Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Skulle inte förvåna mig om många tror att det är helt olika gaser :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
:lol: Haha, den var bra. Och det kostar 1000 kronor att pumpa ett däck med tysk premiumluft, medan det är gratis på macken bredvid, fast då får man bara svensk standardluft. En del väljer säkert premiumluften ändå. :lol:
Se flestakan väl pumpa hemma så det blir inte så dyrt över ett år...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
mr_tt
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 feb 2020 18:27

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mr_tt »

EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

Mao "slut" med "Maingau-rabatten"

Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Bild
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mr_tt skrev:
EinfachStromLaden price will change on September 1, 2020.
Your new price is:
Normal price
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*

Mao "slut" med "Maingau-rabatten"

Jahapp då blir det inga fler besök på Ionity..
Jaha, då blir kanske ChargePoint lite ”billigare”, ett tag..
https://www.electricfelix.com/ionity
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil:
Tillbaks till ruta -5 då typ :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil:
Tillbaks till ruta -5 då typ :(
Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?

Sen är det klart att det slår olika hårt beroende på vilket laddmönster man har.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Bild
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Ska man till Tyskland, så blir det framöver EnBW när det ska snabbladdas, det är en sak som är säker!
Fast det blir lite svårt med tanke på att de finns främst i Baden-Württemberg som ligger längst i söder. Att ta sig genom landet enbart via EnBW-laddare tror jag inte går.
Deras egna kanske ja, men kollar du laddkartan i appen, så får du upp många 150+ kW i hela Tyskland med priser runt 30-40ct/kWh :) även från andra operatörer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Bild
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?
Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.
Visst har jag sett en hel del klagomål kring ionitys prissättning, men jag tror faktiskt att e-tron-ägare kör med sitt abonnemang i större utsträckning än vad svenskarna gör.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Äh, köp det där abonnemanget och se glad ut. Vad är 199:-/mån som man säkert kan betala med oskaftade firmapengar när bilen kostar uppåt en miljon?

Sen är det klart att det slår olika hårt beroende på vilket laddmönster man har.
Aldrig i livet. Senast jag har laddat hos Ionity var i början av januari, nästan 8 månader sedan. Det är knappast lönt att betala 200 spänn i månaden för en laddöperatör som jag aldrig använder. Har ju också med Corona att göra. Jag har inte åkt nånstans de senaste månaderna, förutom med släpkärra till byggmax flera gånger i veckan. :geek:
Problemet är att Ionitys prissättning kickar igång en dominoeffekt som gör att all laddning blir allt dyrare. Du ser ju att Maingau tvingas höja priserna rejält nu. Här i Sverige ser vi samma tendens med t.ex. e-on som har lagt sig på nästan samma nivå som Ionity. Och Audi-abonnemanget ger bara rabatt hos Ionity, all annan laddning är groteskt mycket dyrare än när man betalar med respektive operatörs laddbricka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil:
Enhetspris kan de fortfarande ha... Den tvingas dock till en högre nivå i så fall...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Laddar dom hos Ionity?

Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern

Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.


https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med- ... semestern/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Laddar dom hos Ionity?

Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern

Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.


https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med- ... semestern/

Ur artikeln "Det finns idag gott om 50kW-laddare nära motorvägarna i Sverige och Tyskland..."

De har ju noll koll. Precis noll koll. Teknikens värld är lika mossiga och elbilsfientliga som Ny Teknik. Har det med ordet "teknik" i namnet att göra?

Edit:

4000:-, räcker det till 400 motorvägsmil med en diesel? Tveksamt. Men ok.

Säg att de körde med en E-Tron som drog 3 kWh/mil.

11000:-/400 mil/3kW/mil = 9,20:-/kWh

Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

jag är övertygad elbilist, men sättet som Ionity och andra sätter priset tror jag tyvärr kommer vara spiken i kistan för övergången till elbilar. Väldigt få kommer vara intresserade av att betala så mycket mer som det kostar att ladda kontra diesel. Det är såpass många i tex Sverige och Tyskland som kör bil långa distanser dagligen och när de upptäcker hur mycket det kostar, så går de tillbaka till diesel tyvärr. Sen kan Ionity och andra prata så mycket de vill om att lejonparten av laddningen föregår hemma. Argumentet biter inte!
Norge är ju bara en liten fjärt i havet och kan inte tas som relevant exempel även om mycket har gjorts rätt här. Fortsätter det så här, så tror jag elbilen antingen blir bil #2 i hushållet eller enbart för de som kör långt några få gånger per år.

