Sida 53 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 15:08
av macky
Börjat byggas i Kristianstad ser jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 16:48
av Swede1
Verdi skrev:
helix skrev:
Verdi skrev:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 17:52
av Svenssons
Swede1 skrev:

3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?
Man snabbladdar bara mindre del så jag ser hellre att det är möjligt att ladda även ifall det kostar 8 kronor per kWh än att det är gratis men går inte att ladda...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 18:12
av PhR34k
Swede1 skrev:
Verdi skrev:
helix skrev:
Verdi skrev:

Någon som vet vad Ionity kommer kosta "på riktigt" förresten? Det här 80:-/laddning är väl bara tillfälligt?
Om man har abonnemang hos Audi Charging Service så kommer det kosta 3,50kr/kWh i Sverige från och med 2020. Gissar att 80kr/session gäller fram till årsskiftet med anledning av den info som finns hos Audi.

Vad det kostar om man är helt utan abonnemang är väl inte klart än, men man kan nog utgå från att det blir något dyrare än "specialpriset" på 3,50kr/kWh. Audi tar ju 200kr i månadsavgift för sitt abonnemang och den pengen kan man inte ladda för utan det är en fast avgift. Är väl därför inte orimligt att anta att det blir 4-4.50kr/kWh om man sällanladdar utan abonnemang?

Mer info här:
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Det är ju rätt mycket. Samtidigt så är det ju ingen större kostnad utslaget över året. 5-10 tusen för oss kanske.
3,10 kr/kwh ac laddning och 3,5-8 kr/kwh dc laddning. Näe, nu får de väl skärpa sig, om bilen drar 2 kwh/mil så blir det 6,2 till 16 kr per mil i drivmedelskostnad. Nä, 2-3 kr per kwh är rimligt, annars kan man tanka bensin i REx, laddar 15 mil på 5 minuter för 130 kr. 1800 km/h snabbladdning, vad sägs om det?
Om det är dom kostnader som det hela landar på så är det orimligt.
Visst man laddar inte varje dag på dessa snabb laddaremen att det ska bli dyrare att åka elbil än bensinbil är dumt. Dessa ska väl användas de gånger man åker långa sträckor och att straffa elbilister så här är inte ok.

Vad tar Tesla för att ladda? Jag har gratis suc så jag vet inte vad det kostar?



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 18:44
av chaffis75
macky skrev:
Börjat byggas i Kristianstad ser jag.
Spännande.. De sägs att de ska bygga en I Karlskrona också om de får bygglov vill säga.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 18:59
av Johan84
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man

Ionitys laddnätverk

Postat: 23 aug 2019 22:23
av taliz
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Väldigt olika, beror på elpriset. I södra Sverige är det lite dyrare än i norra tex har jag för mig.
I Danmark är det betydligt dyrare.

Jag laddade förövrigt på eons hypercharger idag, 175kw gratis tillsvidare. Trevligt. Eon verkar ta 2,5kr/kwh på sina 50kw, fortsätter dom med det även på 175kw så blir det bra komplement.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 02:35
av Svenssons
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:12
av JFAH
Svenssons skrev:
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.
Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.

Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:32
av Svenssons
JFAH skrev:
Svenssons skrev:
Johan84 skrev:
tesla tar 2,54kr/kwh tror jag. Men jag har också gratis så vet inte om det är olika på olika stationer. Tycker det är ett rimligt pris och kan tesla erbjuda det så borde det va möjligt på andra laddplatser tycker man
Teslas laddare drivs inte med vinst, de skall bara bära sina kostnader. Ionity drivs av företag som skall vara vinstdrivande på laddning från laddstationer.
Ett argument jag är helt likgiltig tid. Antingen skärper de sig och halverar sitt pris, eller så kommer jag satsa på tesla, enbart framöver... Om tesla kan hålla sitt laddnätverk under armarna kan audi och kompany. Det är bara att göra om och göra rätt.

Me dde priserna r de inte ens konkurrenskraftig med diesel stånkoroch bensin bilar. Och då får det va.
Ionity är dock inte ett Audi-laddnätverk, det är öppet laddnätverk för alla bilar som kan ladda ned CCS. Valet är dit om du vill ladda på Ionity oavsett vad har för bil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:37
av Mickep
Tror att totalkostnaden kommer vara likadant som i i framtiden. Bilarna kommer bli något billigare men drivmedelskostnaden kommer vara liknande bensinpriserna är nu.
Man kan glömma att göra "gratis" resor till kontinenten. Det är också rimligt att man skall begränsa folks energianvändning, om man vill vara miljövänlig.(spec om man vill lägga ner kkv). men jag tror att 16 kr milen inte kommer vara främmande, för diesel och bensin kommer vara 25-32 kr milen. så på så sätt kommer det vara billigare ändå. Givetvis kommer staten få in moms vid laddarna.(ni kan inte ens drömma vad staten kommer hitta på)
MEN jag tycker att elpriserna som skrivs är hutlösa, och vi kommer säkert se något uppror på facebook för de som kräver lägre avgifter på snabbladdare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 11:43
av Svenssons
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 12:56
av Geni87
Svenssons skrev:
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Haha, bra poäng! :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 15:32
av mati
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 15:59
av OfarligTesla
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 16:16
av Anderzzon
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.
Haha, bra poäng! :D
Flaskvatten är ju godare... :?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 17:03
av Svenssons
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Det finns ju abonnemang för de som laddar ofta. Går även få fast pris så att kWh-kostnaden är noll om man vill det. Alla har ändå samma val. I framtida flyttar är garanterat laddplats en faktor för många

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 17:55
av mati
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 18:10
av OfarligTesla
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.
Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 18:17
av mati
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 18:18
av nek0
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.
Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.
Vet inte vem som äger flest bilar. Där jag bor är det 24 lägenheter och lika många parkerings platser ändå står det minst 15 bilar på gatan

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 18:24
av OfarligTesla
mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 18:49
av Svenssons
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.
Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 19:12
av OfarligTesla
Svenssons skrev:
Sedan är det inte ovanligt att det även går att ladda bil på parkeringsplats i närheten av lägenhet. Det är ju inte så att det är noll parkeringsplatser för lägenheter. Hur som helst så pekar all statistik på att en klar majoritet bor på plats där det är möjligt att skaffa laddplats.
Precis, jag bor själv i lägenhet och det är inga problem, hela Stockholms innerstad kryllar ju av laddgator och garage (månadshyra samt kvällsparkering) med laddplatser i. Sen finns det många arbetsplatser där det finns laddstolpar på parkeringarna också så man kan ladda det mesta medan man parkerar där.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 aug 2019 21:19
av TeslaTissel
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.
Kollar vi på Europa så är 57,6% som bor i småhus (33,6% i fristående och 24% i parhus) så det förändrar inte så mycket där skulle jag påstå. Ser nu att dessa siffror är andelen personer, men det verkar som att det är typ 98,7% så många hushåll som personer i Europa så det blir typ samma.
Intressanta siffror onekligen.
Har du länk till din källa?

;)