Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14513
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Jepp, har varit "stökigt" vid HPC i lödde ibland...
Tyckte lite synd om en stressad och irriterad eNiro-förare för några veckor sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?

Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
mati skrev:
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?

Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Njaaaaa inte riktigt. Du vet väl varför SuC Lagan ligger där den ligger? Tesla fick inte bygga någon annanstans. Någon kommun, vilken det nu var, satte sig på tvären. Så visst brottas alla aktörer med samma bekymmer. Det finns inget konspiratoriskt i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Testade de nya Ionity både i Oskarshamn och Norrköping på väg hem från Blekinge. Oskarshamn var lite segare med dryga 100 som segade upp mot 135 kW medan Norrköping gav dryga 150 nästan direkt. Båda ligger ju lite dåligt till beaktat vad som finns runtomkring tyvärr. Ingenting utom macken vad jag kunde se, industriområde i Oskarshamn och bostadsområde strax utanför centrum i Norrköping. Men bra att de är på plats och relativt nära vägen.
Användarvisningsbild
AntonBeckman
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 dec 2019 11:33

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av AntonBeckman »

Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig

Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Anderzzon »

AntonBeckman skrev:
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Hade velat fråga honom detta:
1. Hur kan man inte värdesätta sin tid mer att man hellre laddar på en 50 kW-laddare när det finns en 150 kW bredvid?
2. Vad tillför historien att kvinnan var asiat?
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

AntonBeckman skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14513
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

B99 skrev:
AntonBeckman skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Du läste inte texten?
Kasta sten i glashus? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

taliz skrev:
B99 skrev:
AntonBeckman skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Du läste inte texten?
Kasta sten i glashus? Bild
Jag läste och vidhåller att en snål teslaägare har gjort bort sig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14513
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

B99 skrev:
taliz skrev:
B99 skrev:
AntonBeckman skrev:
Jerker skrev:
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Du läste inte texten?
Kasta sten i glashus? Bild
Jag läste och vidhåller att en snål teslaägare har gjort bort sig.
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Han får väl ladda var han vill?
För övrigt är inlägget som diskuteras skrivet av en frekvent användare här på forumet som kör M3 och därmed betalar för sin SuC laddning och har ett Bee fast pris och kan därmed ladda obegränsat på Bee.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tehjimos »

Anderzzon skrev:
AntonBeckman skrev:
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Hade velat fråga honom detta:
1. Hur kan man inte värdesätta sin tid mer att man hellre laddar på en 50 kW-laddare när det finns en 150 kW bredvid?
2. Vad tillför historien att kvinnan var asiat?

Hej, jag som skrev inlägget.

Jag har fri laddning på bees laddare då jag betalar 400kr/månad.

1. Jag hade all tid i världen den kvällen och behövde bara ladda 30% och ställde mig därav på 50kW... för mig kostar det ca 70öre/mil på bees 50kW laddare jämfört med Superchargers 5,4kr/mil... jag kör 6000mil per år, har ingen hemmaladdning eller på jobbet... och för mig handlar det då om över 25 000kr per år om jag skulle resonera som du skrev. Därför så undviker jag superchargers när jag kan o laddar ionity som är ca 1,7-2,5kr/mil... har jag ingen tidsbrist blir det bee laddare på 50kW(om vi ändå ska äta, eller se en episod på netflix.. eller helt enkelt ta en powernap).

2.Vet inte, jag skrev historien i något av en chock pga av vad som hände.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tehjimos »

B99 skrev:
AntonBeckman skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Är jag trånsyn och ego för att någon kommer o skäller ut mig?

Hon var arg innan hon ens pratat med mig, när jag förklarade för henne varför jag laddade på 50kW så fortsatte hon att vara otrevlig.

Hade hon bara frågat artigt som en normal människa så hade jag avslutat laddningen tidigt eller t.om lämnat direkt... som jag skev i originalinlägget.

Tycker du då att jag är trångsynt o ego talar det mer om dig än mig.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tehjimos »

B99 skrev:
Jag läste och vidhåller att en snål teslaägare har gjort bort sig.
Och ja, jag kan gott o väl snåla när det handlar om 25 000kr i besparing. Läs mina inlägg ovan.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Haha, laddbråk, stackars avundsjuk leaf ägare, var det en gammal leaf, eller nya 40 kwh? Har också stött på en något aggressiv svensk tant till gubbe i gammal leaf som frågade om jag kommit eller skulle åka ganska bryskt. De hade kört leaf i fem år och skulle en bit, bara senaste året de haft problem med upptagna laddare. Så skönt att ha Rex och bara åka när man vill. Ubercoola Bmw i3 Rex, 12 mil på 5 minuters laddning på alla mackar... bra några år till. 8-)

I Enköping finns 4 st ionity så där kan de säkert ladda om den stackars 50 kw Bee laddaren är upptagen, dessutom en vattenfall 50 kw laddare i centrum.

Jag förstår frustrationen från folk när de kommer fram till laddf*n och den är upptagen, särskilt när man kollade fem minuter innan i appen och den var ledig. Bra prövning av karaktären. Jag har sett en få lördagkvällen förstörd sin leaf när snabbladdaren var blockerad. Panik och ringa ägare etc...

Ubercoola banarne Rex.

Är det oftast kvinnorna som är otrevliga vid snabbladdarna när de är upptagna? :roll:
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tehjimos »

Swede1 skrev:
Haha, laddbråk, stackars avundsjuk leaf ägare, var det en gammal leaf, eller nya 40 kwh? Har också stött på en något aggressiv svensk tant till gubbe i gammal leaf som frågade om jag kommit eller skulle åka ganska bryskt. De hade kört leaf i fem år och skulle en bit, bara senaste året de haft problem med upptagna laddare. Så skönt att ha Rex och bara åka när man vill. Ubercoola Bmw i3 Rex, 12 mil på 5 minuters laddning på alla mackar... bra några år till. 8-)

I Enköping finns 4 st ionity så där kan de säkert ladda om den stackars 50 kw Bee laddaren är upptagen, dessutom en vattenfall 50 kw laddare i centrum.

Jag förstår frustrationen från folk när de kommer fram till laddf*n och den är upptagen, särskilt när man kollade fem minuter innan i appen och den var ledig. Bra prövning av karaktären. Jag har sett en få lördagkvällen förstörd sin leaf när snabbladdaren var blockerad. Panik och ringa ägare etc...

Ubercoola banarne Rex.

Är det oftast kvinnorna som är otrevliga vid snabbladdarna när de är upptagna? :roll:
Aldrig någon som bråkat på det här viset trots mina 1000-1200 snabbladdningar på alla möjliga nätverk men mest Teslas.. så vet inte om kvinnorna bråkar mer.

Vi hade stått där i 15min redan.. jag kan förstå frustrationen men jag kan inte förstå hur man kan va otrevlig och skälla på någon som inte gör något fel. Teslor är inte förbjudna på Bees laddare och då får jag ladda där hur mycket jag vill, oavsett om det är 200kW laddare bredvid.

Inte heller frågade hon hur länge jag hade kvar eller frågade snällt varför jag står där istället för snabbladdaren som en normal människa hade gjort... utan går direkt på att skälla o vara otrevlig... hon märkte ju hur bra det gick...

Det var en gammal leaf
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

tehjimos skrev:
B99 skrev:
AntonBeckman skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Eh, därför att det fanns en SuC intill. Vem är det som är trångsynt och ego i detta fall?
Är jag trånsyn och ego för att någon kommer o skäller ut mig?

Hon var arg innan hon ens pratat med mig, när jag förklarade för henne varför jag laddade på 50kW så fortsatte hon att vara otrevlig.

Hade hon bara frågat artigt som en normal människa så hade jag avslutat laddningen tidigt eller t.om lämnat direkt... som jag skev i originalinlägget.

Tycker du då att jag är trångsynt o ego talar det mer om dig än mig.
Varför ska du överhuvudtaget förklarar varför du laddar på en viss laddare. Bara för att man har råd med kaviar ska man inte få äta hamburgare?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Hon var vansinnig på sin usla Leaf som går 10 mil på en snabbladdning och de har åkt från/till vintersportort, gubben som älskar elbilar men inte har råd med en tesla skämdes. Skäll tillbaka på henne, säg att de ska köpa en elbil med större batteri istället. En Tesla :mrgreen:

Avsluta med de kloka orden, ”tänk på att det är resan som är målet” (Ganman)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Hon var vansinnig på sin usla Leaf som går 10 mil på en snabbladdning och de har åkt från/till vintersportort, gubben som älskar elbilar men inte har råd med en tesla skämdes. Skäll tillbaka på henne, säg att de ska köpa en elbil med större batteri istället. En Tesla :mrgreen:

Avsluta med de kloka orden, ”tänk på att det är resan som är målet” (Ganman)
Kan finnas en viss igenkänningsfaktor där. Jag har på sätt och vis förståelse för att man kan tappa tålamodet om man snålkört och kommer fram till en blockerad laddare. Men man måste se det positiva, den funkar i alla fall.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
AntonBeckman skrev:
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Hade velat fråga honom detta:
1. Hur kan man inte värdesätta sin tid mer att man hellre laddar på en 50 kW-laddare när det finns en 150 kW bredvid?
2. Vad tillför historien att kvinnan var asiat?
Annan kultur, och kanske van att uppträda på annat sätt? Sedan är "asiat" rätt bred beskrivning, och säger väldigt lite kan jag hålla med om.

Är generellt väldigt stor skillnad mellan tex. en typisk fastlandskines (brysk/ego) och en typisk japan (artig/försynt).

Sedan kan man även fråga sig, varför du inte frågar vad det tillför historien att asiaten var en kvinnan? ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Sedan kan man även fråga sig, varför du inte frågar vad det tillför historien att asiaten var en kvinnan? ;)
Eller varför den andra i paret var en man och att det skedde i Enköping...

Tycker det inte är särskilt konstigt att man beskriver sin egna upplevda situation med tex kön, utseende osv även ifall det inte har någon bäring på själva situationen. Det står ju inte att det var pga av att personen i fråga var en kvinna från Asien som var i Enköping och hade en man med sig som hon agerade som hon agerade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Sedan kan man även fråga sig, varför du inte frågar vad det tillför historien att asiaten var en kvinnan? ;)
Eller varför den andra i paret var en man och att det skedde i Enköping...

Tycker det inte är särskilt konstigt att man beskriver sin egna upplevda situation med tex kön, utseende osv även ifall det inte har någon bäring på själva situationen. Det står ju inte att det var pga av att personen i fråga var en kvinna från Asien som var i Enköping och hade en man med sig som hon agerade som hon agerade.
Exakt min poäng. Var mer en parafras över den personen som hängde upp sig på att det nämndes "asiat", men samtidigt inte hade problem med att det nämndes "kvinna". :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Anderzzon »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Sedan kan man även fråga sig, varför du inte frågar vad det tillför historien att asiaten var en kvinnan? ;)
Eller varför den andra i paret var en man och att det skedde i Enköping...

Tycker det inte är särskilt konstigt att man beskriver sin egna upplevda situation med tex kön, utseende osv även ifall det inte har någon bäring på själva situationen. Det står ju inte att det var pga av att personen i fråga var en kvinna från Asien som var i Enköping och hade en man med sig som hon agerade som hon agerade.
Exakt min poäng. Var mer en parafras över den personen som hängde upp sig på att det nämndes "asiat", men samtidigt inte hade problem med att det nämndes "kvinna". :)
Historien beskriver ju ett par så jag tyckte inte att det var konstigt att då skilja personerna med kön. Det brukar vara mer accepterat än etnicitet.
Personen som skrev inlägget har ju dock redan förklarat att han bara var chockad över situationen och inte menade något speciellt med det.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av FlyingBlue »

Och vad hade allt detta med Ionity att göra ?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

FlyingBlue skrev:
Och vad hade allt detta med Ionity att göra ?
Jag får väl ta på mig skulden eftersom det var jag som kopierade ett inlägg från en Facebookgrupp och lade in här. Men diskussionen som följde skjuter ju helt över målet som var att visa på att det säkert kommer att bi mer bråk kring laddare i framtiden.
Skriv svar