Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Maw skrev:
MWall skrev:
Hoppsan_84 skrev:
6 laddare i Norrköping
Borde vara 16 eller 26. ;)
I Norrköping finns faktiskt 10 på 300 kW eller mer och 8 på 50 kW så du är inte så långt borta.. :)
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev:
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal. :D
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Jerker skrev:
Dafro skrev:
Var tvungen att kolla efter, fast man vill ju alla på samma ställe och ionitys placering så långt från E4 förstår jag inte, men eon i Skärblacka borde dubbla sitt antal. :D
De samarbetar väl med Cirkelkaffe? Då finns det ingen i Norrköping som ligger efter E4. Men att placera den i Ingelsta hade ju varit ungefär jämförbar med SuC som ligger vid Mediamarkt. Så jag håller med; fattar inte varför den ligger just där.
Är väl så att de vill täcka in trafiken som går via e22 också. Så då blev det denna kompromiss på ”ringleden”. Men kan bara hålla med om att den ligger illa till sett ur e4 synvinkel. Jag kör e22 då och då och brukar ändå gena genom stan så Ingelsta hade varit bättre.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

iAkita skrev:
Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro? :)
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Ionity fick väl ett rejält kaptialtillskott från Blackrock.
Det kanske är det som börjar märkas? :)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Bjelke skrev:
iAkita skrev:
Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro? :)
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt :)
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

Dodde skrev:
Bjelke skrev:
iAkita skrev:
Dodde skrev:
Ja läget känns lite skumt minst sagt. Hoppas även Mantorp och Gränna får 2 extra innan sommaren. Hade varit mycket bra.
Vid svar på direkta frågor om dessa två stationer på Ionitys FB sida svarar de att det kommer innan semestern. De skriver även att de ska expandera norrut. Strålande nyheter måste jag säga!
Har ägarna dragit dom i örat tro? :)
Hoppas nu bara också att expandera inte betyder typ ett par laddare bara, utan verkligen expansion på riktigt :)
Det är nog att hoppas på för mycket men hoppas kan man.
I beg to differ, jag vet - utan att kunna källhänvisa - att det finns konkreta och ganska långt gångna planer när det gäller expansion norrut. Ett öppnande av SUC måste sannolikt betraktas som ett hot av konkurrenterna, den dag det blir lönsamt att tillhandahålla superladdning vill nog ingen se en sådan dominerande aktör. Tillsammans med ägarnas krav på att kunderna dessutom ska kunna ladda med en viss premiumupplevelse finns det sannolikt ett ganska stort och omedelbart behov att öka etablerings- och investeringstakten…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Planerna för att bygga norrut har ju uppenbarligen funnits från början. Den första kartan som visades när Ionity drog igång innefattade en hel drös med laddare norr om Karlstad, åtminstone upp till Östersund. Men Ytterån är i själva verket enda laddaren som faktiskt kom upp. Alla andra lyser med sin totala frånvaro. De där långtgående planerna tror jag först på när jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Att installera 1x350kW laddare idag är helt bortkastat om man vill kunna växa.

Du skulle nya 360kW laddarna med 4 uttag vara ett betydligt bättre alternativ, som för typ samma pengar skulle 4dubbla anslutningarna utan att merparten av kunderna blev särskiljt mycket hundrade i laddhastighet.

Och så kunde man plocka bort 2 kablar när bilarna börjar ladda snabbare och vart efter man utökar stationerna.

Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.

Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Jag laddar hellre på 90kw än står och väntar på en 350kW oavsett vilken bil jag valt på marknaden.
Jag laddar hellre på 11 kW över natten än att behöva vänta på snabbladdare. Att vänta i kö på snabbladdare är nog det absolut värsta som finns. Det går alltid bort. Ställer inte upp på sådan skit.
R_Edvinsson skrev:
Men systemet KemPower har är iofs överlägset i sig, men frågan är vad det kostar i jämförelse med tex 360kW modellen från Bosch.
Vad kostar de relativt Teslas V3, som helt dynamiskt kan fördela laddarnas effekt över alla laddpunkter på hela stationen (ofta typiskt en 16-24 stycken)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är inte så enkelt att bygga DC fördelningar.

Vi kollade noga av marknaden inför godsterminalen med ellastbilar som håller på att byggas.

Det fick bli 350 kW laddare med två laddhanskar och möjlighet att ladd 2x175 eller 1x350.

Allt annat blev för kostsamt i dagsläget.

Som annat exempel, terminalladdning för bussar är oftast en i taget vartefter bussarna kommer in.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev:
Det är inte så enkelt att bygga DC fördelningar.

Vi kollade noga av marknaden inför godsterminalen med ellastbilar som håller på att byggas.

Det fick bli 350 kW laddare med två laddhanskar och möjlighet att ladd 2x175 eller 1x350.

Allt annat blev för kostsamt i dagsläget.

Som annat exempel, terminalladdning för bussar är oftast en i taget vartefter bussarna kommer in.
Men hur funkar en 350kwh laddare, kan man inte skicka signaler till den och tex strypa den till 200 kw eller anan lämplig nivå. Jag ser ju framför mig att man ganska lätt på detta sätt kan styra effekterna på alla laddare lite som man vill men hela tiden maxa den anslutning man köpt.

Sen i ditt fall kanske de inte är önskat att strypa, men kanske bättre än att spränga någon fet säkring eller smälta npgpn fet ledning. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jo det går att strypa ned med lastbalansering.

