Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker ionity verkar vara en bra komplement (konkurrent?) till superchargers. De är billigare, snabbare (undantaget v3), de har flera laddställen per site och kan bygga fler. Now you know har testat med plugshare appen utan problem. Tror att identifikation med bilen kommer (då fungerarar de som teslorna). Att det är inkörningsproblem med olika bilar är väntat, på model3 så var det mjukvaruppdateringar som behövdes göras och det verkar vara åtgärdat nu. Tycker det är bra att det kommer alternativ, tesla skall inte vara de enda som bygger supersnabbladdare. Att ens nämna andra semisnabbladdare är som att tycka att teslas destinationladdare är superchargers (ugh, bara 2 st och jättelångsamma!). Inonity är ett lovvärt initiativ och för oss som inte ännu har elbil en tillförsikt inför framtiden att den kommer bli bekymmerslös när väl elbilarna kommer ned i pris.Man får be teslafanboys att släppa sargen för det gör ingenting om man kan ladda snabbt på andra ställen än teslas. Men antagligen finns en rädsla att teslas skall släppa in andra på nätverket.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vill verkligen att det byggs så många snabbladdare som det bara går i Sverige.Mickep skrev:Jag tycker ionity verkar vara en bra komplement (konkurrent?) till superchargers. De är billigare, snabbare (undantaget v3), de har flera laddställen per site och kan bygga fler. Now you know har testat med plugshare appen utan problem. Tror att identifikation med bilen kommer (då fungerarar de som teslorna). Att det är inkörningsproblem med olika bilar är väntat, på model3 så var det mjukvaruppdateringar som behövdes göras och det verkar vara åtgärdat nu. Tycker det är bra att det kommer alternativ, tesla skall inte vara de enda som bygger supersnabbladdare. Att ens nämna andra semisnabbladdare är som att tycka att teslas destinationladdare är superchargers (ugh, bara 2 st och jättelångsamma!). Inonity är ett lovvärt initiativ och för oss som inte ännu har elbil en tillförsikt inför framtiden att den kommer bli bekymmerslös när väl elbilarna kommer ned i pris.Man får be teslafanboys att släppa sargen för det gör ingenting om man kan ladda snabbt på andra ställen än teslas. Men antagligen finns en rädsla att teslas skall släppa in andra på nätverket.
Tyvärr verkar det som att om man kör en annan elbil än Tesla, så ska man bara vara på den södra delen av Sverige.
Åker man på den norra halvan, norr om Sundsvall/Östersund, finns det idag noll laddare som kan ladda mer än 50kW.
Vilket gör långresor olidligt långsamt.
Och kommersiella krafter kommer heller inte att bygga i Norrland, utan offentliga medel krävs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla bygger ju i Norrland. Det måste de andra också göra. Längs kusten och till Åre är ju iaf givet. Sen vill de säkert skryta med täckning i hela Sverige. Skulle tro att det blir som med SuC. Däremot bygger de ju först i södra delen. Men det gjorde säkert Tesla också.
Re: Ionitys laddnätverk
Både Tesla och Ionity började väl med att bygga en väg för norrmän genom Sverige, vilket också är företagsekonomiskt rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ionitys laddnätverk
Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Re: Ionitys laddnätverk
Det kommer det kanske att göra men jag skickade nyligen ut mail till InCharge (Vattenfall) och det finns enligt personen som svarade inte några planer på att bygga några laddare i norrland. Eller rättning, de bygger endast laddare i samverkan med näringsidkare, där det kan tänkas löna sig. De blir säkert någon i norrland också men att de ska fixa yttäckningen i norrland med 150 kW laddare som ren goodwill verkar inte troligt.Mickep skrev:Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Jag nämnde även detta i en tråd på FB och en person svarade att han hade varit i kontakt med någon på Ionity som sa att de kommer att bygga laddare i norrland under 2020. Så jag gissar på att den som inte kör Tesla får sätta hoppet till Ionity och då inte räkna med att något kommer att hända förrän nästa år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
När började Fortum prioritera ett socialt ansvarstagande?Mickep skrev:Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det är Norska staten som upphandlar 25 laddplatser i Finnmark och Fortum planerar att lämna anbud. Så det krävs subventioner. Fortum har ju tidigare sagt att de inte bygger även om de får hela investeringskostnaden eftersom driften går med förlust i dessa trakter.Mickep skrev:Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Re: Ionitys laddnätverk
Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Känns som att det hade varit smartare att använda pengarna från dieslarna och bensinarna som staten får in via Bonus Malus till att bygga snabbladdare istället för att till subventionera själva elbilarna, eller iaf en del av det. Då kommer man även undan problemen med att miljöbilsrabatten utnyttjas av vissa för att tjäna pengar på att exportera begagnade elbilar till Norge osv.Zalman3 skrev:Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju faktiskt subventionerat av norska staten med, och Fortum vann budgivningen om att bygga laddarna.+46 skrev:När började Fortum prioritera ett socialt ansvarstagande?Mickep skrev:Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ionitys laddnätverk
Anbuden togs in 7 juni och såvitt jag vet så har inga vinnare utsetts, (kan ju bli upp till 3 olika).Teslaspolen skrev:Det var ju faktiskt subventionerat av norska staten med, och Fortum vann budgivningen om att bygga laddarna.+46 skrev:När började Fortum prioritera ett socialt ansvarstagande?Mickep skrev:Teslabjörn åkte runt med Fortum i finnmarken för att scouta var de kan bygga snabbladdare. Det är alltså i norra ödemarkerna. Och de var allt från 50 kW till 150 kW, så inga långsamma laddare. Och varför? Jo för att Fortum känner socialt ansvarstagande, så visst kommer det hända saker i norra Sverige också, men fet kommer inte vara det första som görs.
Re: Ionitys laddnätverk
Men utbyggnaden har ju i princip redan gjorts utan stora bidrag. Jag tror faktisk att det redan idag går att åka i hela Sverige med en Tesla Model 3.Geni87 skrev:Känns som att det hade varit smartare att använda pengarna från dieslarna och bensinarna som staten får in via Bonus Malus till att bygga snabbladdare istället för att till subventionera själva elbilarna, eller iaf en del av det. Då kommer man även undan problemen med att miljöbilsrabatten utnyttjas av vissa för att tjäna pengar på att exportera begagnade elbilar till Norge osv.Zalman3 skrev:Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag menar självklart en utbyggnad som på sikt gör att en majoritet av de Svenska fordonen kan framföras med eldrift över hela landet, dit har vi långt kvar. Jag tycker att det hade varit mer välinvesterade pengar, gärna i kombination med förstärkning av effektöverföringen i delar av vårt elnät.LarsL skrev:Men utbyggnaden har ju i princip redan gjorts utan stora bidrag. Jag tror faktisk att det redan idag går att åka i hela Sverige med en Tesla Model 3.Geni87 skrev:Känns som att det hade varit smartare att använda pengarna från dieslarna och bensinarna som staten får in via Bonus Malus till att bygga snabbladdare istället för att till subventionera själva elbilarna, eller iaf en del av det. Då kommer man även undan problemen med att miljöbilsrabatten utnyttjas av vissa för att tjäna pengar på att exportera begagnade elbilar till Norge osv.Zalman3 skrev:Pratade med Skellefteå kraft, och de säger att de kan drifta en snabbladdare, men investeringen måste göras med allmänna medel.
Re: Ionitys laddnätverk
Frågan är väl om skattebetalarna ska subventionera det. Kan Tesla så nog kan väl, BMW, Mercedes, VW, Ford + elbolagen tillsammans göra något minst lika bra utan subventioner ?Geni87 skrev:Jag menar självklart en utbyggnad som på sikt gör att en majoritet av de Svenska fordonen kan framföras med eldrift över hela landet, dit har vi långt kvar. Jag tycker att det hade varit mer välinvesterade pengar, gärna i kombination med förstärkning av effektöverföringen i delar av vårt elnät.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan man ju diskutera, nu handlade det dock om den ökade beskattningen på bensin- och dieselbilar (dvs malus-delen i bonus malus) som skulle användas isf, så då tycker jag att det kan lämpa sig väl. Jag tycker rent generellt att staten ska satsa på att ge så bra förutsättningar som möjligt gällande infrastruktur osv, snarare än att ge rabatt på själva bilarna. Jag vill nog påstå att det är vid ganska få tillfällen idag som det är de där 60 tusen kronorna i "rabatt" som får en bilspekulant att gå från ICE till BEV, så nyttan med det kan diskuteras. Men man tycker ju olika.Laban skrev:Frågan är väl om skattebetalarna ska subventionera det. Kan Tesla så nog kan väl, BMW, Mercedes, VW, Ford + elbolagen tillsammans göra något minst lika bra utan subventioner ?Geni87 skrev:Jag menar självklart en utbyggnad som på sikt gör att en majoritet av de Svenska fordonen kan framföras med eldrift över hela landet, dit har vi långt kvar. Jag tycker att det hade varit mer välinvesterade pengar, gärna i kombination med förstärkning av effektöverföringen i delar av vårt elnät.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast hade rabatten getts direkt i form av slopad moms som i Norge så att den synts direkt på prislappen hade det nog gett mer effekt. Det är väl trots allt först och främst inköpspriset som är den största blockern för de flesta.
Re: Ionitys laddnätverk
Slopad moms hade framförallt gett mer effekt eftersom det hade blivit en mycket större rabatt än de 60 tusen kronorna som vi har idag, iaf för en TM3 eller andra bilar i liknande prisklass. Någonstans finns det ju också en gräns för vad hur mycket det är rimligt att subventionera ett nybilsköp med, och vad nyttan egentligen blir per krona. Jag är fortfarande av den åsikten att staten bör lägga sina krafter och pengar på att skapa utmärkta förutsättningar för folk att använda sina elbilar, det är något vi skulle ha nytta av för en lång tid framöver. De kanske inte ska bygga laddstationer, men de kan identifiera behovet över tid tillsammans med de kommersiella aktörerna, och se till att all infrastruktur finns på plats vid de identifierade platserna. Priserna för bilarna sjunker ändå stadigt för varje år i takt med uppskalning av volymer och teknikutvecklingen, speciellt om man ser till vad man får per krona.LarsL skrev:Fast hade rabatten getts direkt i form av slopad moms som i Norge så att den synts direkt på prislappen hade det nog gett mer effekt. Det är väl trots allt först och främst inköpspriset som är den största blockern för de flesta.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Skillnaden är att 60k subventionen är märkesoberoende. Så blir inte riktigt fallet när vi pratar om snabbladdare där det finns ett befintligt nätverk som mig veterligt inte är subventionerat.Geni87 skrev:Men man tycker ju olika.
Staten kan göra det dom är bra på, hantera byråkratin. Dvs, se till att alla processer, bygglov mm löser sig snabbt. Fast det kanske betyder att de snarare ska hålla sig undan
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Precis staten ska röja väg så att det blir lätt att bygga laddare.
Tror det var en undersökning som visade att den Norska modellen var det mest effektiva sättet per kr att minska CO2 utsläppen.
Tror det var en undersökning som visade att den Norska modellen var det mest effektiva sättet per kr att minska CO2 utsläppen.
Re: Ionitys laddnätverk
Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.Laban skrev:Skillnaden är att 60k subventionen är märkesoberoende. Så blir inte riktigt fallet när vi pratar om snabbladdare där det finns ett befintligt nätverk som mig veterligt inte är subventionerat.Geni87 skrev:Men man tycker ju olika.
Staten kan göra det dom är bra på, hantera byråkratin. Dvs, se till att alla processer, bygglov mm löser sig snabbt. Fast det kanske betyder att de snarare ska hålla sig undan
Re: Ionitys laddnätverk
Jag ser egentligen inget problem med att Teslas nätverk skulle bli utkonkurrerat långsiktigt, om vi tänker antalet laddare/stationer. Det borde rimligen också bli så med tanke på de finansiella musklerna hos alla andra spelare tillsammans vs Tesla. Men om du menar att de 60k vi får i subvention har liten påverkan på om vi köper elbilar eller ej så måste väl en eventuell subvention av laddstationer till ex Ionity ha ännu mindre påverkan. För dessa laddstationer kommer garanterat att byggas oavsett subventioner. Annars kan inte VW, BMW, Mercedes, Ford kunna sälja elbilar här de närmsta åren. Frågan är väl då när, men ska vi gissa på att insatserna kommer att höjas då spelarna ifråga har elbilar på marknaden som säljer i större volymer. ID.3 exempelvis.Geni87 skrev:Ett befintligt nätverk som är märkesberoende. Sen finns det ju även nätverk som är helt märkesoberoende, t.ex. det som tråden handlar om. Snabbladdarna som byggs idag (bortsett från SuC), är ju märkesoberoende så länge biltillverkaren använder laddstandarden vi har i Europa. Teslas syfte med SuC enligt de själva är ju inte att tjäna pengar. Så om SuC nu i teorin skulle bli "utkonkurrerade" av mycket bättre nätverk som är subventionerat, vad är egentligen problemet? Då kan ju Tesla sluta bygga ut SuC.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren. Det blir samma sak som med mobilnätet. I storstadsregionerna och utmed de stora vägarna är det superbra täckning, men på landsbygden får man kliva upp på taket och hålla mobilen upp i luften om man vill prata i telefon. Där jag bor kan jag få 3G/4G med en enda operatör, 3 för att vara exakt, alla andra fungerar inte. Kopparledningarna underhålls inte, fiber får man bekosta själv.
Ett annat exempel är bensinstationerna (ironsikt nog) som saknar lönsamhet i glesbygden. Och då pratar vi inte om att det inte byggs nya utan att befintliga läggs ner. Det kommer aldrig finnas ett heltäckande snabbladdarnätverk om det inte subventioneras på ett eller annat sätt.
Ett annat exempel är bensinstationerna (ironsikt nog) som saknar lönsamhet i glesbygden. Och då pratar vi inte om att det inte byggs nya utan att befintliga läggs ner. Det kommer aldrig finnas ett heltäckande snabbladdarnätverk om det inte subventioneras på ett eller annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla bygger just nu laddare i Arvidsjaur, Skaulo. De är hyfsat nära helt yttäckande nätverk i Sverige efter det. 99% av all laddning sker ju i hemmet ändå, speciellt i glesbygd så motsvarigheten till den lokala bensinstationen behövs inte nödvändigtvis. Eller kan lösas med några typ 2 laddare för lokal turism och dylikt.mati skrev:Problemet med kommersiella laddnätverk är som sagt att de byggs där de genererar pengar. I glesbygden får man vara glad om man hittar en 50kW-laddare, och det lär inte förändras avsevärt de närmaste åren.
Tror att avbetalningstiden för Arvidsjaur, Skaulo kommer att vara ganska lång för Tesla, ändå bygger de dessa laddare. Ionity kan väl göra detsamma ?
Men jag är inte emot subventioner helt, bara det inte är direkta subventioner till företagen. Som jag nämnt här tidigare, hantera byråkrati, bygglov, var en samverkande funktion för elnät. Och gör det helt operatörsoberoende.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns ju helt klart folk som vill köra i glesbygden, det krävs ju bara att de som vill det betalar kostnaden för laddstationerna? Varierande pris på snabbladdningen kan ju lösa det problemet.