För min bil skulle en halvtimmes laddning (dvs totalt 75 kWh) hamna på 2:90kr/kWh. Det är inte alls dyrt om det nu är så.Jerker skrev:Alltså (för enkelhetens skull 1€=10:-) om man laddar med 50 kW effekt och slörpar i sig 30 kWh så kostar det 36:- i timpris och 74:- i kWh-pris, så 111:- dvs 3:70/kWh.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar ju vara ett riktigt bra system för priserna tycker jag, tror nog dock de kommer höja över tid ifall stationerna börjar bli fulla.
Re: Ionitys laddnätverk
Att när du stått där i 2 timmar och blockerat laddaren så står du gratis resten av tiden.Lophornis skrev:Vad menas med 12€ max?
Ionitys laddnätverk
När ska den i Värnamo bli klar egentligen?
Tycker det är kass att det fortfarande inte finns möjlighet att köra Malmö-Stockholm utan att tvingas förlita sig på 50kw-stolpar.
Tänkte jag skulle prova en étron t/r men blev lite tveksam när jag kollade abttr.
Tycker det är kass att det fortfarande inte finns möjlighet att köra Malmö-Stockholm utan att tvingas förlita sig på 50kw-stolpar.
Tänkte jag skulle prova en étron t/r men blev lite tveksam när jag kollade abttr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nya laddare på gång i Sundsvall. 6 stycken fundament vid Circle K Stockvik. Bra placering för vidare färd västerut (fjällen). Omvägen över bron till SUCen försvinner.
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Re: Ionitys laddnätverk
Toppen för oss norrlänningar som ska söderut eller västerut från Sundsvall . Nu hoppas vi på >150kW i närheten av Gävle snart. Enligt ”info” ska sen Umeå energi bygga en >150kW vid sjukhusentrén i UMEÅ och Luleå energi bygga en vid sitt huvudkontor i Luleå. Annars ser det tunt ut norr om Sundsvall tyvärr förutom Tesla SC.
Re: Ionitys laddnätverk
Menas en just ”EN”?dawar skrev:Toppen för oss norrlänningar som ska söderut eller västerut från Sundsvall . Nu hoppas vi på >150kW i närheten av Gävle snart. Enligt ”info” ska sen Umeå energi bygga en >150kW vid sjukhusentrén i UMEÅ och Luleå energi bygga en vid sitt huvudkontor i Luleå. Annars ser det tunt ut norr om Sundsvall tyvärr förutom Tesla SC.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ionitys laddnätverk
Pratade med Umeå Energi i våras och då lovades det en 150kW laddare vid sjukhuset i Umeå.dawar skrev:Toppen för oss norrlänningar som ska söderut eller västerut från Sundsvall . Nu hoppas vi på >150kW i närheten av Gävle snart. Enligt ”info” ska sen Umeå energi bygga en >150kW vid sjukhusentrén i UMEÅ och Luleå energi bygga en vid sitt huvudkontor i Luleå. Annars ser det tunt ut norr om Sundsvall tyvärr förutom Tesla SC.
Nu blir det tydligen bara en 50kW laddare istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Hyundai lovar 350 kW och 800V laddning 2021.
https://www.electrive.net/2019/10/10/hy ... er-europa/Förmodligen, men ännu inte bekräftat, att NE kommer att vara den första elbilen från Hyundai med ett 800 volt batteri.
När koreanerna tillkännagav sitt inträde i Ionity-snabbladdningsnätet på IAA: s sidelinjer tillkännagav Hyundai 800-volt elbilar för 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Vet inte var sjukhuset ligger men en enda laddare vid sidan av de stora vägarna är ju tyvärr inte vad som behövs.Zalman3 skrev:Pratade med Umeå Energi i våras och då lovades det en 150kW laddare vid sjukhuset i Umeå.dawar skrev:Toppen för oss norrlänningar som ska söderut eller västerut från Sundsvall . Nu hoppas vi på >150kW i närheten av Gävle snart. Enligt ”info” ska sen Umeå energi bygga en >150kW vid sjukhusentrén i UMEÅ och Luleå energi bygga en vid sitt huvudkontor i Luleå. Annars ser det tunt ut norr om Sundsvall tyvärr förutom Tesla SC.
Nu blir det tydligen bara en 50kW laddare istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Körde in om Circle K i HBG idag. Tänkte se hur det ligger till med Ionitybygget där.
Var inte helt givet att se var det skulle vara, men det som mest såg ut att kunna husera laddare var precis framför ingången.
Där träskivorna är i upphöjningen skulle kunna vara där laddarna ska stå?
Körde inte runt hela huset, så det kan ju vara någonstans också...
(Ingången är på min bils högra sida)
Var inte helt givet att se var det skulle vara, men det som mest såg ut att kunna husera laddare var precis framför ingången.
Där träskivorna är i upphöjningen skulle kunna vara där laddarna ska stå?
Körde inte runt hela huset, så det kan ju vara någonstans också...
(Ingången är på min bils högra sida)
Re: Ionitys laddnätverk
En av Circel K mackarna i Borlänge håller på att bygga om och har grävt upp delar av parkering och infart, ser ut som de grävt mer skapliga kapslar. Misstänkt bygge av laddstoplar. Hittar inget om planerat bygge av Ionity i Borlänge. Någon som vet mer?
Edit: pinsam stavfel...
Edit: pinsam stavfel...
Senast redigerad av Rubiks, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Circle K I Värnamo ser ut som den gjort en längre tid nu. Allt är på plats som det ser ut förutom själva stolparna. Fundament, kabeldragning, asfaltering och målning är alltså på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Blir ca 31€ för en full laddad 100D, typ 350kr för 40mil alltså 8.75kr per mil. Det är en bra nödlösning när inte det finns SuC och man ska på långresa. Detta är nog bättre för människor som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma.mati skrev:För min bil skulle en halvtimmes laddning (dvs totalt 75 kWh) hamna på 2:90kr/kWh. Det är inte alls dyrt om det nu är så.Jerker skrev:Alltså (för enkelhetens skull 1€=10:-) om man laddar med 50 kW effekt och slörpar i sig 30 kWh så kostar det 36:- i timpris och 74:- i kWh-pris, så 111:- dvs 3:70/kWh.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Det är Circle-K som bygger, markarbeten är påbörjadefrippan skrev:Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
M3LR-19 FSD
Re: Ionitys laddnätverk
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.mati skrev:De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.Svenssons skrev:Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.mati skrev:De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
Cirkelkaffe...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, arbetet med Värnamo började 21/6 och allt markarbete har varit klart en längre tid nu. Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.mati skrev:Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.Svenssons skrev:Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.mati skrev:De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Hehehe.. Lärarna, autocomplete är fantastiskt.Svenssons skrev:Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.