Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Ja, Mantorp är det konstigt att de inte utökat till 6 laddare ännu. Den är väl en av de mest belastade Ionity laddarna, så jag undrar varför. I Varberg finns det iallafall gott om andra alternativ precis bredvid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Personligen skulle jag säga de borde höja överföringsavgiften istället och sen såklart nätnyttan lika mycket för oss som säljer el.
Just det, den så kallade nätnyttan. Man tjänar nog mer på öresavrundningen tror jag. Det är ju så otroligt försumbart att de lika bra skulle kunna strunta i det. Jag upplever det mest som en förolämpning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Enligt uppgift från Ionityarbetare vid laddare ska alla stationer i Sverige ha fått 6st senast v.23.
Ioniq 5 FE AWD
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.

Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.

Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
Jo de är välsigt spännande och se om ionity möter Teslas drag, men även hur de påverkar ionity.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.

WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr

Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Snabbladdar man sällan, tex bara på semestern, så kan man ju abonnera på SUC bara en månad dessutom. Behöver inte binda upp sig på 12mån som IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

mati skrev:
taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Hoppsan_84 skrev:
Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.

WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr

Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Jo behöver man snabbladdning året om så är ju ionity bättre om de nu inte blir allt för mycket köer.
Däremot om man åker på semester 1 eller 2 gånger om året så är ju tesla bättre då man kan köpa ett abonnemang en månad eller två.
Med dagens suc priser och abonnemang så är de dock inte mycket dyrare hos tex MER, eon och okq8.
Ska man dock utomlands så ser jag stora fördelar med suc och ionity, en betalllösning i alla länder. Dock saknas ju nyckellandet Tyskland än föe suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Skabb1 skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre. :shock:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet ;)
Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga. :lol:
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet ;)
Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga. :lol:
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
Jag är ganska säker på att Eon Drive & Clevers laddare med 175 kW CCS + 100 kW Chademo är på 400V. På dem får jag drygt 150 kW nästan hela vägen till 80%. Hade de kunnat leverera 800V borde jag fått 175 kW. Men helt säker är jag inte, så det hade varit kul att se ett test vid SuC. Jag kanske ger mig iväg en tur till helgen och testar (om det finns några hyfsat tomma laddställen så jag slipper lynchas av självutnämnda SuC-poliser).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det står ju ibland i displayen vad det är för spänning. Jag laddade häromdagen hos CK och där fick jag som mest 145kW. Spänningen låg runt 650V eller så, men det berodde nog på att jag hade låg SOC.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Det står ju ibland i displayen vad det är för spänning. Jag laddade häromdagen hos CK och där fick jag som mest 145kW. Spänningen låg runt 650V eller så, men det berodde nog på att jag hade låg SOC.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
Vad jag läst så är bristen med E-GMP-plattformen att den inte värmer batteriet tillräckligt. Varken i förväg innan laddning, eller ens tillräckligt när man påbörjar laddningen. Det har med mjukvaran till HVAC-systemet att göra. Fysiskt finns kapabiliteten där, men de har inte löst det riktigt mjukvarumässigt.

Det positiva är att Hyundai alltså troligen kan fixa detta rätt så enkelt med framtida mjukvarufixar. Bilen/hårdvaran i sig skall det inte vara något fel på, utan har alla förutsättningar för detta. Vilket är en riktigt bra grundpotential.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Enköping fick två laddare till i dag.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Ioniq 5 FE AWD
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Och Varberg.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Hoppsan_84 skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Och Varberg.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
Tack Varberg också ja. Det har ryktats att alla i Sverige ska vara uppgraderade ca v.23. Men känns ju osäkert om behovet ens finns i Ytterån nu.
Ioniq 5 FE AWD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Är Varberg uppgraderad?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

chaffis75 skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Är Varberg uppgraderad?
Nej sorry, missade den. Se ovan.
Ioniq 5 FE AWD
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Goja »

Där är en stor grop vid Varberg så det ser ut so kapacitet är på väg. Vet dock inte när
Skriv svar