddar ju billigare laddning kan Tesla erbjuda.

Tesla kommer inte bygga fler SuC för att förlora pengar, det kan vi vara säkra på i alla fall :)
Nej men du skrev "Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns." till mitt inlägg som handlade om en uppskattning av prisnivån, om du inte hade något att invända mot det jag skrev ber jag om ursäkt men det verkade som du trodde det du skrev var ett argument mot vad jag skrev :). För att de har kapitalet löst påverkar ju inte vad de behöver ta ut för pris för att gå med vinst nämnvärt.

Tesla lovar oftast ganska mycket men levererar inte så deras sätt att inte förlora pengar kan utan problem vara att det blir långa köer som i Kalifornien, det finns ett skäl till att det finns folk som är oroliga.
Haha jag som kanske skrev lite klumpigt! Menade inte som ett motargument! :D För precis som du säger påverkas inte laddpriset från vart kapitalet kommer ifrån. Det jag syftade på att om man i början inte ens har eget kapital att nyttja måste man skaffa det. T ex genom prispåslag per såld bil.

Blir spännande om Tesla lever upp till sitt uttalande om snabb utbyggnad av SuC, och vilket pris alla övriga får betala. Jag personligen skulle lätt kunna betala 200kr/mån i abonnemang för att få nyttja SuC (om kabeln var tillräckligt lång för min E-tron) :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:
Haha jag som kanske skrev lite klumpigt! Menade inte som ett motargument! :D För precis som du säger påverkas inte laddpriset från vart kapitalet kommer ifrån. Det jag syftade på att om man i början inte ens har eget kapital att nyttja måste man skaffa det. T ex genom prispåslag per såld bil.

Blir spännande om Tesla lever upp till sitt uttalande om snabb utbyggnad av SuC, och vilket pris alla övriga får betala. Jag personligen skulle lätt kunna betala 200kr/mån i abonnemang för att få nyttja SuC (om kabeln var tillräckligt lång för min E-tron) :lol:
Ja jag undrar vad som kommer ske faktiskt, kan bli både bra och dåligt. Om jag inte kört Tesla hade jag också lätt betalt 200 kr/mån för att få nyttja SuC, där någonstans tror jag garanterat de kan få vinst i att bygga ut ett helt öppet nätverk för alla märken (med kablar som är långa nog). Givet att det är någon slags bindningstid så folk inte bara kan skaffa det två månader om året när de faktiskt reser såklart. Ionity kan nog få en jäkla spark i baken om det är vad som sker för då är ju Teslas nätverk en bättre deal även om det skulle bli lite dyrare per kWh trots abonnemang än vad Ionity tar ut av t.ex. Audiförare.

Det kan ju sluta med att det blir en bra sak även för mig, kanske byter jag till annan tillverkare av elbil om ett år pga detta.
Skriv svar