Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle gissa på samma sak. Det är nog "gratis" nu, som reklam för tjänsten som de börjar ta betalt för senare.joel80 skrev:Min gissning är att det kommer gå över till månadskostnad för oss som vill ha kvar billiga priset sen. Typ som för de andra med bättre Ionity-priser.Maw skrev:Det återstår att se vad som händer om ett år. Polestars uttalade ambition är att det ska fortsätta även efter det inledande året.Klintan skrev:Polestars låga pris är väl bara en reklamkupp via Plugsurfing? Polestar subventionerar priset under ett år, sedan blir det vanliga priser igen. Kan inte bli så enormt dyrt per bil om man tar det på marknadsföringskontot.
Själv är jag inte helt superförtjust i alla dessa krångliga abonnemangsmodeller för att "enbart" hamna i en annan pristariff. Hade det varit fri laddning utan ytterligare kostnad så hade det däremot känts mer motiverat med ett abonnemang.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Hur går det förresten med Ionitys flera år långa projekt att börja ta betalt med Plug & Charge (dvs. utan appar, kort och brickor)?MrRun skrev:Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?
https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Någon som vet status på den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Nej för det som hyllar priserna på snabbladdning ljuger rätt så mycket och eftersom fossilbilisterna inte har någon erfarenhet kan det inte kontra med ren fakta tyvärr.mati skrev:Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil?
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Re: Ionitys laddnätverk
Du menar att det är ett skämt att ladda på ionity som elbilist?Esterox skrev:Nej för det som hyllar priserna på snabbladdning ljuger rätt så mycket och eftersom fossilbilisterna inte har någon erfarenhet kan det inte kontra med ren fakta tyvärr.mati skrev:Visa bara inte den här bilden för någon. Vilken fossilbilist skulle frivilligt betala 119kr för 1,4 liter diesel egentligen? Det motsvarar 85kr/liter för samma energimängd. Är det egentligen ingen som förstår hur groteskt billigt det är att tanka fossil energi jämfört med att snabbladda en elbil?
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Lite skilland om man laddar på SuC eller andra operatörer som har rimligare prissättning.
Re: Ionitys laddnätverk
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Jag sitter just nu och planerar en bilresa till Tyskland med min Tesla M3LR. Det vore ju lite synd om det visar sig bli ett skämt. Kan du förklara för mig vad som är så illa med det alternativ jag just nu planerar, så jag kan undvika en djup besvikelse?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag gjorde en Tysklandsresa med min Model X 2016 (kortare räckvidd än Model 3). Gjorde ingen särskild planering, fungerade helt utan problem och det lär inte fungerar sämre idag. Skämtet är väl att fundera på att ta avgasbil på en långväga resa om man istället kan ta en Tesla.Niklas Z skrev:Jag sitter just nu och planerar en bilresa till Tyskland med min Tesla M3LR. Det vore ju lite synd om det visar sig bli ett skämt. Kan du förklara för mig vad som är så illa med det alternativ jag just nu planerar, så jag kan undvika en djup besvikelse?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet Svenssons, jag ställde bara en retorisk fråga till Esterox.Svenssons skrev:Jag gjorde en Tysklandsresa med min Model X 2016 (kortare räckvidd än Model 3). Gjorde ingen särskild planering, fungerade helt utan problem och det lär inte fungerar sämre idag. Skämtet är väl att fundera på att ta avgasbil på en långväga resa om man istället kan ta en Tesla.Niklas Z skrev:Jag sitter just nu och planerar en bilresa till Tyskland med min Tesla M3LR. Det vore ju lite synd om det visar sig bli ett skämt. Kan du förklara för mig vad som är så illa med det alternativ jag just nu planerar, så jag kan undvika en djup besvikelse?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.renes skrev:Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Alla Tritium laddare på Ionity har funktionen aktiverad sen typ ett år tillbaka.martinot skrev:Hur går det förresten med Ionitys flera år långa projekt att börja ta betalt med Plug & Charge (dvs. utan appar, kort och brickor)?MrRun skrev:Jag hittade en nyhet, hyfsat ny iaf, som kanske tagits upp redan men den 2:a Juni verkar det som Ionity släppte en ny app. Någon som testat?
https://ionity.eu/en/ionity-app.html?fb ... mWkXZi8Vtg
Någon som vet status på den?
Mig veterligen är den enda bilen som fått det aktiverat Tycan men jag har aldrig sett det i verkligheten.
Re: Ionitys laddnätverk
Den här meningen får jag inte ihop. Annat än om du menar att det är billigt för mig eftersom någon annan, tidigare, betalat åt mig? Var fick du det ifrån?Esterox skrev:Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.renes skrev:Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Tråkigt nog måste jag meddela dig att Tesla faktiskt är världsbäst på långresa. Det är bara att bita ihop och medge.Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Ionitys laddnätverk
Du har naturligtvis helt rätt. Jag håller med. Jag skulle kanske inte gå så långt att säga att en elbil är ett skämt på långresa, men det är ingen hemlighet att elbilarna har sina styrkor någon annanstans. Det var en annan sak när snabbladdning var billig eller rentav gratis. Då kunde man förbise alla nackdelar som elbilarna ändå medför på långresa. Kostar det inget, eller väldigt lite, så klagar man ju inte heller när det blir lite besvärligt eller omständligt. Men med dagens priser för snabbladdning, som inte sällan med råge överstiger priset för att tanka en dieselbil, är långresor inte längre så roliga med elbil. Det funkar rent tekniskt, men inte mer. Jag har en kollega som hittills har kört V90 diesel. Nu är han lite sugen på att byta till elbil. Men han jobbar huvudsakligen som säljare och kör väldigt långt och mycket. Och jag har faktiskt rekommenderat honom att låta bli att skaffa elbil i nuläget. Han måste ju snabbladda hela tiden och det blir inte särskilt många mil med hemmaladdning. Det lönar sig helt inte för honom att byta till elbil. Och med tanke på att han inte kan ta sig överallt så som dagens laddinfrastruktur ser ut måste han ändå ta med i kalkylen att han tvingas ta familjens fossilbil rätt ofta. Tyvärr är det så. Jag sa till honom att hans enda alternativ, om han verkligen vill byta till elbil, är en Tesla. Men då skrattade han bara. Det var inget realistiskt alternativ sa han.Esterox skrev:Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.renes skrev:Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?Esterox skrev:Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Hyundai har skapat avtal.
45kr i mån och då 15% på laddningen.
https://www.hyundai.se/agare/charge-myh ... _myhyundai
45kr i mån och då 15% på laddningen.
https://www.hyundai.se/agare/charge-myh ... _myhyundai
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det gäller inte Ionity?Lophornis skrev:Hyundai har skapat avtal.
45kr i mån och då 15% på laddningen.
https://www.hyundai.se/agare/charge-myh ... _myhyundai
Ionity avtalet med chargemyHuyndai kostar 139kr/mnd minimum 12 månader och 3,1kr/kWh.
ChargemyHuyndai är en app/kort som ger användaren tillgång till et gäng laddstolpar (typ alla i Sverige och många i Europa om jag förstått rätt) Fördelen är att enbart dra med sig en app/laddkort, nackdelen är att du får betala 5kr extra per laddsession om du väljer gratisabonnemanget(Flex).
Om du lägger till 45kr/mnd, så får du et s.k. Smart-abonnemang, och betalar ingen extraavgift per session, och får dessutom 15% på "pumppriset".
Så chargemyHuyndai består av två(tre) delar; Flex(0kr) eller Smart(45kr) och om man i tillägg vill ha ett Ionityabonnemang(139kr).
Re: Ionitys laddnätverk
Japp jag läste det i PDF filen.heldiggrisen skrev:Fast det gäller inte Ionity?Lophornis skrev:Hyundai har skapat avtal.
45kr i mån och då 15% på laddningen.
https://www.hyundai.se/agare/charge-myh ... _myhyundai
Ionity avtalet med chargemyHuyndai kostar 139kr/mnd minimum 12 månader och 3,1kr/kWh.
ChargemyHuyndai är en app/kort som ger användaren tillgång till et gäng laddstolpar (typ alla i Sverige och många i Europa om jag förstått rätt) Fördelen är att enbart dra med sig en app/laddkort, nackdelen är att du får betala 5kr extra per laddsession om du väljer gratisabonnemanget(Flex).
Om du lägger till 45kr/mnd, så får du et s.k. Smart-abonnemang, och betalar ingen extraavgift per session, och får dessutom 15% på "pumppriset".
Så chargemyHuyndai består av två(tre) delar; Flex(0kr) eller Smart(45kr) och om man i tillägg vill ha ett Ionityabonnemang(139kr).
Laddar man i Norge på Ionity kostar det under 2kr kwh men i Sverige kostar det över 3kr kwh när man har premium abb.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Fråga bara, om man inte har något abonnemang hos Ionity och kommer för att ladda med kreditkort, drar Ionity en deposition då och vad ligger den på?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
€1 eller motsvarande. I Sverige 10 kr.Erxon skrev:Fråga bara, om man inte har något abonnemang hos Ionity och kommer för att ladda med kreditkort, drar Ionity en deposition då och vad ligger den på?
https://support.ionity.eu/en/payment-bi ... authorised
Re: Ionitys laddnätverk
Tackarheldiggrisen skrev:€1 eller motsvarande. I Sverige 10 kr.Erxon skrev:Fråga bara, om man inte har något abonnemang hos Ionity och kommer för att ladda med kreditkort, drar Ionity en deposition då och vad ligger den på?
https://support.ionity.eu/en/payment-bi ... authorised
Re: Ionitys laddnätverk
Har dom slutat med 800kr för varje försök?
Edit: bra ändring!
Edit: bra ändring!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Bra ändring, men märkligt att de bara ändrat för appen, och inte för betalning via hemsidan? Idealt så borde ju detta vara synkat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Re: Ionitys laddnätverk
Humor när den är som syrligast!M3apan skrev:Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik