Sida 50 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2019 19:19
av HenrikM76
mati skrev:
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge. :lol:
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?
Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.
Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2019 21:56
av mati
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge. :lol:
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?
Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.
Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
Jag insåg inte att jag uttryckte mig inkorrekt eller slarvigt, och jag förstår fortfarande inte riktigt på vilket sätt jag gjorde det. Men om du av någon anledning känner dig kränkt eller förolämpad av mitt inlägg ber jag såklart om ursäkt. Det var inte alls tänkt som en nedlåtande kommentar från min sida, åtminstone inte mot Tesla. Det var mer tänkt som en påminmelse att Ionity har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas Supercharger-nätverk. Men det kanske var för invecklat...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jul 2019 22:40
av HenrikM76
mati skrev:
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Kul. Då har du vunnit the Ionity-challenge. :lol:
Det känns som en evighet sedan det var Supercharger-challenge. Idag skulle det inte längre gå att besöka samtliga SuC. Hoppas att det snart blir lika omöjligt att besöka alla Ionity-laddare. Då blir det kanske istället en tävling att ta sig igenom hela Sverige enbart med Ionity. Fast det känns som en utopi än så länge.
Och varför skulle det inte gå att besöka samtliga SuC?
Det klart att det går. Men det har ju blivit alldeles för många för att klara det på en enda resa, så som reglerma för Supercharger challenge föreskrev.
Ok, ja uttrycker man sig inkorrekt/slarvigt kan man lätt missförstås.
Men visst kan man fortfarande passera alla på en resa om man kör upp och ner genom landet med lite omvägar bara för man vill.
Jag insåg inte att jag uttryckte mig inkorrekt eller slarvigt, och jag förstår fortfarande inte riktigt på vilket sätt jag gjorde det. Men om du av någon anledning känner dig kränkt eller förolämpad av mitt inlägg ber jag såklart om ursäkt. Det var inte alls tänkt som en nedlåtande kommentar från min sida, åtminstone inte mot Tesla. Det var mer tänkt som en påminmelse att Ionity har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas Supercharger-nätverk. Men det kanske var för invecklat...
Varför skulle jag blivit kränkt eller förolämpad av din oförmåga av uttryckelse i detta fallet?
Om du skrev en sak, och sen fetre en motfråga skriver att du menade nåt lite annat, då uttryckte du dig väl slarvigt eller felaktigt? Eller?
Men strunt i det! Hade jag vetat du inte kan ta kritik hade jag inte skrivit nåt :) Ha en trevlig kväll!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 08:56
av mati
Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 11:27
av HenrikM76
mati skrev:
Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.
Vad skrev jag igårkväll? Om någon taggade ner var det väl jag, det var väl du som direkt på en saklig kritik högg mot med nedsättande termer som att jag skulle blivit kränkt m.m...jag var till och med trevlig och önskade dig en god kväll :)
Det du uppvisar nu när du fortfarande bara hugger mot utan att inse ditt misstag är ett väldigt otäckt personlighetstecken som jag definitivt betackar mig från att bemötas av. Så säger en gång till, det är lugnt, ha en riktigt trevlig helg och ägna dig åt positivitet istället :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 11:43
av Jjonas
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Men gud, vadå "inte kan ta kritik"? Tagga ner lite.
Vad skrev jag igårkväll? Om någon taggade ner var det väl jag, det var väl du som direkt på en saklig kritik högg mot med nedsättande termer som att jag skulle blivit kränkt m.m...jag var till och med trevlig och önskade dig en god kväll :)
Det du uppvisar nu när du fortfarande bara hugger mot utan att inse ditt misstag är ett väldigt otäckt personlighetstecken som jag definitivt betackar mig från att bemötas av. Så säger en gång till, det är lugnt, ha en riktigt trevlig helg och ägna dig åt positivitet istället :)
Och det här är sista posten som inte handlade om Ionity.


Tillbaka in topic:
Kom till Enköping igår med 7% men fri SuC var för lockande, men Ionity är i alla fall igång där!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 11:58
av mati
Okej, jag tror att vi missförstår varandra. Jag ber återigen om ursäkt, det är inte min intention att varken hugga på någon eller vara nedlåtande. Jag inbillar mig att jag försöker hålla en saklig ton utan personangrepp. Men jag kanske misslyckas med mitt ordval ibland eller uttrycker mig konstigt pga språkförbistring. Det kan ju hända. Då kan jag bara be om ursäkt och hoppas att jag lyckas bättre nästa gång.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 12:24
av Mickep
Har det blivit någon förändring med nya firmwaren. Ionity låste upp laddaren när Björn gjorde sitt världsrekordsförsök igår så de inte skulle drabbas av buggen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 12:49
av vigge50
Mickep skrev:
Har det blivit någon förändring med nya firmwaren. Ionity låste upp laddaren när Björn gjorde sitt världsrekordsförsök igår så de inte skulle drabbas av buggen.
Nog inte bara för att slippa buggen, då han inte laddade fullt så skulle alla laddningarna han gjorde blivit en del pengar, de sponsrade helt enkelt rekordförsöket.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 17:59
av Svenssons
Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 18:11
av bonath
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 18:21
av Bjelke
Svenssons skrev:
Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.
Jag kollade inte så noga men typ 200kW kom dom upp i :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 18:26
av bylund
bonath skrev:
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 18:38
av Svenssons
bylund skrev:
bonath skrev:
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.
Det plus att de flesta elbilar som kan ladda vid stationerna är Teslas. Finns inte så många andra sålda elbilar med CCS som kan ladda snabbare än 50 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 21:28
av HerrNilsson
Måste berätta en smått uppseendeväckande Ionity-anekdot jag upplevde så här på lördagkvällen.

Åkte till Ionityn här i Enköping som nyligen öppnat med vår e-Golf för att testladda lite. (Japp med småbarn hemma så är en sån liten trip med lite egentid en toppen-lördagkväll för en annan... :? ).

När jag kommer dit så möts jag av två(!) Nissan Leaf som precis backat in på varsin plats. En gammel-Leaf och en nya generationen.

Killen i nya Leafen ser att jag pluggar in och börjar ladda, och frågar direkt om man behöver nån app eller så?
Nja, du behöver en annan bil, svarar jag. Vi konstaterar att han bara har Chademo och typ2 "under huven".
Han säger att Nissan-handlaren sagt att han minsann kan ladda på alla snabbladdarstationer med denna bilen. Han hade kräm kvar så han åkte vidare, lite trumpen.

Vid gammel-Leafen står en kvinna med sina tonårsbarn och är lika brydd.
Jag går framt till dom. Jag förklarar även där att det bara är CCS på dessa laddare, inte Chademo. Hon är lite skärrad då hon har i princip 0 kvar i räckvidd.
Hon har fått ut personal från Circle-K till laddaren för att få hjälp. Personalen pratar i mobilen med "nån som kan detta" för att se ifall dom har nån "kopplings-sladd" att ha mellan laddaren och deras Leaf, men det verkar inte finnas någon sådan.

Jag tipsar om Bee-laddaren som finns vid Dinners 250m bort (vid SuC:en). Hon är tveksam till att det går men jag menar att det brukar finnas lite marginal även när man ser ut att vara i princip tom. Circle-K-personalen rycker ändå på axlarna åt detta så hon har inte så mkt val. Dom ger sig av.

Jag laddar några kWh och åker sedan bort till Dinners. Dom står där och laddar. Hon tackar för hjälpen och jag tipsar om att köpa en bil med CCS-kontakt nästa gång de byter bil :)

Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 jul 2019 23:47
av taliz
Det kommer bara bli mer och mer sånt närmaste åren. Hittills har det ju mest varit allmänt teknikintresserade som skaffar elbil. Ju fler ”vanligt folk” som skaffar elbil desto mer förvirring kommer uppstå.
Varje dag är det hundratals människor som tankar diesel i sin bensinbil och vice versa.
Att inte hitta rätt plug är ju, konsekvensmässigt, en struntsak i jämförelse med det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 06:23
av PhR34k
Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 07:23
av selfish
PhR34k skrev:
Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 07:53
av mati
HerrNilsson skrev:
...
Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Jag fick beskåda exakt samma situation häromdagen. Vi åkte förbi vår VAG-åf, som har en snabbladdare på parkeringen. Laddaren är publik, men enbart utrustad med två CCS och två typ-2, men ingen Chademo. Det stod en Leaf där, och en tjej som försökte trycka in CCS-handsken i Chademo-kontakten i bilen. Det gick väl sådär halvbra. Närmsta publika Chademo-laddare är flera mil bort. Jag antar att det var kris. Jag stannade och tänkte upplysa henne, men då insåg hon att det inte funkade och åkte därifrån.
Jag skulle tro att det kommer att bli allt vanligare att framförallt Leaf-ägare försöker "tanka fel". Chademo-kompatibla laddare är ju inte det som byggs så mycket av, samtidigt som Leaf är en ganska populär elbil.

Angående early adopters kan jag berätta följande. Samma dag satt jag alltså hos min åf och väntade på min säljare som var på lunch. Då kom ett äldre par som gick fram till en annan säljare. "Hej, vi vill köpa en elbil, en liten", sa de. De hade garanterat inte koll på laddstandarder eller hur en elbil funkar. De ville bara köpa en bil. Jag fick nästan myror i rumpan och kände ett aktut behov av att springa fram och ge stackarna en liten föreläsning om elbilar, men jag lyckades hålla mig. Fast det var jobbigt. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 08:23
av Gretsch
Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 08:28
av dawar
Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar :?:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 08:32
av Svenssons
Gretsch skrev:
Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .
Standarden är satt. I Europa är det CCS som gäller. Äldre modeller är dock inte så lätta att bygga om. Karossen måste ändras på Model S och X för att få rum med CCS så därför kommer bilarna med adapter istället, antagligen kommer framtida bilar med CCS direkt när det blir en ny facelift. Model 3 stödjer CCS från start. I Japan är det Chademo som är standarden men asiatiska biltillverkare har börjat leverera CCS på elbilarna för Europa.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 08:42
av mati
dawar skrev:
Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar :?:
Än så länge har Tesla ett stort försprång och en enorm konkurrensfördel med sina Superchargers. I nuläget tror jag att det är uteslutet att de släpper in andra. Vi vet inte vad som händer i framtiden. Antingen så behåller Tesla sitt försprång, och situationen kommer förbli densamma som idag, eller så kommer alla andra ikapp. I det läget är det kanske inte otänkbart att Tesla öppnar sina superchargers för andra bilar. Men om det är särskilt sannolikt låter jag vara osagt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 08:54
av LarsL
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 09:26
av bylund
selfish skrev:
PhR34k skrev:
Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.
För att vara övertydlig så behövs adapter och ombyggnad för att kunna ladda hos Ionity i Enköping (och alla andra Ionitystationer). På superladdaren i Enköping går det bra utan adapter.