Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag har noterat att det alltid är ungefär 50 stationer som är under uppbyggnad. Den siffran har inte varierat särskilt mycket det senaste året. Konstigt egentligen, många stationer är ju i princip klara och står och väntar jättelänge, det fattas kanske bara en liten detailj för driftsättning eller så. Ändå så påbörjas inga nya stationer förrän någon annan station har driftsatts.
Jag menar, man skulle ju i princip kunna ha flera 100 stationer samtidigt under uppbyggnad, just eftersom det ändå inte byggs på alla platser samtidigt. Och pengar lär inte vara ett bekymmer. Är det bara en administrativ sak att de inte kan hantera fler än runt 50 samtidiga byggnationer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Jag betvivlar att de bygger så snabbt de kan. Möjligtvis så snabbt de vill / tycker att de behöver för tillfället. När volymmodellerna kommer så ökar nog takten på utbyggnaden. iD.3, Q4..

Nästa fråga är, var är elbilarna från de andra medlemmarna i Ionity ? Hur sugna är ex Ford , BMW att satsa pengar på Ionity i dagsläget ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Geni87 »

Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.

Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av KnightRider »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.

Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

KnightRider skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Visst är det viktigt att det finns väl utbyggd snabbladdning.
Nu har Ionity ett specialpris på 80kr per laddning.

Men vad är det riktiga kWh priset?
Jag som inte kan ladda hemma, och kör mycket, är känslig för vad det kostar att snabbladda.
Om man har Audis dyraste abonnemang så blir priset 3,50 kr/kWh så det borde bli någonstans kring 4,00 kr/kWh gissar jag.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Att först betala 199kr i månaden för att sedan, i sämsta fall betala 8,10kr per kWh känns dyrt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TeslaM3 »

Vad drar en e-tron? Med det elpriset blir det väl nästan dyrare än bensinbil och definitivt dyrare än diesel?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Ahh, de såg att Hyundai Nexo förlorade racet mot Teslan så de hoppade på supersnabbladdning istället! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Kul. Händer mycket nu på laddnätverksfronten. Circle K, ..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

TeslaM3 skrev:
Vad drar en e-tron? Med det elpriset blir det väl nästan dyrare än bensinbil och definitivt dyrare än diesel?
Det blir det oavsett. Det behöver inte vara en e-tron. Redan det vanliga Clever/Bee-priset på 5kr/kWh innebär ju för de flesta elbilar att det är dyrare att ladda bilen än att tanka diesel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gustafsson »

Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av [JM] »

Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

[JM] skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
Får en del av marginalen? Har en bättre story när kunden frågar om var man laddar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

[JM] skrev:
Geni87 skrev:
Hyundai hakar på Ionity. Blir nog bra det här. :)

Vad är fördelen med att haka på för tillverkarna?
Det går väl att ladda ändå så vad är incitamentet att gå med i IONITY?
(Ärlig fråga alltså)
På lång sikt är det ju såklart intäkter från laddningen. På kort sikt är det kanske helt enkelt så att de vill kunna säga att det faktiskt finns snabbladdare där man kan ladda bilarna de försöker sälja till kunderna. Och att man menar allvar och satsar på ett eget laddnätverk.
Lite spännande att Hyundai, ett koreanskt företag, är med och bygger ett europeiskt laddnätverk. Var är de andra europeiska tillverkarna? Volvo t.ex.?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »


Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:

Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket. För 399 kr per månad laddar du fritt i Bee´s publika laddnätverk. Vid beställning erhåller du som kund 1st laddbricka per abonnemang. Du har ingen bindningstid, men en uppsägningstid på 30 dagar, och kan ladda på alla Bee´s laddstationer i Sverige. Faktureringen sker kvartalsvis.
https://bee.se/webbshop/bee-koll-laddkort/

Om jag kör 4-500mil i månaden så är 399kr per månad billigt.
Jo, men hur många laddar så mycket på snabbladdare? Jag kör nästan 400 mil i månaden och laddar nästan bara hemma.
Jag kör ca 400 mil i månaden och kan inte ladda hemma.
Laddar till 95% på Teslas snabbladdare. Resten på hotellet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
8 kW per kWh? Ja låter absurt. Men man köper ju en tjänst som nån påtalade? Då kan det tydligen frikopplas från produktionskostnaden. 2-3 kr / kWh tycker jag är lagom på snabbladdare.
Vad kostar en halvliter vatten på Pressbyrån? Där blir ju literpriset ca 40:- men vattnet kostar ju mindre än 2 öre hemma och då ingår avloppshanteringen till det. Toabesöket på stan kan ju kosta ytterligare en 5:-...

Att tro att elen från snabbladdare på stan ska kosta ungefär det samma som elen hemma är ju att bedra sig själv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Gustafsson skrev:
Å varför ska man nödvändigtvis köpa den dyraste elen man kan hitta ? Låt de svindyra laddarna stå tomma, så går nog signalen fram...
I princip ja, men det är inte så lätt när man ska norrut. I typ hela Dalarna är det Bee Clever som håller i laddarna. I så fall får man åka någon annanstans.
Bee har ju alternativ med 0:- per kWh om man nu är en som laddar mycket på snabbladdare så Bee är ju bättre än Ionity ur den aspekten idag men Ionity kommer garanterat med olika betalmöjligheter i framtiden.
Jo för 500:-/mån ja. Det är många kWh det.
Är man en resande säljare som kör väldigt mycket är det ju inte alls farligt. Säg att man kör 5000 mil per år och har en förbrukning på 2kWh/mil då gör man ju av med 10 000kWh per år och betalar 6000:- för denna om man kan ladda på Bee hela tiden. Det blir 1,7 kr per kWh vilket inte särskilt mycket i sammanhanget.

De som inte behöver ladda så mycket men ändå laddar en del har andra val för att få billigare el till bilen. För de som inte laddar mycket på snabbladdare blir det ingen stor kostnad ens med 8:- per kWh.
Vt inte hur avtalet ser ut idag, men när det här konceptet lanserades av Clever så hade de ett tak för hur många kWh man fick ladda/år till den fasta kostnaden. De såg genast risken att få Taxiföretag som skulle ladda alldeles för mycket och få affärsmodellen att haverera. Det stod inte i nån reklam om att det fanns ett tak, men om man frågade dem så berättade de hur många kWh som ingick i "att ladda hur mycket som helst för en fast kostnad". Minns inte nu, men tror att det var 5000 kWh/år och då kostade abonnemanget 600/mån.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bat »

Finns definitivt ett tak. Annars kommer folk snabbt gå ihop och dela laddkort med varandra.
Skriv svar