Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 aug 2019 09:23
Hoppas Ionity undersöker detta problem och uppdaterar någonstans på deras hemsida.
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
helix skrev:Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Men nästan va?Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.fth skrev:Men nästan va?Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.
/fth
Jo, koll vill man ju ha, om inte annat än för att veta när man kan åka vidareVerdi skrev:Ja det gick riktigt bra förutom i Lödde. Men jag känner ändå att jag vill hålla koll via appen än så länge.fth skrev:Men nästan va?Verdi skrev:Tyvärr är inte SuC riktigt där heller.
Jag har iaf laddat flera hundra gånger på många tiotal SuC i hela Europa och aldrig någonsin haft problem när väl laddningen startat.
Trasiga stolpar och kontakter har förekommit ett fåtal gånger, men då startar ju inte laddningen öht, och då är det ju bara att byta stolpe.
/fth
MangeT skrev:Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
Ionity ägs inte av Audi och de har som offentligt laddnätverk antaligen fått in stöd på vissa platser. Teslaägarna har mer direkt varit med att betala för Supercharger-nätverket än vad en Audi-ägare varit med att betala för Ionity. Ionity drivs för att vara lönsamt och självgående, Supercharger ska inte vara vinstdrivande.MangeT skrev:Jag tycker att Ionity och Tesla skulle kunna möjliggöra för andra att ladda i nätverket genom att ta dubbla/trippla priset för de som inte varit med att betala för nätverket. Teslabilar skulle t.ex få dubbla/trippla priset/kWh hos Ionity och samma för Audi som laddar på en Supercharger t.ex. Nu är det så att Tesla kan ladda hos Ionity utan att ha betalat för nätverket men Audi kan inte ladda hos Tesla. Jag kör Tesla så vill egentligen inte ha andra än Tesla där samtidigt kan det vara skönt att ha Ionity som backup och då tycker jag att någon slags lösning borde man kunna få till så bägge ges möjlighet att utnyttja den andres nätverk men då betalar premium för att utnyttja "den andres" nätverk.
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?Verdi skrev:helix skrev:Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
Man snabbladdar bara mindre del så jag ser hellre att det är möjligt att ladda även ifall det kostar 8 kronor per kWh än att det är gratis men går inte att ladda...Swede1 skrev:
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?
Om det är dom kostnader som det hela landar på så är det orimligt.Swede1 skrev:3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?Verdi skrev:helix skrev:Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.Verdi skrev:
Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?
Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
Spännande.. De sägs att de ska bygga en I Karlskrona också om de får bygglov vill säga.macky skrev:Börjat byggas i Kristianstad ser jag.
Väldigt olika, beror på elpriset. I södra Sverige är det lite dyrare än i norra tex har jag för mig.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.Svenssons skrev:Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Ionity är dock inte ett Audi-laddnätverk, det är öppet laddnätverk för alla bilar som kan ladda ned CCS. Valet är dit om du vill ladda på Ionity oavsett vad har för bil.JFAH skrev:Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.Svenssons skrev:Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.Johan84 skrev:tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.
Haha, bra poäng!Svenssons skrev:Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.