Redan nu ockuperas många platser av Tesla vilket knappast var ägarnas avsikt. Min gissning är att nya priserna kommuniceras i november och börjar gälla 1 Jan 2020.
Vilket skräckscenario att elbilar står och laddar på snabbladdare man byggt. Dessutom betalar dom för sig haha.
Ganska löjligt att tro man har betalat för sig när man betalat 80 kr. Åkte Spanien-Sverige i helgen. På 3 ställen var Ionity laddarna fulla - av Tesla bilar - knappast vad VW, Porsche m.fl. vill betala för. Ägarna har plöjt ner miljarder och laddarna är upptagna av Tesla bilar så ägarnas tyska bilar inte kan laddas.
Men det måste vara för att det finns typ 10 Tesla bilar på varje Vag elbil just nu? Men jag förstår din poäng.
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
Sant. Men tyvärr har vi sett liknande prisbilder från andra operatörer, dvs, om man inte skaffar abonnemang då.
Problemet med abonnemangsbiten är att nätverken i dagsläget är långt ifrån täckande samt att de flesta laddar hemma till 90+%. Ganska många kommer nog inse att det kan dröja månader mellan gångerna man måste snabbladda. Och då vill man inte betala för ett abonnemang, än mindre flera. Och man vill heller inte betala 25 kr/mil de gånger man faktiskt kör längre sträckor. Visst, det kanske inte blir stora summor totalt sett men det ser inte bra ut. Dålig reklam.
Jag tror att man får svårt att konkurrera med Tesla om man inte löser detta på ett bättre sätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.
Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.
Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.
Ja, ser absolut skumt ut...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.
Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Bilden ser manipulerad ut om man tittar på siffrorna.
Ja, ser absolut skumt ut...
Tror det är vattendroppar på skärmen som gör att jpg kompressionen får fnatt.
Kolla på det andra i:et i ordet "prisöversikt" samt på t:et i "Ionity" så syns liknande fenomen.
Sen är det märkligt att det bara är siffrorna kring priserna som är konstiga. Kan vara fotografen som petat på skärmen med blött finger t.ex.
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Låter bra, varit orolig då Ionity endast byggt 4 st laddare på flera ställen och det har känts som det kan bli kö med tiden. Men tar de dessa priser så tror jag många väljer andra alternativ om de kan och bara de som premierar laddhastighet och har bilar som klarar en hög sådan tar Ionity, så då lär det alltid finnas plats.
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Nej, men jag förutsätter att en läsk på Circle K kostar lika som en läsk på Shell. Därav vore det konstigt om Ionity skulle sälja snabbladdning för 1,29 Euro per kWh, eftersom att jämfört med Tesla så blir det ungefär 4-5 gånger dyrare. Om du kollar elpriset och jämför med t.ex. oljepriset så finns det ingen grund för att det ska kosta 4-5 gånger mer hos Ionity än hos t.ex. Tesla.
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Nej, men jag förutsätter att en läsk på Circle K kostar lika som en läsk på Shell. Därav vore det konstigt om Ionity skulle sälja snabbladdning för 1,29 Euro per kWh, eftersom att jämfört med Tesla så blir det ungefär 4-5 gånger dyrare. Om du kollar elpriset och jämför med t.ex. oljepriset så finns det ingen grund för att det ska kosta 4-5 gånger mer hos Ionity än hos t.ex. Tesla.
Titta på min länk till Audi så ser ni priserna i Sverige.
3,50:-/kWh för snabbladdning
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Nej, men jag förutsätter att en läsk på Circle K kostar lika som en läsk på Shell. Därav vore det konstigt om Ionity skulle sälja snabbladdning för 1,29 Euro per kWh, eftersom att jämfört med Tesla så blir det ungefär 4-5 gånger dyrare. Om du kollar elpriset och jämför med t.ex. oljepriset så finns det ingen grund för att det ska kosta 4-5 gånger mer hos Ionity än hos t.ex. Tesla.
Tesla säljer inte elen till självkostnadspris, utan går back på sitt laddnätverk som dessutom erbjuder en annan effekt än Ionity, så se till att du jämför samma sak. Bara fasta nätavgiften (kostnaden för elkabelen) för en enda 175-350 kWh laddare (stolpe) är ca 20.000 - 40.000 SEK per mån, samtidigt som Teslas nätkostnad blir ca 15.000 kr för 2 stolpar. Elkostnaden tillkommer ovanpå det. Det finns en anledning till att i stort sett alla på marknaden som erbjuder ca 50-100kW laddare säljer elen för 5-6 kr/kWh och uppåt, och det är att kostnaden hamnar där nånstans. Ionity med sin högre effekt kommer troligen ligga på ca 4-8 kr/kWh till sina egna bilar och då är inte 12-14 kr/kWh orimligt för konkurrenterna. Däremot kan jag hålla med om att det blir dyrt. Snabbladdning kostar och som jag upprepat snart 100 gånger på detta forum, ingen lösning för vardagsladdning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Nej, men jag förutsätter att en läsk på Circle K kostar lika som en läsk på Shell. Därav vore det konstigt om Ionity skulle sälja snabbladdning för 1,29 Euro per kWh, eftersom att jämfört med Tesla så blir det ungefär 4-5 gånger dyrare. Om du kollar elpriset och jämför med t.ex. oljepriset så finns det ingen grund för att det ska kosta 4-5 gånger mer hos Ionity än hos t.ex. Tesla.
Tesla säljer inte elen till självkostnadspris, utan går back på sitt laddnätverk. Bara fasta nätavgiften (kostnaden för elkabelen) för en enda 175-350 kWh laddare (stolpe) är ca 20.000 - 40.000 SEK per mån. Elkostnaden tillkommer ovanpå det. Det finns en anledning till att i stort sett alla på marknaden som erbjuder ca 50-100kW laddare säljer elen för 5-6 kr/kWh och uppåt, och det är att kostnaden hamnar där nånstans. Ionity med sin högre effekt kommer troligen oxå ligga på ca 4-8 kr/kWh till sina egna bilar och då är inte 12-13 kr/kWh orimligt för konkurrenterna. Däremot kan jag hålla med om att det blir dyrt. Snabbladdning kostar och som jag upprepat snart 100 gånger på detta forum, ingen lösning för vardagsladdning.
Att du upprepar det gör det inte till en sanning. Nu har inte jag sett några data som stödjer att Tesla går back på sitt laddnätverk, det är antagligen väldigt svårt att mäta. Att man går back första åren på en investering är inget konstigt utan man får titta på en kalkyl för hela livslängden. Att säga att Tesla går back på laddnätverket är vanskligt, utan laddnätverk hade inte Tesla sålt i närheten av lika många bilar. Dvs att ha bra laddnätverk bidrar till ökad försäljning = mer pengar in. Har du noll beläggning för att ingen laddar (p.g.a. inga elbilar/dyra avgifter etc) så kan kostnaden bli 10 000 kr / kWh eller 100 000. Det spelar ingen roll för du kan ändå inte lägga den kostnaden på kunden. Du måste skapa ett värde för att kunden ska välja ditt företag att ladda hos. Du ser knappast en nyöppnad bensinmack ta 100 kr / litern för att tjäna in att det var dyrt att bygga macken.
Att du upprepar det gör det inte till en sanning. Nu har inte jag sett några data som stödjer att Tesla går back på sitt laddnätverk, det är antagligen väldigt svårt att mäta. Att man går back första åren på en investering är inget konstigt utan man får titta på en kalkyl för hela livslängden. Att säga att Tesla går back på laddnätverket är vanskligt, utan laddnätverk hade inte Tesla sålt i närheten av lika många bilar. Dvs att ha bra laddnätverk bidrar till ökad försäljning = mer pengar in. Har du noll beläggning för att ingen laddar (p.g.a. inga elbilar/dyra avgifter etc) så kan kostnaden bli 10 000 kr / kWh eller 100 000. Det spelar ingen roll för du kan ändå inte lägga den kostnaden på kunden. Du måste skapa ett värde för att kunden ska välja ditt företag att ladda hos. Du ser knappast en nyöppnad bensinmack ta 100 kr / litern för att tjäna in att det var dyrt att bygga macken.
Sanningen finns i att man relativt enkelt kan göra kalkyler för vad det kostar. Nätavgiterna kostar efter hur stor effekt man behöver. Ju högre effekt dessto högre månadsavgift. Där har Tesla har en klockren lösning med 2 stolpar som delar på 150 kW. Så 2 Ionity stolpar som tillsammans kräver (2x350) 700 kW effekt har ca 5 gånger högre nätavgift än en Tesla laddare med 2 stolpar. Sedan spelar det ingen roll om det är en BMW, e-niro eller Porsche som laddar med 40-80-150 eller 350 kW, nätavgiften för laddaren blir hög oavsett.
Min gissning är att detta är en av anledningarna till att Ionity bara bygger 3-4 stolpar, nätavgiften blir trots låga antalet långt högre än en Tesla SuC med 12-16 stoplar.
Och ja med tanke på att majoriteten som laddar på SuC laddar gratis så går Tesla back på nätverket.
En intressant iaktagelse är att Greenway i Polen börjat bygga batterilager vid vissa laddare för att få ner dom höga nätavgifterna i Polen. Då kan dom erbjuda 100kW laddning från ett billigt 40kW nätabonnemang.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Nu står det inte vad det kostar för Tesla med nätavgifterna, men Tibor antyder ju i den här texten att det är mycket billigare att göra som Tesla gör, att ansluta sig direkt till högspänningen och ha sin egen transformatorstation. Antar att Ionity gör det samma:
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
Nu står det inte vad det kostar för Tesla med nätavgifterna, men Tibor antyder ju i den här texten att det är mycket billigare att göra som Tesla gör, att ansluta sig direkt till högspänningen och ha sin egen transformatorstation. Antar att Ionity gör det samma:
Du kan nog vända på formuleringen. Priserna som uppges gäller om man har egen transformator, annars blir det nog ännu dyrare. https://www.vattenfalleldistribution.se ... atspriser/
"Högspänning – Företag som har en anslutning till ledning med spänning 6-20 kV och själv äger transformeringen till 0,4 kV kan välja mellan effektabonnemang N2, N2T och N3."
Ionity 4 x 350 = 1400 kW
Månadspris med N3 - 130.000 SEK eller 32.500 SEK per stolpe och månad.
Månadspris med N2T - 127.000 SEK eller 31.750 SEK per stolpe och månad.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
Lägg det på vilket konto du vill, men elabonnemanget betalas efter maxeffekten, inte efter faktiskt uttagen effekt. Så en 350 kW laddare har 3,5 gånger högre elnätskostnad än 100 kW laddare. Oavsett vad som laddas, måste elnätet betalas.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.
Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.
Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av
Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.
Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.
Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 2 gång.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.
Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Fri SuC har faktiskt inte påverkat priset på Model S/X nu på senare tid när de dribblat med om det ingår eller inte.
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.
Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av
Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.
Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.
Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
30 papp plus rörliga avgifter? Hur mycket kostar elen? Måste väl vara billigare än det man betalar som privatperson? Hur många kWh måste de sälja för att gå break even?
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.
Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av
Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.
Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.
Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
30 papp plus rörliga avgifter? Hur mycket kostar elen? Måste väl vara billigare än det man betalar som privatperson? Hur många kWh måste de sälja för att gå break even?
Som sagt. totala elpriset består av
Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):
Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW
600 * (61 +13) = 44400
(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.
Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.
Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av
Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.
Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.
Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
30 papp plus rörliga avgifter? Hur mycket kostar elen? Måste väl vara billigare än det man betalar som privatperson? Hur många kWh måste de sälja för att gå break even?
Elen är billig i jämförelse mot privatperson eftersom den fasta delen av kostnaden precis som ovan beskrivet är baserad på maximerad effekt. Det betalar spotpris + energiskatt utanpå det så säg att det kostar hälften av det som en privatperson har som kostnad, men med skillnaden att du har den stora fasta kostnaden på det.
Hade Ionity satt upp en massa laddare som Tesla hade den fasta kostnaden för varje troligt blivit långt mycket mindre eftersom man kunnat räkna med att inte alla laddar med 350kW på en och samma plats bara för att det finns uppsatta laddare för detta. Batterier hade också kunnat funka som tillägg då effekttopparna kunde kapats.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Angående buffra energi till batterilager tror jag det är framtiden för snabbladdarna (alternativt för eldistribution överlag) för att hålla nere effekttopparna.
Var nyligen i Norge och där hade de 600kWh batterilager till en elfärja som laddades fullt på 2h, tömdes på 15min till färjan.