Trodde ionity körde med snabbladdare?maccis skrev:Tur man inte betalar per minut
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Ja de gick undan när man väl var där, sen stoppade de inte laddningen. Undrar om man laddar gratis där nu.frippan skrev:Trodde ionity körde med snabbladdare?maccis skrev:Tur man inte betalar per minut
Re: Ionitys laddnätverk
Stort batteri?frippan skrev:Trodde ionity körde med snabbladdare?maccis skrev:Tur man inte betalar per minut
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vad står det på kontoutdraget när man laddar med ionity?
När jag laddade på Mantorp så hade jag strul med ionityappen så laddningen gick inte igång (kanske inte skulle stoppat in kabeln innan jag startade med appen) och sedan provade jag med plugsurfing rfid och det gick bra. Nu står det att 80 kr dragits två ggr av ”Has To Be Gmbh”, så tänkte ionity också noterades också med samma ??
När jag laddade på Mantorp så hade jag strul med ionityappen så laddningen gick inte igång (kanske inte skulle stoppat in kabeln innan jag startade med appen) och sedan provade jag med plugsurfing rfid och det gick bra. Nu står det att 80 kr dragits två ggr av ”Has To Be Gmbh”, så tänkte ionity också noterades också med samma ??
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske därför det är gratis där nu, du som står för allas laddning?maccis skrev:Ja de gick undan när man väl var där, sen stoppade de inte laddningen. Undrar om man laddar gratis där nu.frippan skrev:Trodde ionity körde med snabbladdare?maccis skrev:Tur man inte betalar per minut
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ionitys laddnätverk
Nej, och ska jag gissa kommer det aldrig ske.MrEarp skrev:taliz skrev:Finns 4st gratis HPC i Löddeköpinge precis vid SUC.Jerker skrev:Tack för tipset om Flädie! Det blir ju billigare än gratis! (Alltså att slippa använda sina gratismil på SuC! )R2_m3 skrev:Laddade gratis på ionity i Värnamo samt även på Circle K (två st 150kW + 2 st 50kW laddare) i Flädie (E6:an vid Lund) , Circle K har öppningserbjudande där. Bra med hälften av laddningarna gratis på resan mellan Älvsjö och Lund idag.
Båda funkade kanon , Laddade också på Ionity i Mantorp, första gången jag laddat på Ionity så lite strul med betalningen. Lyckades inte med deras app, däremot med Plugsurfing, men blev debiterad 2 ggr 80 kr. Ringde supporten men de såg bara en betalning trots att jag så två debiteringar på kreditkortet. Sedan en påfyllning i Markaryd.
Blir två gratisladdningar på hemvägen på söndag med
Finns lite mer att sysselsätta sig med där än Flädie....
Nån som vet om de 4 HPC i Lödde har fått chademo anslutet?
Det är ju eon/clever som satt upp dom. Finns en eon 50kw chademo ca 25m bort, det är nog den som får duga för de stackarna.
Förövrigt var det lite krig mellan 3st eNiro-ägare där sist.
Två Model 3, en i3 och en étron.
Jävligt skönt med Model 3, slipper man kriga. Kan tanka gratis på dom där HPC om dom är lediga, eller hyfsat billigt på massa SUC 10m bort om dom är upptagna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Yes, 50kw chademo finns lite överallt men jag har just nu tillgång till en 62kwh leaf tekna som enligt Nissan stöder 100kw chademo. Enligt ABB det Max 200A chademo som deras HPC ger, så borde ge ca 75kw peak, lite sugen på testa lite.taliz skrev:Nej, och ska jag gissa kommer det aldrig ske.MrEarp skrev:taliz skrev:Finns 4st gratis HPC i Löddeköpinge precis vid SUC.Jerker skrev:Tack för tipset om Flädie! Det blir ju billigare än gratis! (Alltså att slippa använda sina gratismil på SuC! )R2_m3 skrev:Laddade gratis på ionity i Värnamo samt även på Circle K (två st 150kW + 2 st 50kW laddare) i Flädie (E6:an vid Lund) , Circle K har öppningserbjudande där. Bra med hälften av laddningarna gratis på resan mellan Älvsjö och Lund idag.
Båda funkade kanon , Laddade också på Ionity i Mantorp, första gången jag laddat på Ionity så lite strul med betalningen. Lyckades inte med deras app, däremot med Plugsurfing, men blev debiterad 2 ggr 80 kr. Ringde supporten men de såg bara en betalning trots att jag så två debiteringar på kreditkortet. Sedan en påfyllning i Markaryd.
Blir två gratisladdningar på hemvägen på söndag med
Finns lite mer att sysselsätta sig med där än Flädie....
Nån som vet om de 4 HPC i Lödde har fått chademo anslutet?
Det är ju eon/clever som satt upp dom. Finns en eon 50kw chademo ca 25m bort, det är nog den som får duga för de stackarna.
Förövrigt var det lite krig mellan 3st eNiro-ägare där sist.
Två Model 3, en i3 och en étron.
Jävligt skönt med Model 3, slipper man kriga. Kan tanka gratis på dom där HPC om dom är lediga, eller hyfsat billigt på massa SUC 10m bort om dom är upptagna.
Finns inga HPC chademo i landet, lite of topic nu...
Re: Ionitys laddnätverk
Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Ionitys laddnätverk
Varför ens besvära sig med IONITY?Jerker skrev:Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Valmöjlighet och ibland bättre placerade snabbladdare. Kostnad är inte allt, jag har fri Supercharging men laddar ändå via Ionity.taliz skrev:Varför ens besvära sig med IONITY?Jerker skrev:Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
För att jag var på ett ställe där jag behövde ladda och det inte finns nån SuC (Örebro) och alternativet skulle vara nån av de gamla 50 kW-laddarna samt att jag ville registrera mig och göra ett försök att ladda på Ionity i studiesyfte. När Tesla äntligen höjer max laddeffekt till 170 kW min bil så kommer Ionity att vara överlägset om jag har bråttom att ladda i Örebro igen, ett scenario som antagligen kommer att inträffa igen eftersom jag kommer att ha orsak att åka till Örebro även i fortsättningen.taliz skrev:Varför ens besvära sig med IONITY?Jerker skrev:Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:För att jag var på ett ställe där jag behövde ladda och det inte finns nån SuC (Örebro) och alternativet skulle vara nån av de gamla 50 kW-laddarna samt att jag ville registrera mig och göra ett försök att ladda på Ionity i studiesyfte. När Tesla äntligen höjer max laddeffekt till 170 kW min bil så kommer Ionity att vara överlägset om jag har bråttom att ladda i Örebro igen, ett scenario som antagligen kommer att inträffa igen eftersom jag kommer att ha orsak att åka till Örebro även i fortsättningen.taliz skrev:Varför ens besvära sig med IONITY?Jerker skrev:Laddar nu för första ggn på en Ionity. Registrerade mig i appen och gjorde sen som man ska, dvs starta och betala i appen först. Ändå lyckades det inte förrän vid tredje försöket trots att jag gjorde exakt likadant varje gång. Något instabilt.
8 grader ute, strax under 20% SOC och den ger 70 kW.
Med en SR får man ju varken högre laddhastighet eller lägre pris än SUC.
Knappt värt besväret för LR heller, i Sverige är ju SUC billigt.
Kanske i tex Danmark dock.. där är ju ström dyrt och fast pris som IONITY kan löna sig om man laddar mkt.
Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Aha! Oftast är det väl dyrare än att ha ett abonnemang hos operatören direkt, som jag har fattat det?mati skrev:Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Re: Ionitys laddnätverk
jag betalade 80 kr på mantorp Ionity i fredags med plugsurfing rfidmati skrev:Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Ionitys laddnätverk
iiiih Plugsurfing är ju helt livsfarligt, det kortet vet jag inte om jag vill ha liggande i bilen.
Nästan 14kr/kWh är ocker!
Nästan 14kr/kWh är ocker!
Re: Ionitys laddnätverk
Bee är inte ionity, men 14kr är ocker. Antar att de vet att folk som stannar där troligt inte har något alternativ.
Tror det behövs en lobby för att stoppa liknande påhitt. Är helt för att laddning skall kosta men över 5kr kWh börjar det bli högt.
Tror det behövs en lobby för att stoppa liknande påhitt. Är helt för att laddning skall kosta men över 5kr kWh börjar det bli högt.
Re: Ionitys laddnätverk
Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.R2_m3 skrev:jag betalade 80 kr på mantorp Ionity i fredags med plugsurfing rfidmati skrev:Dessutom billigare. 70 spänn per laddning i Sverige. Men 100 i Danmark.Jerker skrev:Det kanske är en bra idé!Lophornis skrev:Skippa appen. Använd Rfid bricka från plugsurfing så funkar det bra.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.mati skrev:Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
Re: Ionitys laddnätverk
Nej precis. Det stämmer inte riktigt ändå. Och varför blir det drygt 100 kronor i Danmark då? Och i Tyskland betalade jag ju faktiskt 80 kronor.Jerker skrev:Jag registrerade mig nu och man kan ju uppge sitt momsregistreringsnummer om man som företagare vill slippa momsen. Men det stämmer ändå inte riktigt för det skulle isf bli 67:23 om man drar bort tysk moms.mati skrev:Vad konstigt, jag brukar betala 70,40 SEK i Sverige. I Danmark och Tyskland har jag bara blivit fakturerad en gång, och det blev 100,14 SEK respektive 80,81 SEK. Inte helt uppenbart hur de räknar.
Hos Fortum kostar Plugsurfing enligt egen uppgift 2 SEK/minut istället för 2:50SEK som Fortum själva tar. Fast det stämmer inte heller. Det är snarare 1,50 SEK/minut eller så. Moms?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har hela tiden varit mycket skeptisk till att Ionity skulle lyckas bygga 400 stationer, och nu verkar jag tyvärr få rätt.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/ionity-bromsa ... bbladdare/Ionity bromsar utbyggnaden av snabbladdare
Alla Tesla-ägare kan ju intyga vilken skillnad ett fungerande snabbladdarnätverk gör, och det finns ju fortfarande inget alternativ till Superchargers som är ens i närheten, och nu ser det ut som att det kommer att dröja ännu några år innan det finns.
Jag tror detta är en av de faktorer som som bromsar övergången till elbilar. Så länge det behövs planering, krångel, trix och fix, brickor, kort, abonemang etc för att ge sig ut på långresa med sin elbil så kommer det i första hand vara entusiaster som köper dom.
Detta är dåliga nyheter.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju inte verkligheten.Jerker skrev:Det är väl bara en anpassning till verkligheten.
Det stämmer ju inte. Artikeln är från igår, men just nu är det 172/72, dessutom verkar utbyggnaden accelerara lite lätt. En inbromsning kan jag inte se överhuvudtaget. För inte alls länge sedan har Ionity sagt att utbyggnaden går enligt planerna och att det blir 400 under mitten av 2020. Om utbyggaden fortsätter som den gör nu är det fullt rimligt.I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 3 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14