Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 03 sep 2019 06:34

macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.

Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11880
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare patohr » 03 sep 2019 06:43

mati skrev:Nån som vet hur det går i Örebro?


Stationen är iprincip klar. Någon komponent som inte fungerande som dom behöver åtgärda innan öppning. Tydligen är det ett norskt bolag med norska tekniker som installerar denna station.
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 aug 2019 12:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare taliz » 03 sep 2019 12:41

mati skrev:
macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.

Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.


Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6729
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Verdi » 03 sep 2019 12:48

taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.

Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.


Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.



Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.

Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.

Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.

Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?
ionity.png
Verdi
 

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Mickep » 03 sep 2019 13:08

Finns det någon karta med elbilsägande som man kan lägga över? med tanke på att de flesta resor är korta resor. (och att många (som inte bor i villa) inte har möjlighet till nattladdning) kan de ha någon att göra med att de velat placera laddarna där de används istället för att ha laddare som inte används. De har ju laddarna alldeles intill Autobahn.
Sedan kan det bero på tillstånd, men man kan tycka att mindre ställen skulle vara mer villiga att ge tillstånd ä stora städer.
Eller så lallar det bara runt de som bestämmer platserna, men det är föga troligt. Tror att det ligger en tanke bakom.
Mickep
 
Inlägg: 2322
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav macky » 03 sep 2019 19:29

Verdi skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.

Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.


Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.



Ja, kollar man på Europa-kartan så byggs de tätt tätt på vissa håll och sen är det stooora luckor. Är inget heltäckande nätverk utan man måste vara beredd att ladda hos andra också.

Den söder om Florens kommer man inte till via andra Ionity-laddare idag. Och i Frankrike byggs det 5 st norr om Lyon medan det är helt tomt i andra delar av landet.

Är även ett stort hål i norra Tyskland. Hannover, Bremen, Hamburg... Men nu byggs det tydligen 3 st på nästan samma ställe.

Jag antar att de räknar med att bygga ut så snabbt att ordningen inte gör så mycket?


Nej om man kollar på hur det såg ut för knappt ett år sedan så rullar det på så snabbt att iallafall jag inte är det minsta orolig. Kan leva med att anpassa mig lite ngt år till. Men jag måste ju inte korsa europa heller.
BE42DC88-8D70-45C3-B8E5-73583546929C.png
macky
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 27 maj 2019 07:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Geni87 » 03 sep 2019 20:38

taliz skrev:
mati skrev:
macky skrev:Undra hur det blir med Jönköping? Mantorp till Värnamo är ju ok men Mantorp till Göteborg är lite långt så ngt borde rimligen hamna däremellan.

Det var därför jag trodde att det skulle bli Ljungby och Jönköping. Värnamo ligger ju precis halvvägs däremellam. Det blir lite konstigt nu att smälla upp en ionity i Jkpg. Dessutom ska det ju fungera även för bilar med mindre batterier att ta sig fram överallt. Nåväl, vi får se.


Det har ju poängterats tidigare att ionity inte verkar bry sig så mycket om helheten och att långfärdsåkning skall funka. Laddare byggs i kluster runt städer, istället för ett "pärlband" mellan städer likt Superchargers.


Typiskt exempel på kluster... :roll:

Kluster.PNG


Nere i Europa är det inte lika sammanhängde (än) som du säger, men jag har väldigt svårt att se att de med flit bygger så att långfärdsåkning inte ska fungera. Mer troligt är väl att de sätter igång där de har fått alla tillstånd, elmatning osv klart. Pärlbanden kommer ska du se. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Leo » 04 sep 2019 19:24

Deras ”utmaning” är ju att de bygger ett nätverk TILLSAMMANS. Dvs alla ska bli nöjda under processen (utbyggnadshastighet/placering/kostnad/osv) OCH det ska dessutom passa billigaste/minsta Forden, likväl som dyraste Audin med största batteriet...

Här kunde Tesla betydligt lättare optimera den initiala utbyggnaden till sina Model S och sen X och nu 3.
Roadster-10 2.0 Signature Edt, gått 1245mil
VW ID.3 1:st, 58kWh, 540mil
Tidigare Kia e-Niro-19, 3700mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav elbilist mati » 04 sep 2019 19:32

Jag har svårt att se den stora konspirationen här som vissa verkar vilja se. Jag tror att det är så enkelt att de bygger så snabbt de bara kan. Så fort alla pusselbitar för en station är på plats så börjar de bygga. Att detta ser ut att ske lite random och utan tydlig ambition att vara heltäckande kan ju bero på att det faktiskt är random. Om ett år ungefär ska det finnas 400 stationer som då ska bilda ett hyfast heltäckande nätverk. Om det då fortfarande finns stora vita fläckar mitt i Europa, ja då kan vi börja diskutera om och varför de gör så.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11880
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inläggav Teslaägare Laban » 06 sep 2019 18:43

Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..

Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 3049
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.