Just nu känns det som det bara är att ha skoj så länge det vara för jag tror inte det varar så länge, OM inte något händer med laddpriserna.

och ja, man kan välja Tesla för att få ned prisetper kWh, men inte alla är intresserade av Tesla.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Bild
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?
Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.
Visst har jag sett en hel del klagomål kring ionitys prissättning, men jag tror faktiskt att e-tron-ägare kör med sitt abonnemang i större utsträckning än vad svenskarna gör.
Detta kan förklara varför Ionitys tyska direktörer inte fattar varför folk är så upprörda över deras prissättning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

fast även tyskar kan ju jämföra hur mycket det kostar per mil att köra med diesel i tanken eller Ionity på batteriet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 364
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av d3marcus »

Poänglöst att diskutera prissättning för olika laddnätverk. Tids nog blir marknaden mogen och den kommer att avgöra priserna.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.

Nätet av snabbladdare växer snabbt och gör långresor möjliga med elbilar. Det finns i dag gott om 50 kW-laddare nära motorvägarna i Sverige och Tyskland. Med sådan snabbladdning tar resan till Medelhavet bara en dag extra i en elbil, något som elbilsägarna förmodligen finner uthärdligt.
Men att kostnaden för långresan med elbil dessutom blir mycket dyr kommer förmodligen som en chock. Att ladda elbilen under resan kostar två-tre gånger mer än att tanka en dieselbil.

Dels tar ägarna av snabbladdarna bra betalt för varje kWh. Ionity, den stora kedjan med 251 snabbladdare i Europa, tar 8,70 kronor per kWh. Det är 500 procent mer än vad du betalar för strömmen när du laddar hemma. Det är inte bara ”superladdarna” på 250 kW som kostar mycket, alla vanliga snabbladdare på 50 kW kostar flera gånger mer än vanlig hemmaladdning. Bara i undantagsfall hittar vi laddstolpar med fast pris för en laddning, vanligen det billigaste alternativet när man ska fulladda ett tomt batteri.
Dels är priserna heller inte alltid vad det står på laddstolparna. Orsaken är att elbilisten betalar via en MSP, Mobilty Service Provider. På laddstolpar kan man ­nämligen sällan betala med ett kreditkort. I stället måste man vara uppkopplad till laddstolpeföretaget via en app eller ha anslutit sig i förväg och fått ett kundkort eller en RFID-tagg.

Så gör du för att minska elkostnaden
Elbilisten måste fortfarande planera rutten om den ska bli överkomlig. Även om det numer finns många 50 kW-snabbladdare i Tyskland vill man inte betala 500 kronor för en laddning om samma laddning kostar 250 kronor i grannstaden. Gör upp en plan och leta upp de billigaste laddstolparna i förväg. Detta tar dock bort lite av charmen med en bilresa, möjligheten att improvisera resan efter stundens infall och en regnskur.
Förlita dig inte bara på en MSP, ”Mobilty Service Provider”, ha ett par RFID-taggar på nyckelringen. Ionity är den stora snabbladdkedjan i Tyskland. Ionity ägs av Audi, BMW, Mercedes, Ford, Hyundai och Porsche och har 251 snabbladdare i Europa och 49 under uppbyggnad. Det har super-snabbladdare på upp till 350 kW-effekt. För att ladda krävs att du är ansluten via en MSP eller har laddat ner en app.
Flera tillverkare har egna MSP-program som det kan vara värt att jämföra med. Avtalen ser olika ut, och kWh-priset beror på hur mycket du betalar i fast månadskostnad.
För att göra det möjligt att resa i olika länder och ladda på många olika laddföretags laddstolpar så finns det internationella, gränsöverskridande MSP-system. De som köper en elbil från Volvo kommer till exempel att bli ansluten till ”Plugsurfing”. Ett system med 200 000 anslutna laddstationer i Europa som enligt Volvo gör ”sömlös långdistanskörning möjlig över kontinenten”. Du laddar och betalar med en RFID-tagg på nyckelringen. Sedan får du en räkning en gång i månaden från Plugsurfing.
Det låter bra, men det har ett pris. Du betalar som MSP-kund inte sällan ett helt annat pris än det som andra kunder betalar. När Plugsurfing-kunden stannar till på en Bee-laddare, Sveriges största nätverk av publika laddare, tar Plugsurfing 13,75 kronor per kWh för laddning. Den som är direktkund hos Bee betalar 5 kronor per kWh.
Det är som om din Fiat Panda plötsligt skulle dra fem liter bensin per mil när du är på resa.
Påslaget på Bee-laddarna verkar vara extremt. På Ionity-laddarna i Tyskland är påslaget 13 cent (1,35 kronor) per kWh. Orsaken till prisskillnaderna är inte bara att MSP-operatören har ett påslag. Det beror också på att laddstolpe-ägaren sätter ett pris till direktkund, och ett annat pris till MSP-företaget.
Även det mindre påslaget är kännbart. Drar bilen 2,8 kWh per mil betyder påslaget på 13 cent att milkostnaden ökar med 3,80 kronor.

Variationerna är alltså stora. Vi har studerat laddkostnaden för en semesterresa från Stockholm till Nice. Milkostnaden blir mycket hög för en större elbil, som till exempel Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace. De drar närmare 3 kWh per mil i motorvägsfart vilket betyder att de kostar upp till 40 kronor per mil i elektricitet under semesterresan.
Om vi försiktigt räknar med att elbilen i genomsnitt drar 2,8 kWh per mil under resan till Nice så går det åt 672 kWh under den 240 mil långa turen. Kostnaden för att ladda bilen längs motorvägen är 5 541 kronor när vi utnyttjar Plugsurfings stora nätverk. Eftersom vi ska köra hem också blir elkostnaden 11 082 kronor för tur-och-retur-resan.
Gör vi samma resa med en dieseldriven Volvo XC60 B5 drar den 312 liter tur-och-retur till Nice, räknat på en snittförbrukning på 0,65 liter per mil. Kostnaden stannar på 4 068 kronor. Elbilen kostar 175 procent mer att ladda än vad dieselbilen kostar att tanka.

Dyrt att semestra med elbil – utom med Tesla
Snabbladdning innebär priser som ligger ­skyhögt över elpriserna du är van vid. Att ladda el snabbt längs autobahn innebär att elbils-resan kostar mer än att köra en bensin- eller dieselbil. Dessutom är räckvidden inte den du är van vid. I motorvägshastighet, 110-130 km/h, drar en elbil i runda tal 50 procent mer än i stadstrafik. Därmed blir också räckvidden kort. Även med marknadens största batterier får man stanna och ladda efter 20 mil. Att köra elbilen till rivieran är därför både dyrt och tålamodsprövande. 13 gånger får elbilisten stanna och ladda, i praktiken något som kan ta upp till två timmar varje gång. Dieselbilisten behöver stanna två gånger för att tanka.

Tesla har egna snabbladdare med en relativt human prissättning.
Priserna är tagna från Volvos partner Plug­surfings hemsida. Med en sådan tjänst behöver man inte ansluta en mängd olika appar för laddning i olika länder i Europa. Priserna på laddning varierar stort. De varierar dessutom på samma laddstation beroende på vilket avtal som tillämpas. Ionity tar till exempel normalt i Sverige 8,70 kr/kWh men Audi-ägare betalar 3,30 kr/kWh och Mercedes-ägare 3,10 kr/kWh – men bara om de har ett abonnemang. Abonnemangen i sig kostar också olika, men räkna med 1 000-2 500 kr/år. Eftersom det bara är på långresor man snabbladdar är abonnemangen lönsamma bara för den som snabbladdar någon gång i månaden på en Ionity-station.
Tesla avviker genom att ha en egen kedja av snabbladdare, så kallade ”Superchargers”. Där kan Tesla-ägare snabbladda för en relativt låg kostnad, 2,56 kr/kWh. På Teslas Superchargers i Tyskland är priset ca 3,50 kr/kWh. Det gör långresan med Tesla billigare än resan med en dieselbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

2 timmar att ladda varje gång, ehh nej!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil:
Enhetspris kan de fortfarande ha... Den tvingas dock till en högre nivå i så fall...
Fast de har ju justerat enhetspriset uppåt samtidigt som Ionity har fått ett eget pris som ligger utanför enhetstaxan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar