Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.HelectriC skrev:Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda inte alltid tyskar får till det där med engelskan
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Den hade sett ut lite grann så här: Inte helt optimalt ur estetisk synvinkel, men på telenätssidan funkar det lite bättre, eftersom infrastrukturen inte är synlig. Tänk om man hade varit tvungen att ha t.ex. Tele2 i mobiltelefonen i hela Österåkers kommun för att bara de får ha telemaster? (Idag äger Eon hela elnätet här).Laban skrev:Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat.tor-ake skrev:Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Ionitys laddnätverk
Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".mati skrev:Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.HelectriC skrev:Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda inte alltid tyskar får till det där med engelskan
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, hela idén funkar inte riktigt på engelska. Twin-drive skulle kanske gå bra.Svenssons skrev:Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".mati skrev:Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.HelectriC skrev:Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda inte alltid tyskar får till det där med engelskan
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejältHelectriC skrev:Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
I Tyskland i runda slängar samma pris som Audis abonnemang, men utan årsavgift eller så. Betydligt billigare alltså. Här i Sverige får vi betala ett påslag på drygt 3 kr/kWh. Men det är alltså fortfarande mycket billigare än Ionitys egna priser.fth skrev:Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejältHelectriC skrev:Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Tesla tar ju 2,56kr per kWh.
Luleå Energi Laddningsstation, 1 Energigränden, 973 47 Luleå
Tar 3kr per kWh för en 175kW laddare.
https://snabbladda.nu/
Tesla tar ju 2,56kr per kWh.
Luleå Energi Laddningsstation, 1 Energigränden, 973 47 Luleå
Tar 3kr per kWh för en 175kW laddare.
https://snabbladda.nu/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med, allt över 3 kr börjar kännas dyrt, 5 kr och uppåt är ocker. Men Maingau har ju tyska priser som grund och då är 0,35€/kWh ett mycket attraktivt pris, de är faktiskt billigast i Tyskland, vad jag vet. Att vi i Sverige får betala ett påslag med nästan 100% (0,30€/kWh) försvarar de som sagt med att priserna ser ut så i Sverige och de vill inte sponsra svenska laddoperatörer, vilket är fullt begripligt. Varför skulle de göra det? I Danmark är påslaget dubbelt så högt, dvs 0,60€/kWh.Zalman3 skrev:Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Jag betalar hellre 7 kr/kWh än 8,70kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Maingau känns ju som ett riktigt bra komplement så länge man undviker Ionity i Sverige och Danmark.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ionitys laddnätverk
Vad för kalkyl bygger du det på? Rimligt pris bör ju nämligen vara det som utöver att täcka kostnaderna ger en vettig avkastning på investeringen.Zalman3 skrev:Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
MYP -22 | MIB | svart/svart
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Varför är det rimligt att betala 20 000 extra vid köp av bil men helt vansinnigt att betala 199 kr/månad? Tänker du att det ska vara ett valbart tillval eller ska alla elbilar från tillverkarna höjas med det priset?Toja skrev:Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
Re: Ionitys laddnätverk
Det var så Tesla gjorde från början och kanske fortfarande.
Den som köper behöver ju inte veta detta.
Om en bil kostar 400.000 eller 420.000 har ingen betydelse vid köpetillfället
Den som köper behöver ju inte veta detta.
Om en bil kostar 400.000 eller 420.000 har ingen betydelse vid köpetillfället
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Ionitys laddnätverk
Vi vet ju iofs inte om det inte redan är så. Det är ju fullt möjligt att en del av priset för en e-tron, iD3, etc är avsedd för Ionity. Dessa bilar får ju (med abonnemang) ett lägre pris jämfört med alla andra.Toja skrev:Det var så Tesla gjorde från början och kanske fortfarande.
Den som köper behöver ju inte veta detta.
Om en bil kostar 400.000 eller 420.000 har ingen betydelse vid köpetillfället
Jag har svårt att tro att VW & Co sponsrar laddningen hos Ionity utan att ta in pengarna någon annanstans, dvs via priset på bilen. Att det sedan fortfarande är svindyrt, även med abonnemang, och att man måste binda sig typ på livstid är en annan fråga. Det har sin orsak i tyskarnas girighet.
Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3247
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Om jag har solceller som producerar el för 50 öre per kWh.mati skrev:Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Om jag dessutom har Tesla som elleverantör, och kan via dom ladda min elbil med egentillverkade solel.
Hur ska Ionity konkurrera med att kunna ladda för 50 öre per kWh?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3247
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Och Tesla ska ta noll kronor betalt för laddarna, batterierna, servicen mm?Zalman3 skrev:Om jag har solceller som producerar el för 50 öre per kWh.mati skrev:Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.Niklas Z skrev:För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.mati skrev:Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
Om jag dessutom har Tesla som elleverantör, och kan via dom ladda min elbil med egentillverkade solel.
Hur ska Ionity konkurrera med att kunna ladda för 50 öre per kWh?
Nä, Tesla bör verkligen köra på det, det finns säkert fler investerare som är redo att satsa pengar när de fortsätter göra förlust. Tesla är ju här för att rädda världen, om de gör vinst eller förlust är strunt samma.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.
Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.
Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..
Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.
Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..
Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Tråkigt, men jag förstår precis vad du menar. Jag köpte min första Tesla för 4 år sedan och hoppades att denna bilen skulle vara ett undantag. Min instegsport till elbilsvärlden, men ack så fruktansvärt långt utanför min ekonomiska smärtgräns och egentligen helt fel typ av bil för mig. Idag kör jag tredje bilen i samma prisklass, och det finns fortfarande inga vettiga (läs billigare) alternativ om jag vill ha en elbil som förstabil. Nu fungerar e-tron visserligen jättrebra för mina behov, så sett har utveckligen gått åt rätt håll. Men priset.... Och laddningsmöjligheterna har inte alls utvecklats som jag hade hoppats och som jag trodde när jag beställde bilen för 1.5 år sedan. Tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker att en mindre elbil som förstabil är en bra lösning. Vi körde så för några år sen och den lilla fick ta nära på alla mil. Man bävade för att använda dieselhärket. Bättre än en hybrid på många sätt skulle jag säga.chaffis75 skrev:Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.
Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.
Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..
Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de är precis detta som är planen. Vi hade en leaf under 2 år tillsammans med en fossil bil, funkade riktigt bra men vi skulle vilja ha lite mer range.. Men en bil I taget, jag hoppas vi kan ha en elbil innan året är slut även om de nu kommer vara en "andra förstabil" om man kan uttrycka sig så..RagWal skrev:Tycker att en mindre elbil som förstabil är en bra lösning. Vi körde så för några år sen och den lilla fick ta nära på alla mil. Man bävade för att använda dieselhärket. Bättre än en hybrid på många sätt skulle jag säga.chaffis75 skrev:Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.
Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.
Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..
Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19