Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

rsk skrev:
macky skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.
Jag var vid Jureskog i helgen. Var där med en lånad ID.3. 150kw-laddaren räcker ju för att få max kapacitet på den bilen. Kostade 4kr/kWh, billigast på hela Hamburgerhill och dessutom visade sig Jureskogs vara en vinstlott!
Har också varit där, men fick inte mer än 60kw på den(står 120kw på stolpen).
Samtidigt är ju Jureskogs slogan "Sveriges långsammaste snabbmat", så ska man äta spelar det ju inte så mkt roll. :lol:
(Tog deras drivein i Mjölby på andra hållet, fick vänta 45 min där...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Det i fetstil är exakt det jag avser.
Och vad är det för konstigt med det? Exempelvis verkar politikerna vilja skicka mer pengar till cancerforskning än till forskning inom teatervetenskap. Ser du något märkligt med det? Jag skulle gissa att det är i linje med väljarnas (och skattebetalarnas) önskningar.
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Jag konstaterar bara att områdena som det anslås forskningsbidrag till, eller områden som inte får anslag, styrs av politiker.

Sedan om det är ett problem, eller inte, beror på hur bra politiker vi har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Jag konstaterar bara att områdena som det anslås forskningsbidrag till, eller områden som inte får anslag, styrs av politiker.

Sedan om det är ett problem, eller inte, beror på hur bra politiker vi har.
Och vad var poängen med att konstatera det?
För övrigt är det viktigt i sammanhanget vad du menar med områden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

macky skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.
Ingen idé, känner inte till andra än ionity på den platsen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Jag konstaterar bara att områdena som det anslås forskningsbidrag till, eller områden som inte får anslag, styrs av politiker.

Sedan om det är ett problem, eller inte, beror på hur bra politiker vi har.
Och vad var poängen med att konstatera det?
För övrigt är det viktigt i sammanhanget vad du menar med områden.
Att forskningen inte är oberoende av våra politiker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Niklas Z, jag måste säga att jag beundrar dig för att du orkar. Ditt citat från Martinot ovan var ett svar på detta påstående.
De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.
Med andra ord höll Martinot med om att tanken inte är fri och att man inte får forskningsfinansiering om man kommer fram till "fel" saker. Hela hans efterförljande argumentation påminner mest om den gamla Hasse och Tage sketchen om Harrisburg: En härdsmälta som aldrig hänt. Så tack för att du tar diskussionen med ett sådant tålamod.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Niklas Z, jag måste säga att jag beundrar dig för att du orkar. Ditt citat från Martinot ovan var ett svar på detta påstående.
De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.
Med andra ord höll Martinot med om att tanken inte är fri och att man inte får forskningsfinansiering om man kommer fram till "fel" saker. Hela hans efterförljande argumentation påminner mest om den gamla Hasse och Tage sketchen om Harrisburg: En härdsmälta som aldrig hänt. Så tack för att du tar diskussionen med ett sådant tålamod.
Jag vet att du har ett ont öga till mig, men onödigt med ovan ifrån dig.

Det enda jag påpekat är att det är riktigt att forskningen inte är helt fri då politiker i praktiken styr mycket av dess ekonomiska förutsättningar genom offentliga anslag.

Har aldrig sagt att politker censurerar forskares resultat. De censurerar ämbetsmäns rapport ibland, men inte öppna forskares. Men det betyder som sagt inte att forskningen inte är fri från politisk påverkan.

Men känns sedan länge som detta är rätt OT från Ionity och laddnätverk (minns inte ens hur det dök upp i tråden).

Kanske läge att återgå till att diskutera Ionity innan du kör med mer av dina sedvanliga personangrepp? De är sällan några roliga sketcher.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Forskningsanslag till cancerforskning har jag inget emot. Är högst vettigt. Har nog heller aldrig uttalat mig mot cancerforskning.

(Däremot så finns det en rad saker som jag tycker det är tveksamt att spendera forskning, iaf. men våra skattepengar, på.)
Det du skrev ursprungligen var:

"Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande."

Det antyder en syn på forskning som beställningsverk av politiker. Vad är det för problem du egentligen vill lyfta fram?
Niklas Z, jag måste säga att jag beundrar dig för att du orkar. Ditt citat från Martinot ovan var ett svar på detta påstående.
De ifrågasatte ändå rådande konsensus. Forskare eller ej. Känns som att vissa forskningsområden är så politiserade att tanken inte längre är fri. Kommer du fram till "fel" saker så får du ingen finansiering. Tror det är det som stör många. Och nej, jag kan inte konkretisera detta utan det är bara en känsla.
Med andra ord höll Martinot med om att tanken inte är fri och att man inte får forskningsfinansiering om man kommer fram till "fel" saker. Hela hans efterförljande argumentation påminner mest om den gamla Hasse och Tage sketchen om Harrisburg: En härdsmälta som aldrig hänt. Så tack för att du tar diskussionen med ett sådant tålamod.
Jag vet att du har ett ont öga till mig, men onödigt med ovan ifrån dig.

Det enda jag påpekat är att det är riktigt att forskningen inte är helt fri då politiker i praktiken styr mycket av dess ekonomiska förutsättningar genom offentliga anslag.

Har aldrig sagt att politker censurerar forskares resultat. De censurerar ämbetsmäns rapport ibland, men inte öppna forskares. Men det betyder som sagt inte att forskningen inte är fri från politisk påverkan.

Men känns sedan länge som detta är rätt OT från Ionity och laddnätverk (minns inte ens hur det dök upp i tråden).

Kanske läge att återgå till att diskutera Ionity innan du kör med mer av dina sedvanliga personangrepp? De är sällan några roliga sketcher.
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.

Angående att diskussionen om detta är OT så håller jag med dig. Du kan ju gå tillbaka i tråden och räkna hur stor andel av dessa OT inlägg du stått för innan du tar på dig rollen som forumpolis.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev:
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.
Det är till stor del skälen som du nämner ovan som gör att jag har stort tålamod. Därutöver försöker jag i mitt arbete öka förståelsen för vetenskap och forskning, vilket kanske bidragit till att utveckla ett visst mått av tålamod.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.

Angående att diskussionen om detta är OT så håller jag med dig. Du kan ju gå tillbaka i tråden och räkna hur stor andel av dessa OT inlägg du stått för innan du tar på dig rollen som forumpolis.
Jag har jobbat nära många forskare, och har stort förtroende för både forskning och vetenskap. Sitter själv med som vice ordförande i en till forskning och teknik nära relaterad förening på en av våra största tekniska högskolor. Men på samma sätt som det finns de som är forsknings/vetenskapsfientliga, så finns det lika många som är naiva och inte känner till de ekonomiska realiteterna bakom forskning som behövs.

Gällande dina anmärkningar om mig som "forumpolis", så har jag oftare sett dig klaga på OT än vad jag gör. Var ju det där jobbiga med att undvika att vara skenhelig istället för konsekvent.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
Det handlar inte om att jag har ett ont öga till dig. Däremot är jag djupt bekymrad för att det forskningsförakt och myter om att forskare är "styrda" som diverse foliehattar sprider, börjar få fäste i den allmäna debatten och folks medvetande. Och jo, forskningen är helt fri. Att det anslås mindre pengar till vissa forkningsområden innebär inte på något som helst sätt att de som forskar inom dessa områden är politiskt styrda eller inte får anslag om de kommer fram till ”fel” saker. Det enda det innebär är att det finns färre som forskar inom dessa områden och att konkurrensen om forskningsanslag är ännu hårdare, vilket i sin tur gör det än viktigare att utmana konsensus inom området för att ha en chans att få anslag från forskningsråden.

Angående att diskussionen om detta är OT så håller jag med dig. Du kan ju gå tillbaka i tråden och räkna hur stor andel av dessa OT inlägg du stått för innan du tar på dig rollen som forumpolis.
Jag har jobbat nära många forskare, och har stort förtroende för både forskning och vetenskap. Sitter själv med som vice ordförande i en till forskning och teknik nära relaterad förening på en av våra största tekniska högskolor. Men på samma sätt som det finns de som är forsknings/vetenskapsfientliga, så finns det lika många som är naiva och inte känner till de ekonomiska realiteterna bakom forskning som behövs.

Gällande dina anmärkningar om mig som "forumpolis", så har jag oftare sett dig klaga på OT än vad jag gör. Var ju det där jobbiga med att undvika att vara skenhelig istället för konsekvent.
Du fabulerar, precis som du gjorde för ett tag sen när du påstod att jag skrivit saker till dig på ett annat forum som jag inte ens hört talas om. Jag utmanar dig att hitta ett enda inlägg där jag agerat forumspolis och sagt åt någon att avsluta diskussionen då den är OT.

Vad menar du med att många är naiva? Det är ingen nyhet att forskare hela tiden argumenterar att det ska anslås mer forskningsmedel till just deras ämnesområde. Jag förstår inte riktigt vad det har med diskussionen om politiskt styrda forskare som inte får anslag om de kommer fram till fel saker att göra. Vad är det förresten för förening du sitter med i? På vilket sätt har den gett dig insyn i beredningsprocessen i forskningsråden när anslagen ska fördelas?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Hoppsan_84 skrev:
macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Då ska jag kanske inte hoppas på att de har förberett för att kunna utöka med ytterligare 2 laddare?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

iAkita skrev:
Du fabulerar, precis som du gjorde för ett tag sen när du påstod att jag skrivit saker till dig på ett annat forum som jag inte ens hört talas om. Jag utmanar dig att hitta ett enda inlägg där jag agerat forumspolis och sagt åt någon att avsluta diskussionen då den är OT.
Just denna tråd verkar du vara mer vaksam om vad som diskuteras och verkar inte gilla kritik mot Ionity för deras pris tex.

Min fetstil:
iAkita skrev:
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Själv tycker jag, som nog i princip alla andra att priset på det skattepengastödda laddnätverket Ionity är för dyrt. Samtidigt har jag flertalet gånger påpekat att köpa kWh med el på långturer är som att köpa buteljerat vatten på tex Pressbyrån. Handlar om packetering och plats där man kan få den service man efterfrågar och därmed får betala ett högre pris. Jag har dock aldrig klagat på att någon går OT eller önskat att någon ska sluta skriva om något.

Kritik mot MP kan också få dig att påpeka att det inte har med tråden att göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Kan vi inte hålla tråden till att handla om Ionity enbart?? Skapa en egen tråd eller boka en träff på en parkering någonstans och go bananas! 90 % i den här tråden verkar vara helt utanför ämnet.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Svenssons skrev:
iAkita skrev:
Du fabulerar, precis som du gjorde för ett tag sen när du påstod att jag skrivit saker till dig på ett annat forum som jag inte ens hört talas om. Jag utmanar dig att hitta ett enda inlägg där jag agerat forumspolis och sagt åt någon att avsluta diskussionen då den är OT.
Just denna tråd verkar du vara mer vaksam om vad som diskuteras och verkar inte gilla kritik mot Ionity för deras pris tex.

Min fetstil:
iAkita skrev:
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Själv tycker jag, som nog i princip alla andra att priset på det skattepengastödda laddnätverket Ionity är för dyrt. Samtidigt har jag flertalet gånger påpekat att köpa kWh med el på långturer är som att köpa buteljerat vatten på tex Pressbyrån. Handlar om packetering och plats där man kan få den service man efterfrågar och därmed får betala ett högre pris. Jag har dock aldrig klagat på att någon går OT eller önskat att någon ska sluta skriva om något.
Det handlade inte om att det var OT, utan om att det är tråkigt att läsa samma inlägg från samma personer i femton olika versioner i samma tråd. Jag gillar det här forumet just för att det tillåts gå off topic i ganska hög grad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Mycket bra fråga som jag också funderat på. Min e-tron charging service verkar ju vara kopplad till mig som person. Jag antar att nya ägaren inte kan använda samma laddkort och samma rabatt. Samtidigt undrar jag om jag då kan fortsätta använda det fast jag inte har någon e-tron längre. Min rabatt (dvs första året utan årsavgift) går ut strax före jul. Och om allt går bra kommer jag inte ha e-tronen kvar då. Men jag ska behålla laddkortet så länge det är gratis. Då kan jag kanske prova om det fungerar. Om jag nu råkar passera en snabbladdare fram tills dess. Det är inte säkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

thnis skrev:
Hoppsan_84 skrev:
macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Då ska jag kanske inte hoppas på att de har förberett för att kunna utöka med ytterligare 2 laddare?
Alla Ionity i Sverige är förberedda för minst 6 laddare med undantaget Ytterån.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Hoppsan_84 skrev:
thnis skrev:
Hoppsan_84 skrev:
macky skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Södertälje öppnade idag igen nu utrustad med 4 st nya laddare. :)
Så bra, har de utökat utrymmet ngt? Det är bra trångt där upplever jag vilket lett till parkering på laddplatserna de gånger jag svängt ner där.
Fortfarande väldigt trångt på stationen. Säg till på stationen och kanske till Ionity så det syns att det är ett problem med felparkering.
Då ska jag kanske inte hoppas på att de har förberett för att kunna utöka med ytterligare 2 laddare?
Alla Ionity i Sverige är förberedda för minst 6 laddare med undantaget Ytterån.
Jo jag vet det. Men har aldrig laddat i Södertälje (än) men har hört från flera att det är trångt där. Så kan de få dit ytterligare 2 laddare vore ju det toppen :) Kommer att behövas 6 laddare på varje station snart med alla nya icke Teslabilar som kommer ut på marknaden.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

HelectriC skrev:
ett försök att gå tillbaks till ionity: är det någon som vet något mer om hur det funkar när man säljer en bil där man har ionityrabatt? Kan man då fortsätta ladda eller hur funkar det? Hur vet stolpen att man äger/inte äger bilen och hur vet ionity om man har sålt bilen?
Ionity har inte kolla på vad du laddar för bil och även om dom skulle ha det vet dom inte vem som äger den.

Gissar att ditt abonnemang kommer löpa tiden ut men när det är dags att förnya så går det inte. Men det är upp till tex VW vilka villkor dom väljer att ha.

Det går väll inte att ha ett avtal direkt med Ionity?
Det har du ju med deras samarbetspartners.
Skriv svar