OfarligTesla skrev:mati skrev:OfarligTesla skrev:mati skrev:Vi som kan ladda hemma berörs ju bara marginellt av snabbladdningspriserna. Det handlar ju bara om ett fåtal gånger om året som man använder dem. Men t.ex. alla stackars lägenhetsbor utan vägguttag vid parkeringsplatsen måste förlita sig på andra aktörer, offentliga laddstolpar och snabbladdare. Om det då kostar 10-20 kronor/mil att ladda en elbil kommer dessa människor även i framtiden köra på diesel eller bensin.
Måste prissättningen på snabbladdning nu i det tidiga skedet av elbilar behöva ta i beaktande att ALLA skall få det billigare med elbil? Den lilla skaran människor som idag varken kan ladda på offentlig AC, egen laddning vid lägenhetsparkering eller vid det egna huset kanske helt enkelt får vänta lite med att skaffa elbil. Tror omställningen går snabbare om snabbladdningsnätet kan byggas ut snabbare på grund av bättre ekonomi jämfört med om det skall vara billigare för varenda person.
Jag skulle vilja påstå att denna lilla skaran bildar en rätt stor majoritet i dagsläget.
Med tanke på att 44% av alla hushåll bor i småhus så håller jag inte med dig om det då även lägenhetsinnehavare i många fall kommer kunna ladda AC. Sen är ju frågan vilka som oftast äger bilar och om det är fler i småhus som äger bil eller inte, det kan jag dock inte hitta någon statistik om. Men med tanke på att det generellt bor fler personer per hushåll i småhus så är det inte orimligt att anta att det finns fler bilar per hushåll i småhus.
Vet inte vem som äger flest bilar. Där jag bor är det 24 lägenheter och lika många parkerings platser ändå står det minst 15 bilar på gatan