Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Niklas Z skrev:
mati skrev:
Tesla har aldrig haft ambitionen att använda Supercharger nätverket som kassako. Det är nog skillnaden.
För Tesla har nog kostnaderna för Superchargernätverket setts som kostnader för marknadsföring.
Ja, och Ionity kan tvärtom betraktas som anti-marknadsföring. Man vill ju uttryckligen inte att folk använder laddarna. Uttalandet "ni kan ju ladda någon annanstans" har ju nästan blivit deras slogan.
Om jag har solceller som producerar el för 50 öre per kWh.
Om jag dessutom har Tesla som elleverantör, och kan via dom ladda min elbil med egentillverkade solel.
Hur ska Ionity konkurrera med att kunna ladda för 50 öre per kWh?
Och Tesla ska ta noll kronor betalt för laddarna, batterierna, servicen mm?

Nä, Tesla bör verkligen köra på det, det finns säkert fler investerare som är redo att satsa pengar när de fortsätter göra förlust. Tesla är ju här för att rädda världen, om de gör vinst eller förlust är strunt samma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.

Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.

Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..

Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Tråkigt, men jag förstår precis vad du menar. Jag köpte min första Tesla för 4 år sedan och hoppades att denna bilen skulle vara ett undantag. Min instegsport till elbilsvärlden, men ack så fruktansvärt långt utanför min ekonomiska smärtgräns och egentligen helt fel typ av bil för mig. Idag kör jag tredje bilen i samma prisklass, och det finns fortfarande inga vettiga (läs billigare) alternativ om jag vill ha en elbil som förstabil. Nu fungerar e-tron visserligen jättrebra för mina behov, så sett har utveckligen gått åt rätt håll. Men priset.... :( Och laddningsmöjligheterna har inte alls utvecklats som jag hade hoppats och som jag trodde när jag beställde bilen för 1.5 år sedan. Tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

chaffis75 skrev:
Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.

Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.

Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..

Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
Tycker att en mindre elbil som förstabil är en bra lösning. Vi körde så för några år sen och den lilla fick ta nära på alla mil. Man bävade för att använda dieselhärket. Bättre än en hybrid på många sätt skulle jag säga.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
chaffis75 skrev:
Ja nu har ionity lyckats med precis de som de önskar, jag gick och köpte mig en ny (begagnad) fossil bil.

Jag kan idag inte köpa tesla och att då köpa en annan första bil som går på el blir svårt rent ekonomiskt.

Troligen blir blir andra bilen snart en elbil, dvs de kommer vara en lokal 1a bil. Som man kör så mycket de går lokalt dvs ingen snabb laddning. Alla sträcker som är längre blir med fossilen och fossilen får även användas när elbilen redan är ute och kör..

Tråkigt men kunde inte vänta längre.. Den gammal fossilen var nu 9 är och vi har väntat typ 4 av dessa på att de snart kommer en elbil som passar oss.
Tycker att en mindre elbil som förstabil är en bra lösning. Vi körde så för några år sen och den lilla fick ta nära på alla mil. Man bävade för att använda dieselhärket. Bättre än en hybrid på många sätt skulle jag säga.
Jo de är precis detta som är planen. Vi hade en leaf under 2 år tillsammans med en fossil bil, funkade riktigt bra men vi skulle vilja ha lite mer range.. Men en bil I taget, jag hoppas vi kan ha en elbil innan året är slut även om de nu kommer vara en "andra förstabil" om man kan uttrycka sig så..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Bygget påbörjat i Karlskrona. Kul att de iaf fortsätter bygga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

macky skrev:
Bygget påbörjat i Karlskrona. Kul att de iaf fortsätter bygga.
Envisa dårar....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

tycker det är bra att de bygger. priset tror jag kommer lösa sig när det finns fler bilar från olika tillverkare på marknaden.(än tesla)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
tycker det är bra att de bygger. priset tror jag kommer lösa sig när det finns fler bilar från olika tillverkare på marknaden.(än tesla)
Håller med dig även om jag idag inte skulle ladda på en ionity. Jag lever på hoppet att de ska fatta snart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Är det någon som testat att ladda med Chargepoint på Ionity? Med dem ska fortfarande fast pris på knappt 73 SEK gälla.

