Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Äh ja, typ hela tiden. De som grundar eller investerar i ett startup-bolag gör detta eftersom man hoppas att bolaget kan generera vinst i framtiden, men inte från start. Man tror på affärsidén, man vill bygga ett bolag. Och man är högst medveten om att det kan ta många år innan investeringen betalar sig. Den som vill ha utdelning från dag ett investerar inte i sådana bolag. Då köper man in sig i etablerade bolag som redan går med vinst.
Om VW/Mercedes/BMW & Co har startat Ionity för att de trodde att det ska bli en kassako som genererar pengar från start så har de verkligen skjutit sig själv i foten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare, men det säljer ju redan idag en massa elbilar. Så klart det inte vill satsa på sådana ställen som norra Sverige utan på platser som är mer vinstdrivande.

Är ju inget konstigt med det att Norra Sverige inte är något attraktivt område för försäljning. Det är ju tillverkning som är intressant pga ytor och kostnader.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare,
Inte "vissa". Alla.

100% av alla ägarna som finansierar Ionity är med för att de säljer, eller vill sälja, elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Vad är det som händer i Gävle med Ionity?
De har hållit på där ett tag nu så det borde komma till skott snart.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Esterox skrev:
martinot skrev:
Esterox skrev:
Om du nu sätter dig in i Ionitys sits. Det säljer inga bilar, det är intresserade utav att gå med vinst.
Nej, men deras ägare, som specifikt startat och äger Ionity, har syftet att sälja (el)bilar.

Det är exakt detta syfte och förhållande som gör Ionity mer lika och jämförbara med Tesla SuC (som också har det syftet), än med andra, från bilindustrin fristående laddnät, som tex. Circle K, OKQ8 och MER/Bee.
Nej Ionity själva säljer inga elbilar. Oavsett vem som är ägare så säljer Ionity bilar. Däremot vissa ägare,
Inte "vissa". Alla.

100% av alla ägarna som finansierar Ionity är med för att de säljer, eller vill sälja, elbilar.
Okej sorry, trodde det tog in extern investering i slutet förra året samt i början av iår.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Åkte en sväng ons-tor och laddade på Ionity Örebro och Mariestad. Funkar precis som det ska med iX3, 0-1 andra bilar där, startar på 155kW, 2,88kr/kWh första året. Nästan Tesla-känsla ;)

MEN, kan inte låta bli att tänka att Ionity tänker fel när de sätter så dyrt pris utan abbonemang. Nätverket är inte tillräckligt utbyggt att man bara kan köra på det och den gången man står där utan abbonemang och vill snabbladda så är det nog så att jag de flesta gångerna kommer åka till en annan supersnabbladdare för 5kr/kWh. Hade Ionity lagt sig på samma prisnivå som de andra hade de nog dragit in fler pengar idag…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är precis rätt. I värsta fall betalar man ett abonnemang som man aldrig utnyttjar eftersom det är så glest mellan Ionity-laddarna. Man är ju mer eller mindre tvungen att ladda på andra ställen också. Inte säkert att Ionity ligger på rätt ställen när man ska resa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter.
Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.


Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.

Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.

Få laddplatser i Tyskland uppfyller i dag samtliga av de här kraven, men Now GmbH har redan anmält intresse för att bli en av byggarna. Och den tyska regeringen känner sig uppenbarligen säker på att intresset från laddföretagen är så stort att kraven inte avskräcker.

Ingen ansökte om att bygga snabbladdningsstation i Norrland
Kontrasten är stor om man jämför med Sverige. Svenska regeringen har avsatt 150 miljoner kronor för att åtgärda eftersatta platser i laddinfrastrukturen – inte minst i Norrland. För 18 av de orter med behov av snabbladdare som var utvalda i den senaste utlysningen skickades det inte in en enda ansökan om att få ta del av pengarna. Det rapporterar Dagens Industri.

Att anlägga en station kostar i snitt 1,3 miljoner kronor, och operatörer som tar del av de statliga pengarna åtar sig att garantera fem års drift.

Elbil Sverige jobbar för ökade möjligheter till att ladda sitt elfordon över hela landet. Konsumentorganisationen anser att täckningen i södra och mellersta Sverige är någorlunda bra, men i norr är läget fortsatt dåligt.

– Det är bedrövligt, och vi gör ju vad vi kan för att påverka detta. Hittills har det fungerat i de större städerna och de mer tätbefolkade områdena i Sverige där det är mycket trafik, men i norr går det trögt. Det beror på att det vid vissa platser långt norrut inte finns något intresse för att bygga stationer från de som jobbar med laddning, säger Göran Fredriksson, som är media- och kommunikationsansvarig på Elbil Sverige, till Ny Teknik.

”Finns inte så mycket tilltro till norr”
Laddbolaget Ionity bekräftar att det låga intresset för att bygga ut i Norrland handlar om att det är för lite trafik och att det därför inte finns ett kommersiellt underlag.

– Andelen elbilar i Sverige är fortfarande relativt låg. Även om utvecklingen ser bra ut i den södra delen av landet så utgör norra Sverige en större utmaning för att få ett underlag. Ska man driva en kommersiell anläggning måste man ha ett antal laddningar per dag, och det finns inte så mycket tilltro till detta i norr, säger Jan Haugen Ihle, som är Ionitys regionchef för norra Europa, till Ny Teknik.

Men skulle inte ett utbyggt nät i sig bidra till en markant ökning av elbilar i regionen – och därmed en en ganska snabb ekonomisk bärighet för laddstationen, sett till den allmänna trenden kring elbilar?

– Den kommer aldrig att leverera lika mycket som om man bygger på E4, E6 eller E18. Vi har samma problem med att det är svårt att få operatörer att etablera laddare i Nordnorge. Det kommer dit men det kommer senare, och vi behöver kanske ha ett högre stöd för etablering i norr än vad man behöver i söder, säger Jan Haugen Ihle.
Tycker att kommunerna på dessa orter får ta sitt ansvar. Vill inga aktörer drifta snabbladdare där så får man lösa det själva. Alternativet blir ett enormt tapp i turismen på sikt. Vilket kommer att kosta betydligt mer i längden.
Tex vill Storumans kommun ha några skoteråkande turister från Umeå i framtiden så får man se till att de tar sig dit med elbil och ett par skotrar på ett släp. Att den laddaren som skulle ligga i Slussfors inte blir av är skandal. Den hade varit en perfekt livlina i dåligt väder om man ska till Hemavan med skotersläp.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Har du någonsin varit med om att investerare anser att det är ok att gå minus i några år ?
Ja, att vara investerare innebär oftast att verksamheten går minus. Det är därför det behövs investerar, går verksamheten med plus så behövs de ju inte (lite förenklat).

Jag har varit med i och sett ganska många verksamheter där det varit stora förluster under många år där investerarna ändå tjänat enormt mycket pengar i slutändan. Tesla är ju ett exempel som alla känner till.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Gävle öppen
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Jag har också reagerat på det. Det står fortfarande 400 stationer, men summan är redan mer än så. Samtidigt var målsättningen med 400 stationer för år 2020, och det var ju ett tag sen. Det blev inte riktigt så. Det känns lite som att Ionity inte kommer bygga fler stationer, utan de kommer främst utöka befintliga stationer med fler laddare. Det är också det de har kommunicerat ut.
I det stora hela så tror jag att Ionity kommer bli en ganska liten spelare på laddmarknaden framöver. Framförallt nu när bensinkedjorna börjar bygga egna laddare. Ionity kanske kommer köpas upp. Skulle inte förvåna mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Vad är Ionitys planer?

Det står att planen är 400 sajter på deras hemsida.
Men det stämmer inre.
För redan är 365 sajter i drift och det byggs 40 ytterligare.

Men det vore intressant att se deras roadmap 2 år framåt.
Jag har också reagerat på det. Det står fortfarande 400 stationer, men summan är redan mer än så. Samtidigt var målsättningen med 400 stationer för år 2020, och det var ju ett tag sen. Det blev inte riktigt så. Det känns lite som att Ionity inte kommer bygga fler stationer, utan de kommer främst utöka befintliga stationer med fler laddare. Det är också det de har kommunicerat ut.
I det stora hela så tror jag att Ionity kommer bli en ganska liten spelare på laddmarknaden framöver. Framförallt nu när bensinkedjorna börjar bygga egna laddare. Ionity kanske kommer köpas upp. Skulle inte förvåna mig.
Ja och kombinationen att andra bygger ut och ionity behåller sin pris struktur med abb. För att få vettigt pris så lär de blir en väldogt liten spelare.. Dock ska jag erkänna att de beror på vad de olika makarna kommer ta för laddning, de är väl inte känt än.

Sen kan ju storspelaren tesla dessutom ändra hela denna spelplanen beroende på vad de gör med sitt öppnande av sina laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

Äntligen verkar Gävle vara i drift (enligt hemsidan)
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.
3D77A8AF-9DC1-465D-9571-552309BE32C3.jpeg
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

Volkswagen och e.on tar fram en ny laddstolpe med 2 uttag som delar på 150kW med batteri , ionity hej då
Smart, då har eon ett stort distribuerat gridbatteri vad det lider
Lagringsbatterier är installerade inuti den nya Eon VW laddstationen. Bilarna laddas sedan via detta, lagringsbatterierna drar i sin tur sin energi från elnätet. Med den nya enheten kan två e-bilar laddas samtidigt med upp till 150 kilowatt, tillade VW och Eon. Det räcker för att förse en elbil med el i en räckvidd på cirka 200 kilometer på femton minuter. Lagringsbatterierna har en kapacitet på 200 kilowattimmar.
"Vi tar utbyggnaden av laddinfrastrukturen i våra egna händer och vill tillsammans med starka partners femdubbla antalet snabbladdare i Europa till 2025 ", tillade VW: s teknikchef Thomas Schmall. I andra europeiska länder arbetar Volkswagen också med stora elföretag för att utöka laddnätet, i Spanien med Iberdrola och i Italien med Enel .
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 35716.html
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

macky skrev:
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.

Ja så länge det inte är påsk, jul, midsommar eller semestertider så... ;)
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

MWall skrev:
macky skrev:
Så här såg det ut i Norrköping denna em. En bil till som stod i kö. När jag åkte var dock två platser lediga. Så 6 laddare per station skulle nog vara tillräckligt ett tag till.

Ja så länge det inte är påsk, jul, midsommar eller semestertider så... ;)
Stämmer nog. Vissa är ju mer använda än andra. Besökte Karlskronas Ionity under samma resa och där var det en bil när jag kom och sen tomt. Oskarshamn på söndagen helt tomt. Besökte även powerstop fredag tidig lunch och det var en annan bil som laddade utöver Volvos egna. Ionity behöver väl börja titta på var de har beläggning och anpassa antal laddare därefter. Frågade även vad som skulle hända med powerstop och fick svaret att det var upp till markägaren om denne ville köpa loss laddare osv. Så högst oklart antar jag.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Kul laddning i Helsingborg i dag
655F786B-1141-4F3C-9DAF-B986C81B4D17.jpeg
35F037B9-F0AC-4E79-BEB7-9559733B99DD.jpeg
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Hoppsan_84 skrev:
Kul laddning i Helsingborg i dag
Nu snackar vi laddning asså. Jobbigt att behöva kroka av släpet dock.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Hoppsan_84 skrev:
Kul laddning i Helsingborg i dag
Coolt, under förutsättning att den började på 0% och har haft samma laddeffekt hela tiden så har den ett batteri på exakt 400 kWh.

Det bör väl då vara minsta teoretiska batteristorleken, med mer rimligt antagande om 10% från start så blir det 582 kWh.

Är det någon som vet hur stort batteri det sitter i dom här monstren?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 695
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

fth skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Kul laddning i Helsingborg i dag
Coolt, under förutsättning att den började på 0% och har haft samma laddeffekt hela tiden så har den ett batteri på exakt 400 kWh.

Det bör väl då vara minsta teoretiska batteristorleken, med mer rimligt antagande om 10% från start så blir det 582 kWh.

Är det någon som vet hur stort batteri det sitter i dom här monstren?

/fth
Volvotrucks.se säger 450-540kWh

laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)

​2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Lophornis skrev:
Volvotrucks.se säger 450-540kWh

laddning)
9,5 timmar med AC-laddning (43 kW)

​2,5 timmar med DC-laddning (250 kW)
Det ser det ut att stämma rätt bra mot vad Ionity-laddaren visade då.

Laddkurvan låter dock lite för bra för att vara sann om dom skall trycka i 450-540 kWh från en 250kW-laddare på 2.5 timmar, det motsvarar en snitteffekt på 180-216 kW :shock:

Klarar dom verkligen av det upp till 100%, då måste dom väl ha en rejäl toppbuffert på kanske 10-20%?

AC-tiden ser inte riktigt realistisk ut heller, 9.5h skulle kräva 47-57 kW effekt, är siffrorna kanske för laddning 10-90% eller liknande?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Snyggt med 350 kW laddeffekt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar