Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
Enig. Men det är kanske inte enbart Ionitys fel när man tolkar deras uttalanden rätt.
Vi ble faktisk nødt til å bytte kommune, så det er gjort. Seriøse firmaer annonser ikke før de er 100% sikre og det er ved byggestart. Mye kan skje før det, og jeg snakker av erfaring.
och
Vi kan takke en svært treg kommune for at har tatt så lang tid, dessverre
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har enbart gjort 6 laddningar på Ionity (Mantorp samt Södertälje) vilket har fungerat klanderfritt.
Använder mig av Plugsurfing taggen som fungerat varje gång, men ser fram emot att de löser CCS-Betalningen som de tydligen ska ha haft ett pilotprojekt på.
Sett till KW så är det lägsta jag fått 87KW vilket jag förmodar var för jag kom med kallt batteri och låg SoC (12%)
Efter några minuter var det uppe på 150KW för att gå ner något efter 83%.
Laddat några gånger till närmare 100% när det varit taskigt väder men då även med relativt hög KW de sista % (85-95KW)
Håller mig mest i Stockholm och söderut där placering av Ionity laddarna fungerar bra (Stockholm <-> Jönköping <-> Göteborg) samt (Stockholm <-> Karlskrona).
Sträckan Stockholm <-> Göteborg via Jönköping är fortfarande lite klurig då Ulricehamn ännu inte är igång, men hoppas på att den öppnar inom kort.
Det som jag kan se som ett problem med Ionity är väl antalet laddstolpar per station som oftast enbart är 4stycken (I vissa fall 2).
Nu har det ändå fungerat dugligt då jag aldrig behövt vänta, men med nya Bonus/Malus och andra incitament för att främja elbil så kan det på sikt bli trångt.
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.
Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.
Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.
För att kunna få ut 350 kW krävs det att laddningen sker med 800V och inte 400 V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Många av stationerna har ju redan fundament för fler laddare. Jag gissar att det är bara laddarna som fattas, allt annat borde vara förberett. Ionity satsar nog främst på att få så bra yttäckning som möjligt i första hand. Precis som Tesla gjorde. Och det är ju bra.
Frågan är vad som händer när stationerna väl har kompletterats med de laddare som inte är installerade idag. I snitt sex laddare per station är inte mycket, även om varje laddare i teorin kan leverera 175/350kW. Jag har aldrig någonsin stått i kö hittills, varken på SuC, hos Ionity eller någon annanstans. Men det beror nog på att jag har haft tur och att jag sällan snabbladdar. För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
Det riktigt sura är ju att många som laddar på ionity gör det med bilar som laddar väldigt långsamt.
eNiro, kona, ioniq, egolf etc. Ingen klarar ens 100kw. Risken är väl att många bas-ID3 också kommer "clogga" stationerna.
De som sen kommer med étron, PS2 etc som klarar betydligt mer får stå och vänta och vänta...
För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
Det riktigt sura är ju att många som laddar på ionity gör det med bilar som laddar väldigt långsamt.
eNiro, kona, ioniq, egolf etc. Ingen klarar ens 100kw. Risken är väl att många bas-ID3 också kommer "clogga" stationerna.
De som sen kommer med étron, PS2 etc som klarar betydligt mer får stå och vänta och vänta...
Ja, det kan bli ett problem. Framförallt när det inte finns några 50kW-laddare som alternativ för dessa bilar. Men å andra sidan laddar även en e-Golf hyfsat fullt på 45 minuter eller så. Den kommer med andra ord inte blockera laddaren avsevärt längre än en e-tron som också behöver 45 minuter för att ladda 0-100%. Att Golfen sedan inte kan köra lika långt på en laddning gör ju ingenting just i det sammanhanget.
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället karma slår tillbaka.
*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?
Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?
Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Njaaaaa inte riktigt. Du vet väl varför SuC Lagan ligger där den ligger? Tesla fick inte bygga någon annanstans. Någon kommun, vilken det nu var, satte sig på tvären. Så visst brottas alla aktörer med samma bekymmer. Det finns inget konspiratoriskt i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Testade de nya Ionity både i Oskarshamn och Norrköping på väg hem från Blekinge. Oskarshamn var lite segare med dryga 100 som segade upp mot 135 kW medan Norrköping gav dryga 150 nästan direkt. Båda ligger ju lite dåligt till beaktat vad som finns runtomkring tyvärr. Ingenting utom macken vad jag kunde se, industriområde i Oskarshamn och bostadsområde strax utanför centrum i Norrköping. Men bra att de är på plats och relativt nära vägen.
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället karma slår tillbaka.
*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Hade velat fråga honom detta:
1. Hur kan man inte värdesätta sin tid mer att man hellre laddar på en 50 kW-laddare när det finns en 150 kW bredvid?
2. Vad tillför historien att kvinnan var asiat?
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället karma slår tillbaka.
*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället karma slår tillbaka.
*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället karma slår tillbaka.
*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Du läste inte texten?
Kasta sten i glashus?
Jag läste och vidhåller att en snål teslaägare har gjort bort sig.
Han får väl ladda var han vill?
För övrigt är inlägget som diskuteras skrivet av en frekvent användare här på forumet som kör M3 och därmed betalar för sin SuC laddning och har ett Bee fast pris och kan därmed ladda obegränsat på Bee.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Hade velat fråga honom detta:
1. Hur kan man inte värdesätta sin tid mer att man hellre laddar på en 50 kW-laddare när det finns en 150 kW bredvid?
2. Vad tillför historien att kvinnan var asiat?
Hej, jag som skrev inlägget.
Jag har fri laddning på bees laddare då jag betalar 400kr/månad.
1. Jag hade all tid i världen den kvällen och behövde bara ladda 30% och ställde mig därav på 50kW... för mig kostar det ca 70öre/mil på bees 50kW laddare jämfört med Superchargers 5,4kr/mil... jag kör 6000mil per år, har ingen hemmaladdning eller på jobbet... och för mig handlar det då om över 25 000kr per år om jag skulle resonera som du skrev. Därför så undviker jag superchargers när jag kan o laddar ionity som är ca 1,7-2,5kr/mil... har jag ingen tidsbrist blir det bee laddare på 50kW(om vi ändå ska äta, eller se en episod på netflix.. eller helt enkelt ta en powernap).
2.Vet inte, jag skrev historien i något av en chock pga av vad som hände.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället karma slår tillbaka.
*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Är jag trånsyn och ego för att någon kommer o skäller ut mig?
Hon var arg innan hon ens pratat med mig, när jag förklarade för henne varför jag laddade på 50kW så fortsatte hon att vara otrevlig.
Hade hon bara frågat artigt som en normal människa så hade jag avslutat laddningen tidigt eller t.om lämnat direkt... som jag skev i originalinlägget.
Tycker du då att jag är trångsynt o ego talar det mer om dig än mig.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Haha, laddbråk, stackars avundsjuk leaf ägare, var det en gammal leaf, eller nya 40 kwh? Har också stött på en något aggressiv svensk tant till gubbe i gammal leaf som frågade om jag kommit eller skulle åka ganska bryskt. De hade kört leaf i fem år och skulle en bit, bara senaste året de haft problem med upptagna laddare. Så skönt att ha Rex och bara åka när man vill. Ubercoola Bmw i3 Rex, 12 mil på 5 minuters laddning på alla mackar... bra några år till.
I Enköping finns 4 st ionity så där kan de säkert ladda om den stackars 50 kw Bee laddaren är upptagen, dessutom en vattenfall 50 kw laddare i centrum.
Jag förstår frustrationen från folk när de kommer fram till laddf*n och den är upptagen, särskilt när man kollade fem minuter innan i appen och den var ledig. Bra prövning av karaktären. Jag har sett en få lördagkvällen förstörd sin leaf när snabbladdaren var blockerad. Panik och ringa ägare etc...
Ubercoola banarne Rex.
Är det oftast kvinnorna som är otrevliga vid snabbladdarna när de är upptagna?