Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Dodde skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester. :D
Nån som sett någon aktivitet där?
Ett under att den inte var först ut att få 6 st
Varberg har ju fått lite andra snabbladdare nära Ionity nu också. EON har satt upp 4st 175kW och Virta har 2st 100kW i närheten. Mindre risk för kö där med de i närheten i allafall. :)

Mer har fått igång 8st laddare i Mjölby bara några mil ifrån Mantorp samt att OKQ8 öppnat 6st i Linköping samt att vi nu har tillgång till 12st Superchargers i Linköping. Hela den sträckan är klart mycket bättre än förra året. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

joel80 skrev:
V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?
Nej, stolpar på v3 delar inte effekt i par.

Samtliga stolpar måste förstås dela på stationens maximala totala effekt, men det finns inga par som delar som 1A/1B, 2A/2B etc på v2.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

joel80 skrev:
Dodde skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester. :D
Nån som sett någon aktivitet där?
Ett under att den inte var först ut att få 6 st
Varberg har ju fått lite andra snabbladdare nära Ionity nu också. EON har satt upp 4st 175kW och Virta har 2st 100kW i närheten. Mindre risk för kö där med de i närheten i allafall. :)

Mer har fått igång 8st laddare i Mjölby bara några mil ifrån Mantorp samt att OKQ8 öppnat 6st i Linköping samt att vi nu har tillgång till 12st Superchargers i Linköping. Hela den sträckan är klart mycket bättre än förra året. :)
Japp, har också noterat det. Mjölby blir mycket bra som backup till Mantorp när vi åker söderut där.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning.
Tänker du på SuC V3 eller Ionity?

Ville bara förklara att det i praktiken sannolikt inte kommer vara problem att ladda med full effekt på SuC V3.

Inget man behöver vara orolig för normalt. Smart lastbalansering ser till att det troligen aldrig blir något problem i verkligheten även om alla bilar som klarar 250 kW laddar samtidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.
V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?
Nej, SuC V3 har en betydligt smartare teknisk lösning än SuC V2 (som delar parvis på totalt gemensamma 150 kW).

På SuC V3 så har man central lastbalansering där alla laddpunkter kan dynamiskt dela på alla laddare/likriktare som finns tillgängliga på hela sajten. På det sättet så är sannolikheten att du som kund inte skulle få max effekt väldigt liten.

SuC V3 har även fördelen jämfört med andra äldre tekniska lösningar (som SuC V2 och Ionity) att om ett gäng laddare/likriktare går sönder, så blir ingen utan effekt. Alla laddpunkter delar då på den effekt som finns gemensamt kvar i den kvarvarande poolen med laddare/likriktare. Ingen blir utan laddning, men alla kanske laddar några få % långsammare (i värsta fall).

Så där ser man helt klart hur olika tekniska lösningar skapar olika goda kundupplevelser, även om man inte alla har intresse av det tekniska. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning.
Tänker du på SuC V3 eller Ionity?

Ville bara förklara att det i praktiken sannolikt inte kommer vara problem att ladda med full effekt på SuC V3.

Inget man behöver vara orolig för normalt. Smart lastbalansering ser till att det troligen aldrig blir något problem i verkligheten även om alla bilar som klarar 250 kW laddar samtidigt.
Syftade på ionity men egentligen sant för alla laddoperatörerna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
fth skrev:
chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.

Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.

Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.

I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.

Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.

/fth
Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.
Håller med dig helt Mati. Precis som man inte får glömma bort den tekniska aspekten så får man inte heller glömma bort den ekonomiska.

Förutom att att Ionitys tekniska lösning är mycket mer känslig för tekniska fel, så blir den troligen också bra mycket dyrare per laddpunkt. Det innebär att den lösningen för X antal miljarder i investering kommer leda till färre laddpunkter per station.

Varför är detta då intressant för oss slutkunder?

Jo, precis som du påpekar så får man med en V3-lösningen troligen 3 ggr fler laddpunkter för samma miljard jämfört med om man gick på Ionitys lösning. För oss kunder så är ju 3 ggr fler laddpunkter oftast trevligare. Skillnad på att komma till en laddstation med 6 laddpunkter och en laddstation med 18 laddpunkter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men de vet du inte.. De hade kanake tagit samma pris ändå.. Du har ju själv ett bättre pris än vad du kan få på suc tex.
Nej, det vet jag inte. Men möjligheten att sänka priset ökar ju om beläggningsgraden ökar.
På vilket sätt menar du att jag har ett bättre pris hos Ionity än på SuC? Jag har varken abonnemang hos Ionity eller SuC. Och drop-in priset på är SuC lite billigare än hos Ionity. Jag skaffar ju inte ett Ionity-abonnemang som jag troligen aldrig utnyttjar. SuC har faktiskt fördelen att man kan skaffa ett tillfälligt abonnemang när man vet att man t.ex. vill göra en resa till Norrland där man inte har ett annat val än att ladda på SuC.
Allra billigast är ju laddarna som inte kräver ett abonnemang alls, såvida man inte laddar ofta och regelbundet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Nu följer jag ofta beläggningen på Ionity Varberg eftersom det oftast är "min" station. Ser ut som att det är bättre flöde nu med 6 st laddare men påfallande ofta fullt när jag kollat från 16 idag via Chargefinder. Känslan är att Varberg har högst beläggning i Sverige.

Oavsett ovan ar Kungsbacka blivit ett bra alternativ för mig. 6 st 225 kw i södra delen, 2 st cirkel K 300 kw på samma ställe och nån 50 kw. Sen har okq8 6 st laddare på annan plats i samma tätort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det är ganska coolt att det går att se SoC på bilarna som laddar hos Ionity när man kollar på Chargefinder.
Det som är mindre kul är att det är 4 av 6 laddare upptagna i Varberg, och utav dessa har en bil 92% och en annan bil 96% SoC. Om folk alltid står och laddar fullt är det inte så konstigt att det blir köer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Det är ganska coolt att det går att se SoC på bilarna som laddar hos Ionity när man kollar på Chargefinder.
Det som är mindre kul är att det är 4 av 6 laddare upptagna i Varberg, och utav dessa har en bil 92% och en annan bil 96% SoC. Om folk alltid står och laddar fullt är det inte så konstigt att det blir köer.
Håller med dig om att det blir kö om man måste ladda till 100%, fast om 2 är lediga så är det ju inte kö. Men det ör väl så att man är så lyckligt att man får ladda så man fyller upp för man vet ju inte om det blir kö på nästa ställe och de flesta bilar har för kort räckvidd. Jag som smålänning laddar ju inte mer än nödvändigt dock.
27,8 kWp solceller
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Men de vet du inte.. De hade kanake tagit samma pris ändå.. Du har ju själv ett bättre pris än vad du kan få på suc tex.
Nej, det vet jag inte. Men möjligheten att sänka priset ökar ju om beläggningsgraden ökar.
På vilket sätt menar du att jag har ett bättre pris hos Ionity än på SuC? Jag har varken abonnemang hos Ionity eller SuC. Och drop-in priset på är SuC lite billigare än hos Ionity. Jag skaffar ju inte ett Ionity-abonnemang som jag troligen aldrig utnyttjar. SuC har faktiskt fördelen att man kan skaffa ett tillfälligt abonnemang när man vet att man t.ex. vill göra en resa till Norrland där man inte har ett annat val än att ladda på SuC.
Allra billigast är ju laddarna som inte kräver ett abonnemang alls, såvida man inte laddar ofta och regelbundet.
Som jag skrev till dig i en annan tråd. Du kan ju skaffa chargeMyHyundai-kortet och aktivera det innan 30/6 (tror jag det är) så får du ett års abonnemang på Ionity gratis och kan då ladda där för typ 3,20kr. Har själv skaffat det och satt det till att aktiveras nu 1/6 inför sommarens bilsemester. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Som jag skrev till dig i en annan tråd. Du kan ju skaffa chargeMyHyundai-kortet och aktivera det innan 30/6 (tror jag det är) så får du ett års abonnemang på Ionity gratis och kan då ladda där för typ 3,20kr. Har själv skaffat det och satt det till att aktiveras nu 1/6 inför sommarens bilsemester. :)
Ja, jag kanske gör det. Jag visste inte ens att det gick, dvs att det fortfarande var gratis trots att man haft bilen i ett halvår.
Men det blir troligen precis som med mitt förra e-tron charging service kort. Jag använde det inte en endaste gång. Bara ytterligare ett laddkort i samlingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tessi19 »

Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
T.o.m 4,41 om man laddar via Northe :D
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
T.o.m 4,41 om man laddar via Northe :D
Tack för tipset!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
mati skrev:
fth skrev:
chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.

Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.

Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.

I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.

Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.

/fth
Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.
Håller med dig helt Mati. Precis som man inte får glömma bort den tekniska aspekten så får man inte heller glömma bort den ekonomiska.

Förutom att att Ionitys tekniska lösning är mycket mer känslig för tekniska fel, så blir den troligen också bra mycket dyrare per laddpunkt. Det innebär att den lösningen för X antal miljarder i investering kommer leda till färre laddpunkter per station.

Varför är detta då intressant för oss slutkunder?

Jo, precis som du påpekar så får man med en V3-lösningen troligen 3 ggr fler laddpunkter för samma miljard jämfört med om man gick på Ionitys lösning. För oss kunder så är ju 3 ggr fler laddpunkter oftast trevligare. Skillnad på att komma till en laddstation med 6 laddpunkter och en laddstation med 18 laddpunkter.
Polestar siktar på 350 kW laddeffekt!

https://www.gp.se/ekonomi/polestar-inve ... 1.73387123
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Så man kan väl säga att ionity är mer framtidssäkrade fast den framtiden känns lite långt bort just nu om man ser till medel laddhastighet och jag har svårt att tänka mig att polestar kommer ladda med 350 från 0-100, som man gärna gör på ionity. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Gjorde andra försöket idag att ladda på IONITY. Fullt och två bilar i kö i Helsingborg. Körde vidare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

Första ggn på Ionity idag... Två laddare. Ena ville inte gå igång. Andra gick ej att byta språk (från finska). Sjukt konstig formulering i appen också, för att starta ska man "frikoppla laddare" eller liknande? För mig var det uppenbart att det var när man ville lossa laddkabeln, men tydligen menade de helt tvärtom.

När det tillslut kom igång var dock farten löjligt bra. Vi hann inte ens få maten på (världens långsammaste) McD innan bilen var färdigladdad. :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev:
Första ggn på Ionity idag... Två laddare. Ena ville inte gå igång. Andra gick ej att byta språk (från finska). Sjukt konstig formulering i appen också, för att starta ska man "frikoppla laddare" eller liknande? För mig var det uppenbart att det var när man ville lossa laddkabeln, men tydligen menade de helt tvärtom.

När det tillslut kom igång var dock farten löjligt bra. Vi hann inte ens få maten på (världens långsammaste) McD innan bilen var färdigladdad. :D

Ja, det är verkligen en konstig översättning.

I senaste versionen av appen till Audi e-tron har de bytt till Lås upp laddstolpe

Vet inte om det är så mycket enklare att förstå, men efter ett par laddningar förstår man ju vad det betyder.
Screenshot_20220526-202028_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

"Frikoppla" är en rak (men såklart helt felaktig) översättning av tyska ordet "freischalten", som jag hade hellre översatt med "aktivera" i det här fallet. Inte "låsa upp".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Jag har väldigt sällan stött på problem på Ionity. De gånger det strulat är det för att bilen inte tqr emot handskakningen. Har behövt hålla i kontakten och hålla "upp den" medans laddaren pratar med bilen några gånger.

Men, kanske är skillnad med appen? Jag använder nästan bara Plugsurfing-kortet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hålla upp handsken måste jag till och med göra hemma när jag laddar Ioniqen på min Tesla WC. Gör jag inte det så funkar det garanterat inte. Men håller jag bara upp den tills den låser sig så funkar det alltid. Samma sak upplevde jag hos Ionity med min e-tron. När man känner vibrationerna från kylvätskan i sladden så får man släppa handsken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lacho »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Jag blir så förvånad att Allego tar ’bara’ 5,5kr/kWh
T.o.m 4,41 om man laddar via Northe :D
Vad är/hur fungerar northe? Samlingsapp? Hur är priserna?
Skriv svar