Från appen
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

jpetters skrev:
Är det någon som testat att ladda med Chargepoint på Ionity? Med dem ska fortfarande fast pris på knappt 73 SEK gälla.
Jag laddade ner appen och skapade ett konto. Men när jag letar så hittar den bara Ionity i Mantorp och inte ens den går att välja. Den säger, trots att man ser den på kartan, att "There are no matching stations in this area."
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Kollar man på Danmark och Tyskland, så hittar jag många ionity (alla?) och de verkar ha ett fast pris på ca 80kr/laddning. Är ju helt fantastiskt! Frågan är hur lång tid det tar innan detta stängs av?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Efter att ha aktiverat CCS under filters fick jag upp Ionity Varberg. Bild
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Jag begärde tillbaka pengarna från bokningen av Vw ID3 bl a med argumentet att det är dyrt att snabbladda. När man nu kan välja mellan att tanka 8 liter Bensin för 120 kr på 5 minuter överallt (I3 Rex) eller ladda för 8,7 kr/kwh på vissa utvalda platser i 20 minuter så är valet lätt, motsvarande ca 160-170 kr. Dessutom kunde man inte provköra vw id 3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Instabil app. Fick starta om den efter att ha valt CCS för att den skulle hitta några. Jo, nu kom de upp. Men vågar man testa? Priset kanske blir ett annat i praktiken?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Jerker skrev:
Instabil app. Fick starta om den efter att ha valt CCS för att den skulle hitta några. Jo, nu kom de upp. Men vågar man testa? Priset kanske blir ett annat i praktiken?
Jag ska iaf testa på onsdag. Jag läste om en Tysk som skrev att han fortfarande betalade det fasta priset som står i appen. Borde ju fungera även i Sverige.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Parallellt med Abt e-Transporter 6.1 presenterade Volkswagen Commercial Vehicles också en egen laddningstjänst som kallas e-Charge (inte att förväxla med Innogys eCharge), som är avsedd att ge kunderna enkel åtkomst till 110 000 laddpunkter i 24 europeiska länder. Koncernens kommersiella fordonsdivision frigör alltså sig från WeCharge-laddningstjänsten som tidigare drivits av Volkswagen. Den nya tjänsten, utvecklad av Digital Charging Solutions, kommer initialt att finnas tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Sverige.

Vad är det för skillnad på WeCharge och eCharge från VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Parallellt med Abt e-Transporter 6.1 presenterade Volkswagen Commercial Vehicles också en egen laddningstjänst som kallas e-Charge (inte att förväxla med Innogys eCharge), som är avsedd att ge kunderna enkel åtkomst till 110 000 laddpunkter i 24 europeiska länder. Koncernens kommersiella fordonsdivision frigör alltså sig från WeCharge-laddningstjänsten som tidigare drivits av Volkswagen. Den nya tjänsten, utvecklad av Digital Charging Solutions, kommer initialt att finnas tillgänglig i Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Sverige.

Vad är det för skillnad på WeCharge och eCharge från VW?
WeCharge too much. eCharge is expensive. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

mati skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

jpetters skrev:
mati skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.
Intressant. Frågan är vem som tar smällen, Ionity eller Charge Point?

Nej, detta kommer inte att vara för evigt. Kanske har Charge Point ett avtal om fast taxa som ännu inte löpt ut?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Ionity får lite konkurrens av EnBW.
EnBW har so mål att ha laddare varje 40 till 50 kilometer.

EnBW lovar 10.000 elbils snabbladdningspunkter fram till 2025.

Idag är vi marknadsledande inom snabbladdare baserat på vår nätverksstorlek - och vi vill vara så, " meddelade Mastiaux. Enligt rapporten driver EnBW för närvarande 340 snabbladdningsplatser i Tyskland med nästan 1 000 laddpunkter, 140 fler håller på att slutföras och 200 är i projektfasen. 1000 bör slutföras i början av 2021, bekräftar Timo Sillober, försäljningschef på EnBW. Leverantören är för närvarande representerad vid varje tredjedel av de mer än 400 vilhållplatserna längs motorvägarna. " Var 90: e kilometer hittar en kund en laddningsstation från oss längs motorvägarna, " förklarar Sillober. Detta avstånd förväntas minska till 40 till 50 kilometer under de kommande åren, och snabbladdningsinfrastruktur ska också byggas vid lastbilstoppar bort från motorvägarna.
https://www.elektroauto-news.net/2020/e ... e-bis-2025
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av jpetters »

Jerker skrev:
jpetters skrev:
mati skrev:
Det låter för bra för att vara sant. Och är det oftast inte sant. Även om de kanske har missat anpassa priset till ionitys ockerpriser så lär det inte dröja länge tills de upptäcker sitt misstag. Jultomten har jag slutat tro på för ganska länge sedan.
Enligt min debitering i appen så kostade 85 kWh 73kr på Ionity Mantorp. Så det verkar ju fungera för tillfället.
Knappast en lycka som varar dock.
Intressant. Frågan är vem som tar smällen, Ionity eller Charge Point?

Nej, detta kommer inte att vara för evigt. Kanske har Charge Point ett avtal om fast taxa som ännu inte löpt ut?
Sannolikt något avtal som inte löpt ut än. Fast pris även i Tyskland. 7.7 EUR, när det fungerar. När det inte gick att aktivera via appen pga av något "System error" så aktiverade de på distans utan någon debitering.
Var samma för ett gäng danskar i Helsingborg igår. De fick inte igång laddningen till deras eTron via Ionity appen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

„Wer ein Elektroauto kaufen will, muss überzeugt sein, dass er überall ausreichend Möglichkeiten zum Laden findet“, sagt auch EnBW-Chef Mastiaux. Außerdem plädiert er für eine Klarheit bei Tarifen und einfache Abrechnungsmodalitäten: „Elektromobilität muss transparent und simpel sein.“

Jawohl EnBMW. :)

Vad är priset då? 4-5 kr / kwh snabbladdning! Dyrt men sätter press på Ionitys 8,7 kr / kwh.

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... d-bezahlen
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
„Wer ein Elektroauto kaufen will, muss überzeugt sein, dass er überall ausreichend Möglichkeiten zum Laden findet“, sagt auch EnBW-Chef Mastiaux. Außerdem plädiert er für eine Klarheit bei Tarifen und einfache Abrechnungsmodalitäten: „Elektromobilität muss transparent und simpel sein.“

Jawohl EnBMW. :)

Vad är priset då? 4-5 kr / kwh snabbladdning! Dyrt men sätter press på Ionitys 8,7 kr / kwh.

https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... d-bezahlen
4-5kr/kWh för ultrasnabb laddning tycker jag inte är så farligt ärligt talat. Du får ju se det med bakgrunden att tyska elpriser ligger runt 3 kr/kWh för hushållsel. Visserligen tar EnBW en grundavgift på 50 kr om man vill ha det lägre kWh-priset, men det är ingen bindningstid på abonnemanget vilket betyder att man kan teckna det inför semestern och sen avslutar man det igen. Dessutom kan man som tysk välja EnBW som elleverantör för hushållselen och då blir det också billigare. Precis som Maingau Energie gör. Väldigt synd att vi inte har samma möjlighet i Sverige.
Men visst är det riktigt bra att Ionity får mothugg från alla håll. När till och med konkurrenterna klagar över Ionitys höga priser är det ju ett bevis på att de är helt ute och cyklar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar