Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Anderzzon skrev:
MWall skrev:
Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull.
Menar du att det priset är inklusive nätavgifterna och skatter? Det låter ju väldigt bra i så fall!

Ja 68,125 öre för nätavgift och skatt inkl moms samt drygt 78 öre/kWh inkl moms för elen.

Det får duga. Sett till hur priserna varit förr så är det ju inte så bra men...
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.

Så här såg det ut förra månaden. (Där ingår inte energiskatt och överföringsavgift från nätägaren. Så plusa på 58öre/kWh ink moms. Min överföringsavgift är rätt låg. Gävle energi.)
Screenshot_20220513-120903_Tibber.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

joel80 skrev:
Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.

Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.

Kod: Markera allt

13-05-2022	855,75
12-05-2022	682,30
11-05-2022	919,59
10-05-2022	727,19
09-05-2022	1 761,20
08-05-2022	672,03
07-05-2022	377,72
06-05-2022	914,81
05-05-2022	1 381,69
04-05-2022	2 114,65
03-05-2022	1 281,03
02-05-2022	536,79
01-05-2022	1 375,05
30-04-2022	714,20
29-04-2022	1 358,72
28-04-2022	1 323,86
27-04-2022	1 715,41
26-04-2022	1 388,10
25-04-2022	1 683,85
24-04-2022	757,28
23-04-2022	275,49
22-04-2022	389,97
21-04-2022	471,78
20-04-2022	773,10
19-04-2022	1 147,15
18-04-2022	741,68
17-04-2022	487,76
16-04-2022	605,04
15-04-2022	635,00
14-04-2022	1 092,35
13-04-2022	1 056,13
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Några öre? Nja, inte riktigt. jag ser väldigt många som tror de laddar för spotpriset och glömmer nätavgift (18,50 öre/kwH) och skatt (36 öre/kWh).
Men det är ju fasta kostnader som inte påverkas av spotpriset. Inget nytt, inte dyrare än tidigare. Det är därför jag anser att det är irrelevant att ta med i beräkningen när folk klagar över höga elpriser. Det är spotpriset som är högt nu. Inte nätavgiften.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
MWall skrev:
Några öre? Nja, inte riktigt. jag ser väldigt många som tror de laddar för spotpriset och glömmer nätavgift (18,50 öre/kwH) och skatt (36 öre/kWh).
Men det är ju fasta kostnader som inte påverkas av spotpriset. Inget nytt, inte dyrare än tidigare. Det är därför jag anser att det är irrelevant att ta med i beräkningen när folk klagar över höga elpriser. Det är spotpriset som är högt nu. Inte nätavgiften.
Nja.. Ska börja med att säga att jag håller med dig stort, du har helt rätt, men eon höjdare faktiskt den fasta avgiften nu från maj med hänvisning till de höga priserna. De betalar förlusterna i överföring och de tyckte tydligen de tillhörde månadsavgiften.
Personligen skulle jag säga de borde höja överföringsavgiften istället och sen såklart nätnyttan lika mycket för oss som säljer el.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Anderzzon »

MWall skrev:
Anderzzon skrev:
MWall skrev:
Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull.
Menar du att det priset är inklusive nätavgifterna och skatter? Det låter ju väldigt bra i så fall!

Ja 68,125 öre för nätavgift och skatt inkl moms samt drygt 78 öre/kWh inkl moms för elen.

Det får duga. Sett till hur priserna varit förr så är det ju inte så bra men...
Hur länge band du? Som jämförelse har vårt snittpris hos Tibber sedan vi flyttad till hus i slutet på oktober landat på 1,16 + 0,60 i överföring. Nu i maj har vi betalat i snitt 0,71 kr/kWh. Osäker på om Tibber visar detta ink eller ex moms.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

MWall skrev:
joel80 skrev:
Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.

Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.

Kod: Markera allt

13-05-2022	855,75
12-05-2022	682,30
11-05-2022	919,59
10-05-2022	727,19
09-05-2022	1 761,20
08-05-2022	672,03
07-05-2022	377,72
06-05-2022	914,81
05-05-2022	1 381,69
04-05-2022	2 114,65
03-05-2022	1 281,03
02-05-2022	536,79
01-05-2022	1 375,05
30-04-2022	714,20
29-04-2022	1 358,72
28-04-2022	1 323,86
27-04-2022	1 715,41
26-04-2022	1 388,10
25-04-2022	1 683,85
24-04-2022	757,28
23-04-2022	275,49
22-04-2022	389,97
21-04-2022	471,78
20-04-2022	773,10
19-04-2022	1 147,15
18-04-2022	741,68
17-04-2022	487,76
16-04-2022	605,04
15-04-2022	635,00
14-04-2022	1 092,35
13-04-2022	1 056,13

Vet inte vad det är för siffror du skriver. Dyngsmedelpris? 1056kr på en dag? eller är det ören? Och medelpris för vad? Jag är inte helt med där. :)

Jag är rätt säker på att jag klarar mig under 1:50kr/kWh i snitt. Det är bara de absolut dyraste månaderna som var nu i vintras det blivit mer. I december låg jag på 168öre/kWh från elleverantören (84 öre för elbilsladdningen).
Så då var det en bit över 2kr/kWh. Men annars har jag legat på mellan 80-105öre senaste dyra halvåret. Och jag tror inte vi kommer ha så dyra månader speciellt många månader per år. Jag har dessutom solceller så i 9 månader av 12 har jag oftast en överproduktion under dagtid när det är som dyrast. Så får bättre betalt för såld el i snitt än för köpt el. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

joel80 skrev:
MWall skrev:
joel80 skrev:
Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.

Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.

Kod: Markera allt

13-05-2022	855,75
12-05-2022	682,30
11-05-2022	919,59
10-05-2022	727,19
09-05-2022	1 761,20
08-05-2022	672,03
07-05-2022	377,72
06-05-2022	914,81
05-05-2022	1 381,69
04-05-2022	2 114,65
03-05-2022	1 281,03
02-05-2022	536,79
01-05-2022	1 375,05
30-04-2022	714,20
29-04-2022	1 358,72
28-04-2022	1 323,86
27-04-2022	1 715,41
26-04-2022	1 388,10
25-04-2022	1 683,85
24-04-2022	757,28
23-04-2022	275,49
22-04-2022	389,97
21-04-2022	471,78
20-04-2022	773,10
19-04-2022	1 147,15
18-04-2022	741,68
17-04-2022	487,76
16-04-2022	605,04
15-04-2022	635,00
14-04-2022	1 092,35
13-04-2022	1 056,13

Vet inte vad det är för siffror du skriver. Dyngsmedelpris? 1056kr på en dag? eller är det ören? Och medelpris för vad? Jag är inte helt med där. :)

Jag är rätt säker på att jag klarar mig under 1:50kr/kWh i snitt. Det är bara de absolut dyraste månaderna som var nu i vintras det blivit mer. I december låg jag på 168öre/kWh från elleverantören (84 öre för elbilsladdningen).
Så då var det en bit över 2kr/kWh. Men annars har jag legat på mellan 80-105öre senaste dyra halvåret. Och jag tror inte vi kommer ha så dyra månader speciellt många månader per år. Jag har dessutom solceller så i 9 månader av 12 har jag oftast en överproduktion under dagtid när det är som dyrast. Så får bättre betalt för såld el i snitt än för köpt el. :)
Dygnsmedel, exklusive moms, i SEK/MWh. Från https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table

Ja, och det är väl jättebra om du gör det. Jag tog dock det fega och bekväma valet. Nu slipper jag bry mig på 3 år. :)
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Tillbaka till Ionity.

I södra delen av landat känns det som att det bara är Varberg som ännu inte har 6 st laddare. Konstigt då det känns som att det ofta är hårt tryck just där i resrelationen Skåne - vidare upp i Västsverige.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Och Mantorp
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Ja, Mantorp är det konstigt att de inte utökat till 6 laddare ännu. Den är väl en av de mest belastade Ionity laddarna, så jag undrar varför. I Varberg finns det iallafall gott om andra alternativ precis bredvid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Personligen skulle jag säga de borde höja överföringsavgiften istället och sen såklart nätnyttan lika mycket för oss som säljer el.
Just det, den så kallade nätnyttan. Man tjänar nog mer på öresavrundningen tror jag. Det är ju så otroligt försumbart att de lika bra skulle kunna strunta i det. Jag upplever det mest som en förolämpning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Enligt uppgift från Ionityarbetare vid laddare ska alla stationer i Sverige ha fått 6st senast v.23.
Ioniq 5 FE AWD
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.

Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.

Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
Jo de är välsigt spännande och se om ionity möter Teslas drag, men även hur de påverkar ionity.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.

WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr

Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Snabbladdar man sällan, tex bara på semestern, så kan man ju abonnera på SUC bara en månad dessutom. Behöver inte binda upp sig på 12mån som IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

mati skrev:
taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Hoppsan_84 skrev:
Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.

WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr

Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Jo behöver man snabbladdning året om så är ju ionity bättre om de nu inte blir allt för mycket köer.
Däremot om man åker på semester 1 eller 2 gånger om året så är ju tesla bättre då man kan köpa ett abonnemang en månad eller två.
Med dagens suc priser och abonnemang så är de dock inte mycket dyrare hos tex MER, eon och okq8.
Ska man dock utomlands så ser jag stora fördelar med suc och ionity, en betalllösning i alla länder. Dock saknas ju nyckellandet Tyskland än föe suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Skabb1 skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre. :shock:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet ;)
Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga. :lol:
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet ;)
Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga. :lol:
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar