Sida 1 av 246

Ionitys laddnätverk

Postat: 17 apr 2018 21:33
av helix
Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.

6 ladduttag på stationen. Laddningen är gratis under testperioden och sen ska Ionity återkomma med priser när det väl drar igång. Oklart också vilket drag det är i laddarna från början, men eftersom det inte finns några bilar som kan ta emot 350kW ännu kan man gissa att det är 150kW-laddare.

EDIT: Är tydligen gratis laddning till 31:e maj


Här några bilder från deras facebook
30714785_199151734025942_6664249626465402880_o.jpg
30706040_199151704025945_1182750052477566976_o.jpg
30729177_199152757359173_6520231079448674304_o.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 apr 2018 22:04
av Zalman3
Har slängt iväg ett mejl till Ionity och undrar när de får klar en 350kW laddare i Sundsvall.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 apr 2018 22:11
av Geni87
Spännande, får se vilken takt de lyckas ha i byggandet framöver!

Off-topic så gör sig inte I-Pace speciellt bra med ballongdäck... gäller iofs många bilar med "modern" design. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 apr 2018 22:39
av bylund
Så I-Pacen BEV:ar en laddplats...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 06:09
av Bjelke
Laddluckan ser ju öppen ut iaf :)
Men vad är det som hänger ut där? En adapter?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 06:42
av mati
Bjelke skrev:
Laddluckan ser ju öppen ut iaf :)
Men vad är det som hänger ut där? En adapter?
Troligen det lilla plastlocket som brukar täcka DC-kontakterna i ett CCS uttag. Man behöver aldrig ta bort det så länge man laddar AC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 06:48
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Laddluckan ser ju öppen ut iaf :)
Men vad är det som hänger ut där? En adapter?
Troligen det lilla plastlocket som brukar täcka DC-kontakterna i ett CCS uttag. Man behöver aldrig ta bort det så länge man laddar AC.
Aha, ja så kan det ju vara, vet bara att på Leaf:en så är det ett lock som sitter på ett eget gångjärn och inget löst skräp som hänger och dinglar medans man laddar, så
man tror ju att om det är så på en sån liten billig skitbil (nåja) så är det väl minst lika tjusigt på en Jaguar lixom...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 07:26
av TiborBlomhall
Mina misstankar om CCS only blev därmed bekräftade.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 07:34
av chaffis75
Inte riktigt så snygga laddare som filmen visade men oavsett så är de ju väldigt kul att de nu faktiskt visar att de är på gång... Låt oss se om de kan hålla den takt i utbyggnad som de pratat om.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 08:19
av Ken1
Sladden ser ut att vara i kortaste laget?
Den ser rätt sträckt ut när Chevan laddar...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 08:32
av mati
TiborBlomhall skrev:
Mina misstankar om CCS only blev därmed bekräftade.
Fast det var väl ingen större överraskning, eller? Allt annat hade varit konstigt. Vad skulle det vara annars, ChadeMo? Ionity representerar bara tyska biltillverkare, ingen av deras elbilar kan eller komma att kunna snabbladda med något annat än CCS. Det är bara att finna sig i det faktum att det är så standarden ser ut nu. Tyska staten ger dessutom en massa morötter till dem som vill bygga ultrasnabba CCS-laddare, men allt annat ratas. Tesla får ju inte ens bygglov längre, såvida de inte tar till konstiga knep i form av bommar som gör att SuC-anläggningarna kan anses vara ej offentliga platser.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 08:33
av chaffis75
Ken1 skrev:
Sladden ser ut att vara i kortaste laget?
Den ser rätt sträckt ut när Chevan laddar...
Jag såg de också, men kanske något medvetet så att kabeln inte ska nå marken för då slits den... Gäller ju dock att parkera rätt i sådana fall så man inte få kabeln mot bilen. Dessutom risk att den "drar" i ladduttaget vilket inte kan vara bra.
Någon som vet?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 08:49
av TiborBlomhall
Ken1 skrev:
Sladden ser ut att vara i kortaste laget?
Den ser rätt sträckt ut när Chevan laddar...
Nu ska vi inte kasta glas i stenhus... den där sladden är minst dubbelt så lång som Teslas sladdstump på Superchargers.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 08:53
av bylund
Tesla kan ju anpassa bilar och laddare till varandra enklare än Ionity kan göra till CCS-bilar i allmänhet. Och Opeln står rätt onödigt långt från laddaren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 apr 2018 12:24
av Mickep
Lite osäker hur man skall parkera där. var sitter ladduttaget på de vanligste ccs bilarna?
Det finns ju gula krashhinder och folk vill ju inte repa lacken så sladden kommer sträckas ganska långt (är den utdragbar?) om det inte vore för de gula skulle man kunna komma betydligt närmare. skulle gärna sett att man parkerade i 45 grader så det blir enklare att backa och köra vidare. eller hellre om man hade släp så man bara kunna ladda och sedan fortsätta fram.( som på bensinstationer)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 07:01
av Henrik Torphammar
helix skrev:
Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom. :cry:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 07:42
av mati
Henrik Torphammar skrev:
helix skrev:
Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom. :cry:
Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 08:05
av e5m1r
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
helix skrev:
Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom. :cry:
Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.
Det är egentligen inte värre än sille eller lagan och SuC det blir omvägar emellanåt

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 08:12
av Henrik Torphammar
e5m1r skrev:
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
helix skrev:
Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom. :cry:
Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.
Det är egentligen inte värre än sille eller lagan och SuC det blir omvägar emellanåt
Även med vettig skyltning så blir det ju oerhört tungrott att hitta alla smygvägar. Inte lämpligt för annat än early adopters. SuC eller Ionity kvittar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 08:32
av Verdi
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
helix skrev:
Nu verkar första Ionity-stationen ha öppnat i Tyskland. Närmare bestämt mellan Bonn och Koblenz på "Tank&Rast Brohltal-Ost" vid motorvägen A61.
Jag körde faktiskt förbi samma dag. Tänkte stannat och tittat på laddarna, brukar ju sitta dataskyltar med spänning och avsäkring. Men notera att den ligger vid Brohltal-Ost, dvs på andra sidan motorvägen. Det finns en Brohltal-West också på den sidan jag passerade och ingen uppenbar passage över. Man kan alltså säga att Ionity öppnat en halv laddstation eftersom du måste vara på väg åt rätt håll dessutom. :cry:
Det borde alltså rimligen så småningom bli en likadan station åt andra hållet. Annars är det ju meningslöst. Räknas de som två då? 400 stationer blir alltså betydligt färre i praktiken om det är så.

Egentligen så är det ju inte nödvändigt att det ligger en på vardera sida. Det kanske rent av är dumt. Trafikflödet åt ena hållet kan ju se helt annorlunda ut än åt andra och där kan den perfekta placeringen av en laddstation skilja sig åt beroende på åt vilket håll man kör.

Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 09:32
av Svenssons
Verdi skrev:
Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
Besöker man staden och inte kan ladda i staden så besöker man dessa laddare åt bägge hållen, även ifall man får lite enfas så lär man ladda i bägge riktningarna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 09:40
av Remuz
Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 09:55
av mati
Verdi skrev:
Ett exempel i Sverige som kan användas för att illustrera är Fullerö här utanför Uppsala. Jag slår vad om att de som laddar där till allra största delen är på väg söderut. Precis som att de flesta på Sillekrog är på väg norrut. Iofs är detta bara gissningar från min sida och bygger på att många bor i Stockholm och startar med hyfsat full batteri.
Jag förstår hur du tänker, men jag tror ändå att det blir lite opraktiskt. Det måste gå att nå en snabbladdare oavsett vilket håll man kommer ifrån. Tänk dig bara in i situationen att man har slut på elektroner, räddningen i form av snabbladdaren är inom räckhåll, men det går inte att ta sig dit eftersom den ligger på fel sida motorvägen, utan möjlighet att korsa den. Och allt bara för att någon har tyckt att man nog inte behöver ladda där när man kör åt andra hållet.
Nej, det går inte. Till och med bensinstationerna i det här givna exemplet är ju placerade så att man kan tanka oavsett åt vilket håll man kör. Och detta trots att det finns bensinstationer lite överallt och trots att man troligen inte kommer fram med sista droppen i tanken.
Om det finns en plupp på kartan som indikerar att det finns en snabbladdare där så måste det gå att nå den. Sillekrog går ju att nå, även om det är en liten hemlig väg. Men det går. På tyska motorvägar som har rastplatser på varje sida brukar den möjligheten inte finnas.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 10:37
av fth
Remuz skrev:
Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
Jag har en X90D och har aldrig haft något problem att nå Ödeshög från Stockholm utan Sille.

När jag ska på längre resa brukar jag ladda till 100% (70% till vardags, ad modum Jeff Dahn), och har då 15-20% kvar i Ödeshög.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 10:41
av fth
För övrigt håller jag med om att laddarna måste gå att nå i båda riktningarna, "enkelriktade" laddare är ju hål i huvudet!

Jag stör mig faktiskt redan på befintliga SuC där man måste snurra på småvägar om man kommer från "fel" håll (Gävle och Sillekrog t.ex.).

Fullerö, Upplands Väsby och andra måste man ju snurra lite oavsett vilket håll man kommer ifrån, då känns det "rättvist" :)

/fth