Vet inte var sjukhuset ligger men en enda laddare vid sidan av de stora vägarna är ju tyvärr inte vad som behövs.Zalman3 skrev:Pratade med Umeå Energi i våras och då lovades det en 150kW laddare vid sjukhuset i Umeå.dawar skrev:Toppen för oss norrlänningar som ska söderut eller västerut från Sundsvall . Nu hoppas vi på >150kW i närheten av Gävle snart. Enligt ”info” ska sen Umeå energi bygga en >150kW vid sjukhusentrén i UMEÅ och Luleå energi bygga en vid sitt huvudkontor i Luleå. Annars ser det tunt ut norr om Sundsvall tyvärr förutom Tesla SC.
Nu blir det tydligen bara en 50kW laddare istället.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Körde in om Circle K i HBG idag. Tänkte se hur det ligger till med Ionitybygget där.
Var inte helt givet att se var det skulle vara, men det som mest såg ut att kunna husera laddare var precis framför ingången.
Där träskivorna är i upphöjningen skulle kunna vara där laddarna ska stå?
Körde inte runt hela huset, så det kan ju vara någonstans också...
(Ingången är på min bils högra sida)
Var inte helt givet att se var det skulle vara, men det som mest såg ut att kunna husera laddare var precis framför ingången.
Där träskivorna är i upphöjningen skulle kunna vara där laddarna ska stå?
Körde inte runt hela huset, så det kan ju vara någonstans också...
(Ingången är på min bils högra sida)
Re: Ionitys laddnätverk
En av Circel K mackarna i Borlänge håller på att bygga om och har grävt upp delar av parkering och infart, ser ut som de grävt mer skapliga kapslar. Misstänkt bygge av laddstoplar. Hittar inget om planerat bygge av Ionity i Borlänge. Någon som vet mer?
Edit: pinsam stavfel...
Edit: pinsam stavfel...
Senast redigerad av Rubiks, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Circle K I Värnamo ser ut som den gjort en längre tid nu. Allt är på plats som det ser ut förutom själva stolparna. Fundament, kabeldragning, asfaltering och målning är alltså på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Blir ca 31€ för en full laddad 100D, typ 350kr för 40mil alltså 8.75kr per mil. Det är en bra nödlösning när inte det finns SuC och man ska på långresa. Detta är nog bättre för människor som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma.mati skrev:För min bil skulle en halvtimmes laddning (dvs totalt 75 kWh) hamna på 2:90kr/kWh. Det är inte alls dyrt om det nu är så.Jerker skrev:Alltså (för enkelhetens skull 1€=10:-) om man laddar med 50 kW effekt och slörpar i sig 30 kWh så kostar det 36:- i timpris och 74:- i kWh-pris, så 111:- dvs 3:70/kWh.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Det är Circle-K som bygger, markarbeten är påbörjadefrippan skrev:Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
M3LR-19 FSD
Re: Ionitys laddnätverk
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.mati skrev:De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.Svenssons skrev:Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.mati skrev:De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
Cirkelkaffe...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, arbetet med Värnamo började 21/6 och allt markarbete har varit klart en längre tid nu. Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.mati skrev:Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.Svenssons skrev:Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.mati skrev:De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.macky skrev:Nu byggs det i Norrköping.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Hehehe.. Lärarna, autocomplete är fantastiskt.Svenssons skrev:Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte använt vare sig autocomplete eller autocorrect på åratal. Tycker det är värdelöst.Svenssons skrev:Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
Min egen tolkning av snabbmatskedjan med bensin som sidosyssla ovan var helt medveten.
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).
Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).
Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Re: Ionitys laddnätverk
Ska funka betydligt bättre numera.tor skrev:Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).
Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
I värsta fall får du starta om laddningen nån gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Testade ionity vid resa tor sthlm karlskrona i helgen med min e-tron och det funkade bra dit och till slut även hem. Startade laddaren med appen först och pluggade in efter betalningen var genomförd och allt gick bra. Hem testade jag med plugsurfing tag och då snurrade det ngn minut som det gör men sen kom laddningen är klar upp på skärmen. Testade med appen och fick samma resultat. En laddare var ur funktion och en upptagen. Återstod en som jag testade med appen och allt funkade perfekt. Har bara testat en annan ionity tidigare (utan problem) och en mcd 50 kW ccs som också gick bra. Man blir ju lite smånojjig i ngn minut när det inte klaffar och man har 15% SoC.
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.
Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.
Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Helt sinnessjuka priser. Det blir alltså runt 26 kr milen för min model x.Laban skrev:Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.
Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
Det där priset är dumt, det måste betyda att de vill stänga ute de som inte varit med och betalat. Antar att man skulle kunna öppna SuC också för andra som betalar tre-fyra gånger priset som vi som betalar på SuC gör. Vi behöver inte göra så stor sak av detta pris, vi skiter i deras abbonnemang och laddare och får invänta Teslas utbyggnad och alla blir glada och nöjda ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle vara intressant att få veta vad ett abonnemang kan kosta. Har för mig att mati har skrivit nåt om vad Audi erbjuder, och det var, enligt min minnesbild, verkligen inte förmånligt.
Re: Ionitys laddnätverk
Dom måste ju ha en stor skattkista eftersom dom kan avstå affärer och tvinga in dom som saknar alternativ in i deras abonnemangsmodell. Det behövs mao en ny aktör så konkurrens uppstår.
Model S P85DL+
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ionitys laddnätverk
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5