Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

taliz skrev:
Esterox skrev:
taliz skrev:
Esterox skrev:
Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….
Det tar ca 20 minuter om man inte är noob. :lol:
Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
Ja då får du gärna visa det. Sen är det ju synd att man måste var erfaren för att ladda på 20 minuter istället för 50.

Sluta upp med dina härskartekniker och töntigheter. Jävla trams.
Varsågod. Ja, det är väldigt avancerat. Inte. :lol:

Vem är det som är töntig? Kan inte tåla att etron är sämre än en budgetbil. ;)
Nu har ju TB en extremt hög förbrukning på 50, men det har ju själv konstaterar förut i andra trådar. Fast du väljer ju själv vilken vinkel du vill visa för att passa dig själv.

Faktum kvarstår att flera ID4 och Enyaq laddar trögt, finns bevis i tråden och även när du ställer dig vid en laddare. Men då är väll alla noobs och måste gå kurs hos dig helt enkelt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det tar ju några år att lära sig ladda optimalt.

Tror inte att bilhandlaren noga går igenom laddstratergi vid leverans.

Cirkel K har försökt sig på en uppmaning, fick detta meddelande till appen när jag testade deras laddstation:
( Samma kom även upp på laddarens display)
20211012_073855.jpg
Men kan nog feltolkas att det är Cirkel K som stryper laddningen. Kanske finns det något bättre budskap.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Esterox skrev:
taliz skrev:
Esterox skrev:
taliz skrev:
Esterox skrev:
Ja ser det med tanke på att det tog 50 min att trycka i 40kw…….
Det tar ca 20 minuter om man inte är noob. :lol:
Om du tror att MEB laddar långsamt, hur förklarar du då att etron 50 hamnar så långt efter?
Ja då får du gärna visa det. Sen är det ju synd att man måste var erfaren för att ladda på 20 minuter istället för 50.

Sluta upp med dina härskartekniker och töntigheter. Jävla trams.
Varsågod. Ja, det är väldigt avancerat. Inte. :lol:

Vem är det som är töntig? Kan inte tåla att etron är sämre än en budgetbil. ;)
Nu har ju TB en extremt hög förbrukning på 50, men det har ju själv konstaterar förut i andra trådar. Fast du väljer ju själv vilken vinkel du vill visa för att passa dig själv.

Faktum kvarstår att flera ID4 och Enyaq laddar trögt, finns bevis i tråden och även när du ställer dig vid en laddare. Men då är väll alla noobs och måste gå kurs hos dig helt enkelt.
Både etron 50 och 55 är väldigt törstiga, det har vi konstaterat många ggr här på forumet. Särskilt i motorvägsfart, vilket ju är vad som är relevant vid långkörning.
Det är nog ingen annan än du som kan se det ur någon annan vinkel(på tal om ”härskartekniker” och ”jävla trams”…).

Dom laddar definitivt inte ”trögt”(men långt ifrån Tesla eller i5). Vill man ha max laddhastighet skall man ha ett varmt batteri och inte ladda från hög SOC till ännu högre SOC.
Dom laddar alltså som alla andra bilar utom just etron(som spenderar massa energi på att hålla batteriet i lagom temp = alltid törstig).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tessi19 »

Nu finns snart konkurrens till IONITY i Mariestad bredvid Tesla SuC. Bild
Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
Nu finns snart konkurrens till IONITY i Mariestad bredvid Tesla SuC. Bild
Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.
Dom är relativt stora i Tyskland, dock med blandat omdöme. Car maniac har svurit mkt över bristfällig kvalitet och uppetid på stolparna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Tessi19 skrev:
Nu finns snart konkurrens till IONITY i Mariestad bredvid Tesla SuC.
Allego två 300kW och två 50kW stolpar med två kablar vardera. Aldrig hört talas om.
Allego finns lite överallt i Tyskland, jag laddade faktiskt senast i söndags på en sådan utanför bordershopen Scandinavian Park. Jag var lite ”otrogen” mot SuC eftersom jag då inte tappade någon egentlig tid på resan under sprithandlandet :D

Inte särskilt imponerad dock, appen Smoov måste man använda, funkade väl ok, men det gäller att göra alla moment i exakt rätt ordning för att det öht skall starta.

En stolpe med två sladdar, 150 kW angiven effekt, men det visade sig vara totalt, en annan bil laddade redan när jag rullade in, och effekten gick aldrig över 70 kW.

Bättre än inget förstås, men 0.59€/kWh för max 70 kW och halvdålig användarupplevelsen tycker jag är rätt hutlöst.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tessi19 »

Ser att det är ett Nederländsk företag sedan 2013 och togs över i 2018 av Meridian finns många i norra delan av kontinenten.
Mariestad verkar vara den första i Sverige enligt Smoov appen (som ska användas med Allego).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Off Grid Byggaren skrev:
Det tar ju några år att lära sig ladda optimalt.

Tror inte att bilhandlaren noga går igenom laddstratergi vid leverans.

Cirkel K har försökt sig på en uppmaning, fick detta meddelande till appen när jag testade deras laddstation:
( Samma kom även upp på laddarens display)
20211012_073855.jpg
Men kan nog feltolkas att det är Cirkel K som stryper laddningen. Kanske finns det något bättre budskap.
När jag fick det meddelandet.. eller ska jag säga 50 meddelande, så skiljde sig det sig inte mer än nåt nummer mot "full hastighet" på 50kW:arn.
Meddelandet kommer 1-3 gånger per % laddat märkte jag.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det kom verkligen en massa notiser till appen.

Vibrerade i telefonen också.

Men jag upplevde att laddhastigheten var bra ändå. Trodde först att Cirkel K stryper ner effekten.

Borde väl stå någon bättre text, typ nu börjar batteriet bli fullt och laddningen går då långsamt.
20211012_073855.jpg
20211012_205208.jpg
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Screenshot_20211012-210853_Chrome.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det görs tydligen en hel del investeringar hos Ionity.

Måste ju finnas någon plan bakom 350 kW laddeffekt till varje laddplats, och nu även Plug & Charge.

Ser de att höga laddeffekter är på väg inom kort?

Och app eländet gör att det tar onödigt långt tid att starta laddningen?

Detta borde ju öka genomströmmingen av elbilar något.

Och så blir det väl ett abonnemang per bil......
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
Riktigt bra och efterlängtad nyhet. Äntligen! :)

Får de till äkta Plug & Charge så kommer det bli lika enkelt och snabbt för alla elbilar att ladda på Ionity som det är hos SuC för Teslor.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

MrRun skrev:
"IONITY, the leading high-power charging network in Europe" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Dodde skrev:
RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
eqs.
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Gargamel skrev:
Dodde skrev:
RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
eqs.
Ioniq 5 förhoppningsvis på alla marknader.
IONIQ 5 supports Plug and Charge (PnC) that supports authentication and payment system when the cable is connected while charging.
https://news.hyundaimotorgroup.com/amp/ ... -lThoXE8wc
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
MrRun skrev:
"IONITY, the leading high-power charging network in Europe" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ledande inom flest antal trasiga laddare per site kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

mati skrev:
Jerker skrev:
MrRun skrev:
"IONITY, the leading high-power charging network in Europe" Bild Bild Bild Bild Bild
Ledande inom flest antal trasiga laddare per site kanske.
Läste att de skulle byta namn till Ioffity Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

frippan skrev:
Läste att de skulle byta namn till Ioffity Bild
:lol: :lol: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Dodde skrev:
RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
Porsche funkar varannan gång.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Johnalm skrev:
Dodde skrev:
RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
Porsche funkar varannan gång.
Vad händer när det inte fungerar? Felmeddelande?

När det fungerar, hur lång tid efter att man satt i sladden tar det innan bilen väl börjar ladda (mest nyfiken, då det rent praktiskt inte spelar någon roll)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Då måste man blippa Porsches laddkort, då funkar det oftast.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Kostar en Ionity plats 1.875 miljoner euro!!! :shock: :shock: :shock:

Blackrock är tänkt att investera 500 miljoner euro i Ionity.

Enligt en mediarapport ska investeringsjätten Blackrock leda totalt 750 miljoner euro i kapitaltillskott för joint venture -företaget Ionity, som avser att använda pengarna för att ytterligare utöka sitt HPC -nätverk. Det finns också en första indikation på antalet platser i nästa expansionssteg.
Som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till de inblandade, kommer den amerikanska investeraren att investera 500 miljoner euro i kapitalökningen. Resterande 250 miljoner euro vill bidra med de befintliga ägarna av Ionity - Audi och Porsche från VW -gruppen, Daimler, BMW, Ford och Hyundai -Kia.
Med kapitalökningen kommer Ionity att värderas till 2,25 miljarder euro. Blackrock skulle ha en andel på 22 procent i det gemensamma företaget för avgifter. Ionity har inte bekräftat kapitalökningen och Blackrocks inträde.

Om kapitaltillskottet skulle användas fullt ut för byggandet av ytterligare 400 platser, skulle detta motsvara en räknehalt på 1.875 miljoner euro per plats.

https://www.electrive.net/2021/10/21/bl ... vestieren/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3268
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Kostar en Ionity plats 1.875 miljoner euro!!! :shock: :shock: :shock:

Blackrock är tänkt att investera 500 miljoner euro i Ionity.

Enligt en mediarapport ska investeringsjätten Blackrock leda totalt 750 miljoner euro i kapitaltillskott för joint venture -företaget Ionity, som avser att använda pengarna för att ytterligare utöka sitt HPC -nätverk. Det finns också en första indikation på antalet platser i nästa expansionssteg.
Som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till de inblandade, kommer den amerikanska investeraren att investera 500 miljoner euro i kapitalökningen. Resterande 250 miljoner euro vill bidra med de befintliga ägarna av Ionity - Audi och Porsche från VW -gruppen, Daimler, BMW, Ford och Hyundai -Kia.
Med kapitalökningen kommer Ionity att värderas till 2,25 miljarder euro. Blackrock skulle ha en andel på 22 procent i det gemensamma företaget för avgifter. Ionity har inte bekräftat kapitalökningen och Blackrocks inträde.

Om kapitaltillskottet skulle användas fullt ut för byggandet av ytterligare 400 platser, skulle detta motsvara en räknehalt på 1.875 miljoner euro per plats.

https://www.electrive.net/2021/10/21/bl ... vestieren/
Aouch! :o :shock:
Skriv svar