Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Dodde skrev:
RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
Porsche funkar varannan gång.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Johnalm skrev:
Dodde skrev:
RagWal skrev:
Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Porsche och Mach-E, några fler?
Porsche funkar varannan gång.
Vad händer när det inte fungerar? Felmeddelande?

När det fungerar, hur lång tid efter att man satt i sladden tar det innan bilen väl börjar ladda (mest nyfiken, då det rent praktiskt inte spelar någon roll)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Johnalm »

Då måste man blippa Porsches laddkort, då funkar det oftast.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Kostar en Ionity plats 1.875 miljoner euro!!! :shock: :shock: :shock:

Blackrock är tänkt att investera 500 miljoner euro i Ionity.

Enligt en mediarapport ska investeringsjätten Blackrock leda totalt 750 miljoner euro i kapitaltillskott för joint venture -företaget Ionity, som avser att använda pengarna för att ytterligare utöka sitt HPC -nätverk. Det finns också en första indikation på antalet platser i nästa expansionssteg.
Som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till de inblandade, kommer den amerikanska investeraren att investera 500 miljoner euro i kapitalökningen. Resterande 250 miljoner euro vill bidra med de befintliga ägarna av Ionity - Audi och Porsche från VW -gruppen, Daimler, BMW, Ford och Hyundai -Kia.
Med kapitalökningen kommer Ionity att värderas till 2,25 miljarder euro. Blackrock skulle ha en andel på 22 procent i det gemensamma företaget för avgifter. Ionity har inte bekräftat kapitalökningen och Blackrocks inträde.

Om kapitaltillskottet skulle användas fullt ut för byggandet av ytterligare 400 platser, skulle detta motsvara en räknehalt på 1.875 miljoner euro per plats.

https://www.electrive.net/2021/10/21/bl ... vestieren/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Kostar en Ionity plats 1.875 miljoner euro!!! :shock: :shock: :shock:

Blackrock är tänkt att investera 500 miljoner euro i Ionity.

Enligt en mediarapport ska investeringsjätten Blackrock leda totalt 750 miljoner euro i kapitaltillskott för joint venture -företaget Ionity, som avser att använda pengarna för att ytterligare utöka sitt HPC -nätverk. Det finns också en första indikation på antalet platser i nästa expansionssteg.
Som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till de inblandade, kommer den amerikanska investeraren att investera 500 miljoner euro i kapitalökningen. Resterande 250 miljoner euro vill bidra med de befintliga ägarna av Ionity - Audi och Porsche från VW -gruppen, Daimler, BMW, Ford och Hyundai -Kia.
Med kapitalökningen kommer Ionity att värderas till 2,25 miljarder euro. Blackrock skulle ha en andel på 22 procent i det gemensamma företaget för avgifter. Ionity har inte bekräftat kapitalökningen och Blackrocks inträde.

Om kapitaltillskottet skulle användas fullt ut för byggandet av ytterligare 400 platser, skulle detta motsvara en räknehalt på 1.875 miljoner euro per plats.

https://www.electrive.net/2021/10/21/bl ... vestieren/
Aouch! :o :shock:
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wheels »

BlackRock borde döpas om till The Umbrella Corporation
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

wheels skrev:
BlackRock borde döpas om till The Umbrella Corporation
Utvecklar Blackrock också zombievirus? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
P85D svart/svart med gratis SuC
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

De har ju fått mycket pengar att bygga ut för nu, men jag vet inte alls hur planerna ser ut.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
P85D svart/svart med gratis SuC
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Remuz skrev:
Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.


Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.

Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.

Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
Remuz skrev:
Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.


Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.

Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.

Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrEarp »

FE2FB102-76F2-4F43-B77C-8E9A45D67AEE.png
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Senast redigerad av MrEarp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Remuz »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?
Jobbar på Volvo, så det är så det ser ut...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MrEarp skrev:
6C32198E-A4A6-4C71-806D-D22EF5336B5E.png
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?

Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
MrEarp skrev:
6C32198E-A4A6-4C71-806D-D22EF5336B5E.png
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?

Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Personen får sig säkert en tillsägelse! Ej OK!
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsA »

Remuz skrev:
Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Finns ju andra hyfsat snabba laddare och även om du missar Polestars Ionity rabatt så gäller det "bara" ett år.
Har fått köa två gånger vid 50kW gratis laddare på 5 år.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?
På Vattenfall är varken Tesla eller Polestar möjliga att välja.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
Remuz skrev:
Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.


Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.

Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.

Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.

Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.

Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
Remuz skrev:
Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.


Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.

Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.

Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.

Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.

Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.

Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
MWall skrev:
Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.

Fler laddare = högre kostnader också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.

Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
Till en stor del beror det nog på Ionitys (eller deras ägares) ovilja att investera tillräckligt för att göra en seriös tjänst och produkt på marknaden. Men det sagt så kan det säkert här i Sverige ligga ett extra stort problem i potentiell konflikt mellan Ionity och CKs egna ambitioner på området.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar