Sida 53 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 09:23
av TeslaM3
Hoppas Ionity undersöker detta problem och uppdaterar någonstans på deras hemsida.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 09:55
av Verdi
Får man lägga 5-10 minuter på strul så är ju den snabbare laddningen uppäten flera ggr om. Jag tycker det är otroligt viktigt att man kan slappna av och lita på laddningen när man pausar. Är risken stor att laddningen stoppas så att man måste ut till stolpen så blir det ännu jobbigare.

Tyvärr är inte SuC riktigt där heller. Jag håller koll i appen hela tiden. I t ex Lödde dök hastigheten ner till nästan 0. Men jag fick fart på den utan att behöva gå till bilen. Stoppade och startade via appen. Då kickade det igång igen.

En gång i Ödeshög kom jag ut samtidigt som en man som hade ätit och tagit det lugnt en bra stund. När han kom ut till bilen märkte han att den inte hade laddat nånting... Bara byta stolpe och stanna i 45 minuter till. :evil:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:13
av helix
Verdi skrev:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:20
av Verdi
helix skrev:
Verdi skrev:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:28
av fth
Verdi skrev:
Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Men nästan va?

Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:30
av Verdi
fth skrev:
Verdi skrev:
Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Men nästan va?

Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.

/fth
Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:31
av MangeT
Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:37
av fth
Verdi skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Men nästan va?

Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.

/fth
Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.
Jo, koll vill man ju ha, om inte annat än för att veta när man kan åka vidare :)

Appen notifierar ju annars om laddningen avbryts, men om bilen fortsätter ladda men hastigheten går mot 0 som i ditt fall tror jag inte den varnar.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:49
av Verdi
MangeT skrev:
Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.

Nej du tänker lite fel, Ionity är väl tänkt att gå med vinst på elen de säljer. Dvs ALLA som laddar där "betalar för nätverket". Däremot verkar de som ligger bakom (Audi, VW, BMW, Mercedes...) erbjuda en aning rabatterade priser om man köper sin bil hos dem.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 13:51
av Svenssons
MangeT skrev:
Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
Ionity ägs inte av Audi och de har som offentligt laddnätverk antaligen fått in stöd på vissa platser. Teslaägarna har mer direkt varit med att betala för Supercharger-nätverket än vad en Audi-ägare varit med att betala för Ionity. Ionity drivs för att vara lönsamt och självgående, Supercharger ska inte vara vinstdrivande.

Laddar en bil som bara kan ladda i max 30-50kW på Supercharger så krävs det inte enbart dubbla/trippla kostnaden mätt i kWh utan även minutkostnad enligt mig eller minimikrav på hur snabbt bilarna kan ladda.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 15:08
av macky
Börjat byggas i Kristianstad ser jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 16:48
av Swede1
Verdi skrev:
helix skrev:
Verdi skrev:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 17:52
av Svenssons
Swede1 skrev:

3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?
Man snabbladdar bara mindre del så jag ser hellre att det är möjligt att ladda även ifall det kostar 8 kronor per kWh än att det är gratis men går inte att ladda...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 18:12
av PhR34k
Swede1 skrev:
Verdi skrev:
helix skrev:
Verdi skrev:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?
Om det är dom kostnader som det hela landar på så är det orimligt.
Visst man laddar inte varje dag på dessa snabb laddaremen att det ska bli dyrare att åka elbil än bensinbil är dumt. Dessa ska väl användas de gånger man åker långa sträckor och att straffa elbilister så här är inte ok.

Vad tar Tesla för att ladda? Jag har gratis suc så jag vet inte vad det kostar?



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 18:44
av chaffis75
macky skrev:
Börjat byggas i Kristianstad ser jag.
Spännande.. De sägs att de ska bygga en I Karlskrona också om de får bygglov vill säga.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 18:59
av Johan84
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man

Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 22:23
av taliz
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Väldigt olika, beror på elpriset. I södra Sverige är det lite dyrare än i norra tex har jag för mig.
I Danmark är det betydligt dyrare.

Jag laddade förövrigt på eons hypercharger idag, 175kw gratis tillsvidare. Trevligt. Eon verkar ta 2,5kr/kwh på sina 50kw, fortsätter dom med det även på 175kw så blir det bra komplement.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 02:35
av Svenssons
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:12
av JFAH
Svenssons skrev:
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.
Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.

Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:32
av Svenssons
JFAH skrev:
Svenssons skrev:
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.
Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.

Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.
Ionity är dock inte ett Audi-laddnätverk, det är öppet laddnätverk för alla bilar som kan ladda ned CCS. Valet är dit om du vill ladda på Ionity oavsett vad har för bil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:37
av Mickep
Tror att totalkostnaden kommer vara likadant som i i framtiden. Bilarna kommer bli något billigare men drivmedelskostnaden kommer vara liknande bensinpriserna är nu.
Man kan glömma att göra "gratis" resor till kontinenten. Det är också rimligt att man skall begränsa folks energianvändning, om man vill vara miljövänlig.(spec om man vill lägga ner kkv). men jag tror att 16 kr milen inte kommer vara främmande, för diesel och bensin kommer vara 25-32 kr milen. så på så sätt kommer det vara billigare ändå. Givetvis kommer staten få in moms vid laddarna.(ni kan inte ens drömma vad staten kommer hitta på)
MEN jag tycker att elpriserna som skrivs är hutlösa, och vi kommer säkert se något uppror på facebook för de som kräver lägre avgifter på snabbladdare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:43
av Svenssons
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 12:56
av Geni87
Svenssons skrev:
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Haha, bra poäng! :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 15:32
av mati
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 15:59
av OfarligTesla
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.