Jo, att Bee är ett eget bolag visste jag, men trodde att detta var gamla laddare som inte hade blivit omskyltade. Intressant. Så danska Clever konkurrerar med sitt avknoppade svenska bolag. Undrar vad som hände där?iAkita skrev:De där är Eon's laddare (i samarbete med danska Clever). Bee är ett eget bolag nu, helt frikopplat från Clever.Jerker skrev:Nej, det stämmer. Vid Macdonalds efter E18.chaffis75 skrev:Oj, har Bee 150 kW laddare, trodde de bara hade 50 kW eller ac laddning.PapaD skrev:Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Det bästa är att det gamla Clever-kortet inte fungerar hos Clever utan enbart hos Bee. Logiskt och så...Jerker skrev:Jo, att Bee är ett eget bolag visste jag, men trodde att detta var gamla laddare som inte hade blivit omskyltade. Intressant. Så danska Clever konkurrerar med sitt avknoppade svenska bolag. Undrar vad som hände där?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, jag har ju fortfarande ett kort som det står Clever på...mati skrev:Det bästa är att det gamla Clever-kortet inte fungerar hos Clever utan enbart hos Bee. Logiskt och så...Jerker skrev:Jo, att Bee är ett eget bolag visste jag, men trodde att detta var gamla laddare som inte hade blivit omskyltade. Intressant. Så danska Clever konkurrerar med sitt avknoppade svenska bolag. Undrar vad som hände där?
För övrigt anser jag att företagsnamnet Bee är nåt av det mest korkade som har hittats på.
Re: Ionitys laddnätverk
Tack, de var bra info.. Vi har ju ett gammalt clever kort från tiden när vi hade en leaf och nu har vi åter en elbil efter 1.5 år med bara fossil bilar så måste kolla om alla kort funkar fortfarande.mati skrev:Det bästa är att det gamla Clever-kortet inte fungerar hos Clever utan enbart hos Bee. Logiskt och så...Jerker skrev:Jo, att Bee är ett eget bolag visste jag, men trodde att detta var gamla laddare som inte hade blivit omskyltade. Intressant. Så danska Clever konkurrerar med sitt avknoppade svenska bolag. Undrar vad som hände där?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Kan bara instämma, testat Insjön, Rättvik och Noppikoski och alla maxade på 80. Noppikoski en sen vinterkväll vill man ju gärna att det går upp till angiven effekt.mati skrev:Fast kan de verkligen leverera 100kW? Jag har aldrig fått med än ca 80, åtminstone inte i Noppikoski. Det är visserligen över ett år sedan, de kanske är snabbare nu?joel80 skrev:Bee har haft ett antal lite snabbare laddare I flera år.. Speciellt i Dalarna. Den här sattes upp redan 2016 tror jag.. 100kW. https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... c6f29724adchaffis75 skrev:Så kul att även Bee börjar bygga snabbare är 50 kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Där ser man, Bee har fyra sådana stationer i ett område. De nämnda ovan plus en l Leksand. Hoppas de skaffar fler. Och dubblerar automater per plats.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Ionitys laddnätverk
Hur går arbetet med ionity i Hudiksvall och Uppsala?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Kollade i Uppsala igår.. Allt ser klart ut men inte startade.Lophornis skrev:Hur går arbetet med ionity i Hudiksvall och Uppsala?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
I Noppikoski kan man ju sitta och käka älgbiff under tiden.macky skrev:Kan bara instämma, testat Insjön, Rättvik och Noppikoski och alla maxade på 80. Noppikoski en sen vinterkväll vill man ju gärna att det går upp till angiven effekt.mati skrev:Fast kan de verkligen leverera 100kW? Jag har aldrig fått med än ca 80, åtminstone inte i Noppikoski. Det är visserligen över ett år sedan, de kanske är snabbare nu?joel80 skrev:Bee har haft ett antal lite snabbare laddare I flera år.. Speciellt i Dalarna. Den här sattes upp redan 2016 tror jag.. 100kW. https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... c6f29724adchaffis75 skrev:Så kul att även Bee börjar bygga snabbare är 50 kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Åkte förbi Ionity Uppsala igår fredag, vid 13-tiden. Man hade då monterat ner tältet som stått där (fanns fortfarande kvar i onsdags) och det var en scervicebil och en kille som stod och skruvade.Lophornis skrev:Hur går arbetet med ionity i Hudiksvall och Uppsala?
Tänker att de kanske driftsattes igår efter det? Det närmar sig i alla fall. Får se om det blir en sväng idag för att ta en närmre titt.
Inser att tältet kanske försvan i blåsten natten till fredagen
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Ionitys laddnätverk
Hade jag gärna gjort men jag var där vid 9-tiden på kvällen på väg till fjällen och då var det helt stängt.mati skrev:I Noppikoski kan man ju sitta och käka älgbiff under tiden.macky skrev:Kan bara instämma, testat Insjön, Rättvik och Noppikoski och alla maxade på 80. Noppikoski en sen vinterkväll vill man ju gärna att det går upp till angiven effekt.mati skrev:Fast kan de verkligen leverera 100kW? Jag har aldrig fått med än ca 80, åtminstone inte i Noppikoski. Det är visserligen över ett år sedan, de kanske är snabbare nu?joel80 skrev:Bee har haft ett antal lite snabbare laddare I flera år.. Speciellt i Dalarna. Den här sattes upp redan 2016 tror jag.. 100kW. https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... c6f29724adchaffis75 skrev:Så kul att även Bee börjar bygga snabbare är 50 kW.
Re: Ionitys laddnätverk
Oj, ja det är trist. Har också varit med om det. Man är helt ensam mitt i ödaste ödemarken och hoppas att ingenting händer.macky skrev:Hade jag gärna gjort men jag var där vid 9-tiden på kvällen på väg till fjällen och då var det helt stängt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity Uppsala har öppnat!
Var ej igång i måndags, men körde precis förbi och nu lös lamporna och stod en bil och laddade.
Var ej igång i måndags, men körde precis förbi och nu lös lamporna och stod en bil och laddade.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Ionitys laddnätverk
En bild kl 09.30 Ionity, Takpannegatan, Uppsala
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Re: Ionitys laddnätverk
Haha, TS är snabbare än Ionity själva att rapportera. Eller är den gratisstartad?
Vet ngn hur det ser ut i Hudiksvall? Är apparater på plats? Jag ska till Umeå om, 9 dagar, vore smutt om Hudik var igång då.
Vet ngn hur det ser ut i Hudiksvall? Är apparater på plats? Jag ska till Umeå om, 9 dagar, vore smutt om Hudik var igång då.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Vad har du för bil? Det är 30 mil mellan ionity Uppsala och ionity Sundsvall. Det räcker för mig med en 55:a.PapaD skrev:Haha, TS är snabbare än Ionity själva att rapportera. Eller är den gratisstartad?
Vet ngn hur det ser ut i Hudiksvall? Är apparater på plats? Jag ska till Umeå om, 9 dagar, vore smutt om Hudik var igång då.
Riktigt bra med en ionity i Uppsala!
Re: Ionitys laddnätverk
Inte på vintern väl?Robertrimmevik skrev:Vad har du för bil? Det är 30 mil mellan ionity Uppsala och ionity Sundsvall. Det räcker för mig med en 55:a.PapaD skrev:Haha, TS är snabbare än Ionity själva att rapportera. Eller är den gratisstartad?
Vet ngn hur det ser ut i Hudiksvall? Är apparater på plats? Jag ska till Umeå om, 9 dagar, vore smutt om Hudik var igång då.
Riktigt bra med en ionity i Uppsala!
Re: Ionitys laddnätverk
ID3, så nej, inte på vintern för mig.Då behövs max 90 fart och fulladdat och torr vägbana. På sommaren är det nog ok m 90% laddat om man håller hastighetsbegr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Med rejält reducerad hastighet kan det eventuellt lyckas på vintern om det är skapligt väder.Banane skrev:Inte på vintern väl?Robertrimmevik skrev:Vad har du för bil? Det är 30 mil mellan ionity Uppsala och ionity Sundsvall. Det räcker för mig med en 55:a.PapaD skrev:Haha, TS är snabbare än Ionity själva att rapportera. Eller är den gratisstartad?
Vet ngn hur det ser ut i Hudiksvall? Är apparater på plats? Jag ska till Umeå om, 9 dagar, vore smutt om Hudik var igång då.
Riktigt bra med en ionity i Uppsala!
Det är ju mycket 120 sträckor på den här vägen.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Är ju inte så kallt efter kusten nu mera. Och vill man köra lite mer olagligt så får man väll ta en kaffekvart vid nån 50kW-laddare.Banane skrev:Inte på vintern väl?Robertrimmevik skrev:Vad har du för bil? Det är 30 mil mellan ionity Uppsala och ionity Sundsvall. Det räcker för mig med en 55:a.PapaD skrev:Haha, TS är snabbare än Ionity själva att rapportera. Eller är den gratisstartad?
Vet ngn hur det ser ut i Hudiksvall? Är apparater på plats? Jag ska till Umeå om, 9 dagar, vore smutt om Hudik var igång då.
Riktigt bra med en ionity i Uppsala!
Kör med 19tum och 3.2 bar.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Hej
Ionity i Uppsala är INTE öppen för almenheten än.
Laddarna är på men ur funktion.
Ionity i Uppsala är INTE öppen för almenheten än.
Laddarna är på men ur funktion.
Re: Ionitys laddnätverk
Hudiksvall är väl rätt nära start också. Jag hörde att Uppsala och Hudiksvall ska vara drift klara innan jul.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Hudiksvall är troligtvis bara några dagar bort innan den öppnar
Uppsala är som skrivits tidigare inte igång än, men i samma sekund det är öppet för att ladda så uppdateras status till grön på ChargeFinder:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ala/m6krn9
Det är mycket nya stationer på G och öppnas nytt varje dag. Tidigare i veckan öppnade exempelvis Fortum 4st 150kW CCS utanför Varberg. Bådar gott att Fortum också börjar öppna upp stationer i Sverige med fler än en laddare och med hög effekt.
Här är en länk till Fortums nya station utanför Varberg, där man kan se realtidsstatus och priser:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... erg/88z2wg
Uppsala är som skrivits tidigare inte igång än, men i samma sekund det är öppet för att ladda så uppdateras status till grön på ChargeFinder:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ala/m6krn9
Det är mycket nya stationer på G och öppnas nytt varje dag. Tidigare i veckan öppnade exempelvis Fortum 4st 150kW CCS utanför Varberg. Bådar gott att Fortum också börjar öppna upp stationer i Sverige med fler än en laddare och med hög effekt.
Här är en länk till Fortums nya station utanför Varberg, där man kan se realtidsstatus och priser:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... erg/88z2wg
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ionitys laddnätverk
Det ser ju dystert ut om man kollar på Chargefinder.com, om man inte har en Tesla alltså. Mellan Stockholm och Luleå, om man filtrerar på minst 100 kW (där jag anser att skamgränsen för "snabbladdning" går), så finns följande laddare nu idag 10 december 2020 (förutom Teslas Supercharger):
- Sundsvall (3 st Ionityladdare tillgängliga, 1 st otillgänglig)
Ja. Slut. Det var det det, så att säga...
Men det blir väl bättre nu snart då får vi hoppas.
- Sundsvall (3 st Ionityladdare tillgängliga, 1 st otillgänglig)
Ja. Slut. Det var det det, så att säga...
Men det blir väl bättre nu snart då får vi hoppas.
Senast redigerad av slugger75, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Ionitys laddnätverk
Det ska byggas 150 kW CCS laddare nu i Umeå.slugger75 skrev:Det ser ju dystert ut om man kollar på Chargefinder.com, om man inte har en Tesla alltså. Mellan Stockholm och Luleå, om man filtrerar på minst 100 kW (där jag anser att skamgränsen för "snabbladdning" går), så finns följande laddare nu idag 12 december 2020 (förutom Teslas Supercharger):
- Sundsvall (3 st Ionityladdare tillgängliga, 1 st otillgänglig)
Ja. Slut. Det var det det, så att säga...
Men det blir väl bättre nu snart då får vi hoppas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension