Sida 134 av 336

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 10:37
av Mickep
Tror att totalkostnaden kommer vara likadant som i i framtiden. Bilarna kommer bli något billigare men drivmedelskostnaden kommer vara liknande bensinpriserna är nu.
Man kan glömma att göra "gratis" resor till kontinenten. Det är också rimligt att man skall begränsa folks energianvändning, om man vill vara miljövänlig.(spec om man vill lägga ner kkv). men jag tror att 16 kr milen inte kommer vara främmande, för diesel och bensin kommer vara 25-32 kr milen. så på så sätt kommer det vara billigare ändå. Givetvis kommer staten få in moms vid laddarna.(ni kan inte ens drömma vad staten kommer hitta på)
MEN jag tycker att elpriserna som skrivs är hutlösa, och vi kommer säkert se något uppror på facebook för de som kräver lägre avgifter på snabbladdare.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 10:43
av Svenssons
Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 11:56
av Geni87
Svenssons skrev:Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.


Haha, bra poäng! :D

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 14:32
av mati
Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 14:59
av OfarligTesla
mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.


Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 15:16
av Anderzzon
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:Varför har vi inget uppror att vatten på Pressbyrån kostar mer än 1000 gånger så mycket än vatten i kranen hemma (ca 20kr halvlitern på pressbyrån mot 0,018 per liter i kranen hemma)? Ionitys kostnad är ju bara några få gånger dyrare än elen hemma och där hemma kan du inte klämma ut 150 kW eller ens 50 kW.


Haha, bra poäng! :D


Flaskvatten är ju godare... :?

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 16:03
av Svenssons
mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.

Det finns ju abonnemang för de som laddar ofta. Går även få fast pris så att kWh-kostnaden är noll om man vill det. Alla har ändå samma val. I framtida flyttar är garanterat laddplats en faktor för många

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 16:55
av mati
OfarligTesla skrev:
mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.


Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.

Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 17:10
av OfarligTesla
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.


Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.

Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.


Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.

Re: Ionitys laddnätverk

InläggPostat: 24 aug 2019 17:17
av mati
Jag tänkte iofs lite mer globalt och inte bara lilla (än så länge rätt så glest befolkade) Sverige.