Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Lindstromer skrev:
Försökte testa igår vid lunch, mackpersonalen kom ut med laddbricka och sa med uppgiven röst att hela området har strömavbrott så blev inte läge att testa.

Kanske tur om det ändå kostade, jag bor ju i närheten så ville mest testa. ;)
Oj! När jag var där så var en av laddarna trasig (redan!) men det syntes inte i appen. När jag laddade så syntes det att den var upptagen, så det är ju konstigt att den felande laddaren inte rapporterar in det till systemet.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Ampera »

Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Ampera skrev:
Värnamo är inte längre gratis, var där i torsdag och den var öde..., i söndags var den grattis och det var fullt.
Asch då! Ska passera den nästa helg, hade hoppats på en gratisladdning. Men då får det väl bli lunch på Toftaholm istället! :mrgreen:
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av evilirish »

Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

evilirish skrev:
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Hur då? Dom har ju bara CCS.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av evilirish »

taliz skrev:
evilirish skrev:
Testade ofrivilligt Eon's HPC i Löddeköpinge med Leafen i torsdags förmiddag. Gratis är gott!Bild
Hur då? Dom har ju bara CCS.
Nej, nu sitter där även Chademo!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

200 live! Det var 40 för exakt ett år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

En norr om Stockholm som är igång.
Man får köra Tesla ett tag till.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nu är det 202. Samma plötsliga ökning av driftsättningar som förra året strax innan årsskiftet. Notera också att det finns fler Ionitys i Sverige än i Norge.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hertsh skrev:
Om de bara kunde ta sig i kragen och sätta upp en i Dalarna. Just nu känns det tyvärr som att de mest kopierar Teslas SuC-placeringar. Vore bra med lite alternativa platser som folk efterfrågar.
Enig. Men det är kanske inte enbart Ionitys fel när man tolkar deras uttalanden rätt.
Vi ble faktisk nødt til å bytte kommune, så det er gjort. Seriøse firmaer annonser ikke før de er 100% sikre og det er ved byggestart. Mye kan skje før det, og jeg snakker av erfaring.
och
Vi kan takke en svært treg kommune for at har tatt så lang tid, dessverre
https://sv-se.facebook.com/ionitynordic/

Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Aanuka »

taliz skrev:
Sämre kvalitet på VWs "Electrify America"?

Har enbart gjort 6 laddningar på Ionity (Mantorp samt Södertälje) vilket har fungerat klanderfritt.
Använder mig av Plugsurfing taggen som fungerat varje gång, men ser fram emot att de löser CCS-Betalningen som de tydligen ska ha haft ett pilotprojekt på.

Sett till KW så är det lägsta jag fått 87KW vilket jag förmodar var för jag kom med kallt batteri och låg SoC (12%)
Efter några minuter var det uppe på 150KW för att gå ner något efter 83%.
Laddat några gånger till närmare 100% när det varit taskigt väder men då även med relativt hög KW de sista % (85-95KW)

Håller mig mest i Stockholm och söderut där placering av Ionity laddarna fungerar bra (Stockholm <-> Jönköping <-> Göteborg) samt (Stockholm <-> Karlskrona).
Sträckan Stockholm <-> Göteborg via Jönköping är fortfarande lite klurig då Ulricehamn ännu inte är igång, men hoppas på att den öppnar inom kort.

Det som jag kan se som ett problem med Ionity är väl antalet laddstolpar per station som oftast enbart är 4stycken (I vissa fall 2).
Nu har det ändå fungerat dugligt då jag aldrig behövt vänta, men med nya Bonus/Malus och andra incitament för att främja elbil så kan det på sikt bli trångt.
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Aanuka »

Svenssons skrev:
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.

Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Aanuka skrev:
Svenssons skrev:
Aanuka skrev:
Kanske har de möjlighet att lastbalansera paren för att fort få dit nya stolpar med tanke på att det finns så få bilar som kan utnyttja de 350KW som Ionity kan leverera.
Det finns väl ingen bil som kan nyttja 350 kW och stolparna kan inte idag leverera 350kW. De är dock förbereda för att kunna göra det den dagen det finns någon bil som kan ta emot 800V och 350kW.
Den information som finns och det som har förmedlats är att alla IONITY laddare som installeras i Sverige är satta till 350KW redan från början.

Att det sedan inte finns några bilar som kan ta emot 350KW var lite hela min poäng, frågan är alltså om de kan strypa ner nuvarande stolpe till säg 175KW (Vilket jag tror Tritium laddarna kan) och därefter utöka med enbart en extra stolpe utan att behöva sätta dit nya skåp och allt arbete runtomkring för att klara av en högre kapacitet.
För att kunna få ut 350 kW krävs det att laddningen sker med 800V och inte 400 V.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Aanuka skrev:
Frågan är således hur pass dimensionerade stationerna är för att snabbt kunna utöka stolpar. Sett till markarbete bör det väl gå att fixa hyfsat fort, men allt annat runtomkring?
Många av stationerna har ju redan fundament för fler laddare. Jag gissar att det är bara laddarna som fattas, allt annat borde vara förberett. Ionity satsar nog främst på att få så bra yttäckning som möjligt i första hand. Precis som Tesla gjorde. Och det är ju bra.
Frågan är vad som händer när stationerna väl har kompletterats med de laddare som inte är installerade idag. I snitt sex laddare per station är inte mycket, även om varje laddare i teorin kan leverera 175/350kW. Jag har aldrig någonsin stått i kö hittills, varken på SuC, hos Ionity eller någon annanstans. Men det beror nog på att jag har haft tur och att jag sällan snabbladdar. För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
Det riktigt sura är ju att många som laddar på ionity gör det med bilar som laddar väldigt långsamt.
eNiro, kona, ioniq, egolf etc. Ingen klarar ens 100kw. Risken är väl att många bas-ID3 också kommer "clogga" stationerna.
De som sen kommer med étron, PS2 etc som klarar betydligt mer får stå och vänta och vänta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
För köer lär det bli om inte antalet laddare ökar markant kommande åren.
Det riktigt sura är ju att många som laddar på ionity gör det med bilar som laddar väldigt långsamt.
eNiro, kona, ioniq, egolf etc. Ingen klarar ens 100kw. Risken är väl att många bas-ID3 också kommer "clogga" stationerna.
De som sen kommer med étron, PS2 etc som klarar betydligt mer får stå och vänta och vänta...
Ja, det kan bli ett problem. Framförallt när det inte finns några 50kW-laddare som alternativ för dessa bilar. Men å andra sidan laddar även en e-Golf hyfsat fullt på 45 minuter eller så. Den kommer med andra ord inte blockera laddaren avsevärt längre än en e-tron som också behöver 45 minuter för att ladda 0-100%. Att Golfen sedan inte kan köra lika långt på en laddning gör ju ingenting just i det sammanhanget.
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Jepp, har varit "stökigt" vid HPC i lödde ibland...
Tyckte lite synd om en stressad och irriterad eNiro-förare för några veckor sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?

Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
mati skrev:
Visserligen handlar det om Norge, men svenska kommuner är nog inte mycket bättre skulle jag vilja hävda. Det finns nog måååånga kommunpampar som inte gillar elbilar.
Men det tycks ju inte gälla Tesla med tanke på att DE byggt och fortsätter bygga upp ett laddningsnätverk med egna medel?

Konspirationen med illvilliga kommunpampar har ingen förankring i verkligheten.
Njaaaaa inte riktigt. Du vet väl varför SuC Lagan ligger där den ligger? Tesla fick inte bygga någon annanstans. Någon kommun, vilken det nu var, satte sig på tvären. Så visst brottas alla aktörer med samma bekymmer. Det finns inget konspiratoriskt i det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Testade de nya Ionity både i Oskarshamn och Norrköping på väg hem från Blekinge. Oskarshamn var lite segare med dryga 100 som segade upp mot 135 kW medan Norrköping gav dryga 150 nästan direkt. Båda ligger ju lite dåligt till beaktat vad som finns runtomkring tyvärr. Ingenting utom macken vad jag kunde se, industriområde i Oskarshamn och bostadsområde strax utanför centrum i Norrköping. Men bra att de är på plats och relativt nära vägen.
Användarvisningsbild
AntonBeckman
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 dec 2019 11:33

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av AntonBeckman »

Jerker skrev:
mati skrev:
Egentligen är det ett minst lika stort problem när relativt törstiga bilar med stort batteri står och långsamladdar vid en 50kW-laddare, och den risken är ju betydligt större idag. För en e-tron kan det ta nästan dubbelt så lång tid att ladda vid en en 50kW-laddare jämfört med en e-Golf för att få samma körsträcka.
Det bäddar för bråk vid laddare i framtiden. Läste detta på Facebook:
Blev nyss skälld på vid en clever laddare i Enköping för att jag laddade...
Paret har en Leaf, en asiatisk kvinna som kommer ut o säger att jag inte får ladda här och att 50m bort finns en Tesla supercharger...
Jag säger då att jag får betala på den laddaren, här har jag abonnemang.
Då tjafsar hon emot och säger nej det är gratis för er...
Jag upprepar nej, det är bara dom dyrare Teslamodellerna som har fri laddning... jag måste betala, det står i skärmen min.
Då fortsätter hon att säga att jag inte får ladda här, att den inte är till för mig.
Jag säger att jag har en elbil och får ladda på vilken publik laddare jag vill...
Hon blir sur o hoppar in i bilen igen...
Hon går ut igen o tar bild på regplåten min
Jag hade 70% när dom anlände, tyckte synd om dom o tänkte lämna vid 85% istället för 90% som var tanken från början... efter att man är sådär otrevlig så blir det full-laddning istället ;) karma slår tillbaka.

*edit* dom drog 10min senare och hon pekade finger på vägen ut. Mannen verkade skämmas hur hon uppförde sig.
Haha wow, snacka om trångsynt människa, varför skulle man inte få ladda vart man vill?
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig

Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Skriv svar