Vart i Gävle var det dom skulle bygga?David_H skrev:Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.Tobbum skrev:Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?
Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
5 minuter från E4 i riktning västerut mot Valbo, Sandviken. Circle K. Finns även en Bee laddare där. Så det här blir en stor förbättring. Som fd Gävlebo så kommer vi använda den 1-2 ggr i månaden då vi är uppe och hälsar på familj, släkt o vänner.Bjelke skrev:Vart i Gävle var det dom skulle bygga?David_H skrev:Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.Tobbum skrev:Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?
Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Re: Ionitys laddnätverk
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas service anläggningen har öppen 24/7 nu då för sist jag stanna där var det stängt på macken.martinot skrev:Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Spännande att se vad som händer om de kommer bli välbesökta. (vilka bilar är det som utnyttja dessa till fullo?)
Re: Ionitys laddnätverk
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.martinot skrev:Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Schnyggt och tack för tipset! Bra för nerverna inför Sälen i påsk ! Edit: eller nej... Upp till Tönnebro åker man ju inte när man ska till Sälen. Faen...helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedanchaffis75 skrev:Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.martinot skrev:Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.Bjelke skrev:Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedanchaffis75 skrev:Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.martinot skrev:Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Du hade lätt haft ledningen ett bra tag till den gången iaf
Inte bara seg laddning i Tönnebro, det strulade ju en del också (även om det kunde ha
strulat mindre).
Ioniqen hade haft lite bättre flyt också
Inte bara seg laddning i Tönnebro, det strulade ju en del också (även om det kunde ha
strulat mindre).
Ioniqen hade haft lite bättre flyt också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Det kommer upp en hpc laddare för icke Tesla bilar i Töre snart.iAkita skrev:Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.Bjelke skrev:Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedanchaffis75 skrev:Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.martinot skrev:Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Vad blir Ionitys svar på detta?
https://alltomelbil.se/tesla-gor-det-en ... enfjallen/
Kanske att höja priset ännu mer så att ingen åker någonstans någonsin..
https://alltomelbil.se/tesla-gor-det-en ... enfjallen/
Kanske att höja priset ännu mer så att ingen åker någonstans någonsin..
Re: Ionitys laddnätverk
Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh".chaffis75 skrev:Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.martinot skrev:Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.helix skrev:Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
Håller med att det är riktigt kul att EON är med på tåget med satsningen på 300kW!
Behövs mer konkurrens till SuC, och Ionity har jag lite tappat tron på (inget fel på effekten, man takten som de rullas ut med är alldeles för klent och slött).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Idag kan väl ingen bil ladda snabbare än 270 kW och det finns väl bara ett par modeller som kan ladda i 250kW eller snabbare. Inte särskilt många bilar som är annonserade i högre hastigheter heller för försäljning i år.martinot skrev:
Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh".
Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Bild från ABB broschyr, undrar vad de hittat för nästa generation BEV med BMW i3?
Men ABB har faktiskt 800 kW laddare på gång, dessa är dock för bussar och lastbilar i första hand.
Men ABB har faktiskt 800 kW laddare på gång, dessa är dock för bussar och lastbilar i första hand.
Re: Ionitys laddnätverk
Taycan laddar med 270 kW idag, men är förberedd för 350 kW, och kommer enligt Porsche att släppa på den effekten senare med en mjukvaruuppdatering.Svenssons skrev:Idag kan väl ingen bil ladda snabbare än 270 kW och det finns väl bara ett par modeller som kan ladda i 250kW eller snabbare. Inte särskilt många bilar som är annonserade i högre hastigheter heller för försäljning i år.martinot skrev:
Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh".
Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
Fördelen nu med Eon (300 kW), Ionity (350 kW), SuC V3 (250 kW) är att det tar tid att bygga upp infrastrukturen, och när man väl installerat laddare så är det dyrt att byta och sätta ut nya.
Så att man redan nu går för runt ca. 300 (250-350) kW tycker jag är det enda vettiga minimum då de kommer troligen stå ett bra tag, och det är inte långt bort tills att det kommer batteriteknik och elbilar som kan nyttja det.
Hade man istället börjat nu med sätta ut långsamma laddare (100-150 kW) så är de strax helt utdaterad teknik, och inget som bygger ett konkurrenskraftigt laddnät för framtiden (tar som sagt enormt lång tid att få upp ett komplett nät över hela landet). Det tycker jag är fail, om man inte har goda skäl för en sådan begränsing (kanske elnätet på platsen kanske inte har kapacitet för mer).
Så 300 kW tycker jag är helt OK, och mycket rimligt för Eon att satsa på det idag (i framtiden kommer självklart kraven att utökas i takt med kraven från fler nya krävande kunder, och att batteritekniken utvecklas).
Ser fram emot att Eon-nätet byggs ut, och skall bli kul att testa när det är på plats!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
där täppte Ionity till även det hålet från måndag 1 mars kostade 40ct/min med e-laden appen fram till nu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
De har säkert en hel hög med anställda som inte jobbar med nånting annat än att hitta alla kryphål som folk använder för att ladda lite billigare.
Böser Kunde. Billiger laden ist streng verboten!
Böser Kunde. Billiger laden ist streng verboten!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.Lophornis skrev:Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Även om bygget är klart så har ju ionity en historik av att de tar dit innan laddarna blir strömsatta. Men vem vet ibland händer de..joel80 skrev:Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.Lophornis skrev:Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Det var fortfarande bara gropar i marken. Inget som än ser ut som laddare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Jag saknar planen för utbyggnad från Ionity, vilket de kanske iofs aldrig har varit speciellt tydliga med på samma sätt som Tesla.
Men faktum är att antal påbörjade stationer än så länge under Q1 ser riktigt svagt ut, tyvärr.
Kan det vara interna stridigheter och/eller avsaknad av kapital som är problemet?
Det har rapporterats om båda delarna.
Men faktum är att antal påbörjade stationer än så länge under Q1 ser riktigt svagt ut, tyvärr.
Kan det vara interna stridigheter och/eller avsaknad av kapital som är problemet?
Det har rapporterats om båda delarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Vem är nätägare ?chaffis75 skrev:Även om bygget är klart så har ju ionity en historik av att de tar dit innan laddarna blir strömsatta. Men vem vet ibland händer de..joel80 skrev:Kan titta imorgon när jag åker förbi. Bor rätt nära.Lophornis skrev:Har någon varit förbi i Gävle kollat hur långt det är kvar?
Sist jag såg (förra veckan) var det nog mest en grop/lera..