Porsche funkar varannan gång.Dodde skrev:Porsche och Mach-E, några fler?RagWal skrev:Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vad händer när det inte fungerar? Felmeddelande?Johnalm skrev:Porsche funkar varannan gång.Dodde skrev:Porsche och Mach-E, några fler?RagWal skrev:Bra om de har implementerat detta.Vilka bilar klarar detta? Vore bea med ett test.
När det fungerar, hur lång tid efter att man satt i sladden tar det innan bilen väl börjar ladda (mest nyfiken, då det rent praktiskt inte spelar någon roll)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Då måste man blippa Porsches laddkort, då funkar det oftast.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Kostar en Ionity plats 1.875 miljoner euro!!!
https://www.electrive.net/2021/10/21/bl ... vestieren/
Blackrock är tänkt att investera 500 miljoner euro i Ionity.
Enligt en mediarapport ska investeringsjätten Blackrock leda totalt 750 miljoner euro i kapitaltillskott för joint venture -företaget Ionity, som avser att använda pengarna för att ytterligare utöka sitt HPC -nätverk. Det finns också en första indikation på antalet platser i nästa expansionssteg.
Som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till de inblandade, kommer den amerikanska investeraren att investera 500 miljoner euro i kapitalökningen. Resterande 250 miljoner euro vill bidra med de befintliga ägarna av Ionity - Audi och Porsche från VW -gruppen, Daimler, BMW, Ford och Hyundai -Kia.
Med kapitalökningen kommer Ionity att värderas till 2,25 miljarder euro. Blackrock skulle ha en andel på 22 procent i det gemensamma företaget för avgifter. Ionity har inte bekräftat kapitalökningen och Blackrocks inträde.
Om kapitaltillskottet skulle användas fullt ut för byggandet av ytterligare 400 platser, skulle detta motsvara en räknehalt på 1.875 miljoner euro per plats.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Aouch!Zalman3 skrev:Kostar en Ionity plats 1.875 miljoner euro!!!
https://www.electrive.net/2021/10/21/bl ... vestieren/
Blackrock är tänkt att investera 500 miljoner euro i Ionity.
Enligt en mediarapport ska investeringsjätten Blackrock leda totalt 750 miljoner euro i kapitaltillskott för joint venture -företaget Ionity, som avser att använda pengarna för att ytterligare utöka sitt HPC -nätverk. Det finns också en första indikation på antalet platser i nästa expansionssteg.
Som "Manager Magazin" rapporterar, med hänvisning till de inblandade, kommer den amerikanska investeraren att investera 500 miljoner euro i kapitalökningen. Resterande 250 miljoner euro vill bidra med de befintliga ägarna av Ionity - Audi och Porsche från VW -gruppen, Daimler, BMW, Ford och Hyundai -Kia.
Med kapitalökningen kommer Ionity att värderas till 2,25 miljarder euro. Blackrock skulle ha en andel på 22 procent i det gemensamma företaget för avgifter. Ionity har inte bekräftat kapitalökningen och Blackrocks inträde.
Om kapitaltillskottet skulle användas fullt ut för byggandet av ytterligare 400 platser, skulle detta motsvara en räknehalt på 1.875 miljoner euro per plats.
Re: Ionitys laddnätverk
Utvecklar Blackrock också zombievirus?wheels skrev:BlackRock borde döpas om till The Umbrella Corporation
Re: Ionitys laddnätverk
Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
De har ju fått mycket pengar att bygga ut för nu, men jag vet inte alls hur planerna ser ut.
Re: Ionitys laddnätverk
Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- elbilist
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Ionitys laddnätverk
Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Senast redigerad av MrEarp, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Jobbar på Volvo, så det är så det ser ut...martinot skrev:Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ionitys laddnätverk
Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Personen får sig säkert en tillsägelse! Ej OK!martinot skrev:Märkligt att Ionity inte infört idle-avgifter som Tesla gjort?MrEarp skrev:Detta är inte OK på laddare 4, 100% SOC och just nu är det stora köer ut med hela E4an.
Borde vara en sjävklar grej. Det där är inte OK att blockera på det sättet.
Re: Ionitys laddnätverk
Finns ju andra hyfsat snabba laddare och även om du missar Polestars Ionity rabatt så gäller det "bara" ett år.Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
Har fått köa två gånger vid 50kW gratis laddare på 5 år.
Polestar 2 awd -21
Re: Ionitys laddnätverk
På Vattenfall är varken Tesla eller Polestar möjliga att välja.martinot skrev:Tillåter arbetsgivaren enbart Polestar och Volvo som tjänstebilar? Är inte Tesla möjligt val?Remuz skrev:Ett annat problem med att man bara kan få PS2 på jobbet, finns inte en chans att jag man köa för laddning med min son och jag kör ändå Stockholm Göteborg hyfsat ofta.
-
- elbilist
- Inlägg: 925
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Re: Ionitys laddnätverk
Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Re: Ionitys laddnätverk
Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.R_Edvinsson skrev:Kollade dem nu 20.00 och ingen av de jag kollade på i södra sverige hade mer än en station upptagen.taliz skrev:Är väl inte många som kör norr om Stockholm än.R_Edvinsson skrev:Skulle vara intressant att se beläggningsgraden på deras laddare.Remuz skrev:Hat ionity några planer på att öka från 4 till 20 platser per site eller nåt? Med tanke på hur mycket kö det börjar bli alltså
Körde Stockholm - Sälen - Åre - Stockholm under veckan och Ionity är utan tvekan det laddnätverk som oss utanför tesla som erbjuder bäst förutsättningar.
Inga köer och aldrig mer än en bil på någon site när jag passerade.
Värre är det på baksidan av fjällvärlden där det står enstaka ensamma MER eller Eways burkar.
Kolla söderut längs E4 och E6. Där är det rejält med trafik.
Värnamo, Gränna, Mantorp, Norrköping, Strömstad, Spekeröd, Varberg, Enköping, Örebro, Mariestad mfl har alla 0 lediga platser just nu.
Så allt handlar om trafikflödet och att varenda människa skall åka samtidigt varje helg.
Tror fortfarande inte att Ionity har fullsatta stationer mer än att det kan räknas i minuter/dygn
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel skrev:Man tjänar nog mer per minut om man kan ha ytterliggare en bil till som laddar.. eller 20..MWall skrev:Ska man tjäna pengar på laddare så vill man nog ha ett högt utnyttjande. Och då krävs nästan köer...
Fast ionity har nog bara köer till sina laddare runt <10 dagar per år totalt och sedan "öken" resten av året.
Fler laddare = högre kostnader också.
Re: Ionitys laddnätverk
Till en stor del beror det nog på Ionitys (eller deras ägares) ovilja att investera tillräckligt för att göra en seriös tjänst och produkt på marknaden. Men det sagt så kan det säkert här i Sverige ligga ett extra stort problem i potentiell konflikt mellan Ionity och CKs egna ambitioner på området.chaffis75 skrev:Jag har själv varit inne på detta men vissa stationer vid e6 och e4 är välsigt högt lastade stora delar av tiden medans andra är väldigt fria.
Ionity har väl sagt att de ska öka antalet laddare men sen är frågan hur avtalen ser ut på alla cirkel k däede ofta står, cirkel k kanske vill bli av med ionity med tanke på att de själva bygger ett ladd nätverk idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik