Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Mickep skrev:
Om tesla skulle öppna upp sitt nätverk. Hur mycket skulle 3e part ägare betala?(om vi får gissa). Ionity är enligt mig, bortsett från suc ett monopol på högsnabb laddare iallafall i Sverige. Som tur är har de valt att inte gå apartheidvägen (fast det skulle bara vara idiotiskt då de inte sålt tillräckligt många laddbarabilar).
Och därför kan de göra lite vad de vill.
Kanske är det bara att acceptera att priset att snabbladda kommer vara högt i framtiden.

Nä... skämta bara. Dags för att plocka fram facklor och högafflar!
Jag har inga problem med att Ionity tar rejält betalt från 3e part ägare. Men de behandlar ju även sina "egna" bilar som 3e part!

Skulle de tagit 3:50/kWh från alla sina medlemmar och 8:70 från alla andra fine. Men 199kr/mån är ren ocker.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Bra tråd det här, många olika synpunkter och info utan personangrepp. Staten, naturvårdsverket, har två miljarder att satsa, kan väl bygga 20 snabbladdar stationer för 100 miljoner, speciellt där marknaden inte vill bygga, t ex några i Norrland. De kan garantera pris på 2-3 kr/kwh i fem år för att snabba på övergången till elbilar av miljöskäl. Ubercool 8-)
Tror inte staten ska bygga egna laddare däremot kan de styra och premiera. Klimatklivet var ju ett totalt fiasko då det indirekt krävde en snabbladdare per site utan motkrav på funktion (greenwashing). I Norge var tvärtom kravet att det skulle finnas minst 2 snabbladdare på varje ställe, enormt mycket bättre.

Det vi skulle kunna göra för att få bra yttäckning är att sälja stödrätter i glesbefolkade områden. Alltså det finns en pott med pengar i bidrag för att driva en Snabbladdare i Jokkmokk. Den som bjuder mist för att driva den i 10 år där får pengarna mot att de håller en bestämd service under dessa år. Det kan vara tex 100 kW, minst 4 uttag, garanterad funktion (annars ersättning till Elbilisten tex bärgning) osv, plus naturligtvis ett Max påslag på elpriset. Om det blir tillräckligt attraktivt kanske Tesla vill vara med? Men å andra sidan verkar de bygga nätverk i Norges glesbygd utan bidrag så kanske inte ändå.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Jag har inga problem med att Ionity tar rejält betalt från 3e part ägare. Men de behandlar ju även sina "egna" bilar som 3e part!

Skulle de tagit 3:50/kWh från alla sina medlemmar och 8:70 från alla andra fine. Men 199kr/mån är ren ocker.
Ja, för mig känns ju 199kr/mån plus 3.50kr/kWh riktigt dåligt med tanke på att Bee har ett abonnemang med friladdning för lite drygt det dubbla. Då inkluderar Bee även hemma laddningen i det abonnemanget.

Måste förresten säga för att det förvånar mig att inte fler elbolag erbjuder abonnemang kombinerat med snabbladdning. Säg att Vattenfall skulle erbjuda mig hem el samt snabbladdning i en bra kombination tex fast kWh eller helt enkelt rabatt vid snabbladdaren. Känns som att detta har missats helt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Vad är ett okej pris då? Hittills har det varit en ganska så vedertagen sanning att en elbil är dyr i inköp, och så kommer det att förbli ett bra tag framöver, men billig i drift. Elbilen blir billigare ju mer man kör. Så har jag alltid sagt till folk som tyckte att en elbil är för dyr. Nu måste man alltså förklara för folk att denna gamla sanning inte gäller när man kör så att man inte kan klara sig med hemmaladdning. Räkna med att den där sommarsemestern slår till med 3 gånger det priset du hade betalat om du hade behållit din diesel. Okej, det kanske är fortfarande billigare räknat på ett år, men det är svårt att räkna ut vad bilen verkligen kostar. En enda långresa slår så otroligt mycket att den kan förstöra hela kalkylen.
Jag får ärligt talat erkänna att jag redan har räknat på om jag verkligen har lust att ta elbilen till Tyskland när det kostar 5000 kronor med abonnemang (eller 6,500kr utan) för två resor per år. En resa blir 3300kr utan och 3700 med abonnemang. Det blir proportionellt sett för dyrt. Jag lägger inte många tusenlappar per år på laddning, hemmaladdning kostar ju väldigt lite. Kanske 4000 kr per år. Om då en semesterresa kostar lika mycket som hela min sammanlagda laddning för resten av året är det inte okej längre.
Fast bara för att du betalar lite extra när du vill snabbladda några gånger per år gör det inte att bilen blir speciellt mycket dyrare. Jag får inte dina siffror att gå ihop alls men vi kan anta att de stämmer, om det kostar 3300 kr med en resa utan abonnemang antar jag att det är typ 150 mil? I en stor diesel-SUV med lite motor lär du inte komma under 0,8 L/mil (Audi Q7 3.0 TDi ligger runt 1,0 i genomsnitt) så det kostar ju ändå minst typ 2 000 kr med dieseln. Du lär ju spara in den differensen med råge de andra milen när du laddar hemma. Det är ju bara kostnaden över tiden du har bilen som är viktigt att jämföra, att en resa här eller där blir dyrare än en diesel är ju oviktigt i sammanhanget. Kör man riktigt mycket med snabbladdning så är det ju fortfarande billigare än dieseln men då använder man abonnemang.

För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara någon rättighet att man skall anpassa laddpriserna så att folk kan köpa dyra lyxelbilar med hög prestanda och ladda dem riktigt snabbt men ändå ha en totalkostnad som motsvarar en mycket billigare fossilbil. Laddbriserna skall som allt annat sättas utifrån kostnader som uppstår samt tillgång/efterfrågan, sen kan man baka in kostnaderna i bilarna som säljs som Tesla om man vill men det kostar ju ändå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
...och att det funkar.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
En lösning vore ju att lägga pp 20.000kr i "snabbladdning utbyggnadsskatt" vid fossilbilsköp.

Sen får man väl hoppas på kapitalismen.
När marknaden börjar vara mättad med snabbladdnings möjligheter, då startar prispressen.

I bästa fall kan man ju tänka att det blir väldigt få gånger man behöver snabbladda och man är en normal Svensson, som kan ladda hemma och har en elbil som går 50 mil på en laddning.

Och sånna som jag som reser mycket i jobbet, skaffar "flatrate" laddabonnemang, så man kan ladda hur mycket man vill för en fast kostnad.

Om arbetsgivaren betalar detta flatrate abonnemang, så blir ju privatladdningen gratis.
Du menar först straffbeskatta ett alternativ och sen hoppas på att kapitalismen ska kompensera?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Men tesla har ju inte enorma pengar att spendera på reklam. Tesla är ju (idag) ungefär hälften så stora som Volvo. Kan man driva Teslas laddinfrastruktur på halva Volvos reklambudget?
Tesla _var_ drygt hälften av Volvo i antalet producerade bilar per år 2019. Tesla växer dock med dryga 50% på årsbasis och Volvo växte med knappt 10%. Tesla lär sälja fler bilar som dessutom har ett högre snittpris jämfört med Volvo inom kort. Tesla är även ett bredare bolag än Volvo Vara.
Javisst. Tesla kommer tillverka många fler bilar på årsbasis än Volvo. Det är jag helt övertygad om. Men just nu gör dom ju inte det utan man har intäkter från ca 400 000 bilar att betala alla sina utgifter med och kan naturligtvis inte matcha jättarnas reklambudgetar. VWs reklambudget skulle ju säkert kunna driva hela Tesla på.

Det påstods att Tesla kan betala för laddnätverket för att man inte spenderar pengar på reklam. Rimligen får man då jämföra med en tillverkare av rätt storlek. Typ halva Volvo.

När det gäller tillväxten har du helt rätt. Tesla måste växa med 50% för att tillfredställa sina investerare.
Du gör ett jättefel i att anta att störst volym betyder störst budget.
Med det måttet skulle tex Ferrari vara på ruinens brant, de säljer ju färre bilar på ett år än Tesla gör på två veckor.
Som sagt, Tesla omsätter redan lika mkt som Volvo. En Tesla säljs för ett högre pris än en Volvo vilket ger större intäkter.
Man kan återigen jämföra med Apple. De ligger inte i topp när det kommer till volymer, men de tjänar ändå mångdubbelt mer än alla andra.

Det låter inte som du har kollat på deras finanser eftersom du verkar tro att de finansierar sin verksamhet via konstanta lån. Det var längesen de gjorde det. Verksamheten går runt på försäljningen, precis som tex Volvo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

LarsL skrev:
Remuz skrev:
Medlemsavgift kanske ingår i bilens pris för de som är med i nätverket? Det viktigaste när jag laddat har varit att man slipper strul. Stoppa i sladden och traska iväg...
...och att det funkar.
Absolut. Min poäng är att de få gånger man snabbladdar kan det kosta lite, men 8.7kr/kWh är ju absurt. Skulle innebära 1000kr/mån i snitt för mig i snitt, vilket är mer än jag la på diesel.
P85D svart/svart med gratis SuC
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Förresten så bryr jag mig inte om att ionity i teorin kan leverera 350kW per laddare. Jag kommer aldrig köpa en Porsche Taycan eller en e-tron GT och jag utgår ifrån att det under en överskådlig framtid bara kommer vara extremt dyra premiumbilar som kan ladda med så hög effekt. Vanliga bilar kommer även i framtiden att klara sig med upp till säg 120-150kW. Det finns ingen anledning för en bil i ID3-klassen att kunna ladda med 350kW. Det betyder att alla måste betala ett "premiumpris" hos Ionity, men det är bara ett fåtal - även i framtiden - som verkligen nyttjar toppeffekten som anläggningen är dimensionerad för. Även om 350kW-laddning blir dyrare per kWh än vanlig laddning så betalar vanliga dödliga trots allt ett högt pris för det faktum att laddarna är överdimensionerade.
Jag hoppas verkligen att andra operatörer som Fortum/Bee/e.on osv får tummen ur även i Sverige och bygger fler laddare med säg upp till 150kW och där prissättningen inte bygger på att en Porsche kan ladda på 5 minuter.
Där tror jag du har fel.
Hyundai/Kia har gått med i Ionity, de kommer med 350kW bilar 2021, och deras bilar konkurrerar inte med Porsche.
Nja, Kia har sagt att de ska gå över till 800V, det ger inte per automatik 350kW. Frågan är snarare vad de ska med ett 800V system till när de inte ens utnyttjar 400V fullt ut. I dagsläget är 77 kW max laddeffekt på en 175 kW laddare en bra dag, vad skulle det hjälpa med 800V när de ändå begränsar maxeffekten? För att inte tala om hur konservativa de varit med nya Ionic, 350 kW känns väldigt långt borta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om en ny Kia Crossovermodell 2021 med ultra-rapid charging.
11 nya elbilar ska Kia erbjuda 2025.
The EVs will start with a new crossover model in 2021 with a range of more than 300 miles and ultra-rapid charging capabilities. Others will then come online from 2022 as Kia establishes a full line-up of EVs in its passenger vehicle range.
https://www.zap-map.com/kia-plans-11-ev ... next-year/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara någon rättighet att man skall anpassa laddpriserna så att folk kan köpa dyra lyxelbilar med hög prestanda och ladda dem riktigt snabbt men ändå ha en totalkostnad som motsvarar en mycket billigare fossilbil. Laddbriserna skall som allt annat sättas utifrån kostnader som uppstår samt tillgång/efterfrågan, sen kan man baka in kostnaderna i bilarna som säljs som Tesla om man vill men det kostar ju ändå.
Vadå dyr lyxbil??? Om jag köper t.ex. Ioniq så kan den ladda med högre fart än 50kW, dvs jag vill gärna ladda hos ionity med den. Men då kostar det multum. Eller är det en dyr lyxbil?
Att ge sig på långtur med elbil är krångligare och tar längre tid än med en fossilbil. Så är det bara. Hittills har man åtminstone kunnat säga att det låga priset kompenserar för nackdelarna. Ja, det tar längre tid, men det kostar bara hälften. Nu får man säga, ja det tar längre tid, och det kostar dubbelt så mycket, men hemma laddar man ju billigt. En liten tröst.
Jag har helt enkelt ett problem med att kostnaderna för hemmaladdning och långfärd skiljer sig så fruktansvärt mycket att en enda semesterresa kan fördubbla bilens driftskostnader på ett år.
Ionity är ett tyskt bolag. I Tyskland är elen mycket dyrare än här. Där är skillnaden avsevärt lägre. Ett abonnemang för 200kr/mån i kombination med ett kWh-pris 3:50kr är fortfarande rätt billigt. Det är inte så hemskt mycket dyrare än hemmaladdning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 nov 2019 01:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ElTorsk »

De får sätta vilket pris de vill, men det känns lite sjukt då EU gick in med 39 miljoner EUR i Ionity. Inte vad jag skulle kalla en fri marknad.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
För övrigt så ser jag inte varför det skulle vara någon rättighet att man skall anpassa laddpriserna så att folk kan köpa dyra lyxelbilar med hög prestanda och ladda dem riktigt snabbt men ändå ha en totalkostnad som motsvarar en mycket billigare fossilbil. Laddbriserna skall som allt annat sättas utifrån kostnader som uppstår samt tillgång/efterfrågan, sen kan man baka in kostnaderna i bilarna som säljs som Tesla om man vill men det kostar ju ändå.
Vadå dyr lyxbil??? Om jag köper t.ex. Ioniq så kan den ladda med högre fart än 50kW, dvs jag vill gärna ladda hos ionity med den. Men då kostar det multum. Eller är det en dyr lyxbil?
Att ge sig på långtur med elbil är krångligare och tar längre tid än med en fossilbil. Så är det bara. Hittills har man åtminstone kunnat säga att det låga priset kompenserar för nackdelarna. Ja, det tar längre tid, men det kostar bara hälften. Nu får man säga, ja det tar längre tid, och det kostar dubbelt så mycket, men hemma laddar man ju billigt. En liten tröst.
Jag har helt enkelt ett problem med att kostnaderna för hemmaladdning och långfärd skiljer sig så fruktansvärt mycket att en enda semesterresa kan fördubbla bilens driftskostnader på ett år.
Ionity är ett tyskt bolag. I Tyskland är elen mycket dyrare än här. Där är skillnaden avsevärt lägre. Ett abonnemang för 200kr/mån i kombination med ett kWh-pris 3:50kr är fortfarande rätt billigt. Det är inte så hemskt mycket dyrare än hemmaladdning.
Tysk media skriver att ADAC-medlemmar kommer betala 39c/kWh, vet inte om det verkligen kommer gälla framöver? I så fall får du Mati skaffa medlemskap på något vis!
https://efahrer.chip.de/news/tiefschlag ... eis_101794
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Vadå dyr lyxbil??? Om jag köper t.ex. Ioniq så kan den ladda med högre fart än 50kW, dvs jag vill gärna ladda hos ionity med den. Men då kostar det multum. Eller är det en dyr lyxbil?
Ja de flesta elbilar idag är ju dyrare varianter av bilar, inte alla men för de billigare blir ju besparingen för bränslet en större del. Man hör ju hela tiden om ”jag skulle aldrig köpt en så dyr fossilbil” osv.
mati skrev:
Att ge sig på långtur med elbil är krångligare och tar längre tid än med en fossilbil. Så är det bara. Hittills har man åtminstone kunnat säga att det låga priset kompenserar för nackdelarna. Ja, det tar längre tid, men det kostar bara hälften. Nu får man säga, ja det tar längre tid, och det kostar dubbelt så mycket, men hemma laddar man ju billigt. En liten tröst.
Det är ju totalkostnaden som är viktig inte enskilda resor, åker man mycket bil får man ju mycket lägre pris för man har abonnemanget. Sen vet jag inte många som valt elbil för att det total sett varit så mycket billigare. Det vanligaste har väl varit att man vill köra elbil och det inte är speciellt mycket dyrare alternativt samma kostnad? Om vi inte räknar de som kör mycket längre per år än genomsnittet förståss.
mati skrev:
Jag har helt enkelt ett problem med att kostnaderna för hemmaladdning och långfärd skiljer sig så fruktansvärt mycket att en enda semesterresa kan fördubbla bilens driftskostnader på ett år.
Det där är ju bara känslomässiga saker, det viktiga är ju åter igen kostnaden över den tiden man har bilen inte om en enskild resa känns dyr eller ej.
Klintan skrev:
Tysk media skriver att ADAC-medlemmar kommer betala 39c/kWh, vet inte om det verkligen kommer gälla framöver? I så fall får du Mati skaffa medlemskap på något vis!
https://efahrer.chip.de/news/tiefschlag ... eis_101794
Lär komma fler sådana nyheter framöver, Ionity har ju sagt att de kommer sälja för ett fast pris B2B till olika MSPs (vilket de gör med Audis variant osv) och vad de sen tar betalt är upp till dem.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Känns som det här med laddning är alldeles för krångligt.
Man ska inte behöva sätta sig in i femtioelva olika laddlösningar.

1. Se till att man kan åka till vilken laddstation man vill och bara stoppa i sladden, ladda, och få en faktura i slutet av månaden.
2. Skylta tydligt vad det kostar per kWh.

Hur svårt kan det vara?

För man får ju känslan av att planen med Ionity är att stänga ute andra bilmärken.
Erbjudanden av typen:
1. Köp en VW ID3 och få 2000kWh på köpet hos Ionity.
2. Köp en Audi och få 1 års abonnemang hos Ionity gratis.
3. Gå med i "föreningen" och få bättre pris hos Ionity.
4. Arbetsgivaren tecknar ett Ionityabonnemang. Som den anställde också får utnyttja.
5. Använd den smidiga appen Plugshare. Men då lägger dom på kanske 10% på Ionitys priser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Det här är ju ett tillfälligt problem, när de andra leverantörerna börjat bygga ut sina HPC stationer tar man ju dem i stället om de behövs. Använder ofta 175 kW Fortum-laddaren i Kristinehamn för att fylla upp lite och äta frukost och gå på muggen på McD. Funkar klockrent och nästan lika enkelt som SuC om man har en Fortum tag. Mest för att slippa snirkla in till MAX i Karlstad som ju ligger på fel sida om man skall västerut. Jag tror öht att laddinfrastrukturen kommer att ändras iom att nästan alla elbilar kommer mycket längre på en laddning. Klarar de över 100 kW funkar det bra för de flesta. Ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan policyn ändras tillbaka något. Bara inte prisnivån frestar andra aktörer att höja priset också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Laddning ska fungera som vid Tesla Supercharger. Plugga in och laddningen startar kostnaden syns på displayen och dras från kortet som är kopplat till bilen.

Problemet med kravet på att alla ska få ladda är att de olika bolagen kommer stänga ute de utan abonnemang med höga priser. Så om vi ger Tesla 390 miljoner kronor för öppna upp sina laddare så kommer de också sätt 8,70kr/kWh för alla icke Tesla och lite är vunnet.

Förhoppningsvis kommer InCharge, Charge&Drive, OKQ8 och Circle-K mf att erbjuda öppna nätverk där vinsten bygger på att så många som möjligt ska ladda på stationerna. Men skulle inte förvåna mig om det även där skapas abonnemang och klubbar med bättre priser.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.

Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

hooked skrev:
Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.

Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar. Äger man eller har precis köpt en bil från de ionity-anslutna företagen är man nog inte så nöjd med att behöva betala 200 kr per månad utöver att man betalar 3,50 kr / kwh vilket är typ 50% mer än vad tesla-ägare betalar. Det blir ju också väldigt surt för de som har andra bilar än Tesla eftersom de kanske i framtiden då ska behöva ha ett ionity-abbonemang för 200 kr, ett från bee för 400 osv. Ja det blir snabbt väldigt mycket. Det är som att du skulle behöva abonnemang för att tanka på alla bensinstationer, annars får du betala 150% mer. Hade känts lite dumt att betala 200 kr till Circle K, 200 kr till OKQ8, 200 kr till Shell, 200 kr till BP, 200 kr till Jet osv för man vet aldrig vilken mack som finns på den plats du ska till.
Senast redigerad av point1, redigerad totalt 1 gånger.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av hooked »

point1 skrev:
hooked skrev:
Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.

Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar.
Vad var det där för otrevlig ton? Menar du att det jag skrev inte stämmer?

Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Kan tidpunkten 1 februari ha nåt att göra med att VW ID3 design studio öppnar då?

För att VW kommer att "erbjuda" olika laddningsavtal hos Ionity?

För tecknar du inte ett månadsabonnemang hos Ionity, då blir det dyrt.

Inte helt lätt för en intressent av en ID3 att värdera korrekt hur viktigt det är med att kunna snabbladda billigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

hooked skrev:
Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Alla de bolagen som du räknade upp har billigare prissättning för medelbilisten. Något högre kWh pris men utan dyr månadsavgift.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av point1 »

hooked skrev:
point1 skrev:
hooked skrev:
Jag förstår inte all plötslig uppståndelse? Audis prislista för att ladda på Ionity har funnits tillgänglig i många månader. Det har varit klart och tydligt prissatt till 3,50kr och månadsavgift på 199kr.

Vad är grejen och varför blir folk upprörda? Var det någon som trodde att Audis prislista inte skulle någonsin slå in och att fastpris på 80kr skulle gälla för alltid? Låter väldigt naivt.
Snark, ja varför tror du folk blir upprörda om priset vida överstiger alla andra snabbladdningstjänster? Prova att läsa tråden så kanske du fattar.
Vad var det där för otrevlig ton? Menar du att det jag skrev inte stämmer?

Audis prissättning är inte dyrare än någon annan. Länka gärna till något från exempelvis E.ON, Vattenfall och Fortum som har billigare pris på DC laddning.
Om du är intresserad av exakta priser rekommenderar jag att du använder en sökmotor. T.ex. google.com

Jo Ionity (eller Audis) är dyrare än alla andras. Detta på grund av deras abonnemang. Ionity kostar 8,7 kr/kwh utan abonnemang, Tesla kostar ungefär 2.3-2.5 kr/kw. Incharge kostar typ 2,5 kwh för 50 kW snabbladdning på den station som ligger närmast mig, har inte kollat runt om det skiljer sig på de olika.

För en normal bilist som reser till fjällen två gånger per år (med kanske 100 mil snabbladdning) kostar ionity med abonnemang cirka 41 kr per mil. Jämfört med Tesla 5 kr per mil med samma förbrukning. Det är rätt stor skillnad.

Man kan inte jämföra priser hur som helst, utan abonnemang är Ionity utan tvekan dyrast. Med abonnemang så är det också väldigt dyrt, eftersom du måste åka väldigt många mil innan du har kört in årsavgiften på 2400 kr.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

De VILL ju inte att så många som möjligt skall ladda, eftersom det kommer att innebära köer och extremt låg tillgänglighet. Lösning = höj priset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar