Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav TeslaM3 » 23 aug 2019 08:23

Hoppas Ionity undersöker detta problem och uppdaterar någonstans på deras hemsida.
TeslaM3
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 15:07
Referralkod: emma22721

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 aug 2019 08:55

Får man lägga 5-10 minuter på strul så är ju den snabbare laddningen uppäten flera ggr om. Jag tycker det är otroligt viktigt att man kan slappna av och lita på laddningen när man pausar. Är risken stor att laddningen stoppas så att man måste ut till stolpen så blir det ännu jobbigare.

Tyvärr är inte SuC riktigt där heller. Jag håller koll i appen hela tiden. I t ex Lödde dök hastigheten ner till nästan 0. Men jag fick fart på den utan att behöva gå till bilen. Stoppade och startade via appen. Då kickade det igång igen.

En gång i Ödeshög kom jag ut samtidigt som en man som hade ätit och tagit det lugnt en bra stund. När han kom ut till bilen märkte han att den inte hade laddat nånting... Bara byta stolpe och stanna i 45 minuter till. :evil:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6859
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare helix » 23 aug 2019 12:13

Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?


Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 aug 2019 12:20

helix skrev:
Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?


Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs



Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6859
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare fth » 23 aug 2019 12:28

Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.

Men nästan va?

Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1678
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 aug 2019 12:30

fth skrev:
Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.

Men nästan va?

Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.

/fth


Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6859
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare MangeT » 23 aug 2019 12:31

Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare fth » 23 aug 2019 12:37

Verdi skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.

Men nästan va?

Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.

/fth


Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.

Jo, koll vill man ju ha, om inte annat än för att veta när man kan åka vidare :)

Appen notifierar ju annars om laddningen avbryts, men om bilen fortsätter ladda men hastigheten går mot 0 som i ditt fall tror jag inte den varnar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1678
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 aug 2019 12:49

MangeT skrev:Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.



Nej du tänker lite fel, Ionity är väl tänkt att gå med vinst på elen de säljer. Dvs ALLA som laddar där "betalar för nätverket". Däremot verkar de som ligger bakom (Audi, VW, BMW, Mercedes...) erbjuda en aning rabatterade priser om man köper sin bil hos dem.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6859
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Svenssons » 23 aug 2019 12:51

MangeT skrev:Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.

Ionity ägs inte av Audi och de har som offentligt laddnätverk antaligen fått in stöd på vissa platser. Teslaägarna har mer direkt varit med att betala för Supercharger-nätverket än vad en Audi-ägare varit med att betala för Ionity. Ionity drivs för att vara lönsamt och självgående, Supercharger ska inte vara vinstdrivande.

Laddar en bil som bara kan ladda i max 30-50kW på Supercharger så krävs det inte enbart dubbla/trippla kostnaden mätt i kWh utan även minutkostnad enligt mig eller minimikrav på hur snabbt bilarna kan ladda.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8822
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.