Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 jul 2019 18:11
Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Jag kollade inte så noga men typ 200kW kom dom upp iSvenssons skrev:Nu följde jag inte TeslaBjörn men hur snabbt kunde han ladda? Det borde väl gå i upp till 200 kW om bilen har senaste firmware och laddaren stödjer laddhastigheten.
För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.bonath skrev:Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Det plus att de flesta elbilar som kan ladda vid stationerna är Teslas. Finns inte så många andra sålda elbilar med CCS som kan ladda snabbare än 50 kW.bylund skrev:För att de får bra publicitet, rimligen. Det lär vara bra reklam för dem att leverera laddningen till ett världsrekord. Det visar ju att de för närvarande levererar snabbare laddning än vad Tesla gör.bonath skrev:Varför stödjer Ionity ett Tesla rekordförsök???
Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.PhR34k skrev:Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Jag fick beskåda exakt samma situation häromdagen. Vi åkte förbi vår VAG-åf, som har en snabbladdare på parkeringen. Laddaren är publik, men enbart utrustad med två CCS och två typ-2, men ingen Chademo. Det stod en Leaf där, och en tjej som försökte trycka in CCS-handsken i Chademo-kontakten i bilen. Det gick väl sådär halvbra. Närmsta publika Chademo-laddare är flera mil bort. Jag antar att det var kris. Jag stannade och tänkte upplysa henne, men då insåg hon att det inte funkade och åkte därifrån.HerrNilsson skrev:...
Var inte detta rätt knasigt ändå?
Dessa två var ändå elbilsförare, men båda åker till laddare som inte har rätt kabel för deras bilar. En till och med med typ tomt batteri. Varför kollar man inte sånt? Vet man inte att det finns olika laddstandarder?
Kunskapsspridningen behöver nog fortgå på bred front, inte bara för fossilbilister utan för alla som inte är early adopters och nu köper elbil.
Standarden är satt. I Europa är det CCS som gäller. Äldre modeller är dock inte så lätta att bygga om. Karossen måste ändras på Model S och X för att få rum med CCS så därför kommer bilarna med adapter istället, antagligen kommer framtida bilar med CCS direkt när det blir en ny facelift. Model 3 stödjer CCS från start. I Japan är det Chademo som är standarden men asiatiska biltillverkare har börjat leverera CCS på elbilarna för Europa.Gretsch skrev:Är det inte snart dax att elbilstillverkarna och elleverantörerna samsas att ha en och samma " ladduttag " så slipper det bli sån förvirring bland elbils förarna, plus att skippa alla dessa brickor och kort och ha ett gemensamt betalsätt .
Än så länge har Tesla ett stort försprång och en enorm konkurrensfördel med sina Superchargers. I nuläget tror jag att det är uteslutet att de släpper in andra. Vi vet inte vad som händer i framtiden. Antingen så behåller Tesla sitt försprång, och situationen kommer förbli densamma som idag, eller så kommer alla andra ikapp. I det läget är det kanske inte otänkbart att Tesla öppnar sina superchargers för andra bilar. Men om det är särskilt sannolikt låter jag vara osagt.dawar skrev:Apropå samma uttag. Nu när de flesta SC har CCS. Hur tänker ni.
Kommer Tesla öppna sina superchargers för övriga märken framöver? Dom tappar marknadsfördelarna med att vara ensamma med HPC på vissa platser med laddning bara för egna bilar, men kan istället öka intäkter med fler som laddar och betalar
För att vara övertydlig så behövs adapter och ombyggnad för att kunna ladda hos Ionity i Enköping (och alla andra Ionitystationer). På superladdaren i Enköping går det bra utan adapter.selfish skrev:Ja precis. Adapter och ombyggnad av laddport om du inte har en flongny X. Fixas hos Teslas SC.PhR34k skrev:Behöver man en adapter för att ladda en Model X i tex Enköping där det bara är CCS?
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.mati skrev:Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.Svenssons skrev:Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.mati skrev:Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Ja, men den var på gång, så det spekulerades att det var Jaguar som avsågs.LarsL skrev:Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Ganska intressant ändå. Det kan ju inte vara direkt billigt att bygga upp ett helt nytt laddnätverk från grunden, så som Ionity gör.LarsL skrev:Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.Svenssons skrev:Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.mati skrev:Gäller detta fortfarande?LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidragMickep skrev:Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)