Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 jul 2019 17:58
Jag testade och bedömde IONITY laddarna i Stenungsund tillsammans med Plugsurfing-brickan.
https://youtu.be/67HxCrYKohQ
https://youtu.be/67HxCrYKohQ
Alla laddare kan leverera 350kW.Pontus skrev:Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Delar siten på en viss total effekt som är mindre än n*350kW?Lophornis skrev:Alla laddare kan leverera 350kW.Pontus skrev:Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Ingen aning. Men varje laddare kan ge 350kW var. Finns inga bilar ännu som kan ta imot 350kW. Vore kul att prova 4st Tesla modell 3 som varje tar 200kW och se om stationen går ner.kangru skrev:Delar siten på en viss total effekt som är mindre än n*350kW?Lophornis skrev:Alla laddare kan leverera 350kW.Pontus skrev:Kan man någonstans på internet se vilken effekt laddarna har?
Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
IoniqGeni87 skrev:Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
macky skrev:Ser i appen att Södertälje öppnat, bara 2 laddare ännu. Syns dock inte på hemsidans karta.
mati skrev:Ingen aning, jag har inte provat själv, bara läst och hört att det ska vara så. Björn Nyland har för inte så länge prisat Plugsurfing-alternativet ifall man bara vill ladda lite och inte varje gång för 80 spänn.AVIONIX skrev:Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?
Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Du har rätt. Nu står det i Plugsurfing-appen att laddning kostar ~83 kronor, alltså 8€ enligt nuvarande växelkurs.Pierre Simonsson skrev:mati skrev:Ingen aning, jag har inte provat själv, bara läst och hört att det ska vara så. Björn Nyland har för inte så länge prisat Plugsurfing-alternativet ifall man bara vill ladda lite och inte varje gång för 80 spänn.AVIONIX skrev:Va? Jag har använt min PlugSurfing bricka och fått betala 80:- per laddning. Hur ändrar jag till kWh debitering?
detta stämmer tyvärr inte såg senast igår att han får betal 79 kr nånting när han är i sverige. Dessutom fins tydligen ett litet smärre problem nu med den nya Farten på IONITY Laddarna upp till 200KW på Tesla mod3 så Avbryter Tritium laddarna vid ca 50-60 % laddning och skall man då starta igen så Debiteras en ny session och man får då betala 80 kr till Det kan säkert lösas med ionity men det skapar ju problem.
Ska också köra förbi en Ionity-laddare för första gången (Mantorp) på väg ner till Skåne via Småland och sedan upp igen en vecka senare. Med tanke på hur mycket (lite) det går i en Ioniq så får man se till att man planerar så att man laddar rätt mycket när man väl stannar där. I alla fall 16 kWh för att matchaLophornis skrev:IoniqGeni87 skrev:Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.
Kommer alltid in med typ 5-10% kvar och får då ca 66kW. Laddar men till 94% då bilen slår ifrån blir det runt 25kWh.halper skrev:Ska också köra förbi en Ionity-laddare för första gången (Mantorp) på väg ner till Skåne via Småland och sedan upp igen en vecka senare. Med tanke på hur mycket (lite) det går i en Ioniq så får man se till att man planerar så att man laddar rätt mycket när man väl stannar där. I alla fall 16 kWh för att matchaLophornis skrev:IoniqGeni87 skrev:Kul! Vilken bil har du?Lophornis skrev:1/7 - 2/7 så gjorde jag en roadtrip till samtliga ionity laddare som är öppna i Sverige. Det var inga som helst problem att starta laddningen, jag använder plugsufing Rfid bricka. På vissa ställen har det kommit upp nya restroom på Circle k macken och på vissa finns endast ett. Körde denna ordning.
Mantorp, Malmö, Varberg, Spekeröd, Strömstad, Karlstad och sist Ytterån.CleversBees pris.
Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.mati skrev:Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Jag insåg inte att jag uttryckte mig inkorrekt eller slarvigt, och jag förstår fortfarande inte riktigt på vilket sätt jag gjorde det. Men om du av någon anledning känner dig kränkt eller förolämpad av mitt inlägg ber jag såklart om ursäkt. Det var inte alls tänkt som en nedlåtande kommentar från min sida, åtminstone inte mot Tesla. Det var mer tänkt som en påminmelse att Ionity har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas Supercharger-nätverk. Men det kanske var för invecklat...HenrikM76 skrev:Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.mati skrev:Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
Varför skulle jag blivit kränkt eller förolämpad av din oförmåga av uttryckelse i detta fallet?mati skrev:Jag insåg inte att jag uttryckte mig inkorrekt eller slarvigt, och jag förstår fortfarande inte riktigt på vilket sätt jag gjorde det. Men om du av någon anledning känner dig kränkt eller förolämpad av mitt inlägg ber jag såklart om ursäkt. Det var inte alls tänkt som en nedlåtande kommentar från min sida, åtminstone inte mot Tesla. Det var mer tänkt som en påminmelse att Ionity har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas Supercharger-nätverk. Men det kanske var för invecklat...HenrikM76 skrev:Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.mati skrev:Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.HenrikM76 skrev:Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?mati skrev:Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge.
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
Vad skrev jag igårkväll? Om någon taggade ner var det väl jag, det var väl du som direkt på en saklig kritik högg mot med nedsättande termer som att jag skulle blivit kränkt m.m...jag var till och med trevlig och önskade dig en god kvällmati skrev:Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.