Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

jpetters skrev:
mati skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.
Intressant. Frågan är vem som tar smällen, Ionity eller Charge Point?

Nej, detta kommer inte att vara för evigt. Kanske har Charge Point ett avtal om fast taxa som ännu inte löpt ut?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Ionity får lite konkurrens av EnBW.
EnBW har so mål att ha laddare varje 40 till 50 kilometer.

EnBW lovar 10.000 elbils snabbladdningspunkter fram till 2025.

Idag är vi marknadsledande inom snabbladdare baserat på vår nätverksstorlek - och vi vill vara så, " meddelade Mastiaux. Enligt rapporten driver EnBW för närvarande 340 snabbladdningsplatser i Tyskland med nästan 1 000 laddpunkter, 140 fler håller på att slutföras och 200 är i projektfasen. 1000 bör slutföras i början av 2021, bekräftar Timo Sillober, försäljningschef på EnBW. Leverantören är för närvarande representerad vid varje tredjedel av de mer än 400 vilhållplatserna längs motorvägarna. " Var 90: e kilometer hittar en kund en laddningsstation från oss längs motorvägarna, " förklarar Sillober. Detta avstånd förväntas minska till 40 till 50 kilometer under de kommande åren, och snabbladdningsinfrastruktur ska också byggas vid lastbilstoppar bort från motorvägarna.
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... e-bis-2025
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2154
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Jerker skrev:
jpetters skrev:
mati skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.
Intressant. Frågan är vem som tar smällen, Ionity eller Charge Point?

Nej, detta kommer inte att vara för evigt. Kanske har Charge Point ett avtal om fast taxa som ännu inte löpt ut?
Sannolikt något avtal som inte löpt ut än. Fast pris även i Tyskland. 7.7 EUR, när det fungerar. När det inte gick att aktivera via appen pga av något "System error" så aktiverade de på distans utan någon debitering.
Var samma för ett gäng danskar i Helsingborg igår. De fick inte igång laddningen till deras eTron via Ionity appen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

„Wer ein Elektroauto kaufen will, muss überzeugt sein, dass er überall ausreichend Möglichkeiten zum Laden findet“, sagt auch EnBW-Chef Mastiaux. Außerdem plädiert er für eine Klarheit bei Tarifen und einfache Abrechnungsmodalitäten: „Elektromobilität muss transparent und simpel sein.“

Jawohl EnBMW. :)

Vad är priset då? 4-5 kr / kwh snabbladdning! Dyrt men sätter press på Ionitys 8,7 kr / kwh.

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... d-bezahlen
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
„Wer ein Elektroauto kaufen will, muss überzeugt sein, dass er überall ausreichend Möglichkeiten zum Laden findet“, sagt auch EnBW-Chef Mastiaux. Außerdem plädiert er für eine Klarheit bei Tarifen und einfache Abrechnungsmodalitäten: „Elektromobilität muss transparent und simpel sein.“

Jawohl EnBMW. :)

Vad är priset då? 4-5 kr / kwh snabbladdning! Dyrt men sätter press på Ionitys 8,7 kr / kwh.

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... d-bezahlen
4-5kr/kWh för ultrasnabb laddning tycker jag inte är så farligt ärligt talat. Du får ju se det med bakgrunden att tyska elpriser ligger runt 3 kr/kWh för hushållsel. Visserligen tar EnBW en grundavgift på 50 kr om man vill ha det lägre kWh-priset, men det är ingen bindningstid på abonnemanget vilket betyder att man kan teckna det inför semestern och sen avslutar man det igen. Dessutom kan man som tysk välja EnBW som elleverantör för hushållselen och då blir det också billigare. Precis som Maingau Energie gör. Väldigt synd att vi inte har samma möjlighet i Sverige.
Men visst är det riktigt bra att Ionity får mothugg från alla håll. När till och med konkurrenterna klagar över Ionitys höga priser är det ju ett bevis på att de är helt ute och cyklar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Nu är det öppnat i Mariestad. Ingen rabatt enligt appen. :o
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Enligt Björn så laddar man på Ionity med Maingau "billigt".
https://www.maingau-energie.de/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Som jag skrev i en annan tråd så är det inte så bra deal för oss Svenskar då vi bara kan ta del av "Normalpris". Men att ladda i Norge verkar vara lite billigare då de inte har extra pålägg som vi i Sverige och några andra länder verkar få enligt prislistan.
Preismodell ESL_20200415.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

helix skrev:
Som jag skrev i en annan tråd så är det inte så bra deal för oss Svenskar då vi bara kan ta del av "Normalpris". Men att ladda i Norge verkar vara lite billigare då de inte har extra pålägg som vi i Sverige och några andra länder verkar få enligt prislistan.
Preismodell ESL_20200415.png
Man kanske kan bli energikund, eller åka snålskjuts på nån? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Hur blir man energi kund? Är det bara i tyskland?
Man kan tänka sig att andra energibolag kan ha detta för att locka kunder. Skulle inte bli förvånad om de större energibolaget får till avtal med ionity om billigare priser om man är kund hos dem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Hur blir man energi kund? Är det bara i tyskland?
Man kan tänka sig att andra energibolag kan ha detta för att locka kunder. Skulle inte bli förvånad om de större energibolaget får till avtal med ionity om billigare priser om man är kund hos dem.
Ska du bli deras energikund behöver du ha en fastighet i Tyskland. Kan bli svårt för de flesta att fixa fram.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

helix skrev:
Som jag skrev i en annan tråd så är det inte så bra deal för oss Svenskar då vi bara kan ta del av "Normalpris". Men att ladda i Norge verkar vara lite billigare då de inte har extra pålägg som vi i Sverige och några andra länder verkar få enligt prislistan.
Preismodell ESL_20200415.png
6,5 kr/kwh i Sverige, tråkigt extra påslag på 3 kr, bättre än 8,7 kr iaf // 3,5 kr/kwh känns annars som bra pris, ca 7 kr/mil, hm en snåldieselbrännare kan iof gå billigare per mil med dieselpris på 14 kr/liter.

Ionity får bra recension i der gro§e Ladenetztest! 8-) (eh men Teslas nätverk är inte med...) :roll:

https://www.connect.de/vergleich/e-auto ... 00814.html
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Kan sydkraft/vattenfall/eon mfl ingå samarbete med ionity? De har väl något erbjudande till elbilsägare om man blir kund hos dem.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Om man använder ChargePoint så får man fortfarande flatrate på Ionity. Någon som testat? Jag har skaffat konto och kopplat till ApplePay men mest som backup då jag har fri SuC.

73kr per session är väldigt bra pris.
6AC613AC-82F0-4835-8DD4-722C2E175D88.png
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2154
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

KnightRider skrev:
Om man använder ChargePoint så får man fortfarande flatrate på Ionity. Någon som testat? Jag har skaffat konto och kopplat till ApplePay men mest som backup då jag har fri SuC.

73kr per session är väldigt bra pris.
6AC613AC-82F0-4835-8DD4-722C2E175D88.png
Jag skrev om det för ca en månad sedan. Då fungerade det utmärkt att ladda för 73kr per session.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det känms ju onekligen som nånting som kommer försvinna. Helt orimligt annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Kan sydkraft/vattenfall/eon mfl ingå samarbete med ionity? De har väl något erbjudande till elbilsägare om man blir kund hos dem.
Wow sydkraft.. De var ett tag sedan. :D
Sydkraft är ju numera eon.. :geek:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Idesta »

Provade ChargePoint och Ionity i Sundsvall igår påväg till Åre från Sthlm. Snabbt och billigt! Toppade på 186 kW och laddade 62 kWh för SEK 72,96 (fast avgift).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Maingau har anpassat priserna pga den sänkta momsen i Tyskland. Några öre blir det i alla fall.
Bild
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk?

Inlägg av helix »

Tog en titt på E.ons snabbladdare i Löddeköpingen när jag laddaded på SuC bredvid.
De har printat text med priser på laddaren för olika alternativ som syns på bilden jag tog.

De kör kortläsare för betalning med kreditkort på alla sina snabbladdare och då är priset 7kr/kWh.
Att någon skulle betala med EayPark-appen och då betala 8,05kr/kWh förstår jag inte? Kan väl inte vara någon som kommer dit och känner att det vore ett bra alternativ att betala en krona mer istället för att dra fram kreditkortet och blippa? :roll:
IMG_0014.jpeg
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johlei »

KnightRider skrev:
Om man använder ChargePoint så får man fortfarande flatrate på Ionity. Någon som testat? Jag har skaffat konto och kopplat till ApplePay men mest som backup då jag har fri SuC.

73kr per session är väldigt bra pris.
Bilagan 6AC613AC-82F0-4835-8DD4-722C2E175D88.png finns inte längre
När jag tittar på Ionity Sundsvall idag (nytt halvår) så är inte ionity längre med i ChargePoint verkar det som. :-( så det får bli SuC istället för mig. Om jag förstått allt rätt.

Förvisso står det fortfarande flatrate ca 73kr men det är Ionity som lämnat de uppgifterna.

Någon som kan bekräfta vad det egentligen kostar om man laddar på Ionity Sundsvall nu?
1B5BFA32-CCE8-47DB-BAFB-99ADF7C9A859.png
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk?

Inlägg av Rubiks »

helix skrev:
Tog en titt på E.ons snabbladdare i Löddeköpingen när jag laddaded på SuC bredvid.
De har printat text med priser på laddaren för olika alternativ som syns på bilden jag tog.

De kör kortläsare för betalning med kreditkort på alla sina snabbladdare och då är priset 7kr/kWh.
Att någon skulle betala med EayPark-appen och då betala 8,05kr/kWh förstår jag inte? Kan väl inte vara någon som kommer dit och känner att det vore ett bra alternativ att betala en krona mer istället för att dra fram kreditkortet och blippa? :roll:
IMG_0014.jpeg
Undrar hur många kunder en vanlig obemannad bensinmack skulle få om de tillät kunderna betala med ett medlemskort och bara ange priset som "Priset kan variera, fråga din kortleverantör".
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Idesta »

Johlei skrev:
KnightRider skrev:
Om man använder ChargePoint så får man fortfarande flatrate på Ionity. Någon som testat? Jag har skaffat konto och kopplat till ApplePay men mest som backup då jag har fri SuC.

73kr per session är väldigt bra pris.
6AC613AC-82F0-4835-8DD4-722C2E175D88.png
När jag tittar på Ionity Sundsvall idag (nytt halvår) så är inte ionity längre med i ChargePoint verkar det som. :-( så det får bli SuC istället för mig. Om jag förstått allt rätt.

Förvisso står det fortfarande flatrate ca 73kr men det är Ionity som lämnat de uppgifterna.

Någon som kan bekräfta vad det egentligen kostar om man laddar på Ionity Sundsvall nu?
Jag skrev om det för några dagar sedan, laddade på Ionity Sundsvall i söndags och betalade knappa 73kr med ChargePoint (iallafall som de fortsatt ser ut i deras app)
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johlei »

Idesta skrev:
Johlei skrev:
KnightRider skrev:
Om man använder ChargePoint så får man fortfarande flatrate på Ionity. Någon som testat? Jag har skaffat konto och kopplat till ApplePay men mest som backup då jag har fri SuC.

73kr per session är väldigt bra pris.
6AC613AC-82F0-4835-8DD4-722C2E175D88.png
När jag tittar på Ionity Sundsvall idag (nytt halvår) så är inte ionity längre med i ChargePoint verkar det som. :-( så det får bli SuC istället för mig. Om jag förstått allt rätt.

Förvisso står det fortfarande flatrate ca 73kr men det är Ionity som lämnat de uppgifterna.

Någon som kan bekräfta vad det egentligen kostar om man laddar på Ionity Sundsvall nu?
Jag skrev om det för några dagar sedan, laddade på Ionity Sundsvall i söndags och betalade knappa 73kr med ChargePoint (iallafall som de fortsatt ser ut i deras app)
Jo, jag såg det meddelandet på forumet.

I söndags var det juni och ChargePoint-appen hade ingen info om att Ionity inte skulle var med i ChargePoint-nätverket. Men nu är det nytt halvår och appen skriver uttryckligen att Ionity inte ingår i nätverket. Därav min fråga. :-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det skulle förklara det onormalt låga priset fram tills nu. Deras avtal med Ionity gällde halvåret ut och nu är det slut med det roliga. Och då vill de inte vara med längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar