Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Finns fortfarande mängder av äldre taxi-teslor som inte skrivit på det nya avtalet. Tycker det är konstigt att jag ska bidra till deras vinst. Men jag får väl se till att utnyttja SuC mer själv istället. :lol:
Du har ju även bidragit till Ionitys utbyggnad, ska du nyttja det mer också då? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Magre
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Magre »

nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du

Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."

https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Har vi inte lärt oss att ingenting kommer att vara billigare än något annat, allting styrs ju till att vara lika dyrt över tid.
Är något för bra så ska det stramas åt, staten vill naturligtvis inte missa några skatteintäkter. Subventioner -> Borttagna subventioner -> Skatt
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Tesla eller diesel är de enda alternativen som första bil känns de som nu. Som andra bil dvs du laddar allt hemma funkar ju elbilen fortfarande.

Tråkig utveckling, jag har siktat på en elbil som första bil men tvekar på Tesla.. Jag får väl åter fundera på hur man ska lösa detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Shven »

Är det någon som har koll på hur mycket laddstationerna typ Teslas behöver betala för högspänd el in till sina stationer?? Ett uppslag till Tibor!!
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Magre skrev:
nek0 skrev:
Så här skriver EON om kostnaderna.
"
Så mycket sparar du

Genom att köra på el istället för bensin eller diesel, sparar du i snitt runt åtta kronor per mil. Jämförelsen är baserad på aktuellt genomsnittligt bensin-, diesel- och elpris, samt bränsleförbrukningen per mil för ett antal fossil- och eldrivna bilar."

https://www.eon.se/privat/elbil/fordela ... MJP-pnPfqY
Har vi inte lärt oss att ingenting kommer att vara billigare än något annat, allting styrs ju till att vara lika dyrt över tid.
Är något för bra så ska det stramas åt, staten vill naturligtvis inte missa några skatteintäkter. Subventioner -> Borttagna subventioner -> Skatt

Det är inte sant. Att köra på diesel är billigare än att köra på bensin t ex.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Surfaren »

Jag kan inte undgå att tänka en tanke om att Ionitys ägare nu sitter och är jävligt nöjda över att till och med elbilsnördarna börjar tveka och överväga en bil som de förstnämnda mycket hellre vill sälja.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Surfaren skrev:
Jag kan inte undgå att tänka en tanke om att Ionitys ägare nu sitter och är jävligt nöjda över att till och med elbilsnördarna börjar tveka och överväga en bil som de förstnämnda mycket hellre vill sälja.
:shock:

Ärligt talat funderar jag på en ny Raven för att förlänga perioden med fri SuC så långt det bara går. Men det vore antagligen att gå lite för långt. :lol:
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Det skulle vara nästa grej, att du måste ha abonnemang hos pizzerian, 200 kr per månad så får du din pizza för 150 kr istället för 500 som de abonnemangslösa betalar. Jag menar det är ju premium, precis som vissa verkar tycka Ionity är :D Vad som nu är premium med Ionity är svårt att förstå, inte är det laddningsupplevelsen för den är ovanligt krånglig med en strulande app och ingenting extra över vilken annan laddstation som helst förutom möjligtvis hastigheten då.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av miksch »

Jeg har nå kjørt elektrisk siden 2015. I begynnelsen var lading gratis på mange steder, men jeg var klar over at det bare var et spørsmål om tid til strømleverandørene ville endre på det.
For tiden slår pendelen mot at ladestrøm, spesielt hvis den leveres med høy effekt, blir dyrt. En ladestasjon med mye effekt er dyr å bygge samt dyr å drifte. Høy effekt betyr at flere biler per tidsenhet lader, men det er dyr strøm. Blir det for dyrt vil folk finne seg i å bruke ladere med mindre effekt og heller akseptere en ladepause på 30 min enn bare 15. Detter er et klassisk eksempel for at tid er penger. Den som har tid slipper billigere unna. Det er jo slik overalt hvor det er kø eller venting. De som har penger nok betaler seg ut av køen. Det som er hovedspørsmål er hvor mye man kan skru opp prisen før brukerne takker nei og finner seg billigere alternativ.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Snap02 »

point1 skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Det skulle vara nästa grej, att du måste ha abonnemang hos pizzerian, 200 kr per månad så får du din pizza för 150 kr istället för 500 som de abonnemangslösa betalar. Jag menar det är ju premium, precis som vissa verkar tycka Ionity är :D Vad som nu är premium med Ionity är svårt att förstå, inte är det laddningsupplevelsen för den är ovanligt krånglig med en strulande app och ingenting extra över vilken annan laddstation som helst förutom möjligtvis hastigheten då.

Vissa tycker det är coolt att betala mycket, ger kanske premium känsla.

Ärligt talat jag tycker det är kanon med IONITY dyra priser. Kan fördröja stora massan att ta klivet över till elbil.
Då får vi behålla dom fina villkoren längre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

@Miksch, Det är ju det jag menade med mitt inlägg för ganska många sidor sedan. ;) ionity menar att de har rätt att ta extra mycket betalt eftersom de kan leverera 350kW per laddare med 100% tillförlitlighet. (Det senare stämmer förresten inte, jag har vid ungefär var tredje laddning inte fått ut full effekt, en gång stannade laddaren vid bara 80kW).
Problemet är att ingen existerande bil har nytta av denna höga effekt som laddarna påstås kunna ge. Laddarna är totalt överdimensionerade för dagens bilar, visserligen inte fel om man tror att det kommer att bli vanligt med elbilar som kan ladda med så hög effekt. Men jag tror inte att det kommer bli vanligt, just för att det är så dyrt. Laddning upp till 175-200kW duger gott för "vanligt" folk.
Ionity bygger alltså en massa lyxrestauranger utmed vägarna, fast vi vill egentligen bara ha vanligt käk, men vi får ändå betala för hummer och rysk kaviar.
Det kanske blir så i framtiden att Ionity får hålla på med sina "premiumladdare" och de används då bara av dem som har jättebrådis, medan vi andra får hålla oss till vanliga "snabbmatskedjeladdare" som ger hyfsat effekt till en rimlig peng.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Pontus »

Det skulle ju vara intressant att veta hur många som skulle välja 500 kW över 200 kW om det kostar 10 kr/kWh resp 3 kr/kWh? Tror att inte många av dom som klagar på att det tar lång tid att ladda skulle välja den snabbaste. Inte ens om den snabbaste kostade 6 kr/kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fimpen »

Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
Det skulle ju vara intressant att veta hur många som skulle välja 500 kW över 200 kW om det kostar 10 kr/kWh resp 3 kr/kWh? Tror att inte många av dom som klagar på att det tar lång tid att ladda skulle välja den snabbaste. Inte ens om den snabbaste kostade 6 kr/kWh.
Jag tror att det kommer finns flera hastigheter att välja på.
100kW för 2,50kr och 350kW för 3,50kr per kW.

Ska jag äta lunch, då väljer jag 100kW, ska ja bara vänta och har bråttom, då tar jag 350kW.

Batteripriset halveras vart fjärde år, så om 4 år kan man ha dubbelt så stora batterier, för samma pengar, om man vill.
Och då är stora volymer med bilar ute med +100kWh batterier.
Tesla 3 har C-värde på 3,33.
Om den har ett batteri på 100kWh skulle den kunna ladda i 333kW.

Men Teslas ambition är att driva ner laddpriset.
Vid Tesla Semi lanseringen så pratades om att laddstationerna skulle ha solceller och batteribank. Och ett pris på ca 7c
(70 öre) per kWh.

Så för Teslas del tror jag på sikt att priset per kWh kommer att sjunka.

Och om en Semi har ett batteri på 1000kWh och den ska laddas på 30 minuter, då behövs rejäla laddströmmar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Större batterier är väl det som skulle driva på efterfrågan. Har man 200kWh så är behovet större av högre effekt. Men det lär ju inte bli jättevanligt den närmaste framtiden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fimpen skrev:
Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!
Ja, tänk vilken bomb det hade varit. Ionity går ut med att de i princip inte vill att någon laddar hos dem (underförstått att de hellre säljer fossilbilar) och strax därefter säger Tesla, okej, ni får komma till oss istället, för vi gillar elbilar oavsett märke. Tyvärr är det bara önsketänkande och kommer inte hända.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

fimpen skrev:
Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Du kan ju ladda hos Ionity, garanterat inga köer där inte. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Du kan ju ladda hos Ionity, garanterat inga köer där inte. ;)
VW ska ju trycka ut 100.000 tals ID3 bilar.
Blåbären som köper dom får 2000kWh gratis hos Ionity!

Och VW säljarna kommer ju inte prata om att det finns fler än Ionity att snabbladda hos.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

Snap02 skrev:
point1 skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Det är enklare sagt än gjort. För vår del hade sommarens Europatripp kostat 13 tusen i laddning. Vi hade antagligen valt en charterresa av klassiskt snitt istället om vi stått inför en sån bränslekostnad. Så det har trots allt betydelse för vilka val man gör.
Precis så. Vi kommer ju helst inte åka på semester nu längre. Det är helt enkelt inte motiverbart att lägga en massa tusenlappar på en 4-5-dagars resa så som vi brukar göra 1-2 gånger om året. Man måste ju se det lite relativt, inte bara den totala kostnaden för bilen. Det är helt enkelt inte värt det. Om jag går till den lokala pizzerian och de vill att jag ska betala 500 kr för en Hawaii med motiveringen att det är en premiumpizza och jag kan ju äta hemma resten av året så kommer jag ändå inte köpa pizzan, för det är den inte värd, oavsett hur mycket det påverkar min totalekonomi.
Och förresten, hur mycket ramaskri blev det inte när Tesla tog bort fri SuC för några år sedan? Det blev inte alls dyrt att ladda på SuC, ändå så var otänkbart för många att laddning skulle kosta pengar. Det här handlar dock inte om att snabbladdning kostar dubbelt så mycket som hemmaladdning, så som SuC gör. Jag tror inte att det finns någon som inte inser att det måste kosta pengar med snabbladdning. Det här handlar om att det är plötsligt mycket dyrare än det förkastliga alternativet, nämligen att tanka fossilt. Det är helt åt helvete fel att en dieselbil på långfärd plötsligt återigen är det i särklass vettigaste alternativet.
Hittills har vi självklart alltid tagit elbilen när vi skulle åka långt, på jobbresa och privat. Nu kommer vi naturligvtis ta kollegans diesel-Volvo i jobbet, och privat är det billigaste alternativet att ta svärfars gamla Volvo S60 när vi ska åka långt. Kan det verkligen vara det som är meningen?
Det skulle vara nästa grej, att du måste ha abonnemang hos pizzerian, 200 kr per månad så får du din pizza för 150 kr istället för 500 som de abonnemangslösa betalar. Jag menar det är ju premium, precis som vissa verkar tycka Ionity är :D Vad som nu är premium med Ionity är svårt att förstå, inte är det laddningsupplevelsen för den är ovanligt krånglig med en strulande app och ingenting extra över vilken annan laddstation som helst förutom möjligtvis hastigheten då.

Vissa tycker det är coolt att betala mycket, ger kanske premium känsla.

Ärligt talat jag tycker det är kanon med IONITY dyra priser. Kan fördröja stora massan att ta klivet över till elbil.
Då får vi behålla dom fina villkoren längre.
Ja, de som gillar att vaska champagne måste älska IONITY. Är ju som att de bakar tre pizzor åt dig men kastar två som du ändå betalar, eller att de har en masugn på 350kw som kostar satan fast den går bara på 20% av effekten... Undrar hur många som gillar att betala för denna premiumvaskningen?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
fimpen skrev:
Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Är det problem med köer på Teslas supercharger redan pga model 3? Har norrmännen problem? :( Trådhänvisning?

SuC med kö i Europa finns

viewtopic.php?f=45&t=16703&hilit=K%C3%B ... &start=100

SuC med kö i Sverige? :?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
fimpen skrev:
Laban skrev:
Efter våran 560 mils bilsemester i somras så skulle jag säga att 150 kW räcker väldigt långt. Saknade aldrig snabbare laddning även om det förstås hade varit trevligt. Så jag håller med Pontus, tror att det blir en svårsåld produkt de närmsta åren. Ser lite annorlunda ut för Tesla med V3 där 80+ % av de bilar de säljer klarar 250 kW. Där kan det istället bli en kostnadsbesparing på välbesökta stationer.
Precis, att 350 kW skulle vara lyxprodukt är bara skitsnack, energi som energi. Billigare för laddnätverksoperatören som kan kränga mera kWh med färre laddstationer. Visst, kabeln är väl lite dyrare när den måste vattenkylad, men det är nog marginellt i sammanhanget. Problemet är nog tvärtom att bilarna inte kan nyttja effekten och kommer att blockera laddarna. kWh+minuttaxa skulle vara mera rimligt, med den praktiska effekten att det blir billigare att ladda på super-superladdare än en ”långsam” med ”Kia”-hastighet runt 80 kW. Jag tror Tesla räknar med att spara pengar på övergången från v2 till v3 med tiden. Å när dom får snurr på grejorna tror jag dom också öppnar upp för andra att ladda, dyrare än trallor fast billigare än Ionity. Fatta vilken pr-kupp om tesla nu går ut med att de vill hjälpa även de som inte kan eller vill köpa en tesla att gå över till elbil och öppnar upp för alla att ladda SuC för 5kr/kWh!

/Fimpen
Öppnar Tesla upp SuC köper jag en fossilbil för semestern. Är illa nog som det är med alla Model 3 som tillkommer.
Är det problem med köer på Teslas supercharger redan pga model 3? Har norrmännen problem? :( Trådhänvisning?

Vet ej. Har inte varit på en SuC sen i somras. Men då var det på håret några ggr. Och förra påsken fick vi köa i Ödeshög. Nu har x antal tusen Model 3 tillkommit. Får se hur det ser ut till sommaren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Dan före julafton stannade vi och laddade i Ödeshög. Det var inte kö men nästan fullt hela tiden vi stod där. Annars är man oftast nästan ensam och laddar på SuC, tycker jag.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Dan före julafton stannade vi och laddade i Ödeshög. Det var inte kö men nästan fullt hela tiden vi stod där. Annars är man oftast nästan ensam och laddar på SuC, tycker jag.
Jaha... Det spelar väl ingen roll hur det ser ut i lågtrafik?

Jag köade faktiskt i Lödde redan sommaren 2017. Och i somras så knep vi sista laddkabeln ett par ggr. Bland annat i just Löddeköpinge. Såg jobbigt ut i Ödeshög också då det en timme före ankomst såg ut att vara fullt. Men det lättade tills vi kom. Då kom vi strax efter två på eftermiddagen. Är nog som värst vid lunch. I Frankrike och Spanien var det hur lugnt som helst dock. Var nåt ställe i Tyskland som var rätt välbesökt men på det stora hela så gick det bra.

Nu finns det dock tiotusentals nya Model 3 runt om i Europa som ska åka runt och ladda också. Får se hur det påverkar.
Skriv svar