Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Swede1 skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Kul med deras bortförklaringar iaf :lol:
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Det är iofs. inte så långt ifrån sanningen! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »



They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Det har visserligen ingenting med Ionity att göra, men om du frågar en miljöpartist om elbilsladdning ska bli dyrare eller billigare framöver så är jag nästan säker på att jag vet vilket svar du får. Om du får ett svar överhuvudtaget.
Men nog med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

:D, haha Romson hade mycket luft då, tänkte ni på att det bara var vita människor i Dorsin videon? Ok, det är även ett systemfel att MP som 4,4% parti kan få ett orimligt inflytande. Jämför som alltid med Schweiz där alla partier är med i regeringen och folket är oppositionen genom beslutande folkomröstningar. Mest välmående landet med bästa demokratin.

Ionity förbrukning max vid semester, laddnätverken behöver dimensioneras efter det.

https://insideevs.com/news/452284/ionit ... age-chart/
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mar 2019 14:16
Ort: Bollnäs

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MatsH »

Mina 720 mil under juli månad laddades till största delen på Ionity via Juicepass, kostade 300kr, trasslade bara en gång och då var det den mänskliga faktorn som bidrog. Vid ett par tre tillfällen hade jag sällskap vid laddarna annars var jag ensam, Tyskland och Frankrike.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Hur ser man priset på juice pass? Hittar det ej i app som guest, eller på deras hemsida.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Hudiksvall kanske kommer igång före Uppsala? De har kanske bättre nät vid Hudiksvall?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

Vattenfall stod precis å jobbade med IONITY laddarna i Uppsala.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Är det Vattenfall som generellt både nyprojekterar och underhåller laddstationer för Ionity i Sverige?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
taliz skrev:
Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?
Juicepass hade en flat large taxa för 45€ och 175kWh per månad med ingen bindningstid, den har de just sänkt till 120kWh och sedan de gjorde de uppdateringarna har även min app slutat fungera.
Ett steg i fel riktning igen.

Funderar på ett Bee abonnemang inför semestrar när mitt gratisår på Audi e-tron charging service går ut.(om de inte sänker priset och abonnemangskravet) Kan tänka mig att segladda för en femtedel av priset.
Jag har sällan mer bråttom än att jag kan ladda en och en halv timme medans vi går i affärer och tar lunch.
Det är för övrigt sjukt mycket sämre utbud runt IONITYs laddstationer. Många ggr bara en circle k.
Mycket strategiskt av circle k, undrar just hur mycket spons Ionity fick för det.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Generalbogge »

300 live nu. Och före Tesla i Litauen och på Sicilien. Kom igen nu Tesla, få upp några SuC i Baltikum.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Juicepass hade en flat large taxa för 45€ och 175kWh per månad med ingen bindningstid, den har de just sänkt till 120kWh och sedan de gjorde de uppdateringarna har även min app slutat fungera.
Ett steg i fel riktning igen.

Funderar på ett Bee abonnemang inför semestrar när mitt gratisår på Audi e-tron charging service går ut.(om de inte sänker priset och abonnemangskravet) Kan tänka mig att segladda för en femtedel av priset.
Jag har sällan mer bråttom än att jag kan ladda en och en halv timme medans vi går i affärer och tar lunch.
Det är för övrigt sjukt mycket sämre utbud runt IONITYs laddstationer. Många ggr bara en circle k.
Mycket strategiskt av circle k, undrar just hur mycket spons Ionity fick för det.
Har inte Circle K även startat upp med egna snabbladdare på många ställen?

Provladdade i veckan på en CK-mack (var gratis), och gick från 10% till 80% på en halvtimme på vår M3 LR, vilket är OK och någon stans där snabbladdning skall ligga idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.
Oj, har Bee 150 kW laddare, trodde de bara hade 50 kW eller ac laddning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
PapaD skrev:
Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.
Oj, har Bee 150 kW laddare, trodde de bara hade 50 kW eller ac laddning.
Nej, det stämmer. Vid Macdonalds efter E18.
Bee Eskilstuna.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Så kul att även Bee börjar bygga snabbare är 50 kW.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PapaD »

Det märks att VW har mycket att säga till om i Ionity. Nu startar tredje stationen byggas i Wolfsburg. Fler i den staden än i Norrland. :?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är ju bara halva sanningen man ser på Ionitys hemsida. Kolla hur det ser ut när man tar med alla 100+kW laddare. Det är VW:s flexibla (mobila) snabbladdare som dyker upp överallt nu.
wolfsburg.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

mati skrev:
Det är ju bara halva sanningen man ser på Ionitys hemsida. Kolla hur det ser ut när man tar med alla 100+kW laddare. Det är VW:s flexibla (mobila) snabbladdare som dyker upp överallt nu.
Det är något med hur laddarna är utplacerade... mönstret... kan inte riktigt sätta fingret på det.
Men vänta nu, det är ju en EXAKT kopia av SuC runt Palo Alto!!!
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

chaffis75 skrev:
Så kul att även Bee börjar bygga snabbare är 50 kW.
Bee har haft ett antal lite snabbare laddare I flera år.. Speciellt i Dalarna. Den här sattes upp redan 2016 tror jag.. 100kW. https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... c6f29724ad
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar