Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
dawar skrev:
Toppen för oss norrlänningar som ska söderut eller västerut från Sundsvall :D . Nu hoppas vi på >150kW i närheten av Gävle snart. Enligt ”info” ska sen Umeå energi bygga en >150kW vid sjukhusentrén i UMEÅ och Luleå energi bygga en vid sitt huvudkontor i Luleå. Annars ser det tunt ut norr om Sundsvall tyvärr förutom Tesla SC.
Pratade med Umeå Energi i våras och då lovades det en 150kW laddare vid sjukhuset i Umeå.
Nu blir det tydligen bara en 50kW laddare istället.
Vet inte var sjukhuset ligger men en enda laddare vid sidan av de stora vägarna är ju tyvärr inte vad som behövs.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Xeik »

Körde in om Circle K i HBG idag. Tänkte se hur det ligger till med Ionitybygget där.
Var inte helt givet att se var det skulle vara, men det som mest såg ut att kunna husera laddare var precis framför ingången.
Där träskivorna är i upphöjningen skulle kunna vara där laddarna ska stå?
Körde inte runt hela huset, så det kan ju vara någonstans också...
(Ingången är på min bils högra sida)
20191012_141419.jpg
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rubiks »

En av Circel K mackarna i Borlänge håller på att bygga om och har grävt upp delar av parkering och infart, ser ut som de grävt mer skapliga kapslar. Misstänkt bygge av laddstoplar. Hittar inget om planerat bygge av Ionity i Borlänge. Någon som vet mer?

Edit: pinsam stavfel...
Senast redigerad av Rubiks, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Circle K I Värnamo ser ut som den gjort en längre tid nu. Allt är på plats som det ser ut förutom själva stolparna. Fundament, kabeldragning, asfaltering och målning är alltså på plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
Jerker skrev:
Alltså (för enkelhetens skull 1€=10:-) om man laddar med 50 kW effekt och slörpar i sig 30 kWh så kostar det 36:- i timpris och 74:- i kWh-pris, så 111:- dvs 3:70/kWh.
För min bil skulle en halvtimmes laddning (dvs totalt 75 kWh) hamna på 2:90kr/kWh. Det är inte alls dyrt om det nu är så.
Blir ca 31€ för en full laddad 100D, typ 350kr för 40mil alltså 8.75kr per mil. Det är en bra nödlösning när inte det finns SuC och man ska på långresa. Detta är nog bättre för människor som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
joc
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 jul 2017 09:00
Ort: Mölndal

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joc »

frippan skrev:
Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Det är Circle-K som bygger, markarbeten är påbörjade :D
M3LR-19 FSD
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Nu byggs det i Norrköping.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.
Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
Aha! Det är en Cirkelkaffe mitt inne i stan. Lite udda placering.

Cirkelkaffe... :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Nu byggs det i Norrköping.
De verkar gasa på rätt bra nu. 71 building. Förut har de alltid legat runt 50.
Skulle bli glad om de ökar antalet byggda också... Värnamo har ju varit building rätt lång tid och väntar på själva laddstationerna fortfarande.
Köbenhaun också. Den hoppades jag på redan i juli när vi åkte till Tyskland. Den är alltså fortfarande inte klar.
Ja, arbetet med Värnamo började 21/6 och allt markarbete har varit klart en längre tid nu. Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av micke_r »

Svenssons skrev:
Vet inte om Ionity väntar på ny typ av laddare eller varför de inte bara monterar lärarna.
Hehehe.. Lärarna, autocomplete är fantastiskt. Bild Bild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Funderar ibland på att stänga av autocomplete... Vet inte om det är till mer nytta eller ej. Ibland blir det dock lite komiskt.... Laddarna skulle det vara denna gång, ett ord som visst inte finns i vokabuläret...
Har inte använt vare sig autocomplete eller autocorrect på åratal. Tycker det är värdelöst.

Min egen tolkning av snabbmatskedjan med bensin som sidosyssla ovan var helt medveten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av tor »

Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).

Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

tor skrev:
Är det någon som vet om man numera kan lita på att ionity funkar att ladda en model 3? Jag har läst om en hel del strul.
Ska åka norrköping varberg tur retur. Om jag laddar på supercharger får jag ladda 2 ggr. Med ionity i varberg blir det bara en gång och med bättre SOC för laddning. Men funkar det inte får jag problem (dvs köra någon 50 kw laddare).

Hur hade ni gjort? Har ej gratis laddning hos tesla och priset är inte direkt relevant. Handlar ju bara om några tior upp eller ner.
Ska funka betydligt bättre numera.
I värsta fall får du starta om laddningen nån gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Testade ionity vid resa tor sthlm karlskrona i helgen med min e-tron och det funkade bra dit och till slut även hem. Startade laddaren med appen först och pluggade in efter betalningen var genomförd och allt gick bra. Hem testade jag med plugsurfing tag och då snurrade det ngn minut som det gör men sen kom laddningen är klar upp på skärmen. Testade med appen och fick samma resultat. En laddare var ur funktion och en upptagen. Återstod en som jag testade med appen och allt funkade perfekt. Har bara testat en annan ionity tidigare (utan problem) och en mcd 50 kW ccs som också gick bra. Man blir ju lite smånojjig i ngn minut när det inte klaffar och man har 15% SoC.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av PhR34k »

Laban skrev:
Enligt ett FB inlägg på Tesla Model 3 Sverige så kommer Ionitys priser nu bli rörliga/kWh baserade. Till att börja med i Danmark:
81AC6280-855B-45B3-B019-8968A26E1E53.jpeg
Vi pratar alltså om ca 13 kr/kWh om man vill ha mer än 100 kW. Sen kommer det sannolikt då bli helt andra priser om man väljer abonnemang likt ex Bee.

Jag gillar verkligen inte denna modell. Speciellt inte i dagsläget då man antagligen inte kan ladda på bara ett nätverk de gånger man kör längre sträckor. Ej Tesla inräknat då.
Helt sinnessjuka priser. Det blir alltså runt 26 kr milen för min model x. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

Det där priset är dumt, det måste betyda att de vill stänga ute de som inte varit med och betalat. Antar att man skulle kunna öppna SuC också för andra som betalar tre-fyra gånger priset som vi som betalar på SuC gör. Vi behöver inte göra så stor sak av detta pris, vi skiter i deras abbonnemang och laddare och får invänta Teslas utbyggnad och alla blir glada och nöjda ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Skulle vara intressant att få veta vad ett abonnemang kan kosta. Har för mig att mati har skrivit nåt om vad Audi erbjuder, och det var, enligt min minnesbild, verkligen inte förmånligt.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mans71 »

Dom måste ju ha en stor skattkista eftersom dom kan avstå affärer och tvinga in dom som saknar alternativ in i deras abonnemangsmodell. Det behövs mao en ny aktör så konkurrens uppstår.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av slugger75 »

Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar