På 10 månaders ägande av EQC:n så har jag fått köra lite över en handfull gånger. Men de flesta nu på senare tid. Oftast är det 75% e-trons som står och laddar när jag fått vänta.HelectriC skrev:Fast det är ju inte alltid kö, så man behöver ju inte helt välja bort Ionity, bara de gånger det faktiskt är kö.Gargamel skrev:JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..HelectriC skrev:Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Porsche Taycan, men egentligen oväsentligt då det är Ionity som "felat" i mina ögon.martinot skrev:Antar att det inte var Tesla (har ju ingen P&C med andra än egna SuC). Vad var det för bil och biltillverkare som gjort fel (enligt damen hos Ionity)?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för svar.Johnalm skrev:Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Men p&c så bör jo Ionity känna av om du har giltigt abb eller inte?
Hur svårt kan det vara?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker du plug & charge har fungerat bra vid övriga tillfällen?Johnalm skrev:Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Kommer laddningen igång snabbt?
Följer det inte med ett rfid laddkort som backup?
Till Audi är det ju laddkort eller app som gäller.
Även om de kallar det för Audi e-tron chargin service så är mitt avtal direkt med Ionity.
En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker P&C funkat bra hittills, kom på i efterhand att jag har ett kort från Porsche charging service som säkert hade fungerat för att "få igång" betalningen. Råkar jag ut för samma sak igen så ska jag testa. Går även att betala med Amex via Ionitys betalsida.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Fastned har plug and charge. Första gången startar man med appen sedan avslutar man med appen därefter kommer stationen ihåg din bil. Borde lätt som en plätt kunna appliceras på alla nätverk som kör appar.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Skysst första gången jag hört om någon laddkedja som löst det själva.Lophornis skrev:Fastned har plug and charge. Första gången startar man med appen sedan avslutar man med appen därefter kommer stationen ihåg din bil. Borde lätt som en plätt kunna appliceras på alla nätverk som kör appar.
Re: Ionitys laddnätverk
Vill bara varna för pay pal, betalar du i annan valuta än den som kontot är kopplat till så gör de ett omotiverat stort påslag för växlingen av valuta, betydligt mer än vad kort bolagen brukar lägga på.Off Grid Byggaren skrev:
En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Kan du inte välja det under inställningar hos Paypal? Det brukar man ju kunna när man köper något med Paypal. Men det kanske är annorlunda när betalningen går automatiskt efter varje laddsession?chaffis75 skrev:Vill bara varna för pay pal, betalar du i annan valuta än den som kontot är kopplat till så gör de ett omotiverat stort påslag för växlingen av valuta, betydligt mer än vad kort bolagen brukar lägga på.Off Grid Byggaren skrev:
En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
taliz skrev:Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.
Ionity eller PayPal?
Re: Ionitys laddnätverk
PayPal, han skrev ju om PayPal.Hoppsan_84 skrev:taliz skrev:Bra råd att undvika paypal om inte absolut nödvändigt.
Råkar man ha pengar på sitt konto där så tar dom sig numera friheten att debitera bara för att man har ett konto hos dem.
Har man inga pengar så debiterar dom inte.
Ionity eller PayPal?
Re: Ionitys laddnätverk
Åkte ner till Emmaboda (av alla ställena) idag.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.
Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.
Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.
Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.
Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
Re: Ionitys laddnätverk
Körde Stockholm GBG idag, var beredd på det värsta på grund av alla artiklar och forumposts om hur mycket kaos och köer det är på Ionity under helg och semester.Gargamel skrev:Åkte ner till Emmaboda (av alla ställena) idag.
Stannade till lite snabbt i södertölje, halvfullt på 4 laddarna, helt ok.
Kom till Ionity norrköping, 4 laddare.. JA! en ledig, samtidigt som jag svänger in på den så kommer det en etron och en id3 och blir snopna.
Men, det visade sig sedan att min var "trasig", skärmen hade frusit på hjälp-skärmen, ringde snabbt ionity som försökte starta om den, funkade inte, men de kunde starta laddningen manuellt, så jag fick ladda gratis idag på den laddaren, 3:e gången som jag fått ladda gratis pga struls med deras laddare.
Stannade till i Oskarshamn, en av 4 laddare tagna. En kvart senare rullar samma e-tron in som i norrköping, plus en annan id3:a, och vips blev det fullt där också.
Visade sig inte vara några problem alls, minst två lediga överallt. Laddade i Norrköping och Ulricehamn. Kollade ChargeFinder och de laddare jag passerade/undvek (Mantorp, Gränna) och där fanns lediga stalls. Enda som var fullt var Powerstop Mjölby där vi svängde in för en kisspaus.
Verkar som om det är lite lotteri om det är fullt eller ej, men jag såg till att sitta och köra( dvs inte ladda) mellan 12-14 vilket kanske påverkade.
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nuZalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.Bjelke skrev:”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nuZalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
I världen då eller ?Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ser statistiken ut om man jämför tesla supercharger med ionity? Hur många stationer har dom och hur många blir det per såld bil i Sverige?Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Tänker då att man räknar BMW, Daimler och VAG.
Re: Ionitys laddnätverk
i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.mati skrev:Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.Bjelke skrev:”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nuZalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?
Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.
Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
Re: Ionitys laddnätverk
Ford kanske inte börjat sälja elbilar än, men även Hyundai och KIA borde räknas med.Fredrik j skrev:Hur ser statistiken ut om man jämför tesla supercharger med ionity? Hur många stationer har dom och hur många blir det per såld bil i Sverige?Zalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Tänker då att man räknar BMW, Daimler och VAG.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Förutom rykten att samtal pågår om laddsamarbete mellan Tesla och VAG, så är det ju även många rykten om att VAG tröttnat på Ionity (läs troligen tröttnat på de andra delälgarnas ovilja att investera), och istället kommer bygga upp ett helt eget laddnät.dfa skrev:i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.mati skrev:Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.Bjelke skrev:”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nuZalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?
Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.
Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Intressant hur VAG kommer att lägga upp det isf kommer dom att prioritera ”sina egna”? Nästan 100% säkert antarmartinot skrev:Förutom rykten att samtal pågår om laddsamarbete mellan Tesla och VAG, så är det ju även många rykten om att VAG tröttnat på Ionity (läs troligen tröttnat på de andra delälgarnas ovilja att investera), och istället kommer bygga upp ett helt eget laddnät.dfa skrev:i VAGs #newauto presentation säger VAG att man har "iniitiativ" igång för 17-18k stycken HPC laddare i Europa till vad jag tolkar som år 2025.mati skrev:Exakt. Jag har inga siffror på det men jag upplever och gissar att Ionity är en av de långsammaste just nu.Bjelke skrev:”de andra” är ju inte bara Ionity, det byggs ju liknande laddare av ganska många aktörer nuZalman3 skrev:Tesla bygger 3 nya ladd siter per vecka med i snitt mer än 10 laddare.
Ionity bygger 1 ny site per vecka med i snitt 6 laddare, Teslas försprång ökar varje vecka på det viset kommer de andra aldrig i kapp.
Någon som orkar analysera vad detta innebär i utbyggnadsväg? (dvs jmfört med idag)
Kan t.ex innebära kraftig utbyggnad av Ionity eller partnerskap med Tesla SuC t.ex?
Håller med om att det verkar märkligt att tesla bygger ut i en så hög takt jämfört med t.ex VAG, men det kanske är en förberedelse för partnerskap som sagt.
Edit: hittade informationen ganska sanbbt. VAG pratar om 5ggr så många HPC laddare jämfört med idag.
För att hålla sig till ämnet för tråden så blir det intressant att se hur detta påverkar Ionity.
jag, men hur gör dom i hela upplägget? Lika som Tesla idag? Eller är det det som är grejen med ryktena kring Tesla, dom
bygger typ massor med laddare och gör partnerskap med Tesla och båda låter alla sina respektive bilar laddar på
alla stolpar? DET vore intressant och fullt genomförbart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Är det här ryktet om VAG & Tesla bara ett rykte som är taget helt ur luften eller finns det ett uns av något verkligt att gå på? Hur troligt är detta rykte och varför skulle Tesla samarbeta med VAG?
Är inte VAG nöjda med IONITY?
Är inte VAG nöjda med IONITY?