Men varje DC laddare är kostsam och kunden vill toppa upp lastbilarna mellan förmiddagens tur och eftermiddagens.

Då behövs effekt

En annan sak som dök upp är att dessa lastbilar behöver batteribalansering en gång per vecka.

Detta görs med en speciell UMC inkopplad med 3-fas 63A.

Så vi har fått sätta upp några rejäla och ostrypta CEE uttag.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev:
Jo det går att strypa ned med lastbalansering.

Men varje DC laddare är kostsam och kunden vill toppa upp lastbilarna mellan förmiddagens tur och eftermiddagens.

Då behövs effekt

En annan sak som dök upp är att dessa lastbilar behöver batteribalansering en gång per vecka.

Detta görs med en speciell UMC inkopplad med 3-fas 63A.

Så vi har fått sätta upp några rejäla och ostrypta CEE uttag.
Jo de var de jag hade i tankarna, dvs när man väl laddar så vill man ha full effekt så allt måste dimemtioneras efter de.. Men tanke var väl mer en typisk ionity station där långt från alla (läs ingen) utnyttjar 350 kw hela vägen idag.

Men spännande höra om er setup.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.

Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..
Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.

Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.
Jo jag föstår dig.. Men låter som detta motsägs av off gridd byggaren, dock får han såklart själv svara på de om han vill, jag ska inte lägga orden i hans mun.
Sen generellt låter de faktiskt enklare och därmed billigare att last dela på AC nivå istället för DC nivå men som sagt du kanske vet bättre för jag erkänner att detta inte är något jag har detalj kunskaper om,
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Enligt Ionity appen har Ulricehamn nu 6 laddare
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

RagWal skrev:
För att kunna konkurrera måste de bygga med andra laddare. Dedikerad hårdvara per laddpunkt blir för dyrt om man ska bygga fler än 2 laddpunkter. Central modulär likriktning och effektdistribution och "kablar" till resp laddpunkt är i mina ögon nödvändigt, annars blir resursutnjyttjandet därefter. Så gör Tesla men även några andra operatörer.

Ska man bygga 1-2st laddpunkter per site kan de fortsätta som de gör men storskaligt effektivt blir det inte.
Är de som du spekulerar eller har du någon fakta om hur kostnadsbilden ser ut?
Jag räknar inte med att du känner till tesla konstandsbild även om jag också kan spekulera i att de troligen är bra men du har kanske kontakt med andra operatörer?[/quote]
Jag vet att 20st 350kW likruktare är dyrar än 10 st. Ett system som fördelar 3500kW till 20 stolpar är alldeles säkert billigare än 10st 350kW likriktare. Idag skulle nog inte användarna märka skillnaden i effekt vid varje stolpe
Du behöver oavsett strypa anslutningens peakeffekt på en sån site till något under 20x350kW=7MW av kostnadsskäl.[/quote]
Jo men de är väl ganska självklart, de jag tänkte mer på är om man sätter upp dedikerad hw per punkt eller sådana som delar internt. Oavsett är jag säker på att man kan jämn fördela den effekten som finns att tillgå, de är ju liksom inga leksaker..
Men jobbar du med detta till vardags eller åter igen du killgissar lite? Så svårt idag att veta vem man kan lyssna på, de är så många själv utnämnda experter på internet.. Obs anklagar inte dig för de utan undrar bara lite för att avgöra vad du har för belägg för de du säger.
Sen är de väl alltid kul att spekulera lite..[/quote]
Om jag "åter igen du killgissar lite"? Jag förstår det som att du infe förstod vad jag skrev.
Min bedömning är att om du ska bygga 20st laddpunkter på en site kapabla att leverera 350kW peak per punkt så blir det billigare att bygga med central sektionerad likriktning som sedan fördelas till aktuellt behov per stolpe. Det bygger på att det osannolikt att alla punkter behöver leverera 350kW samtidigt som tex en Ionity/Tesla SuC-station idag.

Vet man däremot att fordonen kommer att dra 350kW och risken att det behövs samtidigt på alla punkter så stämmer nog inte detta. Som kanske vid fallet bussterminal.[/quote]
Jo jag föstår dig.. Men låter som detta motsägs av off gridd byggaren, dock får han såklart själv svara på de om han vill, jag ska inte lägga orden i hans mun.
Sen generellt låter de faktiskt enklare och därmed billigare att last dela på AC nivå istället för DC nivå men som sagt du kanske vet bättre för jag erkänner att detta inte är något jag har detalj kunskaper om,[/quote]

När vi under förra året försökte få tag i DC laddare fanns det ingen leverantör som hade central sektionerad likriktning.

Vad jag kan se så är det endast Tesla som bygger på det viset.

Möjligen tunnelbanan i Stockholm har lite åt det hållet. SL har några få specialister på DC fördelningar och likriktarstationer.

Elinstallatörer i Sverige är inte kunniga på DC fördelningar.

ABB har sålt mycket av sin verksamhet till Hitatchi.

Jag tror det både är kunskapbrist och att leverantörerna har svårt att få fram rätt prylar.

Tesla har ett försprång även där.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad jag kan se så är det endast Tesla som bygger på det viset.
Jag har fattat det spm att Kempower också bygger med central likriktning som fördelas ut på ett antal tunna terminaler.
Skriv svar