Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.

Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?
Kan det inte bli en kombination? Jag tror framförallt att Ionity får rejäl konkurrens. Framförallt måste de ändra sin affärsmodell och gå ifrån sina premium-ambitioner. Annars kan de aldrig bli särskilt stora. Och elbilen kan aldrig bli dominerande så länge det ser ut som det gör idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

thnis skrev:
Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?
Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/

Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
thnis skrev:
Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?
Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/

Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.
Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Laddare på gång i Hudik.
Polestar2
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2019 01:20

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Polestar2 »

Angående Bees laddare kan jag inflika att de har dubbla CCS på Audi i Sundsvall Birsta och Audi i Skellefteå. Mycket bra =)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.
Självklart menar jag inte Chademo+CCS utan dubbla CCS snabbladdare. Det är bara att ta en titt på laddkartan som jag länkade till men jag får väl åka förbi imorgon. Här kommer i alla fall en copy-paste från kartan:

Bilkompani Audi Kalmar
Södra Vägen, Kalmar Visa på Google Maps
Information:
Laddstationer Antal Lediga
CCS
2 2
Typ 2, uttag
2 2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Det är därför jag tänker säga upp fast-prisavtalet. Åkte stockholm ToR ulricehamn och borås. Laddade EN gång på bee, och det var när jag var tillbaka i södertälje och cirkle k vid scania. annars blev det ionity, för bee var alltid upptagen de få som fanns på sträckan.
Blir dyrt att ladda några 10-tals kWh för 400kr/mån
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Mickep skrev:
har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)
Menar du nåt avtal för VAG-bilar med månadsavgift förutom kWh priset?
Annars står det fortfarande 8:40 NOK/kWh i deras prislista från 1/7-20:
https://support.ionity.eu/en/general-qu ... -at-ionity
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Ja det krävs väl nått avtal nu.
Men Norge är ju ett riktigt särfall, där säljer tillverkarna nästan uteslutande elbilar. Dvs de måste vara konkurrenskraftiga. De har konkurrens av flera andra operatörer som byggt ut rejält dessutom. Därmed kan det vara strategiskt lämpligt att hantera prissättningen där annorlunda.
Så det skulle inte förvåna mig om IONITY kommer sänka taxan där rejält i närtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.

Gissar att det är liknande station på övriga platser med dubbla CCS. Chademo verkar överges till fördel för dubbla CCS på upp till 100kW.
IMG_20200919_103319910_HDR.jpg
IMG_20200919_103210602.jpg
Ps Appropå kö så var det kö på Ingo-macken i närheten. Flera bilar stod och väntade på ledig plats och en stod till och med och väntade på vägen så jag fick köra runt den....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.

Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.

Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Gargamel skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.

Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.
Denna är i alla fall inte inlåst och det finns ingen info att den ska vara begränsad på något sätt. Visserligen lär väl Bilkompaniet kunna parkera bilar på platserna mellan laddarna och offentliga vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Lophornis skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.
Ahaaa är det så kanske. Det hade de ju kunnat berätta för mig. :o
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Lophornis skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.
Ahaaa är det så kanske. Det hade de ju kunnat berätta för mig. :o
Ja men varför ska man göra det lätt för sig? :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Ja men varför ska man göra det lätt för sig? :lol:
Ja eller hur? Tänk om du handlar på ICA, så drar du ditt ICA-kort i kassan och det fungerar inte. Du pillar och har dig. Sen säger personen i kassan plötsligt:
- Nej ICA-kortet funkar inte hos oss, det här är coop.
- Men... det står ju ICA på alla skyltar överallt
- Jaja. Vi har inte bytt dem, det är väl inte så noga....? Har du inget coop kort?

Skillnaden är bara att du ändå kan betala eftersom de accepterar ett vanligt betalkort också. Det går såklart inte när man ska snabbladda. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

:D :D :D

Det är kul för det är sant!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Anderzzon skrev:
Verdi skrev:
Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.

Nätet av snabbladdare växer snabbt och gör långresor möjliga med elbilar. Det finns i dag gott om 50 kW-laddare nära motorvägarna i Sverige och Tyskland. Med sådan snabbladdning tar resan till Medelhavet bara en dag extra i en elbil, något som elbilsägarna förmodligen finner uthärdligt.
Men att kostnaden för långresan med elbil dessutom blir mycket dyr kommer förmodligen som en chock. Att ladda elbilen under resan kostar två-tre gånger mer än att tanka en dieselbil.

Dels tar ägarna av snabbladdarna bra betalt för varje kWh. Ionity, den stora kedjan med 251 snabbladdare i Europa, tar 8,70 kronor per kWh. Det är 500 procent mer än vad du betalar för strömmen när du laddar hemma. Det är inte bara ”superladdarna” på 250 kW som kostar mycket, alla vanliga snabbladdare på 50 kW kostar flera gånger mer än vanlig hemmaladdning. Bara i undantagsfall hittar vi laddstolpar med fast pris för en laddning, vanligen det billigaste alternativet när man ska fulladda ett tomt batteri.
Dels är priserna heller inte alltid vad det står på laddstolparna. Orsaken är att elbilisten betalar via en MSP, Mobilty Service Provider. På laddstolpar kan man ­nämligen sällan betala med ett kreditkort. I stället måste man vara uppkopplad till laddstolpeföretaget via en app eller ha anslutit sig i förväg och fått ett kundkort eller en RFID-tagg.

Så gör du för att minska elkostnaden
Elbilisten måste fortfarande planera rutten om den ska bli överkomlig. Även om det numer finns många 50 kW-snabbladdare i Tyskland vill man inte betala 500 kronor för en laddning om samma laddning kostar 250 kronor i grannstaden. Gör upp en plan och leta upp de billigaste laddstolparna i förväg. Detta tar dock bort lite av charmen med en bilresa, möjligheten att improvisera resan efter stundens infall och en regnskur.
Förlita dig inte bara på en MSP, ”Mobilty Service Provider”, ha ett par RFID-taggar på nyckelringen. Ionity är den stora snabbladdkedjan i Tyskland. Ionity ägs av Audi, BMW, Mercedes, Ford, Hyundai och Porsche och har 251 snabbladdare i Europa och 49 under uppbyggnad. Det har super-snabbladdare på upp till 350 kW-effekt. För att ladda krävs att du är ansluten via en MSP eller har laddat ner en app.
Flera tillverkare har egna MSP-program som det kan vara värt att jämföra med. Avtalen ser olika ut, och kWh-priset beror på hur mycket du betalar i fast månadskostnad.
För att göra det möjligt att resa i olika länder och ladda på många olika laddföretags laddstolpar så finns det internationella, gränsöverskridande MSP-system. De som köper en elbil från Volvo kommer till exempel att bli ansluten till ”Plugsurfing”. Ett system med 200 000 anslutna laddstationer i Europa som enligt Volvo gör ”sömlös långdistanskörning möjlig över kontinenten”. Du laddar och betalar med en RFID-tagg på nyckelringen. Sedan får du en räkning en gång i månaden från Plugsurfing.
Det låter bra, men det har ett pris. Du betalar som MSP-kund inte sällan ett helt annat pris än det som andra kunder betalar. När Plugsurfing-kunden stannar till på en Bee-laddare, Sveriges största nätverk av publika laddare, tar Plugsurfing 13,75 kronor per kWh för laddning. Den som är direktkund hos Bee betalar 5 kronor per kWh.
Det är som om din Fiat Panda plötsligt skulle dra fem liter bensin per mil när du är på resa.
Påslaget på Bee-laddarna verkar vara extremt. På Ionity-laddarna i Tyskland är påslaget 13 cent (1,35 kronor) per kWh. Orsaken till prisskillnaderna är inte bara att MSP-operatören har ett påslag. Det beror också på att laddstolpe-ägaren sätter ett pris till direktkund, och ett annat pris till MSP-företaget.
Även det mindre påslaget är kännbart. Drar bilen 2,8 kWh per mil betyder påslaget på 13 cent att milkostnaden ökar med 3,80 kronor.

Variationerna är alltså stora. Vi har studerat laddkostnaden för en semesterresa från Stockholm till Nice. Milkostnaden blir mycket hög för en större elbil, som till exempel Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace. De drar närmare 3 kWh per mil i motorvägsfart vilket betyder att de kostar upp till 40 kronor per mil i elektricitet under semesterresan.
Om vi försiktigt räknar med att elbilen i genomsnitt drar 2,8 kWh per mil under resan till Nice så går det åt 672 kWh under den 240 mil långa turen. Kostnaden för att ladda bilen längs motorvägen är 5 541 kronor när vi utnyttjar Plugsurfings stora nätverk. Eftersom vi ska köra hem också blir elkostnaden 11 082 kronor för tur-och-retur-resan.
Gör vi samma resa med en dieseldriven Volvo XC60 B5 drar den 312 liter tur-och-retur till Nice, räknat på en snittförbrukning på 0,65 liter per mil. Kostnaden stannar på 4 068 kronor. Elbilen kostar 175 procent mer att ladda än vad dieselbilen kostar att tanka.

Dyrt att semestra med elbil – utom med Tesla
Snabbladdning innebär priser som ligger ­skyhögt över elpriserna du är van vid. Att ladda el snabbt längs autobahn innebär att elbils-resan kostar mer än att köra en bensin- eller dieselbil. Dessutom är räckvidden inte den du är van vid. I motorvägshastighet, 110-130 km/h, drar en elbil i runda tal 50 procent mer än i stadstrafik. Därmed blir också räckvidden kort. Även med marknadens största batterier får man stanna och ladda efter 20 mil. Att köra elbilen till rivieran är därför både dyrt och tålamodsprövande. 13 gånger får elbilisten stanna och ladda, i praktiken något som kan ta upp till två timmar varje gång. Dieselbilisten behöver stanna två gånger för att tanka.

Tesla har egna snabbladdare med en relativt human prissättning.
Priserna är tagna från Volvos partner Plug­surfings hemsida. Med en sådan tjänst behöver man inte ansluta en mängd olika appar för laddning i olika länder i Europa. Priserna på laddning varierar stort. De varierar dessutom på samma laddstation beroende på vilket avtal som tillämpas. Ionity tar till exempel normalt i Sverige 8,70 kr/kWh men Audi-ägare betalar 3,30 kr/kWh och Mercedes-ägare 3,10 kr/kWh – men bara om de har ett abonnemang. Abonnemangen i sig kostar också olika, men räkna med 1 000-2 500 kr/år. Eftersom det bara är på långresor man snabbladdar är abonnemangen lönsamma bara för den som snabbladdar någon gång i månaden på en Ionity-station.
Tesla avviker genom att ha en egen kedja av snabbladdare, så kallade ”Superchargers”. Där kan Tesla-ägare snabbladda för en relativt låg kostnad, 2,56 kr/kWh. På Teslas Superchargers i Tyskland är priset ca 3,50 kr/kWh. Det gör långresan med Tesla billigare än resan med en dieselbil.
Synd att andra företag inte lyckats erbjuda samma typ av laddmöjligheter som Tesla.

Så tacksam och nöjd som elbilist att äga en Tesla, trots att jag inte har "gratis el" inkluderat längre (hade det fram tills nu i sommar), istället för att äga elbil från andra tillverkare (kikade på både e-tron och i-pace innan jag valde M3)!

Väldigt framsynt av Tesla och Elon Musk att förstå att infrastrukturen runt en elbil är nästa lika viktig som själva bilen i sig. Är ju verkligen avgörande att den finns på plats, är enkel att använda, och finns att nyttja till för kunderna rimliga kostnader (även om det inte är gratis längre).

Dessutom väldigt bra att de, trots att de varit ett i sammanhanget pyttelitet uppstartsbolag, tidigt tagit på sig den kostanden och det enorma arbetet med att bygga upp och investera i denna globala infrastrukturen som krävs. Vilket vi idag som kunder har en enorm glädje av. Klart vettigt långsiktigt tänk av Tesla att maximera kundnyttan, över kortsiktiga kvartalsvinster (även om de också är viktiga för alla företag, inklusive Tesla). Extremt framsynt och modigt, men också ganska vettigt och logiskt.

Synd bara att resten av alla världens jättestora bilföretag inte insett betydelsen av det som diskuteras här i denna tråden... de har totalt bommat där tycker jag!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av FredrikR »

Har det rapporterats om att man dragit igång byggandet av laddstationen i Uppsala? Hittar inget om det i tråden i alla fall så här kommer lite bilder.
Noterade bygget härom veckan, och nu är man snart klara skulle jag tro?
Ser ut att vara förberett för 6 stycken stolpar. Men som ni ser på ena bilden finns det bara tre levererade. Så man börjar kanske med 3?
Eller finns det två stolpar i vardera låda?

Placeringen blir vid MAX och Cirkel-K precis vid E4-avfarten "Uppsala norra". Optimal placering skulle jag säga, finns ju både McDonalds, Max, ChopChop, Pizza Hut, SubWay och säkert något till inom 200-300 meter.
Ionity stolpar.jpg
Ionity fundament.jpg
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar