Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Coolt, 5 olika citerade inlägget på raken i en och samma tråd! Typ nåt slags rekord känner jag på migmartinot skrev:Jäkligt trist elbilsupplevelse!Gargamel skrev:Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..
IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..
Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..
Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännumati skrev:Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Vill man jobba mycket så låter som att man ska bli ambulerande laddstationstekniker.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för IonityBjelke skrev:Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännumati skrev:Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ionitys laddnätverk
Är det bara i Sverige som Ionity inte underhåller sina laddare? Den tanken slog mig aldrig, men det kan ju faktiskt vara så.Nect skrev:Tyvärr känns det som Sverige inte är en prioriterad marknad för IonityBjelke skrev:Det konstigaste tycker jag är att om det nu är svårt att tjäna pengar på laddare så är det väl ännumati skrev:Det är ganska illa att Ionitys laddare verkar vara mer trasiga än fungerande. Jag har inte laddat hos Ionity på över 1,5 år, men fram tills dess var det samma sak. Alltid minst en laddare ur funktion, dvs minst 25% fel. Men då var det sällan någon större kö, så man kunde bara byta laddare.
Jag trodde verkligen att de numera hade fått ordning på sina driftstörningar. Tydligen inte. Riktigt dåligt. Än värre att det verkar dröja evigheter tills laddarna lagas så de går att använda igen.
svårare om dom tillåts stå trasiga och knappast kan dra in ett öre, speciellt när det börjar bli köer på
platserna…? Finns det inget management alls på Ionity??
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Igår fick jag parkera på en publik parkering med 50kW, så bilen var full i morse.martinot skrev:Jäkligt trist elbilsupplevelse!Gargamel skrev:Körde ner till Kalmar idag för att bo på hotell resten av veckan (igen), Närmaste hotell till emmaboda som jag ska jobba i till fredag. (såvidare man inte vill ha Hotell amigo med grovt smutsiga dusch-detaljer)..
IAF.. kommer till norrköping igen som för 2 veckor sedan, en laddare trasig/fryst (den som jag tar, igen, förra gången var det 1:An nu var det 2:an)
Efter 20 nånting minuter i samtal me ionity and startat om laddaren 2 gånger, så fick jag en gratisladdning iaf. (igen), så det var bara att ladda i cirka 40 minuter så jag kom till nästa stolpe i Oskarshamn..
Kommer till oskarshamn, så är den stolpe jag tar först, pajj/ur funktion, så det var bara att rulla till nästa, som faktiskt funkade..
Verkar vara mycket strul med ionitys skärmar som fryser/hänger sig och inte går att starta om remote utan måste felanmälas och lagas "senare"..
Har du iaf. lyckats hitta ett hotell med laddmöjlighet?
Nu står jag på Profil Hotell's parkering med 2.1kW kräm på g, bilen är inte fulladdar föräns 14:10 imorgon, och då är jag i emmaboda och jobbar, så jag kommer få stödladda innan fredag när jag ska hem, så jag slipper sitta efter jobbet på en 50-laddare innan jag tar mig till värnamo..
Men visst, 5 gratisladdningar har jag fått hitintills av ionity för deras laddare varit trasiga och andra platser upptagna, efter 20 minuter telefonsamtal..
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?
Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.Zalman3 skrev:Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ionitys laddnätverk
Både +/- för laddning i Norge under semester (många som åker hem just nu).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror inte heller att det är datorns fel. Visst finns det dålig embedded-skit som är Windows baserad och som funkar sådär. Men det finns - precis som du säger - också mycket bra och stabila terminaler som är tåliga. Man får väl bara hoppas att de inte kör Windows och att de inte har tagit den billigaste hårdvaran. Det ska ju vara premium.martinot skrev:Skulle misstänka själva laddhårdvaran/likriktarna, eller fysiska problem/glapp med kontakterna.Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Finns enormt mycket stabila datorer. Är inga som helst problem. Hur tror parkeringsautomater och bankomater (om de finns kvar) fungerar på både vinter och sommarhetta?
Problemet med Ionity (och andra) är att de troligen inte bryr sig om att ha en ordentlig serviceorganisation med anställda som kan åka runt och serva utrustningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarareNect skrev:Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.Zalman3 skrev:Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
bättre pris per kWh)………
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Det har du f*n rätt i. Jag tänkte aldrig på det eftersom jag vägrar betala månadsavgift för Ionity. Men det är klart, gör man det så vill man ju såklart kunna ladda där också. Framförallt när man betalar typ 11 månader i onödan bara för att kunna ladda lite billigare under sommarsemestern. Skojigt när det inte fungerar då och man tvingas stå i köer, kanske till och med hos någon annan än Ionity.Bjelke skrev:Och jag antar att det nu finns kunder som faktiskt betalar en månadsavgift för denna service (eller snarareNect skrev:Finns det igen reporter som kan göra ett reportage om det här? Icke fungerande laddare verkar vara ett utbrett problem där det tar lång tid att laga.Zalman3 skrev:Varför får man känslan att det är "olje-Olle" som servar snabbladdare.
Att snabbt fixa en trasig laddare har inte så hög prio, för folk borde ju köra en riktig oljebrännare istället!
bättre pris per kWh)………
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår inte varför det måste vara så?Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Re: Ionitys laddnätverk
Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.heldiggrisen skrev:Jag förstår inte varför det måste vara så?Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Ligger nog något i det.mati skrev:Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.heldiggrisen skrev:Jag förstår inte varför det måste vara så?Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.Robertrimmevik skrev:Ligger nog något i det.mati skrev:Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.heldiggrisen skrev:Jag förstår inte varför det måste vara så?Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Ionitys laddnätverk
En skillnad är ju att laddaren hanterar personsäkerhet, så den måste vara idiotsäker. Hellre fälla än fria, så att säga. Även om autentiseringen fungerar kommer det att uppstå fler användarrelaterade problem med en terminal. Det finns ju ingen så påhittig som en idiot.Robertrimmevik skrev:Ligger nog något i det.mati skrev:Om bensinpumpen eller bankomaten inte funkar blir det ramaskri direkt. En strulande laddare accepteras tydligen lättare. Vi elbilister är förmodligen tålmodigare än vanliga människor. Och så vågar vi kanske inte heller att skrika alldeles för högt eftersom vi är rädda att det blir massa vatten på kvarnen hos alla elbilsskeptiker. Det är lite så jag känner i alla fall.heldiggrisen skrev:Jag förstår inte varför det måste vara så?Elmil skrev:Jag tror att en avgörande orsak till problemen hos i stort sett alla snabbladdare idag, är att de har ett fysiskt användarinterface bestående av tryckknappar, pekskärmar och embeddeddatorer (ofta windowsbaserade..) som inte tål den utsatta driftmiljön. Det tror jag är en avgörande skillnad jämfört med Teslas SuC.
Bensinpumpen på ST1 med blandning av touchscreen och fysiska knappar funkar utmärkt i alla väder, bankomaten på Linnégatan likaså, varför ska just snabbladdare strula?
Kan också vara så att när det är fel på en laddare kommer man endast fram till en lam telefonist som inte tar åt sig det minsta.
Arga människor inne på en mack eller bank är svårare att hantera.
Jag tycker skillnaden mellan SuC och övriga talar sitt tydliga språk - Teslas koncept saknar operatörspanel och detta är en av flera anledningar till att deras system är så driftsäkert och robust.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Ionitys laddnätverk
Jag är ju helt övertygad om att Ionity säljer gammal ström och att de förpackar den bara som dyr premium-ström för att kunna ta mer betalt. Och alla vet ju att gammal ström kan korka igen kablar och elektronik. Ett täppt strömfilter kan slå ut hela laddaren. Det enda som hjälper då är att skölja igenom laddaren med färsk ström, men den måste teknikern ha med sig i ett stort batteri eftersom laddaren ju bara är ansluten till gammalströmnätet. Det är jättekomplicerat och dyrt, och därför skiter de i att fixa laddarna som har geggat igen.chaffis75 skrev:Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.
Ja, så är det nog. Låter logiskt tycker jag. Nån som inte är övertygad än?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Skämtar du med mig eller vad menar du.. De var ju ett av de mesr oseriösa inlägg jag sett från dig.. Tråkig attityd..mati skrev:Jag är ju helt övertygad om att Ionity säljer gammal ström och att de förpackar den bara som dyr premium-ström för att kunna ta mer betalt. Och alla vet ju att gammal ström kan korka igen kablar och elektronik. Ett täppt strömfilter kan slå ut hela laddaren. Det enda som hjälper då är att skölja igenom laddaren med färsk ström, men den måste teknikern ha med sig i ett stort batteri eftersom laddaren ju bara är ansluten till gammalströmnätet. Det är jättekomplicerat och dyrt, och därför skiter de i att fixa laddarna som har geggat igen.chaffis75 skrev:Tror verkligen inte de är display och betal lösning som är problemet, möjligen krävs en omstart.. Nej jag tror de är själva laddbiten som är problem, typ kontakten eller kablar och annat som slits när folk använder de.. Kanske brister i kraft elektroniken också.
Ja, så är det nog. Låter logiskt tycker jag. Nån som inte är övertygad än?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klart det var ett skämt. Förlåt att det inte framgick. Jag glömde nog denna
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ok.. Tack.. Kanske jag som läste lite för dåligt..mati skrev:Det är klart det var ett skämt. Förlåt att det inte framgick. Jag glömde nog denna
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik