Sida 51 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 10:33
av bylund
LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
Det var väl ganska många år sedan? Typ långt innan I-pace släpptes.
Ja, men den var på gång, så det spekulerades att det var Jaguar som avsågs.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 10:38
av mati
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag.
Gäller detta fortfarande?
Det pratas inte något om det längre men jag misstänker att kostnaden för andra tillverkare är bra mycket högre nu i och med alla nya stolpar som tillkommit.
Jo, det är väl inte så attraktivt ur vare sig ekonomiskt hänseende likväl som marknadsmässigt.

Var väl inte så länge sedan (någon månad sedan) som Elon kommenterade att ingen hört av sig om intresse att vara med.
Ganska intressant ändå. Det kan ju inte vara direkt billigt att bygga upp ett helt nytt laddnätverk från grunden, så som Ionity gör.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 10:43
av Mickep
Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 10:46
av bylund
I och med CCS borde det vara intressantare nu. Man måste inte bygga något special på bilen för att kunna ladda rent fysiskt i Europa.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 10:48
av 12man
Mickep skrev:
Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 10:51
av LarsL
12man skrev:
Mickep skrev:
Är det någon som fått svart på vitt vad teslas erbjudande går ut på? Eller kommentar från övriga tillverkare. (troligtvis för att de inte är i energibranschen, dock så säljer volvo bensin vid de flesta av sina butiker)
och att bygga upp det "nätverket" av BILISTEN/TANKA/eller vad det heter nu, behövdes inga statsbidrag[/

Behövdes inte för att bygga Superchargers heller. Det är betydligt billigare att bygga ett snabbladdarnätverk än ett nätverk av bensinstationer, med dagen miljöregler.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 11:08
av Lophornis
bylund skrev:
Fast häromåret sa han att de förde diskussioner med en icke tysk europeisk tillverkare. Men det behöver ju inte varit särskilt långt framskridna förhandlingar.
En icke tysk europeisk kan mycket väl vara Polstar/Volvo.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 13:30
av dawar
LarsL skrev:
Tesla har väl ett stående erbjudande till andra att vara med på Superchargers om de ger samma bidrag som Tesla gör idag. Naturligtvis är det eller har varit svår smält för en etablerad tillverkare att se deras bilar ladda vid ett annat märkes laddare.
Kanske något jag missar. Men vari ligger egentligen skillnaden där mellan Tesla och Ionity?
Ionity medfinansieras väl av VW, Mercedes, BMW, Porsche mdf plus EU-bidrag. Med samma logik ska väl Tesla då medfinansiera uppbyggnaden av Ionity för att få ladda, eller?

SC nätverket är förstås mycket större i nuläget och har kostat multum att bygga. Men logiken är väl densamma. Eller är det bara jag som inte är tillräckligt insatt och fattar ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 13:36
av bylund
Skillnaden är väl intäktsmodellen. Ionity är tänkt att finansieras genom användarna, medan Tesla i alla fall ursprungligen använde superladdarna som ett försäljningsargument, och finansierade det genom försäljningen av bilar. Nu betalar ju allt fler för sin laddning hos Tesla, men betydligt mindre än på Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 14:04
av Mickep
Just nu kan det vara billigare och snabbare att ladda på en ionity charger. (många maxar på 180-190 kW till ca 40%)
ionity har en fast debitering på ca 80 kr per session. (man får tydligen tillbaka om den avbryter mitt i)
tesla tar 2.56 kr/ kwh (enigt deras webbsida). laddar man mer än 40 kWh (vilket inte är orimligt) är det betydligt billigare.
(nu har många gratis laddning, men faktum kvarstår)

Vad som kommer vara det bästa laddnätverket kommer inte vara den tekniska (eftersom ionity kan ev ge 350kW) utan spridningen och läget. folk vill inte köra omvägar för att ladda, och att det kommer flera nätverk är endast positivt (det är inget som de konkurrerar med från kundernas synvinkel)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 14:08
av LarsL
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 14:19
av Mickep
LarsL skrev:
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 07:38
av mati
Vi vet ju inte än vad Ionity kommer att kosta när de inför debitering per kWh, men man får en fingervisning när man tittar på priserna för Audis s.k. e-tron charging service. De försöker ju sälja detta som ett attraktivt "erbjudande", vilket det på inget vis är. För Ionity säger de att det kommer att kosta 3:50kr/kWh, och då kallar de det för "specialpris". Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 13:49
av iAkita
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:11
av nek0
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något sånt

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:19
av mati
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:23
av Jerker
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:30
av Zalman3
Jerker skrev:
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Ännu ett skäl att köra Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:09
av mati
Jerker skrev:
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Det är klart att det är ocker. Det motsvarar ett dieselpris runt 30kr/liter för en vanlig dieselbil som drar runt en halvliter.
Zalman3 skrev:
Ännu ett skäl att köra Tesla.
Tack och lov är man ju inte tvungen att betala detta. Annars hade jag faktiskt hållit med. Men jag har aldrig aktiverat e-tron charging service, och jag har aldrig förstått varför någon skulle göra det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:17
av Zalman3
Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:24
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Synd att din syster med flera utnyttjas på detta sätt. Oseriöst.

Javisst man kan alltid säga att man bör sätta sig in i allting, men jag tycker inte det ska behövas för den oinvigde. Man bör kunna lita på att inte bli lurad av stora välkända aktörer som Audi, men men... Man lär så länge man lever och dieselgate kanske borde fått en att förstå att vissa ska man inte lita på.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:32
av OfarligTesla
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:36
av Remuz
OfarligTesla skrev:
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 17:04
av mati
Remuz skrev:
OfarligTesla skrev:
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...
Jag snabbladdar extremt sällan. Jag svälter inte ihjäl när snabbladdning kostar skjortan. Det handlar inte om många hundralappar om året för mig. Det handlar om nåt helt annat. Prisspannet för snabbladdning i Sverige är sisådär 1000%. Om jag laddar hos Fortum i Kristinehamn och använder Plugsurfing-brickan kostar det ca 50 kronor att ladda 0-80%. Om jag laddar med ovannämnda e-tron charging service hos Bee i Karlstad kostar det 540kr,, eller 340kr med Bee-kortet. Och då tar det dessutom 3 ggr så lång tid. Det är ofattbart.
Det är helt enkelt inte okej att den som inte är insatt kanske betalar ett extremt ockerpris. Så är det ju inte med bensin. Dessutom inser folk inte att det ändå är billigt att ha elbil eftersom det mesta av laddningen sker hemma. Det är många som frågar mig vad det kostar att ladda när man ska åka på semester. Dumt när man måste börja meningen med "det kan kosta mycket mer än att tanka diesel, men..." för då har de redan slutat lyssna. Dessutom kan inte alla ladda hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 18:17
av iAkita
mati skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG
Jag misstolkade det som du klagade på på Bee's priser när det istället var Audis orimliga påslag du reagerade på. Sorry, my bad. Fortums tjänst Plugsurfing's påslag är ännu värre, förutom på deras egna laddare där det blir billigare än när man använder deras egna laddbricka. Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.