Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
Hur går det förresten med Ionitys flera år långa projekt att börja ta betalt med Plug & Charge (dvs. utan appar, kort och brickor)?
Någon som vet status på den?
Alla Tritium laddare på Ionity har funktionen aktiverad sen typ ett år tillbaka.
Mig veterligen är den enda bilen som fått det aktiverat Tycan men jag har aldrig sett det i verkligheten.
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.
Den här meningen får jag inte ihop. Annat än om du menar att det är billigt för mig eftersom någon annan, tidigare, betalat åt mig? Var fick du det ifrån?
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
Tråkigt nog måste jag meddela dig att Tesla faktiskt är världsbäst på långresa. Det är bara att bita ihop och medge.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det är ett skämt att åka långt med elbil, fast å andra sidan anser ju många att elbilen är så billig annars så det är värt att betala extra. Konstigt nog.
Med Teslan kostar det mig betydligt mindre att resa långt och snabbladda än med Volvo S80 jag också har. Så vad är skämtet? Eller exkluderar du Tesla från "elbil" kategorin?
Ja tesla ligger lite vid sidan av men iofs har ju det som köpte tesla fram till för några år sedan betalat för att du skall ladda gratis/förmånlig kostnad.
Alla andra är däremot för dyra på långresa oavsett nätverk. Sen med alla dessa abonnemang blir det ju ännu konstigare. Men förlåt mig, det var ju ett tesla-forum och IONITY tråd som ligger under övrigt utanför tesla-bubblan. Jag borde förstått bättre och skrivit att tesla är världsbäst på långresa.
Du har naturligtvis helt rätt. Jag håller med. Jag skulle kanske inte gå så långt att säga att en elbil är ett skämt på långresa, men det är ingen hemlighet att elbilarna har sina styrkor någon annanstans. Det var en annan sak när snabbladdning var billig eller rentav gratis. Då kunde man förbise alla nackdelar som elbilarna ändå medför på långresa. Kostar det inget, eller väldigt lite, så klagar man ju inte heller när det blir lite besvärligt eller omständligt. Men med dagens priser för snabbladdning, som inte sällan med råge överstiger priset för att tanka en dieselbil, är långresor inte längre så roliga med elbil. Det funkar rent tekniskt, men inte mer. Jag har en kollega som hittills har kört V90 diesel. Nu är han lite sugen på att byta till elbil. Men han jobbar huvudsakligen som säljare och kör väldigt långt och mycket. Och jag har faktiskt rekommenderat honom att låta bli att skaffa elbil i nuläget. Han måste ju snabbladda hela tiden och det blir inte särskilt många mil med hemmaladdning. Det lönar sig helt inte för honom att byta till elbil. Och med tanke på att han inte kan ta sig överallt så som dagens laddinfrastruktur ser ut måste han ändå ta med i kalkylen att han tvingas ta familjens fossilbil rätt ofta. Tyvärr är det så. Jag sa till honom att hans enda alternativ, om han verkligen vill byta till elbil, är en Tesla. Men då skrattade han bara. Det var inget realistiskt alternativ sa han.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fast det gäller inte Ionity?
Ionity avtalet med chargemyHuyndai kostar 139kr/mnd minimum 12 månader och 3,1kr/kWh.
ChargemyHuyndai är en app/kort som ger användaren tillgång till et gäng laddstolpar (typ alla i Sverige och många i Europa om jag förstått rätt) Fördelen är att enbart dra med sig en app/laddkort, nackdelen är att du får betala 5kr extra per laddsession om du väljer gratisabonnemanget(Flex).
Om du lägger till 45kr/mnd, så får du et s.k. Smart-abonnemang, och betalar ingen extraavgift per session, och får dessutom 15% på "pumppriset".
Så chargemyHuyndai består av två(tre) delar; Flex(0kr) eller Smart(45kr) och om man i tillägg vill ha ett Ionityabonnemang(139kr).
Fast det gäller inte Ionity?
Ionity avtalet med chargemyHuyndai kostar 139kr/mnd minimum 12 månader och 3,1kr/kWh.
ChargemyHuyndai är en app/kort som ger användaren tillgång till et gäng laddstolpar (typ alla i Sverige och många i Europa om jag förstått rätt) Fördelen är att enbart dra med sig en app/laddkort, nackdelen är att du får betala 5kr extra per laddsession om du väljer gratisabonnemanget(Flex).
Om du lägger till 45kr/mnd, så får du et s.k. Smart-abonnemang, och betalar ingen extraavgift per session, och får dessutom 15% på "pumppriset".
Så chargemyHuyndai består av två(tre) delar; Flex(0kr) eller Smart(45kr) och om man i tillägg vill ha ett Ionityabonnemang(139kr).
Japp jag läste det i PDF filen.
Laddar man i Norge på Ionity kostar det under 2kr kwh men i Sverige kostar det över 3kr kwh när man har premium abb.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bra ändring, men märkligt att de bara ändrat för appen, och inte för betalning via hemsidan? Idealt så borde ju detta vara synkat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Humor när den är som syrligast!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Bäst idag!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Du kommer garanterat snabbt få massvis med Audi-förare som klientel.
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Tesla SuC kommer också med där i en helt egen liga, kostar minst 500 000 kr att för att få ladda på dem
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Du kommer garanterat snabbt få massvis med Audi-förare som klientel.
...som tycker att det ändå egentligen är ganska billigt, oavsett vad det kostar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Stämpel? Man behöver miljöbiletiketten i rutan för att köra i dom flesta tyska städer.
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Stämpel? Man behöver miljöbiletiketten i rutan för att köra i dom flesta tyska städer.
Ja, "stämpel". Det är lite märkligt att bilar utan avgasrör och avgaser krävs på en dekal för att visa att bilen inte släpper ut för mycket avgaser. Avsaknad av avgasrör borde slå lite högre än en klisterlapp med en "stämpel" på framrutan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tänker starta en ny tjänst för att planera resor med elbil. Bara Ionity och dyrare laddre än Ionity får vara med. Kommer kalla den för A bitter route planer.
Är enklare att kolla efter en klisterlapp än att gå och leta avgasrör, finns många fossilbilar med dolda.
Tycker norrmännen löst det bäst! De har speciella nummerserier på nummerplåtarna för elbilar (börjar på "EL" eller liknande). Snyggt och enkelt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En sak att tänka på om man kör in i städer är nog att fixa en "stämpel" på att bilen inte släpper ut för mycket avgaser om man funderar på att köra in i städer. Det missade jag, tänkte inte på att tyskarna vill se den där stämpeln även ifall det är en ren elbil...
Stämpel? Man behöver miljöbiletiketten i rutan för att köra i dom flesta tyska städer.
Ja, "stämpel". Det är lite märkligt att bilar utan avgasrör och avgaser krävs på en dekal för att visa att bilen inte släpper ut för mycket avgaser. Avsaknad av avgasrör borde slå lite högre än en klisterlapp med en "stämpel" på framrutan.
Miljöklassningen gäller naturligtvis även elbilar. Bilar utan etiketten kan få böter.