Sida 52 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 14:08
av LarsL
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 07 jul 2019 14:19
av Mickep
LarsL skrev:
80kr/laddning är ju bara ett introduktions erbjudande, ungefär som gratis Supercharging var en gång i tiden.
exakt, det låter inte hållbart i längden att ha ett lägre pris än tesla. Men tills de ökar priset så är läget som det är. snabbare och betydligt billigare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 07:38
av mati
Vi vet ju inte än vad Ionity kommer att kosta när de inför debitering per kWh, men man får en fingervisning när man tittar på priserna för Audis s.k. e-tron charging service. De försöker ju sälja detta som ett attraktivt "erbjudande", vilket det på inget vis är. För Ionity säger de att det kommer att kosta 3:50kr/kWh, och då kallar de det för "specialpris". Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Hursomhelst, om påslaget är ungefär lika högt överallt, och det verkar det att vara i dagsläget, så borde ionity hamna runt 2:50kr/kWh, men det känns för billigt.
Eller så är 3:50 verkligen ett specialpris och det blir dyrare för alla andra, men jag har svårt att tro det eftersom det inte är så hos Ionity idag. Där gäller 80kr/laddning för alla. De kanske menar med specialpris att det i det fallet inte blir dyrare än för alla andra och då blir det alltså 3:50kr/kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 13:49
av iAkita
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:11
av nek0
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Tror att man betalar 8kr om man laddar med Plugshare brickan på Bee laddare eller något sånt

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:19
av mati
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:23
av Jerker
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 14:30
av Zalman3
Jerker skrev:
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Ännu ett skäl att köra Tesla.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:09
av mati
Jerker skrev:
Det är alltså fråga om en slags roamingavgift. Snudd på ocker.
Det är klart att det är ocker. Det motsvarar ett dieselpris runt 30kr/liter för en vanlig dieselbil som drar runt en halvliter.
Zalman3 skrev:
Ännu ett skäl att köra Tesla.
Tack och lov är man ju inte tvungen att betala detta. Annars hade jag faktiskt hållit med. Men jag har aldrig aktiverat e-tron charging service, och jag har aldrig förstått varför någon skulle göra det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:17
av Zalman3
Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:24
av Hertsh
Zalman3 skrev:
Min syster som är en "Svensson elbilist" som oftast laddar hemma.
Säger att det är ointressant vad det kostar att snabbladda de 2-3 ggr per år hon behöver det.
Synd att din syster med flera utnyttjas på detta sätt. Oseriöst.

Javisst man kan alltid säga att man bör sätta sig in i allting, men jag tycker inte det ska behövas för den oinvigde. Man bör kunna lita på att inte bli lurad av stora välkända aktörer som Audi, men men... Man lär så länge man lever och dieselgate kanske borde fått en att förstå att vissa ska man inte lita på.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:32
av OfarligTesla
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 15:36
av Remuz
OfarligTesla skrev:
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 17:04
av mati
Remuz skrev:
OfarligTesla skrev:
Fast det är ju sant att det spelar inte så stor roll för de flesta vad det kostar att snabbladda. Det intressanta är ju att man alltid kan snabbladda när man behöver på resande fot, de flesta mil laddas ju hemma eller i andra långsamladdare så då blir det ju billigare.
Exakt. Jag har mer än en gång glatt betalt 5kr/kWh för snabbladdning. Jag tror ändå jag har laddat för mindre än 500kr på 3000mil nu...
Jag snabbladdar extremt sällan. Jag svälter inte ihjäl när snabbladdning kostar skjortan. Det handlar inte om många hundralappar om året för mig. Det handlar om nåt helt annat. Prisspannet för snabbladdning i Sverige är sisådär 1000%. Om jag laddar hos Fortum i Kristinehamn och använder Plugsurfing-brickan kostar det ca 50 kronor att ladda 0-80%. Om jag laddar med ovannämnda e-tron charging service hos Bee i Karlstad kostar det 540kr,, eller 340kr med Bee-kortet. Och då tar det dessutom 3 ggr så lång tid. Det är ofattbart.
Det är helt enkelt inte okej att den som inte är insatt kanske betalar ett extremt ockerpris. Så är det ju inte med bensin. Dessutom inser folk inte att det ändå är billigt att ha elbil eftersom det mesta av laddningen sker hemma. Det är många som frågar mig vad det kostar att ladda när man ska åka på semester. Dumt när man måste börja meningen med "det kan kosta mycket mer än att tanka diesel, men..." för då har de redan slutat lyssna. Dessutom kan inte alla ladda hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 18:17
av iAkita
mati skrev:
iAkita skrev:
mati skrev:
Samtidigt tar de hutlösa 8:10kr/kWh till exempel hos Bee/Clever, dvs det är drygt 60% dyrare än för alla andra som betalar direkt. Jag är inte riktigt med hur de tänker där, det kostar ju dessutom 200kr/månad i grundavgift. Är det nån som är beredd att betala detta? Varför?
Varifrån kommer egentligen ryktet att Bee (f.d. Clever) tar så mycket betalt, över 8 kr/kWh och dessutom en grundavgift på 200 kr/mån? Det är ju hur lätt som helst att kolla upp att det inte stämmer. Priset för DC laddning är 5 kr/kWh och för AC laddning 3 kr/kWh, och det finns ingen månatlig grundavgift. Kör man mycket och snabbladdar ofta har de ett fast pris på 399 kr per månad, då får du ladda hur myckt du vill. Så Bee's prissättning sticker inte ut jämfört med andra aktörer på Svenska marknaden, ändå fortsätter folk sprida detta konstiga rykte.
Om det är ett rykte vet jag inte. Här är ett utdrag från prislistan för e-tron charging service. Ganska tydligt tycker jag. Att det är betydligt billigare att betala direkt med Clever/Bee-kortet är uppenbart. Men det är precis det jag försökte säga med mitt inlägg ovan.
charging_service.PNG
Jag misstolkade det som du klagade på på Bee's priser när det istället var Audis orimliga påslag du reagerade på. Sorry, my bad. Fortums tjänst Plugsurfing's påslag är ännu värre, förutom på deras egna laddare där det blir billigare än när man använder deras egna laddbricka. Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 18:20
av Jerker
Det är mycket inom "elbilssfären" som är rena vilda västern och så kommer det att vara i några år till innan allt "sätter sig". Det gäller såväl utrustning och funktionalitet hos elbilar som kringutrustning och laddfrågor. Kanske kommer det en EU-lagstiftning kring roamingavgifter för laddning på samma sätt som för mobiltelefoni, vem vet? (om 20 år...)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 jul 2019 19:01
av mati
iAkita skrev:
... Men jag ser det inte som jätteproblematiskt att man måste vara prismedveten och ha med sig några olika appar/laddbrickor, iallfall inte värre än när jag var ung och körde omkring med en massa olika kort för att spara några öre liter på bensin, beroende på var jag tankade.
Visst ska man vara prismedveten. Men i vilket annat område kan prisomedvetenhet så lätt leda till att man betalar mångdubbelt för mycket? Det finns säkert sådana exempel, men en så vardaglig sak som.att fylla på "bränsle" ska inte kräva att man i praktiken är nörd och hänger på ett elbilsforum. Som du säger, man har kanske olika tankkort för att spara några öre på bensin. Men om man råkar ha fel kort är det just det, några öre. Inte hundratals kronor. Och framförallt är det inte så att det kostar 50kr litern hos ena macken, och 50 öre på macken precis bredvid. Men precis så är det ju i fallet med snabbladdarna ibland.
Jag förde ett samtal med en Audi-säljare häromdagen. Han frågade mig desperat vad han ska svara när kunderna frågar hur man betalar för laddning. Från Audi centralt har de fått order att de inte ska säga nånting alls. Kunderna ska ta reda på det själv. Det tyckte han var galet, och det tycker jag också. Det är på tok för komplicerat för att man ska kräva att gemene man ska hålla koll på allt detta. Jag betraktar mig som ganska insatt, men jag tycker det är jobbigt med alla olika priser och betalmodeller. Vad ska en icke-nörd säga då?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2019 17:42
av tor-ake
Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
IMG_20190712_210459.jpg
Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. :-)

Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2019 17:56
av Bjelke
Störigt att den säger "Car needs service"...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 jul 2019 20:12
av pinussen
tor-ake skrev:
Åkte ut och provade Ionity i Enköping, men det funkade inte alls med Model 3 SR+ i alla fall (två försök utan framgång):
IMG_20190712_210459.jpg
Som tur var gick det ju prima att ladda på SuC 700m norrut. :-)

Men det hade varit intressant att se hastigheten på SR+ på Ionity, har inte sett någon som provat det?
Den är cappad till 100 kW på SR+

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 aug 2019 16:17
av Svenssons
Arbetet vid Värnamo startade 21/6 och jag är nyfiken på när den kan vara uppe. Tänkte fråga hur lång tid Ionity brukar ta på sig för att bygga en station men hittade infon. Får vänta ett par månader till kanske...

51 Construction
131 Live
182 Total
82.4 days avg building time
https://ionity.evapi.de/#/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 05:29
av e5m1r
Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Bild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 06:20
av mati
Nån som vet hur det går i Örebro?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 07:13
av Svenssons
e5m1r skrev:
Värnamo vid CircleK korsning RV27 E4
Bara stolpar som saknas nu
De se inte har fri SuC kommer nog skippa Lagan
Bild
Tack för bilden och uppdateringen!

Vet en som garanterat kommer skippa Lagan även ifall han har fri Supercharging...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 07:35
av Ronikarre
Lagan skulle behöva en varuautomat, dock tar det tid från motorvägsavfarten.