Kan man prata NMT och GSM i en tråd om elbilsladdning kan man väl prata om DSG med . Det finns ju bilar med DSG som är laddbaraHelectriC skrev:Så nu pratar vi växellådor till fossilbilar i en tråd om laddnätverk på ett elbilsforum
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Hmm, nu fick du mig att känna att det är jag som beter mig som en pojkspoling, trots mina nästan 50... Jag ska sluta bråka med dig!martinot skrev:50+iAkita skrev:Alltså, hur gammal är du?martinot skrev:Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Diskussion och olika åsikter behöver inte vara fel. Så har inget i sig emot forsatta inlägg eller debatter.iAkita skrev:Hmm, nu fick du mig att känna att det är jag som beter mig som en pojkspoling, trots mina nästan 50... Jag ska sluta bråka med dig!martinot skrev:50+iAkita skrev:Alltså, hur gammal är du?martinot skrev:Håller med. Jag bor nära ett par städer, och där behöver jag extremt sällan laddning då jag laddar hemma eller framme vid destination. Det är på semesterresor genom Sverige och Norge som man vill ha täckning över alla ytorna och hela länderna (inte bara några utvalda delar som Ionity bestämt att man skall hålla sina resor inom).
Tänk om mobiltäckningen varit lika usel?
Ingen mast norr om Sundsvall; skulle folk då säga; "det är Ok, vi har täckning hemma i bostaden och på jobbet, i de delar av landet där flest människor bor"?
Tror knappast det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, Audi kan ju ofta ha tendensen att kännas lite understyrda pga. att motorerna ofta sitter väldigt långt fram (i förhållande till framaxeln). Men det sagt, så påverkar ju inte det deras elbilar. Samma sak med växellåda som inte heller är något som spelar roll (förutom på Taycan och Audi GT).MWall skrev:Jag hade Audi för länge sen och de gick sönder ofta. Har även varit stora problem med DSG-lådorna, 3,2 liters sexorna osv osv. Plus att en Audi oftast är framtung och trist i karaktären. Tyckte det var ett jättelyft på alla sätt när jag bytte till BMW en gång i tiden (2009).
Tesla har sina brister som jag retar mig på (främst monteringskvalitet och ljudnivå, men även bristande regnsensor), men håller helt med dig annars. Drivlinan och SuC har (tyvärr) ingen konkurrens i dagsläget. Finns ingen som är i närheten bland de bilar jag kikat på.MWall skrev:Tesla är nåt annat. Kör Tesla i brist på riktig konkurrens. Drivlinan och laddnätverket är helt outstanding. Särskilt då jag laddar gratis. Dock ett otal brister på själva bilen. Brukar dock förlåta den när jag väl sitter och kör.
Hade som sagt hoppats på att Ionity skulle kunna hjälpa till att befria mig ifrån att endast kunna välja Tesla/SuC nästa gång jag byter bil, men ser inget hopp där längre. Trots alla skattepengar som slängts på det.
Nu står mitt hopp i Sverige till CK och OKQ8.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med lite av er båda. Inte för att vara diplomatisk, men ni har båda helt rätt ur olika synvinklar och användningsfall.fth skrev:Tanken med snabbladdare är ju inte att ersätta bensinmackar, dom används endast vid långresor, under dom förutsättningarna finns det ingen anledning att placera dom i närheten till större samhällen, tvärtom faktiskt.Maw skrev:Vi kanske har olika höga förväntningar
Jag tycker det borde vara betydligt tätare än så. Alla städer och större samhällen borde ha snabbladdare inom högst 10 km. Jag inser att det ligger något år bort men med tanke på försäljningskurvan för elbilar så är det nog inte allt för många.
Den dagliga laddningen (för dom flesta >90%) sker ju via AC.
/fth
Kan man ladda hemma (på AC) så är det det absolut bästa. Är överlägset mest ekonomiskt (även en vinter som denna med höga elpriser, så är det ändå enormt billigt jämfört med snabbladdning), och det som rent tekniskt är absolut bäst för batterierna. Då har man ingen nytta av snabbladdare nära hemmet, utan det är som FTH nämner mer intressant att det finns snabbladdare utspridda i hela landet längs med transportpunkter och transportleder.
Men för de som bor i städer i lägenheter, som inte har garageplatser med laddmöjligheter, så håller jag med MAW. Då kan ju de typer av snabbladdare (som tex. de som Tesla planerat med SuC i Stockholm och Göteborg i år) vara det som gör att det ändå kan vara möjligt att skaffa elbil som stadsbo. Inte lika optimalt som att kunna ladda med AC över natten (kommer alltid att vara att föredra), men kanske något som kan underlätta för fler i städerna att skaffa elbil. Här ser jag centralt placerade snabbladdare (de skall verkligen stå mitt i city, och inte några mil utanför städerna) som en nyckel för denna grupp användare och detta användningsfallet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet med detta är precis som du säger att ingen egentligen vill använda snabbladdare i stadskärnorna, varken boende eller långresenärer.martinot skrev:Här ser jag centralt placerade snabbladdare (de skall verkligen stå mitt i city, och inte några mil utanför städerna) som en nyckel för denna grupp användare och detta användningsfallet.
Så fort man har AC-laddning tillgänglig där man parkerar så slutar man använda DC, och finns det en DC bra placerad längs din rutt så kör du förstås inte av vägen och in i ett centrum.
Därför är det mycket bättre utnyttjande av resurserna att i städerna direkt bygga 10-20 AC-laddare med 11kW effekt i omedelbar anslutning till boenden istället för att bygga en 150 kW DC i city till samma kostnad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
DC laddning i stad för boende är en övergånsgrej. Det kommer alltid finnas någon som behöver snabbladda innan en långfärd ändå, men det här med Tesla "Urban Superchargers" är tills infrastrukturen för alla lägenhetsboenden kommer på plats.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, är helt enig med er. Det är precis så jag också ser det.Teslaspolen skrev:DC laddning i stad för boende är en övergånsgrej. Det kommer alltid finnas någon som behöver snabbladda innan en långfärd ändå, men det här med Tesla "Urban Superchargers" är tills infrastrukturen för alla lägenhetsboenden kommer på plats.
DC snabbladdning i städer är ett 2:a alternativ tills att 1:a alternativet (AC laddning vid bilens nattparkering) är på plats för alla. Men bättre med ett 2:a alternativ, än inget alternativ alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?
Dvs. om det ens finns någon plan.
Dvs. om det ens finns någon plan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
En liten hint kanske man kan få från kartan över planen fram till 2019:martinot skrev:Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?
Dvs. om det ens finns någon plan.
Sedan har vi karta över var de bygger nu:
https://ionity.eu/en/where-and-how.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för detta!Svenssons skrev:En liten hint kanske man kan få från kartan över planen fram till 2019:martinot skrev:Har frågat om det tidigare i tråden; är det någon som har en länk till en aktuell roadmap eller plan för Ionitys utbyggnad av deras laddnät i Sverige eller Norden?
Dvs. om det ens finns någon plan.
Sedan har vi karta över var de bygger nu:
https://ionity.eu/en/where-and-how.html
Gällande plan hur 2019 skulle sett ut, så verkar den inte gälla idag. Finns ingen station norr om Trondheim i Norge tex. (trots att vi nått 2021).
Den dynamiska sidan får jag inte att fungera (iaf. inte i Chrome på macOS); fungerar den för er andra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Hyundai lyser med sin frånvaro de kan ej svara om ens har avtal.Off Grid Byggaren skrev:BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
Nu får Teslas SuC-nätverk lite konkurrens igen på kostnadssidan (bra). Undra om det var därför det helt plötsligt gick att Ladda i Ödeshög för ca 3,15sek/kwh idag?Off Grid Byggaren skrev:BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Re: Ionitys laddnätverk
10 000kr-frågan, kan jag be min kompis som kör BMW hybrid köpa ett abonnemang? Så köper jag det av honom till min bilOff Grid Byggaren skrev:BMW Charging lanseras i Sverige, och lockar med lågpris hos Ionity.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... addpriser/
Med tillägget Ionity Plus kan man ladda på Ionity-stolpar för låga 2,88 kronor per kWh.
Tillägget kostar 137 kronor per månad. Det betyder att du tjänar på att ansluta dig till Ionity Plus om du laddar mer än 24 kWh per månad hos denna laddkedja.
I praktiken räcker det med att du är ute på långresa en gång varannan månad för att merkostnaden ska betala sig – om du kör där det finns Ionity-laddare.
Tillägget Ionity Plus kan kopplas till både Active- och Flex-abonnemangen.
Modellen med olika abonnemang ansluter till andra tillverkares upplägg, men är billigare och mer fördelaktig än till exempel Volkswagens kort ”We Charge”.
Volkswagen tar 199 kronor per månad för sitt ”Ionity Plus”-abonnemang och debiterar då 3,40 kr/kWh för Ionity-laddning.
Andra exempel: Audi tar 189,45 kronor per månad för sitt ”e-tron Charging Service Transit” och tar 3,30 kr/kWh när du laddar på Ionity-laddare.
Volvo skickar med kunderna ett Plugsurfing-kort som dock är oförmånligt när man snabbladdare på Ionity, 13,50 kr/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är intressant. Kollar laddstolpen om det är rätt bil på något sätt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Hänger väl lite ihop med frågan ovan men säg att man skulle ha en id.3 och en id.4, behöver man 2 abonnemang, we-charge, eller kan man använda sig av samma abonnemang till bägge bilar?
M3P - Såld
ID.4 Max
ID.4 Max
Re: Ionitys laddnätverk
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.Jerker skrev:På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.MWall skrev:Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.Jerker skrev:På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Jerker skrev:Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.MWall skrev:Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.Jerker skrev:På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Re: Ionitys laddnätverk
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Re: Ionitys laddnätverk
iX3 är på väg nu. Deras motsvarighet till EQC och E-Tron. En lite annan approach dock med enbart bakhjulsdrift och "bara" 286 hästar. På plussidan finns lägre pris och lägre förbrukning (jämfört med de andra två).Mickep skrev:Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Snart kommer även iX och i4.
Re: Ionitys laddnätverk
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?
Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Re: Ionitys laddnätverk
Eftersom Teslas och Ionitys betalmodell är fundamentalt olika, den ena tar betalt per kWh och den andra tar en hög fast månadsavgift + kWh, kan man rimligen bara jämföra priserna när man räknar så som Jerker gör. Var går brytpunkten så att det är samma kostnad per kWh och när är Tesla billigare? Om man börjar räkna "ungefärlig kostnad" blir det ju lite fel, då får man plötsligt ta med allt möjligt i kalkylen. Det blir onödigt komplext och ingen fattar nånting.MWall skrev:Jerker skrev:Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.MWall skrev:Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.Jerker skrev:På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Däremot så kan man jämföra olika Ionity-priser med varandra. En e-tron laddar 10 öre billigare än en ID3. Där kan man fortfarande säga att det är ungefär samma pris för laddning utan att behöva bli upphetsad över att VW är lite dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14