Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare bylund » 07 jul 2019 09:33

LarsL skrev:
bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.

Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.

Ja, men den var på gång, så det spekulerades att det var Jaguar som avsågs.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 07 jul 2019 09:38

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.

Gäller detta fortfarande?

Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.


Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.

Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.

Ganska intressant ändå. Det kan ju inte vara direkt billigt att bygga upp ett helt nytt laddnätverk från grunden, så som Ionity gör.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 9442
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Mickep » 07 jul 2019 09:43

Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
Mickep
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare bylund » 07 jul 2019 09:46

I och med CCS borde det vara intressantare nu. Man måste inte bygga något special på bilen för att kunna ladda rent fysiskt i Europa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare 12man » 07 jul 2019 09:48

Mickep skrev:Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)

och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare LarsL » 07 jul 2019 09:51

12man skrev:
Mickep skrev:Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)

och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag[/

Behövdes inte för att bygga Superchargers heller. Det är betydligt billigare att bygga ett snabbladdarnätverk än ett nätverk av bensinstationer, med dagen miljöregler.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Styr laddningen efter elpriset få 500kr i bonus https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 9667
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist Lophornis » 07 jul 2019 10:08

bylund skrev:Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.


En icke tysk europeisk kan mycket väl vara Polstar/Volvo.
Lophornis
elbilist
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 30 aug 2016 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav dawar » 07 jul 2019 12:30

LarsL skrev:Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.


Kanske något jag missar. Men vari ligger egentligen skillnaden där mellan Tesla och Ionity?
Ionity medfinansieras väl av VW, Mercedes, BMW, Porsche mdf plus EU-bidrag. Med samma logik ska väl Tesla då medfinansiera uppbyggnaden av Ionity för att få ladda, eller?

SC nätverket är förstås mycket större i nuläget och har kostat multum att bygga. Men logiken är väl densamma. Eller är det bara jag som inte är tillräckligt insatt och fattar ;)
dawar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 nov 2018 17:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare bylund » 07 jul 2019 12:36

Skillnaden är väl intäktsmodellen. Ionity är tänkt att finansieras genom användarna, medan Tesla i alla fall ursprungligen använde superladdarna som ett försäljningsargument, och finansierade det genom försäljningen av bilar. Nu betalar ju allt fler för sin laddning hos Tesla, men betydligt mindre än på Ionity.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8202
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Mickep » 07 jul 2019 13:04

Just nu kan det vara billigare och snabbare att ladda på en ionity charger. (många maxar på 180-190 kW till ca 40%)
ionity har en fast debitering på ca 80 kr per session. (man får tydligen tillbaka om den avbryter mitt i)
tesla tar 2.56 kr/ kwh (enigt deras webbsida). laddar man mer än 40 kWh (vilket inte är orimligt) är det betydligt billigare.
(nu har många gratis laddning, men faktum kvarstår)

Vad som kommer vara det bästa laddnätverket kommer inte vara den tekniska (eftersom ionity kan ev ge 350kW) utan spridningen och läget. folk vill inte köra omvägar för att ladda, och att det kommer flera nätverk är endast positivt (det är inget som de konkurrerar med från kundernas synvinkel)
Senast redigerad av Mickep 07 jul 2019 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Mickep
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.